Skip to content

12 Comentarii

  1. florinm
    iulie 10, 2009 @ 9:36 am

    Pana la urma, articolul vrea sa zica despre artele martiale ca sunt bune? Sau ca nu sunt?

    Reply

  2. Mikis
    iulie 10, 2009 @ 1:16 pm

    Spunea un ieromonah, duhovnic foarte cunoscut dintr-o Sfanta Manastire din localitatea mea, ca ceea ce vine de la asiatici e bine sa fie evitat…el se referea atunci, fiind intrebat expres de o ucenica, la tehnica de vindecare „Ceragem” (nu intru in detalii „tehnice”, se gasesc pe Net). Poate, prin comparatie si artele martiale nu sunt folositoare sufletului angajat in lupta pentru obtinerea desavarsirii ortodoxe!

    Reply

  3. rotaru dragos
    iulie 12, 2009 @ 11:10 am

    CRED CA TIPA STIE CE VORBESTE,IAR EU CRED CA E ADEVARAT,DEOARECE CIND SUFLRTUL ESTE LENES,SI TRUPUL ESTE LA FEL.

    Reply

  4. carla
    august 4, 2009 @ 11:55 am

    florinm,

    Toate sunt bune dar nu toate sunt spre folos!

    Daca as spune ca sunt bune se gasesc destui care sa ma contrazica, daca spun ca sunt rele la fel, pentru mine personal au fost un pas inainte, dupa cum ai vazut din articol…,
    nu sunt eu in masura sa spun ce e bine pentru altii, este o experienta, si unii care mai practica pot gasi raspunsuri la paralela cu ortodoxia!

    Stiu cazuri care au renuntat la antrenamente pentru a avea mai mult timp pentru rugaciune, si familie!

    Reply

  5. radu
    octombrie 23, 2009 @ 11:20 pm

    desăvârșirea creștină are la bază o întreagă teologie, desăvârșirea în practicarea artelor mariale are la bază o întreagă filosofie budistă etc. care nu are nimic de/a face cu credința creștină și cu Hristos. Chiar nu/mi pot explica ce energii își activa Domnul în pustiul Carantaniei atunci când se ruga și postea. Echilibrul acela fizic și spiriual se obține garantat prin –ora et labora– că nu degeaba avem mărturii atâtea vieți de sfinți………….zic și eu!

    Reply

  6. UmbraSerii
    octombrie 25, 2009 @ 7:25 pm

    Ca fost practicant de arte martiale si in acelasi timp crestin ortodox practicant (fara mari realizari in nici una) va pot spune clar ca nu se poate ajunge la performanta in prima ramanand strans legat de a doua. Sau, altfel spus, cand incepi realmente sa progresezi in tehnicile de lupta, incepi sa pierzi vizibil ceva din Duhul, care eventual te invaluie cat de cat. Este o problema ireductibila de principii esentiale pe care va bazati gandirea si viata launtrica: arta martiala este profund ego-centrica, in timp ce ortodoxia este categoric Hristo-centrica.
    Paralela pe care o incearca articolul o consider fortzata si potentzial furnizoare de interpretari periculoase pentru un necunoscator.
    Cu toate acestea, ca orice sport al trupului (si intrucatva al mintii, dar hotarat NU al sufletului !) arta martiala ajuta la disciplinarea personala, consumul de energie de acolo iti linisteste zburdalnicia simturilor si lucrul in echipa iti da un placut sentiment de siguranta. Exista insa si reversul monedei: prea multa incredere in tine risca sa il tina undeva „mai incolo” pe Hristos, iar spiritul de competitie pe care ti-l dezvolta si inevitabila comparatie cu altii fatza de care trebuie sa fii mai bun, iti propune o abordare destul de departe de ceea ce numim in ortodoxie „smerenie”.
    Si totusi nu pot spune ca nu am admirat un preot care, atacat seara in parc de niste golani, si-a suflecat sutana si i-a „binecuvantat” cu cate un UraMawashi … de a ajuns o adevarata legenda la vremea respectiva.
    In concluzie, cred ca lucrurile nu se pot transha numai in „alb si negru”, ca dreapta socoteala, temperamentul propriu si sfatul duhovnicului trebuie sa faca parte din ecuatia alegerii unuia sau altuia dintre drumurile prin care vrem sa ne catzaram spre desavarshire …
    Doamne ajuta !

    PS: cu riscul de a fi „carcotash” vreau sa atrag atentia asupra unei greseli care apare destul de des prin texte (inclusiv in acest articol): conjugarea verbului „a fi”. De exemplu, chiar in al doilea paragraf, apare vb „a fi”: „Niciodata nu mi-as fii imaginat”, care corect conjugat e cu un singr „i”: „Niciodata nu mi-as fi imaginat”. As fi crezut ca e o greseala de tehnoredactare, dar se repeta undeva si mai incolo in text (in zona cu bold).

    Reply

  7. Danis
    martie 5, 2011 @ 2:08 pm

    Artele martiale duc la o dezvoltare considerabila a autocontrolului emotional si menta, dezvoltarea atentiei, concentrarii si a luarii de decizii corecte in timp rapid…Si nu intamplator sunt numite "arte" caci dincolo de perfectionarea tehnicii sau combativitatii se urmareste de fapt autoperfectionarea personala.
    Consider ca fiecare persoana e unica si fiecare are chemarea lui in viata. In fctie de temperament, pt. unii a practica arte martiale e foarte util, pt. altii poate fi daunator.
    As aminti de marele maestru- Morohei Ueshiba- fondatorul Aikido-ului- care se traduce prin Calea Armoniei. era un om de o adevarata noblete sufleteasca.
    Ar fi bine sa lasam la o parte sablonarile de genul- asta e bun sau rau..Majoritatea isi dau cu parerea fara sa aiba habar despre ce e vorba.

    Reply

  8. Saurian
    martie 5, 2011 @ 4:17 pm

    Danis, te înţeleg ce spui şi sunt de acord cu tine. Dar citând comentariile vezi că din cei care au spus că sunt împotrivă sunt foşti practicanţi. Acum vreau să te întreb: tu eşti practicant în Ortodoxie? Tu ştii ce îţi inspiră Duhul Ortodoxiei? Spunea un practicant ( vezi la comentariile de mai sus ) că sunt incompatibile Ortodoxia şi artele marţiale. Eu nu vreau să mă exprim pentru că n-am practicat niciodată artele marţiale şi dacă aş spune ceva aş fi un om care trăieşte în şabloane ( şi nu vreau asta ). Eventual dacă eşti aşa de sigur că greşesc cei de aici cred că toţi ar fi binevoitori să asculte nişte argumente pro arte marţiale. Doamne ajută!

    Reply

  9. Danis
    martie 5, 2011 @ 4:26 pm

    Fiecare individ e unic si are dreptul sa aleaga in fctie de propriile necesitati. A face o regula pt. toti -asta e gresit.
    da, smerenia e o mare virtutate-dar nu inseamna sa devenim niste molateci..Chiar si Hristos a pus mana pe bici cand a alungat negustorii din templu.

    Reply

  10. Laura Nicoleta
    octombrie 17, 2014 @ 3:49 pm

    Nu stiu daca stiti, dar Pr.Aldea si-a lansat cartea „Ortodoxia și artele marțiale”. Nu, nu este o carte in care artele martiale sunt vazute prost. Dansul vb despre artele martiale europene(artele martiale sunt cuvinte latinesti), despre istoria lor in Europa etc.

    Aici vb putin despre cartea sa:
    https://www.youtube.com/watch?v=vhjVvbQLfvs&list=UUCalD6EMTwAYvNMsgW8a4tA

    A avut si o conferinta, insa nu am gasit video sau audio.

    Reply

  11. cristirg
    octombrie 17, 2014 @ 11:22 pm

    Ortodoxie si arte martiale. Interviu cu Pr. Mihai-Andrei Aldea: “Trebuie sa fim samuraii lui Hristos!”

    [url]http://foaienationala.ro/ortodoxie-si-arte-martiale-interviu-cu-pr-mihaiandrei-aldea-trebuie-sa-fim-samuraii-lui-hristos.html[/url]

    ” Nu se pot accepta in Ortodoxie yoga si alte asemenea practici, ezoterism oriental, folosirea energiilor qi si altele asemenea. Respingerea lor este fireasca.

    -[i]Artele martiale sunt asociate cu violenta. Poate ca acesta este un motiv al pripelii de care au dat dovada constestatarii dumneavoastra pe acest subiect.[/i]

    Este adevarat ca sunt destui care fac o legatura intre arte martiale si violenta. Chiar este o legatura intre ele. Dar oare crestinului ii este oprita folosirea violentei oricand si oricum? Sa cercetam, spune Sfantul Apostol Pavel, si sa pastram ce este bun. Intelegand prin violenta orice forma de folosire a fortei si care influentati de doua curente pagane si anti-crestine, respectiv masoneria si neoprotestantismul, mai ales anumite ramuri ale neoprotestantismului, precum si multe curente new-age, socotesc ca este interzisa unui om civilizat, si cu atat mai mult unui bun crestin, orice folosire a fortei, ceea ce este o ratacire, este o cadere din Ortodoxie. Pentru ca nu exista in Ortodoxie vreo opreliste ca, la vremea potrivita, sa se foloseasca forta. Insa, din pacate, sub influenta neoprotestanta si sub influenta masonica s-a raspandit aceasta idee. Pentru ca si conducerile masonice, atat ale Romaniei cat si ale altor tari, vor sa inoculeze poporului ideea unei supuneri absolute fata de stat si fata de autoritati. Si atunci interzic orice acces al omului la mijloacele care ii asigura libertatea, printre aceste mijloace fiind si folosirea armelor si a fortei in caz de nevoie. Practic, un popor poate fi astazi inrobit fara probleme. Cele mai multe tari asa zis civilizate au armate de mercenari, de soldati platiti. Si care armate odata infrante, tara respectiva este infranta. Armate care constituie un procent extrem de mic din populatie, care au o putere destul de mica de a apara tara intr-un conflict direct. Care pot fi foarte usor inlaturate si mai mult decat atat, pot fi foarte usor cumparate. In vremea in care tot poporul era armata tarii nu puteai sa cumperi tot poporul. Ca urmare, atunci cand comunistii au intrat in Romania si au ocupat-o, au fost peste 14 ani de rezistenta crancena, armata, numai de cand si-au proclamat comunistii victoria si pana cand ultimele celule de rezistenta din munti au cazut. Si inca si dupa aceea a continuat rezistenta armata izolat priun unele persoane care nu au vrut sa se supuna si au luptat, chiar si cu arma in mana, si mai departe. Deci sovieticii si comunistii au avut de infruntat la noi rezistenta unor oameni care stiau ca datoria fiecarui barbat este de a fi gata sa lupte pentru Credinta, pentru Neam si pentru Tara pana la capat. Culmea absurditatii este ca parintii care prihanesc violenta, mirenii si calugarii care prihanesc violenta, in fel si chip, au adesea mare evlavie la acesti luptatori anticomunisti, fara sa-si dea seama nicio clipa de inselare. Nu poti pe de o parte sa declari oameni care au luptat cu arma in mana impotriva bestiei bolsevice ca fiind sfinti, iar pe cealalta parte sa interzici crestinilor sa invete sa faca ceea ce au facut acesti sfinti. Este o contradictie uluitoare si care totusi nu este observata de foarte multi.”

    Reply

  12. sharbinsk
    octombrie 17, 2014 @ 11:41 pm

    Deși categoria e ispite bărbătești,văd că articolul e scris de o femeie, căreia îi mulțumesc pt că a deschis acest subiect .
    Referitor la ce spune părintele Aldea în interviu:
    S-a mai păstrat foarte puțin din artele marțiale europene, tehnica militară a ajuns la alt nivel.
    Se mai practică prin liceele sportive lupte greco-romane dar în rest sunt istorie, în schimb artele orientale sunt peste tot.
    Artele marțiale europene, [b]ca expunere de procedee spectaculoase erau folosite cu precădere în arenele romane, spre desfătare păgână.
    Dacă Sfinții Părinți erau atât de vehemenți împotriva întrecerilor de cai de pe hypodrom, de arenele cu gladiatori nu mai vorbesc.[/b]

    În privința artelor marțiale, părerile duhovnicilor sunt împărțite înclinând împotriva a ce zice pr Aldea.
    Deși nu sunt de acord cu tot ce zice pr Aldea în acest interviu, îl respect pentru efortul pe care-l depune în parohia lui.

    Distinct de artele marțiale în sine, ar trebui cercetat și e[b]fectele negative pe care le au asupra delicateții feminine.[/b]
    Mi se pare că o femeie care practică ani de zile artele marțiale își anulează feminitatea și sensibilitatea, am cunoscut astfel de cazuri și tipele respective aveau inclusiv o ținută bărbătească și o rigiditate în gesturi specifică bărbaților.
    Aici vorbesc despre fete care au practicat arte marțiale [b]de performanță[/b], ani de zile de la [b]vârste fragede[/b], NU niște cursuri de auto-apărare, UTILE în viață.
    [b]Ceea ce facem timp îndelungat ne definește traseele neuronale și modul de gândire la nivel de subconștient [/b]ar zice Virgiliu Gheorghe…

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *