Skip to content

7 Comentarii

  1. Lucia
    februarie 1, 2010 @ 11:14 am

    Necesar si constructiv articol! Multumim!
    Am totusi o nedumerire: Daca – din pacate – fac parte din categoria „diletantilor netrebnici”, ma voi intalni cumva, in iad („gheena focului”), cu cel care m-a denumit asa (raca = netrebnic)?

    Reply

  2. Sorin M.
    februarie 1, 2010 @ 4:24 pm

    Lucia, cred ca mai inainte de ne intreba, trebuie sa vedem ce este de fapt un diletant. Eu am cautat pe net si am gasit cateva raspunsuri, iata cateva din ele:

    „Diletantul se deprinde a vedea fals.
    Diavoleasca mreaja in care se rasuceste diletantul: imprecizia, copilul lenei de a-si incorda la maximum puterile spiritului, il smomeste sa simta bogatii pipaite acolo unde nu sunt decat posibilitati difuze, roditoare sau inselatoare. Spiritul diletant este o fredonare. La cantarea adevarata el nu ajunge; pana acolo drumul e prea inconfortabil.”

    Alecsandri îi scria, deznădăjduit, bunului său prieten Titu Maiorescu: „Noi avem direcţii de teatru, care se preocupă numai de exploatarea publicului, avem diletanţi, ce se cred şi se proclamă artişti şi care nu au nici cea mai slabă idee de artă, avem conservatoriu de declamare, fără profesori capabili de a crea elevi… într-un cuvânt avem de toate, împodobite cu titluri mari, cu etichete sonore, dar în fond nu avem nimic care să fie la înălţimea numelui pompos pe are îl poartă. Cum să facem să avem un conservatoriu cu profesori, un teatru cu artişti?“ („Cele mai frumoase scrisori“, p. 218).

    Se poate cauta si in dex. un raspuns…dar in fine Diletant = cel care stie de toate si nimic

    Reply

  3. Sorin M.
    februarie 1, 2010 @ 6:53 pm

    Sunt convins că vei descoperi adevărul în afirmaţia fr. Traian Dorz.
    Păcatul şi nestatornicia noastră ne-a făcut să fim aşa: duplicitari, diletanţi, să nu mai avem dragoste unii faţă de alţii, să nu mai avem răbdăre, să fim ca nişte fii risipitori, să nu construim nimic şi să avem o psihologie de şatră…Adevăratul trimis ai lui Hristos uneste, diletantul dezbina. Ne lăudăm că suntem o ţară 80 % ortodoxă,bun, dar noi dăm cu piciorul în ceea ce ne-au lăsat păriţii, de sute de ani, vrem să facem o credinţă care să fie pe placul nostru. Credinţa cea adevărată încă mai rezistă şi asta datorită acelor care au plătit cu sânge()printre acestia se numara si fr. Traian Dorz cu peste 17 ani de închisoare si domiciliu fortat) ca eu să scriu astăzi liber şi fără teama de a fi săltat de securitate.
    Îmi spunea cineva mai zilele trecute, că uneori îşi doreşte să se fi născut într-o altă credinţă cu mai multe libertăţi. De aici şi tendinţa multor tineri şi nunumai din biserica ortodoxă de a trece de la ortodoxie la alte culte. Primul reflex a unui diletant religios este să arunce versete din Sfânta Scriptură pentru aşi dovedi, zice el adevărul

    Diletanţi pot fi numiţi şi acei răuvoitori care spun vrute şi nevrute la adresa ortodoxiei, ocolind adevărul.

    „Diletantismul – Groapa aceasta în care cad cei mai superficiali dintre cei interesaţi de teologia sau spiritualitatea ortodoxă se găseşte în special în adunările “ecumenice” şi în tot soiul de conferinţe, “refugii” şi alte asemenea. Întâlniri ca acestea sunt specifice Frăţiei englezeşti a Sfinţilor Alban şi Serghie, aşa cum reiese din periodicul lor, Sobornost. Spre pildă, putem citi textul unui discurs al unui presupus cleric despre Părinţii Deşertului: “Părinţii Deşertului pot juca un rol extrem de important pentru noi. Ei pot fi pentru noi toţi un loc minunat pentru o întâlnire ecumenică” . Cum se poate ca vorbitorul să fie atât de naiv încât să nu ştie că Părintele pe care el doreşte să-l studieze va fi, ca şi ceilalţi Părinţi, îngrozit să afle că cuvintele lui sunt folosite pentru a învăţa arta rugăciunii pentru heterodocşi? La asemenea întâlniri “ecumenice” una dintre regulile de politeţe despre care heterodocşii nu au cunoştinţă este că prima condiţie pentru studierea Părinţilor este aceea de a avea aceeaşi credinţă ca şi Părinţii Ortodoxiei. Fără această condiţie prealabilă, toată învăţătura despre rugăciune şi dogme rămâne doar o amăgire, un mijloc pentru o altă scufundare a ascultătorului heterodox în propriile-i erori. Acest lucru nu este corect faţă de ascultător; nu este nici o dovadă de seriozitate din partea vorbitorului; este exact modul cum nu trebuie să începem studiul sau să-i învăţăm pe alţii despre Sfinţii Părinţi.

    În acelaşi periodic mai putem citi despre un “pelerinaj în Marea Britanie” unde un grup de protestanţi au participat la slujbele diferitelor secte iar apoi la o Liturghie ortodoxă, în care “Părintele a ţinut un cuvânt foarte clar şi edificator despre tema Euharistiei” (Sobornost, Vară, 1969, p. 680). Fără îndoială că, în cuvântul său, Părintele i-a citat şi pe Sfinţii Părinţi – dar nici în acest fel nu a reuşit să-i facă pe ascultători să înţeleagă ceva, ci doar i-a aruncat într-o şi mai mare confuzie dându-le de înţeles că Ortodoxia este doar una dintre sectele pe care ei le vizitau şi că învăţătura ortodoxă despre Euharistie îi poate face să înţeleagă mai bine slujbele lor anglicane sau luterane. Într-o relatare despre un “refugiu ecumenist” din acelaşi număr (p. 684), găsim o urmare a predicii despre “teologia ortodoxă” ţinută în condiţii asemănătoare. După ce au participat la o Liturghie Ortodoxă, refugiaţii au luat parte la un “serviciu Comunitar Baptist”, care a fost ca o respiraţie de aer proaspăt. Deosebit de înviorătoare a fost mica predică pe tema bucuriei Învierii. „Cei dintre noi care cunosc Biserica Ortodoxă au descoperit faptul că şi în cadrul unui serviciu Baptist a fost exprimat acelaşi adevăr”. Acei ortodocşi care încurajează un astfel de diletantism indiferent au uitat fără îndoială avertismentul scripturistic: Nu aruncaţi mărgăritarele voastre înaintea porcilor (cf. Mt. 7,6) .

    În ultima vreme, aceeaşi Frăţie şi-a dezvoltat diletantismul, adoptând ultima modă culturală, anume aceea de a include lecturi despre Sufism şi despre alte tradiţii religioase necreştine, care probabil că îmbogăţesc “spiritualitatea” ascultătorilor într-o măsură mai mare decât a făcut-o până acum pentru ei Ortodoxia.

    Aceeaşi atitudine coruptă poate fi văzută la un nivel şi mai complex în “declaraţiile de acord” care se publică din când în când în urma “consultărilor dintre teologi”, fie între Ortodocşi şi Romano-catolici, Ortodocşi şi Anglicani, sau alte combinaţii. Aceste “declaraţii de acord” pe teme precum “Euharistia” sau “natura Bisericii” sunt, din nou, un exerciţiu de politeţe “ecumenică” care nici măcar nu fac vreo aluzie la ideea de heterodoxie (numai dacă nu cumva “teologii ortodocşi” prezenţi nu ştiu ce vrea să spună acest cuvânt) încât, indiferent de definiţia dată unor asemenea realităţi la care se ajunge prin “acord”, heterodocşii vor rămâne aceeaşi “creştini” fără experienţa vieţii în Biserica lui Hristos, fiind lipsiţi deci de realitatea din ea. Asemenea “teologi” nu se dau înapoi nici de la a căuta vreun “acord” chiar asupra spiritualităţii însăşi, dacă există cumva vreuna, dar imposibilitatea unui asemenea acord se arată foarte evidentă… Cei ce pot crede, cum declară “Mesajul” oficial al “Simpozionului ortodocşilor şi cistercienilor” (Oxford, 1973), că monahii romano-catolici, ortodocşi şi anglicani simt o “unitate adâncă între ei, ca membrii ai unor comunităţi monastice cu diferite tradiţii bisericeşti”, în mod sigur se gândesc conform cu stricăcioasa înţelepciune a acestei lumi şi a modelor sale “ecumenice”, şi nu în acord cu tradiţia monahal-duhovnicească care insistă pe curăţia credinţei. Scopul lumesc şi tonul unor asemenea “dialoguri” este prezentat foarte clar într-un raport al aceluiaşi Simpozion, care indică faptul că acest “dialog” are de gând să se lărgească, pentru a include astfel şi monahismul necreştin, fapt care va permite “monahismului nostru de toate zilele să se identifice, într-un fel, realmente cu monahismul budist şi hinduist” . Oricât de sofisticaţi s-ar putea considera participanţii la Simpozion, diletantismul lor este cu siguranţă superior celui afişat de laicii protestanţi care se înfioară în egală măsură atât de serviciul comunităţii baptiste, cât şi de Liturghia ortodoxă.

    Şi iarăşi, într-un periodic “ortodox”, găsim o relatare despre un “Institut Ecumenic pentru Spiritualitate” (Catolico-Protestanto-Ortodox) expusă la St. Vladimir’s Seminary din New York, unde a avut loc o conferinţă ţinută de iluminatul profesor ortodox Nicolai Arseniev, teolog cu vederi largi, asupra spiritualităţii creştine din Răsărit şi din Apus. Un preot ortodox a notat câteva impresii: “Una dintre cele mai izbitoare aserţiuni a fost aceea conform căreia există deja o unitate creştină în sfinţii tuturor tradiţiilor creştine. Ar fi interesant să încercăm să determinăm implicaţiile acestui lucru pentru o tratare a diviziunilor doctrinale şi instituţionale care, în mod clar, continuă să existe” . Devierile doctrinale ale ecumeniştilor “ortodocşi” sunt destul de grave, dar, când se trece la spiritualitate, se pare că nu mai se ţine cont de nici o limită, manifestându-se o indiferenţă faţă de orice se spune sau se crede – un semn care arată cât de depărtată şi vagă a devenit tradiţia şi experienţa adevăratei spiritualităţi ortodoxe pentru “teologii ortodocşi” de astăzi. S-ar putea face foarte bine un studiu serios de “spiritualitate comparată”, dar acesta nu va duce niciodată la o “declaraţie de acord”. Să dăm doar un singur exemplu: primul exemplu de “spiritualitate Apuseană”, citat de Dr. Arseniev şi de aproape toţi ceilalţi, este Francisc din Assisi care, conform spiritualităţii ortodoxe, este un exemplu clasic de monah care a căzut în rătăcire duhovnicească şi în înşelare, fiind venerat ca sfânt numai pentru motivul că Apusul căzuse deja în apostazie pierzând criteriile ortodoxe ale vieţii duhovniceşti. În studiul nostru despre tradiţia duhovnicească ortodoxă va fi necesar să explicăm prin (intermediul contrastului) unde au rătăcit Francisc şi sfinţii din Apus de mai târziu; deocamdată, este suficient să arătăm că atitudinea de pe care se produc asemenea “institute ecumenice” şi “declaraţii de acord” este de fapt aceeaşi cu cea a diletantismului frivol, pe care l-am examinat mai sus, la un nivel mai popular.

    Cea dintâi cauză pentru această atitudine spirituală patologică nu este probabil atât de mult aceeaşi cu atitudinea intelectualistă a relativismului teologic răspândit în cercurile “ecumenice”, cât este una mai gravă, ceva ce cuprinde întreaga personalitate şi modul de viaţă a celor mai mulţi “creştini” de azi. Se mai poate vedea o licărire a acestei atitudini în comentariul unui student ortodox de la “Institutul Ecumenic”, sponsorizat de Consiliul Mondial al Bisericilor [C.M.B], Elveţia. Vorbind despre valoarea “conflictului personal cu mulţimea de perspective pe care nu le-am experimentat niciodată”, el notează că “cele mai interesante discuţii (ce aveau ca temă “Evanghelismul”) nu au avut loc în timpul sesiunii plenare, ci mai degrabă atunci când stăteau în faţa şemineului la un pahar de vin” . Aceste remarci necugetate scot în evidenţă mai mult decât “delăsarea” vieţii contemporane; indică o întreagă atitudine modernă faţă de Biserică, de teologia şi practica sa. Dar aceasta ne aduce în faţă a doua cursă fundamentală pe care trebuie să o evităm în studiul Sfinţilor Părinţi.”

    ( PĂRINTELE SERAFIM ROSE – din cartea „MAI APROAPE DE DUMNEZEU” – Editura Bunavestire, Galaţi, 2003)

    Reply

  4. Lucia
    februarie 1, 2010 @ 10:21 pm

    Multumesc pentru generoasele explicatii. Eu am apreciat ca sunt o „diletanta netrebnica”, privindu-mi mainile, genunchii si viata plina de pacate… Fie ca domnul Traian Dorz sa-mi ierte nedumerirea si sa se roage si pentru mine pacatoasa…

    Reply

  5. Adriana
    februarie 1, 2010 @ 10:55 pm

    Cine simte in inima sa cata iubire are Domnul pentru noi, oamenii, primeste apoi pacea Sa 🙂

    Reply

  6. Catalin
    februarie 2, 2010 @ 11:15 pm

    Intru Hristos, suntem toti frati si surori, ce avem un acelasi Tata 🙂

    domni, doamne si domnisoare suntem intru.. societatea (lumeasca) in care traim (domnule avocat, domnule doctor, doamna profesoara)

    Reply

  7. Lucia
    februarie 3, 2010 @ 12:13 am

    Ferice de cei care sunt deja fii ai lui Dumnezeu! Fiul risipitor s-ar fi multumit si cu postul de „argat”…

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *