10 lucruri de ştiut la prima spovedanie
Spovedania este esenţială pentru orice creştin, botezat în numele Preasfintei Treimi. Prin Botez omul primeşte un veşmânt de lumină necreată, un înger păzitor şi un loc în rai, şi mai ales este înfiat de Dumnezeu, devine cetăţean al cerului şi casnic al lui Dumnezeu, fiu al lui Dumnezeu după har.
Pe măsură ce omul înaintează în viaţă, această haină luminoasă a vieţii se întunecă din cauza păcatelor, se pătează de fărădelegi şi trebuie spălată mereu, în mod ritmic şi conştient, prin Botezul lacrimilor, adică prin Sfânta Taină a Spovedaniei. Ea este indispensabilă pentru creşterea noastră în Hristos, aşa cum este necesară curăţenia casei, spălarea trupului sau igiena. Spovedania este aşadar curăţirea sufletului de păcate în faţa lui Dumnezeu care iartă păcatele şi în prezenţa preotului duhovnic care dă prin Duhul Sfânt sfaturile şi tratamentul duhovnicesc care trebuie urmat în fiecare caz în parte.
Mii de oameni care se declară creştini, nu înţeleg de ce viaţa lor este plină de suferinţă, de întuneric şi de moarte. Însă de cele mai multe ori este din vina păcatelor care sufocă viaţa noastră şi instaurează dependenţa de rău şi de înstrăinare de Dumnezeu. Lipsa de spovedanie echivalează cu rarefierea aerului spiritual, cu asfixierea noastră duhovnicească, ca sămânţa între spini, şi cu moartea spirituală.
De cele mai multe ori, oamenii care nu s-au spovedit niciodată, sau doar în copilărie, la porunca părinţilor, au o frică şi o ruşine de spovedanie şi caută tot felul de justificări pentru a evita curăţenia generală din sufletul şi viaţa lor. Ruşinea de preot nu trebuie însă să fie mai mare decât ruşinea pe care o vom avea în faţa întregii umanităţi şi în faţa îngerilor, când se vor da pe faţă păcatele noastre şi vom fi aruncaţi în focul cel veşnic. Preotul este şi el un om cu siguranţă păcătos, şi are şi el nevoie de duhovnic, şi oricum a auzit de multe ori tot felul de păcate, şi poate discerne gravitatea, stăruinţa lor, obişnuinţa de a păcătui, păcatul cronic sau ocazional, însoţit de pocăinţă sau de indiferenţă etc.
Nimeni nu simte plăcere să spună tainele întunecate ale sufletului său lui Dumnezeu. Dar El oricum le cunoaşte şi ne-a văzut când le-am săvârşit, aşa că ruşinea de Dumnezeu trebuia să lucreze atunci când am făcut păcatul, nu când ne spălăm definitiv de el. Pocăinţa trebuie însoţită de lacrimi de regret, de hotărârea de a nu mai păcătui, de refuzul păcatului, de conştiinţa friabilităţii şi slăbiciunilor noastre. Este un moment de ardere interioară a spinilor păcatelor noastre, de cauterizare a răului din noi. Spovedania este o operaţie dureroasă, dacă e onestă şi totală, prin care se extirpează din noi izvoarele răului, ocaziile, prejudecăţile, complexele şi catalizatorii păcatului. În acest moment de chirurgie duhovnicească, Dumnezeu transformă în nefiinţă păcatele noastre, le şterge din memoria Sa infinită, prin iubire şi ne dăruieşte puterea Duhului Sfânt de a nu le mai repeta. Sfântul Ioan Gură de Aur spunea despre spovedanie: “Dacă nou ne amintim de păcatele noastre, Dumnezeu le va uita, iar dacă noi le vom uita, Dumnezeu şi le va aminti”.
Iată câteva dintre sfaturile pe care este bine să le urmăm atunci când mergem la spovedanie, mai ales dacă este Prima Spovedanie, sau una după multă vreme.
1. Vorbeşte cu Părintele duhovnic. O discuţie în prealabil, înainte de Spovedanie, este în măsură să alunge temerile, prejudecăţile şi părerile despre o asemenea Sfântă Taină. O discuţie liberă şi degajată înseamnă şi o pregătire mentală pentru mărturisirea păcatelor. Duhovnicul îţi poate spune ce rugăciuni să spui înainte de Spovedanie, unde găseşti un ghid de spovedanie etc.
2. Citeşte rugăciunile pentru Spovedanie. Mărturisirea este un exerciţiu spiritual complex, care merge la rădăcinile căderilor noastre spirituale. Ce altă cale mai bună pentru reconcilierea noastră cu Dumnezeu poate fi decât rugăciunea? Ea aduce şi o sensibilitate şi o atenţie sporită pentru momentul mărturisirii, o simţire a efectelor răului în viaţa noastră, un dor de Dumnezeu şi de curăţie şi o plângere interioară în care păcatele sunt respinse din suflet şi apare hotărârea de a nu mai păcătui. Dumnezeu poate ierta orice păcat dacă ne spovedim sincer şi dacă urmăm tratamentul prescris de Doctor.
3. Meditează asupra păcatelor tale. O perioadă de bilanţ interior, de gândire retrospectivă şi anticipativă asupra vieţii noastre, amintirea vieţii de păcat şi hotărârea de a abandona vechea viaţă, un clasament interior al căderilor noastre, de la păcatele mici până la cele omorâtoare de suflet, sunt necesare înainte de vorbirea cu Dumnezeu. Inima uşurată de rugăciune, simte mai acut nevoia de pocăinţă. La acest stadiu se află surogatul de spovedanie din confesiunile potestante, în care vorbirea cu Dumnezeu este anulată şi rămâne doar o introspecţie mentală, inutilă din punct de vedere haric. Unii oameni se ghidează cu Decalogul, alţii cer ca duhovnicul să le pună întrebări. Cel mai indicat este însă un Ghid de spovedanie, unde putem găsi toate păcatele posibile.
4. Să ai o inimă plină de regret. Apropierea de scaunul Spovedaniei înseamnă un pas spre Dumnezeu. Lepădarea de păcate şi de patimi trebuie făcută însă cu străpungerea inimii, cu regret pentru răul pe care l-ai săvârşit, cu dorinţa de a vindeca rănile din sufletul tău, care-L întristează pe Hristos. Modelul de pocăinţă este vameşul din parabola Mântuitorului. Aşadar, smerenia, pocăinţa, privirea înspre pământ, realismul pentru neputinţa sufletului tău, conştiinţa păcătuirii, dar şi speranţa iertării, dorul după virtute, făgăduinţa de a păstra lumina în suflet, toate acestea sunt necesare pentru o spovedanie sinceră. Vindecarea de păcat înseamnă lepădarea lui dar şi o perpetuă atenţie pentru a nu cădea din nou în acelaşi întuneric. Părintele duhovnic trebuie să audă ce este putred şi rău, nu ceea ce este bun. Spovedania nu este povestea vieţii noastre, ci examenul de extirpare a păcatului şi a răului din sufletul nostru.
5. Fii concis. În timpul spovedaniei, toate păcatele trebuie descrise pe scurt, fără a apela la circumstanţe şi amintiri colaterale, sau în amănunte particulare. Părintele duhovnic poate pune întrebări pentru a vedea gravitatea păcatului. Totuşi mărturisirea nu trebuie să fii prea general, pentru a permite duhovnicului să vadă amplitudinea şi înrădăcinarea omului în păcat, sau dimpotrivă.
6. Fii clar. Nu încerca să eufemizezi sau să spui unui păcat altfel decât se numeşte el. Expresii de genul “am fost ispitit”, “am căzut” etc., nu înseamnă nimic în iconomia examenului şi a iertării.
7. Spovedeşte-te complet. Este important să spui toate păcatele, fără a ascunde ceva. Scopul spovedaniei nu este de a arăta bine la chestionar, ci de a scăpa de păcate şi de a afla adevărul despre noi. Este inutil să mergi la doctor fără să-i spui şi să-i arăţi ce te doare, ci altceva. A ascunde adevăratele simptome este echivalent cu perpetuarea bolii şi cu agravarea ei. A omite un păcat înseamnă că spovedania este incompletă.
8. Primeşte canonul cu credincioşie şi împlineşte-l. Epitimia sau canonul nu este nicidecum o pedeapsă pentru păcat, ci un medicament care alinează durerea şi vindecă rănile interioare ale sufletului. De obicei canonul trebuie să fie proporţional cu păcatul: rugăciuni, milostenie, metanii, post etc. Canonul poate fi şi oprirea temporară de la Sfânta Împărtăşanie, dacă gravitatea păcatelor o cere. Canonul este o realitate flexibilă, care depinde de la caz la caz, şi este destinat accentuării atenţiei penitentului la adevărata viaţă duhovnicească.
9. Spovedania este un nou început. Păcatele mărturisite sunt iertate de Dumnezeu, dar rănile pe care le-au cauzat sufletului rămân în suflet. Ele trebuie vindecate prin rugăciune şi canon, dar şi printr-o prezenţă ritmică şi atentă la scaunul de spovedanie, pentru a eradica rădăcinile şi prilejurile de păcatuire. A trata păcatul fără a lua în considerare izvorul lui, este echivalent cu a trata efectele, fără a înlătura cauza bolii. Spovedania nu este un sfârşit, ci un început de viaţă nouă. Pocăinţa (“metanoia”) înseamnă “schimbarea minţii”, a modului de viaţă şi al felului de a simţi, în colaborare strânsă cu harul lui Dumnezeu.
10. Spovedania este o realitate care trebuie repetată frecvent. Pentru a curăţa sistematic sufletul şi pentru a creşte spiritual, omul are nevoie de Spovedanie, cum are nevoie de spălarea trupului. Odată cu abandonarea vechilor păcate, omul devine mai atent şi la nuanţele întunecate ale vieţii, spovedeşte nu numai faptele rele, ci gândurile, intenţiile, ideile, care ar putea aduce întuneric în viaţa sa. Aşa că un om cu o viaţă spirituală avansată, odată cu smerenia, întăreşte şi aprofundează spovedania, ca întâlnire cu Dumnezeu şi ca bilanţ interior al sufletului până la judecata lui Dumnezeu.
(Sursa: doxologia.ro)
Albinuta
martie 8, 2012 @ 6:45 am
Multumesc tare mult pentru publicarea articolului ,foarte folositor in aceste zile ,citindu-l chiar mi sa facut dor de o spovedanie „ca la carte „ramane de vazut cand se va concretiza ….Cat despre fotografie nici macar nu gasesc cuvinte (nu ma mai satur de a o privii ),minunata
.
Albinuta
martie 8, 2012 @ 9:07 am
Este stiut faptul ca nu ma prea pricep cu recomandarea altor articole totusi cei care au timp(dureaza aproape o ora )va recomand un interviu cu parintele Savatie Bastovoi-Despre Spovedanie -Ramura inflorita .Merita ascultat.Deoarece nu pot sa intru sa intru acolo spun aici -Multumesc Ramona pentru tot ce gasesc acolo ,mereu ne daruiesti cele de folos spre mantuire ,ramane de vazut cu ce ramanem din tot ceea ce primim
alma
iunie 25, 2012 @ 1:55 pm
as avea o intrebare cam fara raspuns clar si la obiect.deci,poate nu se va osteni nimeni sa raspunda,dar,fiindca nu am pe altcineva sa imi raspunda,incerc aici.are rost sa te spovedesti daca spovedania n-are nici o noima pentru tine?vreau sa spun,crezi in Dumnezeu,dar putin altfel.ce sa faca cei doar partial crestini?cei care nu sunt de accord cu tot ce sustine biserica si cu toate interpretarile ei?are sens sa cauti sa vorbesti cu un preot daca stii oricum ca esti altfel si nu vrei sa fii nici convins,nici indoctrinat?in fine,nu vreau sa dau prea multe detalii,mi s-a mai reprosat ca ideile mele ar putea sminti lumea,dar e pacat daca pur si simplu nu ai priceput de ce neaparat trebuie sa te impartasesti-la modul cel mai propriu-cu trupul si sangele lui Iisus?mi s-a parut mereu asa de formal,asa de omenesc,asa de lipsit de imaginatie,cand Dumnezeu e peste tot,tu sa fii pierdut daca nu-l manaci din mainile preotului.daca spun ca e o gaselnita ca sa se simta omul bine-si cum omul,in general,are nevoie de ceva palpabil si,in cazul asta,comestibil,ca sa poata proiecta asupra acelui ceva un altceva destul de intangibil si invizibil,daca zic asta,clar imi sar toti in cap.(nu neaparat voi,au mai fost altii).la fel si icoanele,care apropo,imi plac foarte mult.aceeasi idee.e mult mai comod sa te inchini la icoane decat asa,aiurea.sau sa te rogi in fata uneia.rugaciunea bine facuta e bine primita si daca stai in cap,iar cea falsa nu e primita nici daca esti fata in fata cu Dumnezeu.(bun,aici nu ma dascaliti,stiu ca asta nu se poate)dar nu despre icoane vorbim acum.in fine,sa nu se-nteleaga ca vreau sa ma asigur ca e loc si pentru mine,asa viciata cum ma gasesc.nu caut asigurari,nici certitudini,poate doar o parere sincera.
Sorin
iunie 25, 2012 @ 2:17 pm
Toate întrebările și îndoielile tale sunt din cauza întunericului ce e în sufletul tău și tocmai de aceea e important să te spovedești. Spovedania e ca o baie, ca o spălare a sufletelor noastre. Când speli o haină foarte murdară nu reușești să o cureți din prima spălare și trebuie să tot insiști ( poate uneori chiar foarte mult ) până să ajungă să fie curată. Știu că îmi spuneau la un moment dat niște rude despre o casă ce au cumpărat-o de la altă rudă ce murise că au trebuit să tot spele pe jos de nu știu câte ori și tot nu trecea mirosul până când au dat mult cu sodă caustică de era să li se facă rău și au reușit să scoate acel miros. Cam așa e și cu spovedania. Trebuie făcută cu atât mai des cu cât vezi că ai îndoieli mai mari. Spune aceste îndoieli la spovedanie și nu te aștepta ca preotul să poată să te lămurească ( nu acesta să fie scopul pentru care le spui la spovedanie ) ci așteaptă ca toată această murdărie a îndoielilor să se curețe încetul cu încetul prin mai multe spovedanii. Este de mare folos ( mi-au spus asta mai multe maici ) să faci măcar odată pe an o spovedanie totală în care să spui toate păcatele și durerile și evenimentele ce te-au influențate foarte tare de la naștere până azi deoarece prin această spovedanie intri tot mai în adâncul inimii tale și cureți toată murdăria ce s-a strâns din patimile avute, din durerile în copilărie care poate te-au schimbat foarte mult și multe alte lucruri ce le avem ascunse în inima noastră.
Comanescu Alexandru
iunie 25, 2012 @ 3:55 pm
@alma
As incerca si eu o lamurire. In primul rand tu zici ca nu vezi sensul Spovedaniei. Daca te gandesti la Spovedanie ca mersul la un spital, vei merge acolo doar cand te vei simti bolnava. E la fel ca la doctor. Nu ma duc decat daca ma doare ceva. Dar stim cu totii ca sunt boli care nu dor si totusi sunt in noi, si daca nu ne ducem la timp la spital, s-ar putea sa fie prea tarziu. Pacatul e moarte, moartea sufletului, si nu ne putem vindeca de el decat prin Spovedanie. Dar primul pas e constientizarea pacatoseniei noastre. Multi Parinti se rugau doar pentru aceasta: sa si vada pacatele. Avem si rugaciunea Sf Efrem Sirul unde zice „Da-mi sa-mi vad pacatele mele”. Deci in primul rand trb sa ceri in rugaciune sa ti vezi patimile, bolile, si apoi sa mergi cu ele la Doctor. Si asa cum nu te vindeci singur acasa cand ai o anumita boala, asa si aici te duci in Biserica pentru vindecare. Iar impartasirea e chiar medicamentul, e jertfa Mantuitorului pentru ca noi sa avem viata in noi, jertfa care arde pacatele din noi, jertfa care ne uneste in mod real cu Hristos, jertfa care trebuie sa ne aminteasca mereu si mereu ca si noi trb sa ne jertfim (pacatele, patimile) ca sa putem fi in Imparatia unde nimic necurat nu va intra. Sper ca nu am fost prea incoerent si ca ceva va patrunde in inima ta(cu mentiunea ca despre Sf Impartasanie sunt multe intelesuri de nepatrus pentru noi cei orbiti inca de pacate). Repet, incepe cu rugaciunea (aia in fata icoanei, nu cea in care stai in cap 🙂 ). Doamne, ajuta!
Albinuta
iunie 26, 2012 @ 6:32 am
Doamne ajuta ,mult timp am gandit exact ca tine alma ca nu prea are rost spovedania ,iar daca totusi o faceam era doar pentru ca asa trebuie,lucrurile s-au schimbat cand l-am intalnit pe parintele duhovnic la care la inceput am mers deoarece doream sa mai „punctez „o spovedanie in postul pastelui si dansul era putin mai liber ,a trebuit sa dau raspuns la multe intebari,mergand prima oara la parintele ,mai aveam si eu cateva intrebari la care asteptam raspuns .Pentru prima oara dupa muuulti ani am iesit de acolo mult mai bucuroasa ,mai usoara aveam impresia ca plutesc .Acum eu nu stiu care sunt probleme tale ce anume te retine sa nu doresti sa mergi la Taina Spovedaniei cred ca nici argumente nu pot sa am asfel incat gandirea ta sa se schimbe foarte repede insa eu stiu ca daca o sa mergi nu o sa patesti nimic rau ,nu o sa iesi de acolo cu alte idei insa cu siguranta vei primi raaspuns la intrebarile si nedumeririle tale ,ramane acum de vazut daca vrei intradevar sa gasesti raspunsuri sau nu.Iertare daca ti se pare ca sunt cam dura insa asa vad eu toate acestea ,este foarte bine sa pui intrebari ,sa ai nedumeriri ,sa nu intelegi multe insa pot sa-ti raspunda n persoane ca nu vei stii care este raspunsul potrivit pentru tine ,daca o sa mergi la un duhovnic cu multa incredere si sinceritate o sa intelegi pe parcurs facand ceea ce te indruma dupa puterile tale cat de important este parintele duhovnic in viata unui crestin .Nu stiu daca i-ti place sa citesti carti daca da ti-as recomanda cartea lui Danion Vasile :Repere -Duhovnicul Rugaciunea Postul ,poti sa o descarci si online si o sa gasesti mult mai multe explicatii de mare folos .
Cu nadejdea ca nu am suparat iar daca totusi am facut-o iertare inchei nu inaite de a te ruga sa cauti in continuare raspunsuri ,sa faci tot ce i-ti sta in putinta pentru ca intr-o zii cu ajutorul lui Dumnezeu sa reusesti sa intelegi importanta Tainei Spovedanii
Dumnezeu sa te ajute si sa te calauzeasca mereu