Skip to content

10 Comentarii

  1. constantin1993
    februarie 22, 2017 @ 9:39 am

    ”Astfel, o societate întreagă poate fi îmbătată cu patima rasismului (un amestec de ignoranţa, superstiţie, frică, furie, etc.).”
    V-ati molipsit si voi de corectitudinea politica ? Ce mai e si asta ? Rasismul e o piedica de a spune adevarul, de a spune lucrurilor pe nume, la fel ca si cuvantul homofobie daca nu esti de acord cu poponarii.Bine ca a iesit presedinte unu ca Trump sa spuna lucrurilor pe nume.

    Reply

  2. Claudiu Balan
    februarie 22, 2017 @ 11:46 am

    Constantin, rasismul e ura față de cei de altă culoare de cât tine, față de cei de alt neam.
    Faptul că unii folosesc ideologic rasismul pentru a-și susține alte patimi și planuri rele, nu înseamnă că rasismul nu trebuie condamnat.

    Poți trăi și în Adevăr și să-l iubești și pe aproapele tău.

    Un părinte duhovnicesc din Athos spunea: „Iubește-ți aproapele, dar nu și adevărul lui, dacă sunt străine de Dumnezeu.”

    Reply

  3. constantin1993
    februarie 22, 2017 @ 6:26 pm

    Multumesc pentru raspuns, dar raman la convingerea mea.

    Reply

  4. Boitos
    februarie 23, 2017 @ 8:01 am

    Consider ca toti putem trai linistiti impreuna fara rasism si fara alte complicatii.
    Dar, eu consider ca popoarele chiar nu se pot amesteca intre ele astfel incat sa dispara originea acelui popor, indiferent cat de apropiati suntem intre noi.
    Iar in legatura cu acei calugari, chiar nu cred ca s-au imbatat cu acea neprihanire.
    Ci atat timp cat exista o comunitate in care exista niste legi atunci nu poti trai si cu legi si fara legi.
    Adica nu poti fi si calugar si mirean.
    Iar acei calugari cred ca au vrut ca legea lor sa fie respectata si mai ales sa nu fie ispititi vreunul dintre ei de o femeie.

    ,,Noi nu suntem guvernaţi de raţiune sau decizii în cunoştinţă de cauză. Majoritatea ideilor mele sau alte tale despre subiectele politice sunt o descriere a patimilor la care suntem sclavi.”
    -daca acesta se considera sclav al subiectelor politice atunci poate ca este chiar sclav.
    Atunci nu stiu ce mai cauta in preotie.In preotie nu poti fi sluga decat la Dumnezeu.

    Si nu toti oamenii cred in politica sau in politicieni.
    Imi pare foarte rau cand cineva spune ca nu suntem guvernati de ratiune.Imi pare foarte rau de acea persoana care poate gandi asa ceva, ca sa ne bage pe toti in acelasi vas.Fiecare avem ratiune si suflet si duh.Fiecare gandim altfel, de aceea suntem unici.

    Reply

  5. Silviu
    februarie 23, 2017 @ 8:51 am

    O alta traducere a rugaciunii Sfantului Isaac Sirul

    La ușa milostivirii Tale bat, Doamne; trimite-mi ajutorul Tău pornirilor mele împrăștiate, otrăvite de mulțimea patimilor și puterea întunericului. Stârnește în mine străpungere și căință la vederea rănilor din mine, măcar că ele nu vor fi pe măsura păcatelor mele, căci dacă le-aș cunoaște în toată întinderea lor, sufletul meu ar fi mistuit de amară durere pentru ele. Vino în ajutorul slabelor mele mișcări spre adevărata căință. Fie ca prin zdrobirea ei, care e un dar aș Tău, să găsesc ușurare de năprasna păcatelor, căci fără puterea harului Tău nu sunt în stare să intru în mine însumi ca să-mi cunosc întinăciunile mele și văzându-le să opresc multele mele împrăștieri.

    Reply

  6. Claudiu Balan
    februarie 23, 2017 @ 9:46 am

    Silviu,

    Mulțumim pentru această traducere foarte frumoasă. Am înlocuit-o în text.
    Doamne ajută!

    Reply

  7. Ioan
    februarie 23, 2017 @ 11:52 pm

    [i] Pr. Stephen Freeman „ În scurt timp călugării furioşi au ajuns la chilie şi au început să caute femeia. Din respect pentru bătrânul, ei au trecut cu vederea vasul pe care era aşezat.
    Este o chemare la trezire. Călugării furioşi s-au îmbătat cu propria lor auto-neprihanire. Păcatul lor a fost cel puţin la fel de mare ca şi al călugărului care greşise. Numai bătrânul era treaz.”[/i]

    Poate acei călugări apărau pur și simplu un [b]Avaton[/b], o interdicție pentru intrarea femeilor în anumite locuri, nu cred că se plânge vreun ortodox conștient de hotarele puse chiar de către Sfinții îmbunătățiți că pe Athos și în unele locuri e interzis accesul femeilor, chiar și la Meteora grecească a fost sute de ani oprire – Avaton, abia când duhovnicia a decăzut s-a pierdut tipicul mânăstirilor și au început să se stabilească și maici pe Meteora, iar călugării s-au retras încet,încet de pe partea continentală pe Muntele Athos.

    De altfel chiar și la canoane e interzisă viețuirea călugărească „mixtă” bărbați și femei în același loc și nu poate merge în condițiile canoanelor orice tânăr să fie duhovnic la maici, există un tâlc în toate.
    Doar acum mai apare câte o inovație cu călugărițe la bucătăria mânăstirii de călugări, sau călugărițe care fac menajul în mănăstire de călugări, lucru care este la limita hulei pentru cei își dau seama.

    În trecut oamenii chiar se temeau că dacă păcătuiește cineva sau hulește vine urgia peste întreaga comunitate pentru păcatul unuia singur, de aceea erau și necruțători cu păcatul, iar mai apoi era reclama proastă pe care o face un călugăr sfidător.

    Cum ar fi fost ca monahii să se trezească cu o gloată de mireni exasperați, care să vină să-i alunge de acolo pentru păcatele unuia, relațiile și buna vecinătate monahi-mireni n-au fost întodeauna prietenoase.

    Reply

  8. Boitos
    februarie 24, 2017 @ 9:19 am

    IoanT, consider ca ai dreptate in totalitate.
    Daca batranul era suficient de treaz rezolva treaba fara mare scandal.
    Femeia afara, dar fara sa stie ceilalti, canon la calugarul respectiv, iar daca se mai intampla afara si calugarul.
    Eu inca mai cred ca problemele se pot rezolva pe cale amiabila si fara mare scandal.Cu liniste si cu repectarea regulilor in locul in care esti sau in care vietuiesti.
    Intr-o comunitate nu mi-i sa pare normal ca unii sa beneficienze de anumite drepturi si altii nu.
    Ori legea e pt toti, ori nu e pt niciunul.

    Reply

  9. Silviu
    februarie 24, 2017 @ 4:19 pm

    Istorioara cu pricina este luata din Pateric si este povestita de Sfantul Ammun Egipteanul (capitolul PENTRU AVVA AMMONA).

    Cateva cuvinte despre Sfantul Ammun.

    Avva Ammona sau Sfantul Ammun Egipteanul este cel care a intemeiat asezarea monahala din pustiul Nitriei, in jurul anilor 320-325.

    Sfantul Ammun Egipteanul se trăgea din părinţi bogaţi, care au murit pe când el avea douăzeci de ani. Trecând la această vârstă sub tutela unchiului său, este silit să se căsătorească, împotriva voinţei lui. În noaptea nunţii, Ammon îşi convinge soţia să aleagă fecioria pentru Domnul. Sfantul Ammun a trăit în curăţie alături de femeia sa vreme de opt­sprezece ani.

    După optsprezece ani de castă convieţuire, Ammon este îndemnat de soţie să se retragă în pustie. El se va aşeza într-o peşteră unde va duce un regim aspru de muncă şi rugăciune, hrănindu-se cu pâine şi apă.

    Felul vieţuirii sale a atras un mare număr de ucenici, încât „în puţin timp munţii Nitriei şi Skitis fură cu totul locuiţi”. Ammon a trebuit să organizeze un adevărat „orăşel al anahoreţilor”, o uriaşă chinovie, indicând el însuşi locul pentru zidirea chiliilor, a bisericii (în centru) şi a unei fântâni.

    Sfantul Ammun a fost prieten cu Sfantul Antonie cel Mare si s-a ostenit 22 de ani în deșertul Nitriei, „ajungând la mare dreaptă socotință și făcător de minuni făcându-se, spre folosul multora”.

    Mai multe despre Sfantul Ammun gasiti aici:
    https://ro.orthodoxwiki.org/Ammun_Egipteanul

    Viata sa povestita mai pe larg o gasiti aici:
    http://paginiortodoxe.tripod.com/vsoct/10-04-cv_ammun.html

    Despre vietuirea in pustia Egiptului gasiti mai multe aici:
    http://www.pemptousia.ro/2014/01/geografia-patericului/

    Textul exact din pateric este:
    „10. A venit odată avva Ammona să guste ceva într-un loc şi era acolo unu care avea nume rău. Şi ce s-a întâmplat de a venit o femeie şi a intrat în chilia fratelui celui ce avea nume rău. Deci, aflând cei ce locuiau în locul acela s-au tulburat şi s-au adunat ca să-l izgonească pe el din chilie. Şi cunoscând că episcopul Ammona este în locul acela, venind l-au rugat să meargă împreună cu dânşii. Şi înţelegând fratele, luând femeia, a ascuns-o într-un chiup mare. Şi până să vină norodul, a văzut avva Ammona ceea ce se făcuse şi pentru Dumnezeu a acoperit lucrul. Şi intrând, a şezut deasupra chiupului şi a poruncit să se caute toată chilia. Deci, după ce au căutat şi nu au aflat pe femeie, a zis avva Ammona, ce este aceasta? Dumnezeu să vă ierte! Şi rugându-se, a făcut pe toţi să se ducă şi apucând de mână pe frate, i-a zis: ia aminte de tine, frate! Şi aceasta zicând, s-a dus.”

    Ca o mica concluzie, pentru IoanT si Simona: nu trebuie sa aplicam gandirea lumeasca la lumea duhovniceasca pentru ca ajungem sa judecam sfinti facatori de minuni. In acest caz il judecam pe Sfantul Ammun care este intemeietorul respectivei comunitati si pastorul ei timp de 22 de ani. In aceasta comunitate s-au format si au vietuit ulterior foarte multi alti sfinti ai Ortodoxiei. Va las pe voi sa descoperiti care :).

    Reply

  10. Ioan
    februarie 24, 2017 @ 10:25 pm

    Silviu
    Chiliile lor puteau fi destul de apropiate dacă au ajuns ei repede acolo, ei vezi cum e să păcătuiască unul într-o chilie apropiată, în care nu are nici măcar ferestre, că de unde sticlă pe vremea aia sau alte materiale de construcții în acea pustie și sărăcie ? unii n-aveau nici ușă.

    [b]Se mai plâng unii creștini la bloc când își aud vecinii că au activitate de noapte darămite într-o comunitate monastică unde liniștea deșertului e apăsătoare ?[/b]

    Tot prin Pateric parcă erau călugări care [b]nu puteau să sufere zgomotul unor trestii în vânt[/b] și plecau de acolo pentru că zgomotul îi impiedica la rugăciune darămite să se audă altceva.

    Din moment ce un călugăr îmbunătățit din Pateric [u][b]ștergea și urma din nisip a unei tălpi, care părea a unei femei, pentru ca să nu se tulbure cei mai tineri cu imaginația[/b][/u] e clar ce însemna să vezi o femeie acolo sau să mai și auzi alte grozăvii.

    Pe lângă asta chilia trebuia să fie spațiul al [b]sfintelor nevoințe[/b], el practic păcătuia în mijlocul lor [b]și-i sfida pe toți[/b] făcea un film pe viu, dacă avva Amun i-a mai dat o șansă nu înseamnă că l-a încurajat în păcatul lui.

    [b]Pe mine ce m-a deranjat a fost comentariul din articol cum că acei călugări „s-au îmbătat de auto-evalvie” ?
    Oare așa să fie ?
    Mâine, poimâine te pomeni că dacă sfatul unei mânăstiri pune rânduială și alungă un individ cu rea viețuire, care face sminteala în public sunt „îmbătați de auto-evlavie”, ei nu călugărul care suferă de auto-îndreptățire spre păcat. [/b]

    Și canoanele nu sunt date după „gânduri lumești”, că după gânduri lumești se ajungea să se facă „mănăstire mixtă” sau singurul „canon lumesc” era că nu există reguli morale în materie de viață intimă.

    Eu ce spun e [b]să nu ne grăbim să-i judecăm pe acei călugări, că au rânduielile lor și reflexul lor era cumva de anticipat în anumite circumstanțe istorice și condiții de trai[/b], nu l-am judecăt pe Avva Amun.

    Sfânta [b]Singlichitia[/b] una din primele ascete și Sfinte începătoare ale monahismului feminin , parcă trăia tot prin vremea aceea și tot prin pustia Egiptului, dar femeile stăteau separat.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *