Anunță-L pe Dumnezeu când vrei să păcătuiești
Știu! Sună ciudat să spui asta. Cum să-L anunți pe Dumnezeu când urmează să încalci o poruncă dat[ de El? În mintea noastră omenească e ca și cum ți-ai anunța dușmanul când urmează să-l ataci prin surprindere. Cum să-l anunți pe Dumnezeu când tu, atunci când păcătuiești, crezi că nu ai nevoie de El? Oare putem face păcate cu voia lui Dumnezeu?
Știți care e marele paradox, că nici păcatul nu-L putem face fără Hristos. Nimic nu se întâmplă fără voia Lui, nici un fir de păr nu se mișcă, nici o adiere de vânt nu bate, nicio picătură de rouă nu cade dimineața, niciun vers de poezie nu se scrie, nicio vreo afacere nu prosperă, niciun motor nu pornește… Dacă oamenii ar fi lăsați de Dumnezeu să păcătuiască precum ar vrea ei, am trăi într-o lume monstruoasă, un calvar continuu și ne-am omorî prin suferință unii pe alții ușor și repede.
Atunci când păcătuim vrem să fim lăsați în pace și Dumnezeu să nu se bage peste noi. Sfântul Grigorie de Nyssa privește căderea în păcat nu ca o călcare de poruncă mai ales, ci ca o dorință de a nu mai fi cu Dumnezeu.
Da, câteodată facem păcatul în mod conștient și premeditat, dându-L pe Dumnezeu la o parte, prefăcându-ne că ”plouă”.
Acum câteva zile mi s-a întâmplat să tânjesc după un anumit lucru. Știam că e păcat și că lui Dumnezeu nu-i va place gestul meu dar mă simțeam prea ispitit și eram hotărât în continuare să-l fac. Totuși, pentru că în fața mea era icoana mare a Mântuitorului, m-am uitat la El și i-am zis în gând: „Doamne eu voi face cutare lucru, pentru că nu mai rezist”. Era un fel de a-mi cere iertare înainte de a face păcatul sau un mod de a-mi întemeia și mai mult idea că sunt ispitit și că nici Dumnezeu nu poate face nimic.
Nu i-am cerut ajutorul. Nu L-am rugat să mă ajute să nu cad în acel păcat, ci pur și simplu l-am anunțat că voi păcătui, pentru că pofteam prea mult gustul plăcerii și o căutam în mod conștient. Pentru a o obține trebuia să depun un efort și trebuia să aștept să treacă ceva timp pentru ca lucrurile să se așeze favorabil pentru mine.
Surprinzător, după o oră și ceva, nu știu cum s-a întâmplat că nu am mai putut păcătui… lucrurile se schimbaseră în jurul meu și Dumnezeu rezolvaseră o problemă pe care eu nu o vroiam rezolvată. Când am văzut, m-am bucurat pentru că în mintea mea stricată eu am jucat la dublu „chipurile”: dacă făceam păcatul atunci primeam plăcere, iar dacă mă feream de păcat, primeam liniștea și bucuria apropierii de Dumnezeu. În ambele cazuri eu câștigam ceva, sau credeam că voi câștiga ceva.
În realitate iată ce frumos spune Sfântul Grigorie de Nyssa că se întâmplă atunci când omul a căzut în păcat la începutul lumii și tot cade iară și iară:
„Cel aflat la înălțime a fost înjosit; cel plăsmuit după chipul Celui ceresc a luat chipul pământului; cel rânduit să împărățească s-a robit: cel ce petrecea în desfătarea raiului a fost strămutat în acest loc al bolilor și al durerilor; cel dăruit cu nepătimirea și-a însușit viața pătimașă și întinată; cel nestăpânit de nimic și stăpân pe sine e stăpânit acum de atâtea rele, încăt e ușor să-i numărăm pe tiranii noștri. (…)”
În realitate păcatul nu mi-ar fi adus numai plăcere ci și înrobire, depărtare de Dumnezeu, întristare, înrăire și până la urmă suferință, boală și apoi moarte.
Mi s-a mai întâmplat acest lucru încă de două ori în aceeași săptămână și având surpriza experienței anteriroare iarăși hotărăsc să-L anunț pe Dumnezeu că vreau păcatul, dar de data aceasta am făcut-o ca să văd dacă mă scoate încă odată. Bineînțeles, Hristos Domnul, ca un caveler, așa cum îl numește Nicolae Steinhardt, îmi întinde iarăși mâna și așează a doua oară lucrurile încât lumea din jurul meu să nu-mi creeze condițiile favorabile căderii. A treia oară la fel.
M-am bucurat pentru că eu căutam îndreptățiri și motive zicând în sinea mea: „nu e mare păcat…asta e”, și Dumnezeu mi-a arătat că orice păcat e grav și devine premiză pentru alt păcat și construiește starea morală pentru o altă cădere și tot așa, din rău în mai rău. Și uite așa ajungi să cazi în păcatele cele mari și nu știi de ce.
Anunțați-l pe Dumnezeu atunci când mergeți să faceți păcatul iar dacă puteți cereți-i ajutorul și spuneți-i: „Doamne merg să păcătuiesc, nu mai rezist, ajută-mă să nu cad”, și veți fi suprinși de înțelepciunea și puterea Lui.
Nu trebuie să-l privim pe Domnul ca pe un călău ce stă mereu lângă noi contorizând greșelile și născocind pedepse. Dimpotrivă, El e aproape de noi întotdeauna pentru a căuta soluții și pentru a ne încuraja să nu greșim. Eu am învățat ceva foarte important din Tradiția Bisericii Ortodoxe: Nimeni nu ne iubește așa de mult precum o face Hristos, nici mama, nici tata, nici frații, nici soția, nici prietenii… Nimeni din toți cei amintiți n-ar avea atâta răbdare cu neputințele și răul din noi, așa cum o are Dumnezeu.
Dumnezeu nu te vede cu alți ochi atunci când greșești, pentru că păcatul tău pe El nu-L influențează și nu-L surprinde. Dacă L-ar influența ar însemna că n-ar avea putere să schimbe ceea ce este în jur. Dacă L-ar surprinde înseamnă că este limitat de timp. Dar El are putere să te curățească și să te facă sfânt și bun într-o secundă, dar nu vrea să te forțeze, vrea ca tu să participi și să simți că e și meritul tău: “Stropimă-vei cu isop și mă vei curăți, spăla-mă-vei și mai vârtos decât zăpada mă vei albi” (Psalmul 50).
Am avea de câștigat dacă l-am percepe pe Dumnezeu ca pe un prieten, nu ca pe un Judecător. Sfantul Antonie cel Mare spunea: „Eu nu mă mai tem de Dumnezeu, ci îl iubesc pe El. Că dragostea scoate afară frica”.
Hristos e partenerul nostru de drum, și Lui îi putem spune orice, chiar și cele mai mizerabile gânduri ale noastre. Dacă urăști pe cineva sau te-a supărat aproapele tău spune-i lui Dumnezeu off-ul tău, așa cum i l-ai spune celui ce te-a suparat.
Pune-ți sufletul pe tavă în fața lui Dumnezeu și nu-i ascunde nimic din ce faci și ce gândești și vei vedea ce fel gândește Cel Preaînalt și te vei minuna:
„Căci gândurile Mele nu sunt ca gândurile voastre şi căile Mele ca ale voastre, zice Domnul. Şi cât de departe sunt cerurile de la pământ, aşa de departe sunt căile Mele de căile voastre şi cugetele Mele de cugetele voastre.” (Isaia 55, 8)
(Claudiu)
Ioana
ianuarie 12, 2012 @ 11:09 am
La prima vedere,a-l anunta pe Dumnezeu ca vrei sa faci un pacat pare lipsa de respect.Dar,de fapt,e ceva ce diavolul nu suporta,pentru ca isi da seama ca,desi cazi in pacat,tot pe Dumnezeu Il ai in gand.Cazi in pacat obligat de el,nu pentru ca vrei.Pr Amfilohie spune:”Chiar daca diavolul te tranteste intr-un pacat,sa nu fii de acord cu el”.
http://video.crestinortodox.ro/BLOCJN3VXzx/Intoarcerea_la_Hristos_Vremurile_de_pe_urma_Pr_Amfilohie.html
Claudiu Balan
ianuarie 12, 2012 @ 11:19 am
Ioana eu ziceam sa-l anuntam pe Dumnezeu inainte de a face pacatul pentru ca pana la urma sa ne dea putere sa nu-l mai facem.
Sinceritatea noastra in relatia cu El ne va rusina oarecum… si in acelasi timp ne va ajuta sa ne trezim putin din betia placerii.
Ideea mea e simpla: Un pacat anuntat lui Dumnezeu inainte de a fi facut are sanse mult mai mici de a se transforma in fapta, pentru ca in ecuatie intra chiar cel care a omorat pacatul: Hristos.
SB
ianuarie 12, 2012 @ 3:02 pm
Ce tare, nu sunt singura, mai gândesc şi alţii ca mine 🙂
Eu mai demult am cam fost supărată pe Dumnezeu, dar în sufletul meu nu vroiam să mă îndepărtez cu totul de El. Deşi vroiam să fie ca mine, totuşi ştiam că El vede lucrurile cu mai multa înţelepciune. Şi am trecut printr-un moment destul de dificil prin care dorinţa de a obţine împlinire doar pentru mine era foarte mare, însă aş fi pus în pericol starea sufletească a altor persoane. Cum dorinţa era mare, şi cum vroiam să fie ca mine dar ştiam că nu prea e bine, îl avertizam pe Dumnezeu dinainte ca dacă mi se iveşte ocazia, să nu spună ca nu i-am zis (înţelegeti voi). Şi, surprinzător, deşi credeam că ocaziile se vor ivi, conform estimărilor mele, acestea nu s-au ivit. Şi nu o dată sau de 2 ori, ci de mai multe ori. Aşa că aveţi încredere 🙂
Ca o paralelă la ce-a spus Claudiu, puteţi găsi un exemplu şi în poezia „Luceafărul” de Mihai Eminescu: nici unul dintre cei 2 îndrăgostiţi nu vrea să renunţe la lumea lui pentru împlnirea dragostei lor. Însă Luceafărul, în iubirea lui faţă de o pămanteancă, dă totuşi dovadă de o mare responsabilitate – el se duce la Demiurg pentru a-i cere voie sa vină pe Pământ (deci [b]îi cere dezlegare să păcatuiască[/b]). Iar Demiurgul, întruchiparea înţelepciunii, nu i-a dat dezlegare, spunându-i un lucru foarte important, care s-ar traduce cam aşa: „de vrei să pleci pentru a te simţi împlinit, gândeşte-te bine, că se va crea haos în tot universul. Eu nu-ţi dau dezlegare, nu-mi permit riscul de a da peste cap tot universul pentru faptul că tu nu ţi-ai văzut de lumea în care te afli… ” Iar Luceafărul, după cum ştiţi, l-a ascultat. În fine, se poate continua, dar ideea cam asta e, cred eu …
Andreea
ianuarie 16, 2012 @ 2:47 pm
Interesant de tot articolul! Multumim! Daca imi este ingaduit, doresc sa scriu si eu cateva ganduri … Conform Sfintei Scripturi, biruinta asupra pacatului o poate avea doar cine s-a nascut de sus (Sfanta Evanghelie dupa Ioan, capitolul 3). Deci nu este vorba despre o fortare personala si castigarea mantuirii, ci despre o schimbare facuta de Duhul Sfant (Epistola Sfantului Apostol Pavel catre Efeseni, capitolul 2, versetele 8 si 9).
Este vorba despre restabilirea unei relatii cu Hristos Cel Inviat, care traieste in mine (Epistola Sfantului Apostol Pavel catre Galateni, cap 2, versetul 20). Bineinteles, nici dupa ce El schimba pe cineva si il ajuta sa se pocaisca, acea persoana nu va fi perfecta, dar va avea Duhul Sfant in inima si oridecateori va cadea, El o va ridica. Vorbesc din experienta…desi Domnul m-a gasit si mantuit, inca gresesc. Mantuirea e DARUL fara plata al lui Dumnezeu, adica Insusi Hristos. Primindu-L pe El in inimile noastre si renuntand la stradaniile proprii de a ne mantui singuri, vom gasi adevarata eliberare.
Imi cer scuze daca am scris cumva deranjant…nu doresc sa ofensez pe nimeni… am dorit doar sa expun ce spune Minunata Carte – Sfanta Scriptura.
O zi buna tuturor!
Laura Stifter
septembrie 2, 2012 @ 8:07 pm
Este unul dintre cele mai interesante articole pe care le-am citit pe O T! Felicitări, Claudiu! Excepţional!
Da, ar fi minunat ca relaţia noastră de comuniune cu Dumnezeu să devină atât de profundă, autentică, indestructibilă, încât să comunicăm cu El inclusiv în clipele de ispită, aşa cum Petru, când n-a mai putut păşi pe valuri, a strigat către Hristos să-l scape. Domnul nostru Cel iubitor oricum ştie că noi, copii în viaţa spirituală, avem şi gânduri… nu tocmai cucernice. El oricum ştie că vrem să păcătuim şi, dacă reuşim să-I rămânem credincioşi şi sinceri în aceste momente dificile, El ne va întinde mâna şi ne va întreba cu blândeţe: „Puţin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit?”. În acest sens, părintele Savatie Baştovoi spunea, într-una dintre conferinţele pe care le-a susţinut, că este bine să-I mărturisim lui Dumnezeu chiar şi gândurile de necredinţă sau îndoială. Dacă ne vin în minte asemenea gânduri, să-I spunem pur şi simplu: „Doamne, mie mi-a venit ideea că Tu nu exişti. Ce să mă fac?”… Cu siguranţă, Dumnezeu nu rămâne indiferent faţă de sinceritatea noastră, pentru că El este Adevărul.
„Atunci când vrei să spui ceva, întreabă-L pe Iisus dacă este adevărat.” 🙂
Slavă lui Dumnezeu pentru toate!