Skip to content

2 Comentarii

  1. cristianstavriu
    februarie 24, 2010 @ 11:39 am

    Frumos articol si bun la vremurile acestea.
    Eu personal cred ca exista o mare neintelegere in ceasul de acum cand nu mai exista o marturisire unitara fata de lucruri care la modul general ar trebui marturisite la fel.
    In randul credinciosilor exista nedumeriri fata de o gramada de lucruri – tocmai ptr ca duhovnicii/preotii nu mai marturisesc unitar aceleasi lucruri.
    Pe de alta parte sfintii parinti prezentati mai sus chiar au fost sfinti cu viata lor, si-au predat voia staretului lor si de aceea au castigat raiul inca de pe pamant.
    Ascultarea de duhovnic fie in lume fie in calugarie trebuie sa fie de buna voie si mai ales din dragoste.
    Totusi intre duhovnicul de manastire si cel de parohie exista diferente simtitoare.
    Pe de alta parte sunt uneori confuzii intre ceea ce trebuie sa fie ascultarea, unde cerem sfat, unde facem ceea ce spune duhovnicul.
    Un crestin in lume are o seama de responsabilitati pe care trebuie sa invete sa si le gestioneze si sa-si le asume, nu poate merge la duhovnic sa-l intrebe ptr orice actiune din viata sa.
    Exista o mare neintelegere pe acest taram!
    Duhovnicul este acela care te invata sa stii sa te raportezi in viata la tot ceea ce-ti apare in fata. Sa te invete ca nimic nu poti face fara Dumnezeu, ca trebuie sa cantaresti bine lucrurile inainte de a lua o hotarare, ca inainte de orice trebuie sa te rogi, ca ptr orice fapta sau hotarare trebuie sa te intrebi daca merge si Hristos la brat cu tine in ceea ce ti-ai propus sa faci. Trebuie sa te invete sa ai discernamant, dreapta socoteala bizuindu-te pe invatatura sfintilor parinti si mai ales pe faptul ca Dumnezeu iti sta alaturi in orice fapta buna pe care intentionezi sa o faci.
    Duhovnicul este persoana care trebuie sa te creasca in Hristos.
    La calugarie, monahul isi preda voia de buna voie si prin aceasta paseste catre o viata ingereasca. Calugarul nu se mai ingrijeste de intretinerea lui, de mancare, de bautura, de avere, de neamuri, de rude, etc.
    Daca traieste cuviincios in obste si invata sa se raporteze corect la fratii din manastire are mari sanse de mantuire.
    In lume mireanul are f multe responsabilitati. Toate faptele savarsite la vedere au o rezonanta fata de ceilalti si implica o responsabilitate majora. Toate faptele lui se rasfrang catre o multime de oameni.
    Daca este casatorit trebuie sa fie un trup cu sotia! Cine poate spune cat de greu este la acest moment ca omul sa se comporte asa si ce implicatii are neintelegerea acestui fapt. Cata maretie – sa fii un trup cu sotul/sotia ta. Cata responsabilitate! Apoi putem vorbi de copii, de cat de importanta este purtarea parintelui fata de educatia data dar si de purtarea fata de ei. Cat cantareste faptele parintelui in viata copiilor si a tuturor celor de langa el.
    Sunt multi crestini care gresesc si intreaba pe duhovnic ori de cate ori vror sa faca ceva si asteapta sa li se spuna ce sa faca. Eu cred ca este o mare greseala.
    Pe de alta parte duhovnicul trebuie sa fie acela care te invata sa te descurci, sa te rogi, sa fii intr-o permanenta legatura cu Dumnezeu si atunci toate faptele vor fi savarsite corect. Duhovnicul nu trebuie sa aiba langa el un crestin nedescurcaret in viata care tot timpul sa stea de fusta lui.
    Duhovnicul nu se baga in anumite probleme de alegere in viata ta – poate sa-ti traseze anumite directii – dar alegerea trebuie sa fie a ta.
    Insusi Hristos respecta libertatea omului si atunci de ce n-ar respecta duhovnicul?
    Discutia e greu de purtat pe lucruri abstracte, dar in general cam asa stau lucrurile.
    In manastire cunosc un frate care nici macar un pahar de apa nu bea fara blagoslovenia batranului. Ce ar face un mirean in cazul acesta? Il va suna pe duhovnic sa –l intrebe. Deci sunt lucruri intre lucruri.
    Trebuie bine inteleasa ce inseamna ascultarea, unde se baga sau nu se baga duhovnicul, samd.
    Eu cunosc persoane care au facut ascultare la desavarsita de duhovnicul lor, ptr ca asa li s-a cerut, ptr ca li s-a adus o gramada de marturii de la sfintii parinti ca asa trebuie facut iar acesta era un ratacit. Ucenicii lui si astazi merg pe urmele lui ratacite.
    Sfintii parinti ne invata ce este ascultarea si cum se face. Uneori unii rup din context o discutie cu un parinte si o posteaza ca fiind de capatai. Mai ales sfintii parinti care au prins vremurile de pe urma ne explica frumos prin prisma marilor parinti din vechime cu merge ascultarea in lumea de astazi.
    Cine a citit pe Cuv. Paisie Aghioritul, P.Porfirie, Sf.Teofan Zavoratul, Sf. Ignatie Briancianinov, Serafim Rose, Arsenie Boca, Arsenie Papacioc vor sti cum sa se raporteze la ascultare fie ca mirean fie ca monah.
    Cristian Stavriu

    Reply

  2. Dana
    martie 13, 2010 @ 9:31 pm

    woow, de unde e poza ca arata foarte foarte bine

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *