Atitudinea Bisericii Ortodoxe Ruse în legătură cu dezvoltarea tehnologiilor de evidență și prelucrare a datelor personale
Preasfințitul Sobor Arhieresc al Bisericii Ortodoxe Ruse
(2-5 februarie 2013)
Atitudinea Bisericii în legătură cu dezvoltarea tehnologiilor de evidență și prelucrare a datelor personale
1. În ultimii ani, din ce în ce mai multe persoane, chiar și dintre fiii Bisericii Ortodoxe Ruse, se arată tot mai îngrijorați de introducerea în raporturile dintre cetățean și instituțiile statului, cetățean și societățile commercial-bancare, a noilor tehnologii electronice. Dezacordul, privind acestă îngrijorare, se manifestă prin diverse forme.
Pentru prima dată, o astfel de îngrijorare a apărut în legătură cu o problemă particulară, privind introducerea unui număr personal de identificare fiscală a contribuabilului, problemă, ce a fost dezbătută în data de 19-20 februarie 2001, în cadrul celei de a VII-a Plenare a comisiei Teologice Sinodale, a Bisericii Ortodoxe Ruse. Menționăm că un an mai devreme, în declarația din 7 martie 2000, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Ruse, sublinia:
«Niciun fel de semn exterior nu poate afecta sănătatea duhovnicească a omului, dacă aceasta nu este o consecință directă a lepădării conștiente de Hristos și a profanării credinței».
Iar, odată cu apariția noilor tehnologii și introducerea lor în diverse sfere ale vieții omului, se cerea și o dezvoltare pe măsură a atitudinii bisericești față de noile tehnologii. Această atitudine se reflectă în următoarele documente: apelul Soborului Arhieresc din 2004 către Președintele Rusiei și al Ucrainei, Declarația Sfântului Sinod din 6 octombrie 2005, Definițiile Soborului Arhieresc din 2008 «Despre problemele vieții interne și activitatea externă a Bisericii Ortodoxe Ruse», Noțiunile de bază ale învățăturii Bisericii Ortodoxe Ruse despre demnitate, libertate și drepturile omului, apelul Preafericitului Patriarh al Moscovei și al întregii Rusii Kiril, din 28 iulie 2009, către Comisarul pentru Drepturile Omului în Federația Rusă, Definițiile Soborului Arhieresc din 2011 «Despre problemele vieții interne și activitatea externă a Bisericii Ortodoxe Ruse». Oricare slujitor bisericesc sau mirean, în activitățile sale, trebuie să ia în considerație poziția exprimată în aceste documente.
2. Biserica Ortodoxă nu neagă necesitatea evidenței populației. Preacurata Fecioară Maria și Sfântul Iosif Logodnicul, ascultând de porunca cezarului ca «să meargă toți să se scrie, fiește-care în cetatea sa» (Lc. 2:3), au mers în Betleem, unde s-a născut Mântuitorul lumii. Iar stăpânirile, din vremurile cele mai străvechi aveau obiceiul de a efectua recensământul populației și a elibera acte de identitate. Aceste măsuri sunt necesare pentru aplicarea legii, ocrotirea ordinii și a siguranței publice, de asemenea și pentru facilitatea funcționării relațiilor social-economice.
Deși Biserica participă la discuțiile despre metodologia evidenței, nu poate să-i îndreptățească pe aceia care se eschivează de la obligațiunile cetățenești, sau [pe] cei care au scopuri criminale, însă poate apăra dreptul cetățenilor de a trăi în societate conform convingerilor și principiilor personale ale fiecăruia.
Între timp, problemele legate de identificarea electronică a persoanei, evidența și prelucrarea datelor cu caracter personal se acumulează și se complică. Astăzi, este necesar să se continuie aprofundarea înțelesului teologic, moral și cetățenesc al acestor probleme.
3. În ultima vreme, în societate a început să ia amploare o legitimă preocupare cu privire la faptul că folosirea codului numeric personal de identificare, atribuit omului pe viață, sub formă unui card, cip sau alte asemenea forme, poate deveni o condiție obligatorie pentru accesul la toate bunurile materiale și sociale de primă necesitate. Folosirea codului numeric personal de identificare, în combinație cu mijloacele tehnice moderne, permite un control total asupra persoanei fără consimțământul său — [se] poate urmări toate mișcările persoanei, cumpărăturile, plățile, controlul medical și felul tratamentului, beneficierea de asistență socială, precum și alte acțiuni relevante în plan juridic și social, până chiar și viața sa personală.
Societatea este deja alarmată de acțiunile întreprinse pentru colectarea și prelucarea datelor cu caracter personal ale copiilor din instituțiile de învățământ preuniversitar, dat fiind faptul că această colectare a datelor, în cele mai multe cazuri, se face într-o manieră necontrolată și în mod evident excesivă pentru necesarul unei bune asigurărări a procesului educațional. Iar mulți dintre credincioși își exprimă dezacordul principial față de obligativitatea atribuirii codului numeric personal de identificare pe viață, prin transformarea acestui cod într-un atribut inamovibil și postum. Pe lângă toate acestea, un alt motiv serios pentru îngrijorare este și tendința către o mai amplă colectare a datelor biometrice despre om și, nu în ultimul rând, apariția unor dispozitive electronice implantabile de identificare.
Toată această informație despre persoană nu numai că poate fi utilizată, dar se și analizează automat, în scopul de a se întreprinde măsuri de control asupra unei persoane concrete. Introducerea codului numeric personal de identificare pe viață permite crearea unei baze de date unice, care în timp real poate colecta, stoca și analiza, în mod automat, o uriașă cantitate de informație din diverse domenii ale vieții omului.
4. Mii de oameni, inclusiv creștini ortodocși, bazându-se pe drepturile lor constituționale, din diverse motive, inclusiv din motive religioase, refuză să accepte noul sistem electronic de identificare, să folosească acte ce conțin codul numeric personal de identificare, codul de bare și orice alte tipuri de numere folosite pentru identificarea persoanei. Multe dintre aceste persoane ne informează despre încălcarea gravă a drepturilor lor constituționale. De multe ori, acești oameni sunt lipsiți de ajutorul medical, de pensia pentru limita de vârstă sau invaliditate, precum și de alte beneficii sociale. Sunt cazuri când aceste persoane nu pot să-și vândă proprietățile, nu sunt admiși în instituțiile de învățământ, nu sunt angajați la un serviciu, nu pot face afaceri, nu-și pot achita serviciile comunale sau procura abonamente pentru transportul în comun. Drept consecință, se formează o întreagă pătură socială alcătuită din oameni ce pur și simplu sunt aruncați din toate sferele vieții publice.
5. Biserica nu și-a propus drept scop să facă o analiză minuțioasă a motivelor pentru care fiecare dintre aceste grupuri concrete de oameni refuză o anumită nouate tehnologică sau alta ori de ce acceptă anumite tehnologii. Însă, Biserica este ferm convinsă că aceste tehnologii nu trebuie să fie impuse în mod forțat sau să fie fără alternativă. Acei oameni care refuză tehnologiile mai sus menționate, ar trebui să aibă o alternativă — adică folosirea metodelor tradiționale de identificare a persoanei ce astăzi sunt utilizate în majoritatea țărilor aflate sub răspunderea canonică a Patriarhiei Moscovei.
Biserica consideră inacceptabilă orice formă de constrângere a cetățenilor pentru a utiliza diverse dispozitive electronice de identificare a persoanei, mijloace automatizate de colectare și prelucrare a datelor, evidența datelor cu caracter personal sau a datelor ce țin de viața privată a fiecărei persoane. Persoanei trebuie să i se garanteze dreptul de a avea acces la toate bunurile sociale fără a prezenta oarecare documente electronice, trebuie să i se asigure toate garanțiile materiale, tehnice și organizatorice și, dacă este necesar, chiar garanții juridice.
Biserica consideră inacceptabilă aplicarea forțată pe corpul unei persoane a oricăror însemne de identificare, vizibile sau invizibile, implantarea microcipurilor sau/și a dispozitivelor nanoelectronice.
Din cauza faptului că deținerea informației cu caracter personal face posibil controlul și dirijarea persoanei in diferite domenii ale vieții sociale (finanțe, medicină, familie, asigurare, proprietate, etc), există o amenințare reală, nu numai în ce privește amestecul în viața sa de zi cu zi, ci chiar în a aduce ispita în sufletului omului. Biserica împărtășește deplin temerea cetățenilor și consideră inadmisibilă îngrădirea drepturilor lor, în cazul în care omul refuză să-și dea acordul pentru prelucrarea electronică a datelor sale personale.
Acordul cetățenilor pentru utilizarea mijloacelor de evidență electronice, în ce îi privește, trebuie obligatoriu să fie însoțit de o explicare amănunțită a tuturor consecințelor ce pot apărea în urma unei asemenea decizii. Iar cetățenilor ce doresc să se folosească de aceste tehnologii este necesar să li se asigure accesul la toată informația stocată în bazele de date electronice, de asemenea și posibilitatea de a șterge acele informații ce nu sunt cuprinse în cerințele pentru siguranța publică, prevăzute de legile în vigoare. De asemenea, urmează să fie garantată integritatea și confidențialitatea datelor personale, iar, dacă este necesar, și creșterea responsabilitatății pentru pierderea sau utilizarea abuzivă a datelor cu caracter personal. Actele, eliberate de către autoritățile statului, nu trebuie să conțină vreo înformație, natura și scopul lor să nu fie neclare sau să fie ascunse de către posesorul documentului respectiv și nici vreun simbol, ce ar avea un caracter îndoielnic din punct de vedere moral, blasfemiator sau care poate ofensa sentimentul religios al credincioșilor.
În privința acestor probleme, Biserica poartă un dialog activ cu autoritățile din Rusia, Ucraina, Bielorusia, Moldova, Kazahstan, cu statele Asiei Mijlocii, dar și cu alte state, cu scopul de a obține din partea autorităților acestor țări o mai bună înțelegere a poziției credincioșiolr față de problemele mai sus arătate. Soborul consideră deosebit de importantă respectarea principiului libertății de alegere în ceea ce privește acceptarea sistemului electronic sau a metodelor tradiționale de identificare a persoanei. De asemenea, Soborul face apel către autoritățile tuturor statelor ce aparțin spațiului canonic al Bisericii noastre să adere la acest principiu. În același timp, să dea dovadă de respect față de libertățile și drepturile constituționale ale acelor cetățeni care refuză să accepte mijloacele electronice de identificare.
În cazul în care autoritățile vor forța cetățenii să accepte astfel de mijloace și îi va discrimina pe motivul refuzului lor, Soborul propune acestor oameni să se adreseze în instanța de judecată, de asemenea, să informeze ierarhia eparhială și, dacă este necesar, Departamentul Sinodal pentru relațiile Bisericii cu societatea civilă.
6. În sfârșit, multe sunt lucrurile ce deja ne avertizează de faptul că ne putem confrunta cu noi provocări. Iar dacă restrângerea limitelor libertății personale, efectuată inclusiv prin mijloacele electronice de control, va duce la imposibilitatea liberei mărturisiri a credinței în Hristos, iar actele legislative, politice sau ideologice, obligatorii, vor deveni incompatibile cu modul creștin de viață, – atunci înseamnă că a sosit vremea mărturisirii, despre care ne vorbește Cartea Apocalipsei (cap.13-14).
În același timp, Preasfințitul Sobor Arhieresc reaminește despre anumite cazuri inacceptabile când anumiți mireni, iar uneori și clerici, se pronunță în numele Bisericii cu privire la compatibilitatea sau incompatibilitatea vreunui sau altui fenomen, cu credința lui Hristos și cu modul de viață creștin. Acest drept aparține Soborului sau Sinodului ce se bazează pe Sfânta Scriptură și pe Tradiția Bisericii, și care acționează în același duh și cuget cu toți clericii și păstoriții.
Facem apel către cler și către toți cei din viața monahală, precum și către toți ceilalți fii credincioși ai Sfintei Biserici, să dea dovadă de o deosebită atenție duhovnicească și de trezvie creștină în tratarea acestor chestiuni dificile, să aibă o permanentă grijă de liberă mărturisire a credinței și de menținerea modului creștin de viață, știind, că numai acel om poate aduce roade bune lui Dumnezeu, care își petrece viața în Hristos și păzește credința sa față de unitatea Bisericii.
(Traducere de Dumitru Lăpușneanu – Sursa: Război întru Cuvânt, Sursa originală: patriarchia.ru)
LoredanaPopovici
februarie 27, 2013 @ 10:23 am
In primul rand , marturisirea lui Hristos o facem cu propria noastra viata. Dac viata noastra reusim sa o randuim dupa legea lui Hristos, suntem chemati spre a doua treapta a marturisirii.
Consider ca mai devreme sau mai tarziu va trebui, fiecare in parte sa il marturisim pe Hristos, in locul in care suntem pusi. Iar cand lucrurile vor deveni mai puternic conturate, atunci va trebui sa facem o alegere potrivita. Va trebui sa trecem de la stadiul de a ne minuna de vietile sfintilor inchiorilor la a le urma exemplu.
Faptul ca traim vremuri in care profetiile apocalipsei se implinesc una cate una, nu mai e o noutate ptr nimeni. Acum nu stim cat de curand se vor implni si celelalte. Poate ca le vom prinde noi, poate ca cei dupa noi. Dar stiu ca un singur lucru suntem datori sa facem: sa traim crestineste intr-o lume descrestinata. Si sa nu acceptam nimic din cea ce ne-ar ingradi libertatea personala:incepand cu pacatul si terminand cu aceste acte biometrice, sau chiar cipul implantabil. Sa pastram doar ce e al lui Hristos.
Carol
februarie 27, 2013 @ 10:39 am
Semenle acestea ar trebuie ca pe noi crestinii sa ne inspaimante, si vorbesc faorte serios cand spus asta. Dar nu in sens rau, ci sa citim semnele vremurilor pentru a ne schimba si a spori duhovniceste, sa vedem ce ne putem astepta pe viitor, cum arata lumea. Sunt foarte multi sustinatori ai acestor utopii, pe care, daca-i citim cum vor ei sa arate omenirea pe viitor in cateva zeci, sau 100 de ani, nu ne putem face o imagine prea buna despre viitorul acestor tehnologii.
Ca sa nu mai vorbim despre mari duhovnici sau sfinti parinti care au spus despre aceste acte, sa dam un exemplu mai apropiat de noi, Virgiliu Gheorghe : „ori inovatie in tehnologie reprezinta mijloace de controlare a maselor”.
Omul cand a descoperit fierul nu si-a facut sapa sa lucreze, ci a facut sabie sa ucida, iar cand a descoperit dinamita nu a folosit-o sa daramne cladiri, ci sa ucida pe semenii sai.
Totusi la noi este bine ca inca avem alternative la acest card cu cip, altfel era si mai periculos, sa nu uitam ca in Europa Bruselles stocheaza toate datele personale ale noastre, si sunt date si catre alte astfel de centre cu tehnologii evoluate, din Israel si raman acolo, e un bilet de intrare in baza de date UE fara intoarcere, vor sti tot despre noi, grabim procesul de europenizare,de globalizare, si suntem ca si sclavi, e demersul spre sclavia oficiala.
Multumim Domnului ca a lasat posibilitatea sa alegem deocamdata, sa le luam sau nu,dar sa incercam sa convingem si pe alti frati, sa-i luminam , sa aleaga actele clasice si sa nu accepte astfel de inovatii.Nu suntem deocamdata pregatiti pentru astfeld e lupte, suntem si asa dezbinati si molesiti si vai de mama noastra, aici ar fi trebuit ca cel putin 1 milion de romani activi sa lupte din rasputeri pe frontul acesta,aici proteste, aici iesiri in strada, presiune, pentru ca asta e cel mai amre comunism, cea mai mare nedreptate, o dictatura mai puternica ca asta nu exista, desi nu e vizibila acum, va fi in viitor, si va durea groaznic
Boitos
februarie 27, 2013 @ 12:27 pm
Eu personal trebuie sa recunosc ca nu m-a prea preocupat acest subiect, deci prin urmare nici nu am citit destul de mult despre el ca sa discut subiectul in detaliu.
Dar nu inteleg ceva: ce treaba are credinta din sufletul fiecarui om cu cipul asta nou ( daca bine zic , cip )?
Adica cum ar putea influenta pe un om care merge la Biserica, se roaga, face fapte bune, ca are un card cu ceva numar inscris pe el, si pe care il poarta la el tot timpul ( ca si cartea de identitate )?
Si nu inteleg cum prin asta suntem sclavi?
Un astfel de cip nu ma ajuta , daca vreau sa merg la spitalizare in Europa, sau fac o calatorie, si sa stie famila pe unde sunt ( daca am ceva accident)?
Daca credeti ca am pus intrebari zapacite nu raspundeti, ca oricum nu sunt in tema cu cipurile astea.
Razvan - Gabriel Boboc
februarie 27, 2013 @ 12:54 pm
Sunt de acord cu tine, Simona. Noi trebuie sa ne vedem de viata noastra duhovniceasca, sa ne curatim de patimi, sa traim ortodoxia la adevarata ei valoare. Nu are rost sa ne tulburam si sa ne facem atatea griji pentru niste lucruri care oricum nu stim cum vor evolua. Dumnezeu stie de ce ne-am nascut in vremurile acestea, trebuie sa na pastram pacea si sa sa ne lucram mantuirea asa cum o faceau, spre exemplu, martirii din inchisorile comuniste, care, in acel iad, reuseau sa-l poarte pe Hristos in inima.
In acest sens redau un fragment dintr-un interviu cu staretul Iustin Miron publicat in revista Lumea Monahilor:
Am pomenit de cipuri. Sunt dezamăgit de disputa aceasta. Eu am făcut electronica, sunt inginer electronist. Păi, ce-i un cip? Un circuit integrat! Dar acuma şi telefonul şi orice calculator au circuite integrate, asta este, se merge pe circuite integrate. Dar mulţi, când aud acum de cip: „E diavolul!” Dar el e o bucată de materie, până la urmă! Acuma aşa se stochează informaţia. E rău că se face treaba asta? Păi, dacă s-ar merge tot pe modele vechi atunci într-un aeroport mare din Europa ai sta la coadă la infinit până să-ţi pună viza, dacă toţi ar citi de pe paşaport! Astea-s vremurile, nu trebuie să fim absurzi. Acuma, că tehnologia asta se poate folosi şi într-o dictatură mondială, da, se poate folosi! Dar e şi o chestie care e naturală şi e necesară, în contextul ăsta. E o chestiune ce ţine strict de tehnică.
Dar atunci cum te împotriveşti ca ea să ajungă o unealtă dictatorială?
Înainte de a vă răspunde aş vrea să vă spun că asta este o ţintă falsă. Adică, tu ai în faţă o bucăţică de materie şi te împotriveşti ei şi în spate eşti cucerit cu totul! Mii de ideologii ţi se servesc, tineretul e praf şi pulbere. E ca o momeală, cum se făcea în războaie: se simula un atac, tu te duceai acolo şi ceilalţi veneau prin spate şi te cucereau. Cam aşa e şi acuma: ţi se pune chestia asta în faţă şi toţi stau acolo, că cipuri, cipuri, cipuri… Bine, bine, dar să vedem: ce mentalitate de viaţă avem? Ia să vedem: cum stăm cu sexualitatea? Păi, noi am pierdut tot! Adică, eu nu mă mai feresc de diavoli, pot să vină diavoli în mine cu zecile, cu sutele, nu-i problemă asta, dar problema e o bucată de materie, ca să nu se pună pe mine. Păi, nici eu nu-s de acord să se pună aia pe mine! Dar cât se pune diavolul pe tine, de dimineaţă până seara, de asta nu-ţi pasă? Îmi vei replica faptul că cipuirea e un atentat la libertatea ta. Dar diavolul, prin patimile tale, nu atentează la libertatea ta? Şi atunci, de ce părăsim – că asta-i calea sfinţilor părinţi – de ce părăsim calea asta şi stăm pe o chestiune falsă? Pentru momentul de faţă, este o momeală, este o ţintă falsă. Însă ea se poate transforma, în viitor, într-un real pericol.
Cum a venit şi comunismul, la un moment dat, ca o structură atee pe o structură statală deja existentă.
Da, exact! Exact! Eu vă spun părerea mea personală. Dacă se pune problema cu cipul acesta pus pe buletin sau pe paşaport, pe mine nu mă deranjează. Nu mă deranjează cu nimic. Dar dacă se pune problema să mi-l pună pe mine, atunci, da! Atunci iau atitudine! Dar până acolo nu e nicio problemă. Nu mă deranjează că paşaportul meu are un circuit integrat sau ce are. Îl port, nu ştiu în ce dulap îl ţin şi-l folosesc când merg undeva, pe mine nu mă deranjează şi nu simt că e un atentat la libertate sau o lepădare de Hristos… Dar spuneau şi părinţii din Athos, şi părintele Dionisie de la Colciu, şi părintele Petroniu de la Sfântul Munte, de la Prodromu, şi părintele Teofil Părăian că şi dacă ar fi să pună cipul ăla pe tine tot nu-i lepădare! Lepădarea e în momentul în care te lepezi real, explicit, te lepezi. Chiar îmi plăcea de părintele Dionisie. El era un om simplu, n-avea noţiunea de cip, el ştia de ştampilă, şi el îi zicea ştampilă: „Dom’le, dacă pune ştampila pe tine, şi tu n-ai fost atent şi tu nu ştii când a pus-o, nu-i valabilă!” Şi zicea: „Numai atuncea e valabilă, când pune ştampila pe tine şi zici: «Da, prin ştampila asta mă lepăd de Hristos şi mă unesc cu satana!», asta e lepădare!”
Adică să fie un act religios asumat.
Bineînţeles! Păi, părintele Teofil nu spunea? „Dragă, pe mine poa’ să pună cipuri, din cap până-n picioare!” Ziceam: „Părinte, dar o să vadă tot ce faceţi! Zicea: „Lasă-i dragă, să vadă că-s om cumsecade!”
Dan Tudorache
februarie 27, 2013 @ 2:36 pm
Țin mult să nu bagatelizăm acest subiect, de pe urma căruia s-a făcut foarte mult tămbălău în blogosfera ortodoxă. Deci rog, maximum de atenție la ideile scrise.
Așadar, nici ”diavolul e în cip” dar nici ”nu mă interesează”. Sau mai rău, datul cu dreptul în stângul (avem alte probleme mai mari, asta nu contează).
De vreme ce un întreg sinod al Bisericii Ruse s-a pronunțat în această chestiune, înseamnă că este cazul să ne intereseze subiectul. Apoi, nu s-a pus problema lepădării de Hristos în contextul de față al actelor biometrice, așadar chiar nu înțeleg de ce se caută mereu ca discuția să alunece în acea direcție.
Momentan discuția se poartă în plan juridic, căci problema principală este restrângerea drepturilor cetățenești, prin nerespectarea dreptului la initimitate (se strâng enorm de multe date cu caracter personal. Până unde are statul dreptul, izvorât din necesitatea binelui comun, de a culege informații personale?).
Și da, este cazul să fim prevăzători pentru o eventuală dictatură biometrică, fie că cere lepădarea de Hristos în mod explicit sau nu.
Sinodul Bisericii Ortodoxe Ruse a trasat niște linii față de autoritățile statului (rus), tocmai pentru respectarea și garantarea drepturilor cetățenești ale păstoriților săi.
Claudiu Balan
februarie 27, 2013 @ 2:50 pm
Vreau și eu să vă atenționez, să comentați în legătură cu argumentele expuse în articole și nu idei agățate de prin blosoferă.
Celor care comentează fără a citi articolul, lungând discuția pe direcții inutile, li se vor șterge comentariile.
Carol
februarie 27, 2013 @ 2:55 pm
Eu cred ca am fost destul de clar !
Nu am spus ca cipul este lepadare, stiu cum unii din blogosfera exagereaza foarte mult, si nu de aceea nu vreau sa smintesc pe nimeni.
Se pare ca voi ati inteles foarte gresit ceea ce am avut de spus.
Acceptand acum aceste cipuri, pentru diferite nevoie, maine poimanine nu o sa fim in stare sa le refuzam implantul in corp.
Nu e lepadare propriu zisa nici atunci, dar cipul acela introdus in corp poate trimite senzori chiar catre creier, iti da comenzi sa te arunci in cap daca vrea, iti da stimuli sexuali, iti poate transmite in creier informatia ca tu in acel moment te impreunezi cu altcineva si sa produca orgasm sexual, plus multe altele.
Medicina moderna a ajuns cu ajutorul cipului sa faca bolnavii de pareza sa mearga, informatia care nu se transmite de la neuroi spre muschi poate fi transmisa cu ajutorul cipului iar omul sa mearga.
Sa nu mai vorbim de fecundatia in-vitro, care lumea le ia ca pe inovatii ale stiintei.
Eu spun ca este un drum spre ciberpuscarie, nu lepadare in sine.
Sa incercam lega sa luptam cu sistemul,sa ne cerem drepturile legal,pe toate caile cat nu e prea tarziu, sa iti iei buletine, carnet,pasaport, card de sanatate, orice nebiometric.
Noi ortoodcsii trebuie sa fim sensibili la orice, asa cum nu accepetam vaccinarea, alimentele modificate genetic, vrem sa fim respectati sa avem demnitate, asa trebuie sia cum sa ne cerem drepturile !
Din cate stiu eu, Ortodoxia Tinerilor a semnat petitia catre Crin Antonescu pentru a nu aproba legea actelor cu cip, se pare ca macar alternativa avem, nu va jucati cu lucrurile de genul asta.
Asa si in Franta, azi cu revoltuie , democratie, abolirea drepturile familiei regale, egalitarism, pe viitor sistem electronic, adio bani lichizi, adio libertate.
Nu spun ca cipul propriu zis este diavol, este doar drumul spre acel sistem electronic care duce la dictatura.
E bine sa aibe omul control la orice informatie si sa stie tot ce misca, in loc sa lasam conducerea lumii si monitorizarea pe seama lui Dumnezeu care vede tot?
Pana unde o sa ajungem ?
Eu v-am zis ce a spus Virgiuliu Gheorghe, care nu cred ca paote fi facut fanatic, de aceea nici nu am dat exemple din parinti athoniti, rusi sau romani care s-au manifestat cu privinta la aceste acte cu cip, v-am spus ce a spus Virgiliu,care cunoaste foarte bine problema.
A spus chair daca vom fi oblogati sa le luam,nu avem puterea la nivel national sa le refuzam,nu trebuie sa ne peirdem credinta, sa ne vedem neputinta in fata acestui val , sa ne indreptam mai mult spre Hristos, nu sa fim nepasatori.
Vedem razboaie, zvonuri de razboaie,cutremure, dictaturi, neleguiri peste tot, si noi ramanem nepasatori.
Aceste lucruri trebuie sa ne ingrijoreze cu ingrijorarea cea buna, sa revenim la credinta, sa avem lucrare, sa en trezeasca din amorteala, nu sa ne moleseasca, sa ne cuprinda grija stricta pentru ele, ci sa fie motiv in plus de cugetare, meditatie si punere in grija Domnului.
Privind la orice lucru, la orice bataie a vantului , trebuie sa avem raspuns duhovnicesc, ortodox la toate, sa privim lucruri din perspectiva Dumnezeiasca !
Va rog, ma iertati daca v-am smintit sau m-ati inteles gresit
Carol
februarie 27, 2013 @ 3:02 pm
Biserica nu poate sa iasa in strada, sa indemne lumea la revolta, asta e rolul societatii civile, sa isi ceara drepturile legal, pe toate caile, nu sa o ia razna, sa abandoneze lupta, sa plece in munti, sau in pesteri, sa devieze in sectarism, stilism, si alte tampenii, nu ci pe cale legala, cat suntem in lume si avem puterea sa o facem.
Biserica Rusa spune destul de clar, este impotriva impunerii acestor acte.
Daca au fost scoase, omul e liber sa le aleaga sau nu, dar trebuie avuta alternativa la ele, sa putem alege, sa nu le se impuna cu forta, asta a spus si biserica, nu a ramas nepasatoare.
Desigur ca spune sa iasa in strada cu ierarhii,sa faca panica, anarhie, rupere de sistem, dar nu poate fi nepasatoare la fii sai cand vede ca li se incalca drepturi si li se impun anumite lucruri,ca in perioada comunsita, ba chiar mai rau.
Va rog, citit cu atentie ce am spus, si sper sa nu ma intelegeti gresit .
Uneori poate mai exagerez putin, din exces de zel, dar cred ca am fost destul de clar.
Doamne ajuta, iertare daca cineva nu m-a inteles ce am vrut sa spun sau v-a deranjat cuvintele mele.
Dan Tudorache
februarie 27, 2013 @ 3:23 pm
Carol, nu te tulbura. De ce te simți cu musca pe căciulă? Atenționarea mea a izvorât în urma citirii celor scrise de Răzvan. Am vorbit la modul general pentru a preîntâmpina eventuale relativizări sau atitudini deviante de la subiect, căci mai ales în astfel de chestiuni care au adus tulburare, este nevoie de disciplină în dialog (știu nu-i ușor dar e necesar).
Apoi, că tot veni vorba, Asociația Ortodoxia Tinerilor nu a semnat nicio petiție în legătură cu actele biometrice. Lucrul acest l-a aflat Claudiu acum câteva zile.
Pur și simplu ne-a fost folosită semnătura fără acordul nostru. Acum nu aprob nici nu dezaprob conținutul petiției (încă nu-i știu conținutul) dar este un gest foarte urât să folosești numele cuiva, fără ca acel ”cuiva” să-ți fi dat dreptul. Scopul nu scuză mijloacele.
Razvan - Gabriel Boboc
februarie 27, 2013 @ 4:04 pm
Imi cer iertare pentru neplacerile create. Alta data o sa fiu mai prudent. Puteti sterge comentariul.
Carol
februarie 27, 2013 @ 4:23 pm
E foarte grav daca s-a folosit de semantura voastra, in cazuri ca astea trebuie facut anunt public.
Eu sunt de parere ca nu trebuie facuta sminteala pe tema aceasta, si dezbinare, unii au exagerat mult si au gresit pe tema asta, multi au inteles gresit ce au de facut , nevazand neputinta atator crestini si neputinta, noi abia ne organizam sa strangem niste ajutoare pentru oamenii strazii de exemplu, daca nu as avae credinta tare m-as sminti si eu ce e in jur.
Nu e actul biometric semnul in sine, dar nu putem ramane ignoranti la ce e in jur, sau sa aplaudam orice inovatie tehnica si stiintifica. Eu cred ca de aceea Dumnezeu ne-a lasat alternative, incep sa apara acte noi doar pentru cine vrea, si zic ca ar trebui ca sa indemnam lumea sa ia cat e legal actele normale,apoi o sa vedem ce facem. Cum spunea si parintele Arsenie Papacioc, nu suntem pregatiti pentru aceasta, si asa suntem dezbinati sia sta vrea vrajmasul.
Aici e nevoie de o societate civilia care sa isi ceara drepturile, desi s-au adunat 1 mil de semnaturi initial , tot au spus ca va fi aprobat, acum cu alternativa e altceva. Oamenii asa cum cer drepturi, ies in fata , protesteaza,invoca perioada comunista,dictatura,nedreptatea, mai mult in aceasta privinta ar trebuui sa se adune la lupta, cat nu e prea tarziu.
Carol
februarie 27, 2013 @ 4:31 pm
Am tot citit utopii pe aceasta tema,sunt emisiuni pe Discovery cu viitorul luminat al stiintei, si daca stam sa le privim, ideile lor, sunt utopiile marxiste care au progresat.
Ascultam pe parintele Tanase, care numea asta curent antihristic, dar nu lepadare, si sa nu bagatelizam subeictul altfel nu vom fi luati in seama.
Eu auzisem ca pasapoartele pot fi doar biometrice ce cativa ani, eu am unul normal, a trebuit sa ies in afara spatiului UE , si la cateva sapaamani se anuntase ca nu mai pot fi facute decat pasapoarte electronice,dar am vazut la cineva pasaport normal, acum 1 an de zile facut, deci se poate.
Acum nu suntem pregatiti pentru astfel de lupte, nu e timpul, momentul, si de aceea cred ca Dumnezeu ne lasa o portita si ne da posibilitatea sa putem alege.
Eu sunt contra ignorantei, a nepasarii, eu nu cred ca ca astfel de lucruri pot fi ignorate, asa cum ne documentam despre avorturi, anticonceptionale, vaccinari, efectele televiziunii,propaganda gay, fertilizari in vitro, noi trebuie sa vedem si aceste lucruri. Au fost chiar in ervista Familia Ortodoxa argumente contra noilor acte de sanatate de la CNSAS, am auzit chiar preoti care arata interesele de profit de pe urma acestui card, costuri de 300 de mil de euro, in timp ce in spitale nu se mai schimba lenjeria de zece ani,apatatura,salarii de mizerie si altele.
Trebuie sa fi documentat pe aceasta tema, sa nu fi in nici o extrema, nici in cea de-a dreapta nici in cea de-a stanga
LoredanaPopovici
februarie 27, 2013 @ 5:44 pm
[quote name=”Carol”]
Eu auzisem ca pasapoartele pot fi doar biometrice ce cativa ani, eu am unul normal, a trebuit sa ies in afara spatiului UE , si la cateva sapaamani se anuntase ca nu mai pot fi facute decat pasapoarte electronice,dar am vazut la cineva pasaport normal, acum 1 an de zile facut, deci se poate.
[/quote]
Vreau sa va spun ceva.Dintre statele ortodoxe care sa conditioneaza intrarea cu pasaport sunt Ucraina si rusia. In aceste tari sunt adevarate focare de credinta(mult mai puternica decat am intalnit in alte tari ortodoxe: grecia, bulgaria etc). In Ucraina sotul meu s-a vindecat de o boala foarte grea.De asemenea si micutul meu, care timp de aproape un an era mereu bolnav. Multe lucruri minunate s-au petrecut acolo–ne este tare drag sa mergem la manastirea Banceni. Ei, spre intarirea noastra sufleteasca faceam un pelerinaj acolo cel putin odata pe an. De cand cu pasapoartele biometrice, sa vedeti cum s-a schimbat situatia. Un pasaport biometric costa 270 ron si e valabil 10 ani.Unul normal costa 217 ron si e valabil 1 an .Deci o valabilitate pe 10 ani ma costa 2170 lei, adica de 8 ori mai mult.Daca vreau sa meg impreuna cu sotul, cum e si firesc platim 4340. Altfel spus, suntem prejudiciati cu 3800 lei doar ptr faptul ca nu dorim acte biometrice.Si asta doar actele noastre, sa nu mai calculez daca vreau sa imi iau si copiii in pelerinaj(am 4 copii).
Acum despartirea de parintele nostru drag e tot mai eminenta.Nu din lipsa de dragoste, ci din lipsa posibilitatilor. Asadar, sistemul e bine gandit: nu te opreste, dar daca vrei sa fi altfel dacat ti-o cere el, fie platesti de te usca, fie renunti de bunavoie la anumite drepturi.
Iar cand Ps longhin Jar, vorbea despre lucrurile astea acum 3-4 ani mi se parea ca nu e realist. Cum adica sa vina in curand vremea in care sa nu ne mai putem vedea?Cine ar putea desparte sufletele care se iubesc atata si impreuna il iubesc pe Domnul sa se intalneasca si sa se bucure de partasie frateasca?
Dar multumim Domnului ca mai exista o alternativa.Dar sa stiti ca aceea alternativa va fi scump platita.
LoredanaPopovici
februarie 27, 2013 @ 5:03 pm
MA bucur ca Biserica rusa a luat o atitudine, Biserica greciei la fel, pe cand purtatorul de cuvant al patriarhiei Romane a declarat ca daca s-ar pune cipurile, el ar fi primul care ar face-o.
Actele biometrice sunt doar un prim pas dintr-un sistem ce se va dovedi a fi o strasnica inchisoare. Asta fara a emite nici un fel de presupuneri, ci doar bazandu-ma pe cuvintele sfintilor Parinti care vorbeste de faptul ca ceata sfintilor din zilele cele din urma va intrece pe cea a crestinilor din primele veacuri.
E clar ca vorbim de o dictatura mondiala atunci cand vom ajunge sa fim monitorizati pas cu pas: ce mananci, ce probleme de sanatate ai, ce medicamente cumperi, in ce locuri mergi. Mi se pare infricostaor un astfel de sistem.E ca si cum mi-ar sta cineva in spinare pas cu pas.
Am auzit pareri ca important e sa nu accepti cipul, actele biometrice nu au nici o importanta. Credeam si eu lucrul acesta…pana cand am fost pusa intr-o situatie in care am vazut cat de mult ma inselam.
Traiul acesta in confort creeaza o dependenta bolnavicioasa.Dependenta de confort ne anchilozeaza sufleteste.Si atunci cum sa ai puterea dintr-o data sa renunti la toate, in ideea ca actele biometrice se vor centraliza intr-unul singur, implantabil ?
Implantarea cipului e doar o chestiune de timp. O multime de oameni au deja implantate cipuri in state. Majoritatea din motive medicale. Cred ca trebuie sa avem capacitatea sa intelegem ce inseamna acel ceva fara care nu utem vinde nici cumpara. In parale; se vorbeste d eo pecete pe mana stanga sau frunte, pecete definitiva. Mi se pare ca adoptam pozitia strutului cand vine vorma de lucruri serioase. Uneori ma gandesc sa nu fim si noi asemenea lui Noe: mancam, bem, ne veselim…iar cand se va porni furtuna….
E clar ca o furtuna ne asteapta. Mi-ama dus aminte d eo secventa frumoas adin filmul Preotul. preoteasca ii spune preotului ca gainile fac oua de mai multe ori pe zi.Iar acestea e semnul de bunastare inainte de venirea unui mare necaz.E linistea dinaintea furtunii, daca vreti.Iar noua cum ne merge chiar bine.Dar oare pana cand?
Intr-o societate vizibil anticrestina(proiectii de filme gay, disputa privind scoaterea materiei care indoctrineaza elevii in scoli, proteste impotriva banilor primiti d ela stat ptr biserica…) putem spera ca cineva ne vrea binele? Sa ne gandim nu mai departe de vaccinuri, alimentele conform Codex Alimentarus…
Iar dovada ca lupta e clar impotriva Bisericii o vedem in incercarea de a-i intina memoria Sfantului Inchisorilor, de presiunile de a i se retrage titlul de cetatean de onoare al orasului Targu Ocna.
E un aspect deloc de neglijat cel al actelor cu cip. personal, cred ca lupta se da pe doua fronturi: primul sufletesc, inrobindu-ne prin patimi si pacate.Apoi prin confortul fizic care ne slabeste sufleteste, astfel ca omului modern ii este prea bine ca sa mai aiba putere sa protesteze. Si atunci cand suntem si cazuti sufleteste, si obositi duhovniceste ce putere mai avem sa ne opunem loviturilor atat de multe, atat din interior cat si din exterior?
Carol
februarie 27, 2013 @ 10:57 pm
@Lorep
Asa ar trebuie sa facem cu totii, dar la ce nivel spiritual suntem, s-ar sminti mare parte, ca multi sunt departati de Dumnezeu rau de tot, trebuie avuta rabdare cu unii,daca intinsi arcul tare din prima, se rupe.
Vedeam in Biserica un om cu tatuaje,cercei, dar cu evlavie, venea la biserica Sf Anton, sta la rand sa se inchine, sa ia binecuvantare,sa dea acatist, era un fenomen ciudat. Daca i-am spune noi ca nu e bine ce face, cum intra acolo in biserica, ar fi fugit si ar fi fost pierdut.
La simpozion la pr Sofian si Pr Sandu Tudor la Antin, femei cu decolteuri, lanturi de aur scumpe, etc. , daca le-ar fi zis sa isi dea jos lantul,sa dea banii la saraci,sa nu mai vina asa imbracate,ce ar fi facut ?
Tocmai de aceea spun, cand vedem aceste lucruri,sa ne pregatim,ca asa cum suntem , nu vom rezista, nu putem ignora aceste semne, iar de am ajuns sa cadem, sa stim la ce nivel suntem,sa ne adancim in credinta, in rugaciune, in fapte, nu sa stam asa nepregatiti.
Daca vrei mancare bio, nu trebuie sa scoti mai multi bani din buzunar ?
Vrei ceva suplimente nutritive, vrei sa nu te vaccinezi, ai nevoie de fructe,legume proaspete, nu dai mai multi bani decat pe cele normale ?
Asa si pentru suflet, daca vrei sa fie sanatos,trebuie sa faci sacrificii.
E mult de discutat pe tema asta, dar sa incheiem aici, sa nu se produca alte neintelegeri. Cu voia Domnului multi vor intelege in duh astfel de lucruri, asa cum tu ai inteles aceste lucruri din discutia cu parintele, altii poate nu ar fi inteles, iar de ar fi facut un apel public despre aceste acte, altii s-ar fi smintit si intlegeau altceva, veneau altii care culegeau vorbele, le prezentau in alt duh si transmiteau altceva, si asa e cel mai bine, sa facem lucrurile cu finete duhovniceasca, sa raspundem chemarii duhovniceste, iar pana la cand vom termina cu banii lichizi si carduri si vom trece la implant sa ne trezim cu totii, sa fie luminati cat mai multi , noi daca apucam, copii, nepotii sau stranepotii nostri acele vremuri !
Eu fac pariu ca de va fi razboi, constrangere, sau orice lupta a statului directa asupra crestinilor, multi vom cadea, si din cei care spun ca nu iau decat mort, nu accept, nu fac, nu dreg, cred ca multi vor cadea. De aceea cred ca avem alternative, ne iubeste Dumnezeu si permite sa alegem, iar de nu vom profita cat mai multi de asta,sa alegem pe cele normale, in viitor nu stiu ce va fi.
Sa nu ne mai certam intre noi si sa nu mai facem din asta motiv de disputa, ca nu sti cum maine pot sa cad din dreapta credinta, sa osandesc pe fratii mei, lasam pe Dumnezeu sa ne lumineze pe toti si sa priceapa toti pericolul dar sa nu cada in ispitele de-a deapta.
Sa va rugati fratilor in acesta privinta la Dumnezeu pentru lumina, sa nu faceti nimic de capul vostru.
O crestina spunea ca voia sa lase duhovnicul ca e de acord sa ia pasaportul,dar s-a rugat mult si Dumnezeu a luminat-o sa nu faca asta, chiar daca in acea privinta nu e de acord cu el.
Sa ne lumineze Dumnezeu
Doamne ajuta !
Dan Tudorache
februarie 28, 2013 @ 11:24 am
Nu te necăji Răzvan, discutăm ca să lămurim.
sharbinsk
noiembrie 20, 2013 @ 11:45 am
Problema biometriei, ar fi că [i]acordă altor oameni competențe sporite asupra sferei private a individului.[/i]
Drept pe care-l are doar Dumnezeu !
Aceste acte nu vor eradica infracțiunile, din contră, infractorii se vor specializa în[i] furtul electronic de identitate[/i], iar de la adăpostul identităților false vor purcede la act criminale, în daună fiind tot cetățenii de bună credință.
Banii vor putea fi mult mai ușor de șterpelit dintr-un cont electronic, dovadă furturile anuale din ATM-uri(bancomate), decât dacă ar fi ascunși într-un loc știut doar de propietar.
Pe lângă asta dacă banii lichizi vor dispărea, Băncile -(niște privați) vor vedea toate tranzacțiile și propietățiile pe care le deții, ei, neavând atribuții speciale în domeniul securității naționale.
Plus că dețin competența arbitrară de a-ți bloca tranzacțiile, urmând să pierzi timp și bani pe procese în justiție pt lămuriri și îndreptări.
Sau și mai rău, să nu-ți permiți bani de avocați rezonabili pt că îți vor fi blocate conturile tot de ei.
Pe lângă asta nu se ia în calcul o stare de necesitate generată de calamități, pene de curent,războaie, în care sistemele electronice vor fi afectate ?
Atunci oamenii vor murii de foame cu banii în conturi?
În condițiile în care [i]cheltuielile[/i] necesare pt trai, vor deveni[i]i mai mari decât veniturile[/i], oamenii se vor împrumuta tot mai mult la bănci iar, asta ar putea duce la [i]abolirea de facto- a proprietății private pe care le-au girat în schimbul împrumuturilor.[/i]
Cunoscând consumul și tranzacțiile, [i]economia poate fi planificată în genul[/i] [i]cincinalelor comuniste[/i].
Omul va fi tot mai expus la mila băncilor și conducătorilor care vor impune restricții tot mai anti-creștine pt a crește profitul.
De exemplu : muncă în sărbătorile creștine, pt a le călca, obligația de a nu purta însemne religioase la servici, muncă în diferite trusturi în care numele lui Hristos e batjocorit prin însăși profilul și activitatea comercială a firmei(pt că doar acelea vor mai fi viabile pe piață).
Alternativa fiind, că în afara unei astfel de munci, omul va fi lăsat la mila sorții și va devenii incapabil de plată a taxelor și contribuțiilor sociale, deci, executabil silit și cu acces restrâns la drepturi.
Problema cea mare e că dreptul la un trai decent, e tot mai mult condiționat de îndosarierea într-un sistem electronic,[i] mai ceva ca-n lagărele naziste în care deținuții nu aveau nume ci, erau numere, pt că se dorea șteregerea personalității lor.[/i]
La nivel planetar văd că au devenit mai importante cifrele decât oamenii, ba cifrele crizei, ba faptul că se acordă prioritate reducerii numărului populației, decât să se reducă risipa de resurse.
Dacă Scripturile scrise acu o mie și ceva de ani vorbesc despre numărul 666 ca fiind pecetea vremii din urmă ce facem ?
Modificăm și tălmăcim Biblia ca și când n-ar fi existat acel citat ?
Stigmatizăm teologii care readuc aminte despre acest lucru ?
Nu putem devenii creștini cu bucata, să acceptăm doar ce ne convine din Scripturi, iar restul să relativizăm, asta e Sola Scriptura și schisma din adevăr.
Aici mă refer la unele curente din teologia modernă, care consideră că înduhovnicirea se poate face într-o realitate paralelă de semnele vremurilor.
Evident atitudinile panicarde sunt tot ispite de-a dreapta.
Recitind cărți gen [b]Stareții Despre Vremurile din Urmă[/b],(recomandată de un părinte duhovnic) omul poate înțelege că rotițele sistemului îl vor sfâșia dacă nu-și va cultiva spiritualitatea .
Asta ar trebui să-i dea un imbold spre duhovnicie nu să-l oprească de la ea.
Îmi cer scuze pt că am lungit mesajul și aștept eventuale critici.
Doamne ajută !
Later edit
Ca să nu pară că ideea cu banii lichizi e o utopie, iată câteva exemple care se întâmplă în zilele noastre, în sânul U.E :
http://www.ziare.com/bani/bancnote/suedia-prima-tara-fara-bani-cash-1156646
http://www.ecol.ro/content/razboiul-international-impotriva-banilor-cash
Dan Sorin
mai 14, 2014 @ 12:30 pm
După ce ne-au băgat pe gât cardurile de sănătate acum vor să ne și oblige să mergem la doctor la consultații: https://ro.stiri.yahoo.com/vizit%C4%83-medical%C4%83-anual%C4%83-obligatorie-pentru-orice-rom%C3%A2n-peste-033951024.html