Biserica Ortodoxă Română sub asediu. O campanie bazată pe minciuni și dezinformări
Hotnews anunţă cu mândrie bezbojnică: „Încrederea în Biserica Ortodoxă Română este la cel mai scăzut nivel din ultimii 4 ani”. Şi continuă să expună părerile lui Mirel Palada aka turambarr.blogspot.com despre evoluţia acestui fenomen. Nu pot să nu observ o mândrie ascunsă şi o mică bucurie răutăcioasă în modul în care Mirel Palada îşi articulează raţionamentul, se vede că ştirea îi provoacă plăcere. Până la urmă este vorba de încununarea unor eforturi, a unei campanii mincinoase în plină desfăşurare.
Puţină deontologie ştiinţifică
Când apare o bucurie de genul celei afişate de Mirel Palada nu pot să nu pun sub semnul întrebării probitatea profesională şi ştiinţifică. Sociologul nostru se grăbeşte să pareze un eventual reproş şi ne spune că întrebarea din sondajul lui nu se referă explicit la Biserica Ortodoxă Română, întrebarea e formulată referitor la biserică în general, însă intepretarea lui este ceva de genul: 89% sunt ortodocşi, deci răspunsurile cu scăderea încrederii se referă la Biserica Ortodoxă Română! Fruuumos! Mă întreb ce părere au alţi sociologi de metodologia asta inovatoare. De unde ştie Mirel Palada la ce s-au gândit numeroşii respondenţi când au răspuns la întrebare?!?!? Cu o astfel de putere de pătrundere în minţile oamenilor eu cred că nici nu ar mai avea nevoie să cheltuiască bani pe sondaje, ne spune el direct cum stă treaba. (Şmecheria asta „noi am cercetat în general, dar dacă 89% sunt ortodocşi atunci sigur este vorba de Biserica Ortodoxă Română” o găsim şi la Remus Cernea, dar ajungem şi acolo). Pe scurt: nu se face aşa ceva, să pui în sondaj o întrebare şi să scoţi ştirea bombă dintr-o interpretare din burtă, e pură bătaie de joc.
Alta: nu pot să nu fac legătura între ce spune Mirel Palada referitor la erodarea încrederii în Biserică pe măsura schimbării generaţionale şi un studiu al Fundaţiei Soros din 2011 care ajungea la aceleaşi concluzii, respectiv vedea erodarea încrederii în Biserică drept un fenomen cu desfăşurare în timp. Şi ne mai spune ceva Mirel Palada: scăderea încrederii în Biserică s-a produs în urma campaniei de presă care s-a referit la banii Bisericii Ortodoxe Române. O campanie ridicată pe minciuni şi dezinformări.
Minciuni în serie şi gornişti de presă
Mecanismul dezinformării puse pe picioare împotriva Bisericii Ortodoxe Române este cel clasic: minciuni şi jumătăţi de adevăr îmbrăcate în forme credibile (multe cifre „exacte” băieţi, multe cifre!) plasate unor gornişti de presă cu acoperire naţională. Apoi toată lumea citează acele cifre mincinoase, toţi ştiu că preoţii primesc salarii de 540 milioane euro, că Biserica a primit 600 milioane euro pentru Catedrala Mântuirii Neamului etc. Momentul şi metoda au fost alese bine: este criză, toată lumea este atentă la bani – efect maxim.
Apoi vin gorniştii de presă, printre care s-au strecurat destui bezbojnici gata să ia parte la această mizerie. Nu pot să uit mesajul Ramonei Ursu pe când era redactor şef adjunct la Adevărul de seară, mesaj făcut public de Victor Ciutacu:
Va propun sa facem toti, acolo unde avem cazuri similare, materiale cu scandaluri in care au fost implicati preoti. Ideal este sa fie scandaluri sexuale, dar putem baga si altfel de lucrui: batai intre popi, injuraturi, talharii, etc.
Punem materialele pe site, cu fotogalerii, video, inregistrari audio…ce aveti voi… si va linkuiti toti la materialele facute de ADS Bucuresti despre scandalul homosexual cu minori de la Patriarhie – popa Irineu.
Laser, frate! Hai să-i băgăm în hazna pe burtoşii şi bărboşii de popi! Dar să facem un scurt inventar al dezinformărilor propagate împotriva Bisericii Ortodoxe Române în ultimii ani.
În 20 de ani s-au construit mai multe biserici decât şcoli şi spitale
Aici îmi permit un mic comentariu. Într-adevăr, s-au construit foarte multe biserici după anul 1990. Dar să ne uităm puţin la istorie: în 1948, la instalarea regimului comunist în România trăiau 15 milioane de români, în 1990 erau 23 milioane de români. În perioada regimului comunist nu au fost construite biserici, dimpotrivă, au fost demolate foarte multe. Eu am crescut întro localitate fără biserică şi mai cunoscu multe alte localităţi în care nu au existat biserici înainte de 1990. Cei aproape 8 milioane de români apăruţi în perioada comunistă aveau şi ei nevoie de biserici, de aici a apărut şi frenezia edilitară. Ca să nu mai vorbesc de giganticele cartiere muncitoreşti din toate oraşele care au fost ridicate fără biserici şi care au fost creştinate în ultimii 20 de ani.
Aceasta ar fi explicaţia, dar să vedem dezinformările bezbojnice. Oricare dintre Martorii lui Remus Cernea poate să bolborosească indignat, printre dinţi şi cu ochii daţi peste cap: în România sunt 18.300 de biserici, 4.700 şcoli generale şi 425 spitale! (cu corolarul subînţeles „dacă ortodocşii sunt majoritari, atunci bisericile sunt ortodoxe”)
Stai aşa, că nu-i aşa! Conform unei numărători din 2009 (aici) ortodocşii au 14.574 locaşuri de cult, restul până la 18.300 aparţin altor culte. Dă mai bine „18.300 de biserici”, nu ne încurcăm cu detalii de genul sunt doar 10.580 biserici parohiale ortodoxe (restul până la 14.574 sunt capele, mănăstiri, biserici filiale etc.)
Dar să ne uităm puţin şi la numărul de localităţi din România: 13.285 de sate, 320 oraşe, 103 municipii plus Bucureşti (2,19 milioane locuitori, peste 10% din populaţia României). Şi acum să numărăm din nou: 13.709 localităţi şi 10.580 biserici parohiale ortodoxe. Deci nu există o biserică în fiecare localitate, mai avem de construit.
În 2011 Remus Cernea striga tare şi cu forţă că în 20 de ani în România s-au construit 4.000 de biserici, una la două zile. Am demontat aici această dezinformare: afirmaţiile lui Cernea se bazau pe un studiu făcut după ureche, în anul 2005, remestecat în 2010 şi pus pe tapet drept marfă de calitate de toţi rătăciţii de pe internetul românesc. Nu vă mai spun că cercetarea lui Cernea vorbeşte de toată suprafaţa României, dar de fapt a fost făcută în 5 municipii, şi în acelea incomplet. Deci avem un studiu mincinos, vechi – dar scos permanent de la naftalină.
Adevăratele probleme ale şcolilor şi spitalelor, fără legătură cu Biserica
Şcolile şi spitalele sunt instituţii foarte legate de soarta oamenilor, care sunt extrem de sensibili la aceste chestiuni. Mie unuia mi se pare o mârşăvie să legi aceste probleme de Biserică, însă în acest război total împotriva creştinilor ortodocşi mijloacele nu mai contează.
Bugetele pentru Ministerul Sănătăţii au fost în jurul a un miliard de euro în ultimii ani (pentru 2013 au primit 2 miliarde euro aici), bugetele Casei Naţionale de Asigurări de sănătate au crescut continuu din 1999 încoace, ajungând la 4 miliarde de euro anual în ultima perioadă (aici). Părerea mea este că borcanul de miere este prea mare şi paznicii sunt mânjiţi din cap până-n picioare – dar Biserica Ortodoxă Română chiar nu are nici o vină pentru jaful din domeniul sănătăţii!
La fel şi cu educaţia: Ministerul Educaţiei a primit în ultimii ani între 3 şi 4 miliarde de euro anual, cum i-au administrat nu ţine de Biserica Ortodoxă Română. Iar despre închiderea şcolilor nu pot să spun decât atât: înainte de 1989 se năşteau în România în medie 360.000 de copii pe an, după 1989 media a scăzut la 200.000 de copii pe an. Este un fenomen absolut normal închiderea şcolilor, fenomen de care sunt responsabili toţi miniştrii Educaţiei (aici), mai ales după ce masiva „generaţie a decreţeilor” a început să părăsească şcolile şi au fost înlocuiţi de copii scăpaţi de valul avorturilor de după 1990.
Catedrala Mântuirii Neamului va costa 600 milioane euro de la buget
Sursa minciunii este tot Remus Cernea. A zăpăcit cifrele astea de mi-a venit şi mie ameţeală. La un moment dat zicea de un miliard de euro, apoi 400 de milioane de euro, până la urmă s-a fixat la 600 milioane euro. Calculele şi cifrele nu au nici o legătură cu realitatea (am demonstrat asta aici şi aici). În plus s-a pus în mişcare şi o morişcă internaţională a dezinformării, cifrele au fost fluturate prin presa internaţională în 2011 de nu a mai înţeles nimeni de unde a pornit informaţia. De la buget au plecat pentru Catedrala Mântuirii Neamului câteva milioane de euro, nici vorbă de sutele de milioane şi miliardele vehiculate prin presă (detalii aici, chiar dacă articolul este tendenţios).
Biserica Ortodoxă Română pune monopol pe cimitire
Asta este cea mai frumoasă. Chestiunea stă aşa: mai mulţi investitori au început să îşi facă cimitire private, Biserica Ortodoxă Română i-a oprit pe preoţii săi să slujească la înmormântările din aceste cimitire. Şi aşa au apărut zbieretele: Biserica Ortodoxă Română vrea monopol pe cimitire! Biserica n-are nici o treabă cu cimitirele private, dacă legea le permite investitorii n-au decât să le facă şi să se bucure de ele. Problema este alta: dacă preoţii ortodocşi nu vor sluji la înmormântările din cimitirele private, atunci acestea cam rămân fără clienţi. Aici e buba şi zbieretele vin de la investitori. Băieţii se şi vedeau cu conturile umflate, doar că s-au văzut daţi peste cap şi au început să strige. Până la urmă este dreptul Bisericii să le spună preoţilor unde şi cum să slujească, însă gorniştii de presă din campania bezbojnicilor au prins urma şi au umflat gogoaşa. Nu mai contează că Biserica nu are nici o treabă cu monopolul pe cimitire, important este să fie scandal.
Apoi a mai picat şi pleaşca incinerării lui Sergiu Nicolaescu. La fel, Biserica are dreptul să le spună preoţilor unde şi cum să slujească – doar că şi acest caz a fost instrumentat împotriva Bisericii Ortodoxe Române, la mijloc fiind şi o confuzie pe care am explicat-o aici.
Cea mai recentă (nu ultima!) dezinformare: 540 milioane euro pentru BOR, de la buget carevasăzică
Cea mai recentă lovitură a încasat-o Biserica Ortodoxă Română de la Moise Guran, care a plasat pe circuit naţional o altă minciună cu sursa Remus Cernea. Bezbojnicii au emis un comunicat prin care spuneau că Biserica va primi 540 milioane euro de la buget în 2013, o cifră fără nici o legătură cu realitatea. Am demontat aici acest caz, care trebuie băgat în manualul dezinformatorului de presă.
Bani de la buget pentru Biserică?
Până la urmă este vorba de o dezbatere care ar trebui purtată, doar că nu pe baza unor minciuni. Criticii mei de la comentarii, după ce le demonstrez că dezbaterea se poartă cu cifre mincinoase, îmi spun cu furie „nu contează dacă e vorba de 500 de milioane sau 10 milioane, eu nu vreau să se dea nici un ban de la buget pentru Biserică”. Acesta este unul din efectele campaniei de dezinformare, care întunecă orice urmă de raţiune. Bani de la buget se dau pentru toate bisericile din Europa (vezi aici unul din puţinele articole oneste asupra acestui subiect ).
Campania de presă aflată în plină desfăşurare nu este în realitate îndreptată spre declanşarea unei dezbateri – modul în care este purtată discuţia seamănă mai mult cu o execuţie a Bisericii Ortodoxe Române. Nu poţi avea pretenţia să construieşti o dezbatere raţională peste un morman de minciuni.
Discriminare?
Şi aici mai apare o problemă: corolarul utilizat de Mirel Palada şi Remus Cernea „ortodocşii sunt majoritari, deci noi ne luăm de ortodocşi”. Remus Cernea scria în 2005: „În clipa de faţă, doar Biserica Ortodoxă Română pune în pericol libertatea de conştiinţă şi graniţa firească dintre religios şi secular. Din motivele enumerate anterior, Raportul de faţă se va referi cu precumpănire la BOR.” I-auzi Franţ! Ceva nu este în regulă în amestecul acesta nediferenţiat: când ne convine amestecăm toate cultele la grămadă (vezi mai sus cazul cu numărul bisericilor), dar de fapt noi avem ce-avem cu ortodocşii. Asta nu e bine deloc! Ori eşti bezbojnic adevărat şi te iei de toate cultele (au! aici cam frige…) ori încetezi să mai vorbeşti de principii generale şi generoase, gen libertatea de conştiinţă şi libertatea de exprimare. Plus că mie îmi miroase a discriminare gravă să duci o campanie de presă atât de dură şi pe termen lung împotriva unei singure confesiuni. Poate ar fi cazul de o petiţie către Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (sau mai bine nu, dacă îmi amintesc cine sunt şi ce au făcut oamenii de acolo în ultima perioadă, există riscul să se folosească şi ei de corolarul Cernea&Palada “ortodocşii sunt mulţi, deci sunt vinovaţi”).
Şi totuşi, cine plăteşte?
Am împlinit 11 ani de presă în România. Nu am nici un fel de dovezi, însă din experienţă vă spun că o campanie de anvergura celei desfăşurate împotriva Bisericii Ortodoxe Române nu reprezintă un fenomen spontan. Modul de compunere a mesajelor, direcţionarea lor, alegerea releelor de transmitere, coordonările temporale, sursele mesajelor – toate acestea mă fac să cred că este vorba de o campanie coordonată, cel puţin parţial. Insistenţa apariţiilor în presă, cercetările sociologice pseudo-ştiinţifice paralele sunt chestiuni care mă fac să mă gândesc că există o sursă de finanţare, cineva plăteşte pentru tot circul ăsta. Sigur, există şi mulţi „idioţi utili” cum le spunea Lenin, însă nodul de origine al campaniei pare să fie unul coordonat.
De ce?
Haideţi să ne uităm pe două hărţi făcute în baza Eurobarometrului din anul 2005. Prima hartă indică procentul celor care cred în Dumnezeu din fiecare ţară. În Uniunea Europeană, România este pe primul loc ca număr de credincioşi. Doar că băieţii care fac aceste hărţi nu sunt tâmpiţi, transmit şi un mesaj dincolo de mesaj. De ce au ales culoarea neagră (sau apropiată de negru) pentru ţările cu mulţi credincioşi?
Şi acum harta cu procentul ateilor, în baza aceluiaşi Eurobarometru. Din nou, meta-mesajul: galbenul este o culoare iritantă, nu veţi vedea nicăieri în lume vreun poliţist îmbrăcat în galben, pentru uniformele poliţiştilor sunt alese culori neutre, albastru sau verde. Ateismul stă bine în Franţa, semnalul de alarmă este pentru România, Grecia, Polonia şi Irlanda.
Mie îmi este clar de ce. Biserica Ortodoxă Română trebuie să găsească metode pentru a face faţă acestei ofensive. Am întâlnit credincioşi care au început să-mi reproducă raţionamentele propagate cu atâta insistenţă în campania bezbojnicilor, lumea virtuală a început să aibă efecte în lumea reală.
(George Damian – jurnalist și istoric)
Sursa: rostonline.ro
anaprunescu
februarie 19, 2013 @ 8:58 am
Dupa ce preotul valeriu roman a fost prins beat la volan si a provocat accident in urma caruia a ranit 2 copii,dupa ce un altul a fost arestat pentru trafic de etnobotanice in constanta,dupa ce altul a fost acuzat ca a abuzat o minora era de ateptat ca increderea in biserica ort sa scada,iar masuri nu prea se iau in situatii de genul asta-patriarhia trebuie sa fie mai drastica cu cei care gresesc altfel totul se duce in rapa!ar fi pacat…..
ionut
februarie 19, 2013 @ 9:17 am
Asa este , dar sti cum se spune pomul se cunoaste dupa roadele lui….
Claudiu Balan
februarie 19, 2013 @ 9:19 am
Da, dar pomul (Biserica) nu are doar 3 ramuri (preoți). Prin urmare ar trebui să vedem și miile de fapte bune făcute secundă de secundă de slujitorii lui Dumnezeu, care au o viață curată.
LoredanaPopovici
februarie 19, 2013 @ 10:08 am
oameni buni, sa ne intelegem.
Pomul se cunoaste dupa roade, iar omul dupa fapte.
Dar credinciosul care isi calca in picioare credinciosia nu mai e crednicios,LA fel ca ortodoxul care isi calca in picioare Ortodoxia.
Biserica nu invata la pacat: Biserica nu invata sa bei, sa comercializezi substante care vatama aproapele tau, perversiuni sexuale. Ba mai mult, Biserica le condamna si le demasca! Biserica indeamna oamenii la pocainta.iar cine se leapada de invatatura Bisericii se leapa de insasi Biserica.
Cum medicina, stiinta menita sa salveze vieti nu este reprezentata de un doctor care savarseste malpraxis. A spune ca Biserica ofera slujitori care vatame si chiar sa ucida pe semenul , e ca si cum ai spune ca medicina ofera medici care sa-si mutileze sau chiar ucida semenii .
Nu orice uscatura face parte din pom. O uscatura ramane uscatura. O uscatura nu e pomul, deci nu are cum sa dea roade.
TABARCEA MARIUS IONUT
februarie 19, 2013 @ 10:42 am
Un articol corect si o reactie onesta, asteptata. Trebuie sa recunoastem ca sunt in sanul Bisericii si oameni care nu fac cinte unei asemenea institutii. Dar asta nu inseamna ca „Biserica este intr-un fel sau altul…” Biserica ramane acea institutie divino-umana, intemeiata de Mantuitorul Hristos si intarita de Sfintii Apostoli si de sangele martirilor, pe care nici cele mai puternice imperii sau popoare nu au putut-o desfiinta. Desi, scenariile apocaliptice si injuriile sunt la ordinea zilei indreptate impotriva Ortodoxiei, nu mi-e frica de ele. Ne lasa un gust amar, ce-i drept, dar ar trebui sa ne intareasca. Pe imparatii persecutori din primele veacuri i-a inversunat in lupta lor impotriva crestinilor, nu simpla existenta a lor, ci taria si curajul cu care acestia il marturiseau pe Hristos. Atata timp cat vor exista voci care sa apere Ortodoxia (si cu siguranta vor mai fi si in viitor) orice asuprire sau lupta duse impotriva Bisericii se vor pierde in neant, odata cu disparitia gornistilor. Temelia Bisericii este mai puternica decat orice vorba aruncata in vant.
Multa stima, tineri ortodocsi!
Marius
ionut
februarie 19, 2013 @ 11:58 am
Ceea ce am vrut sa spun este aceea ca BOR nu face nimic in privinta acestor oameni care pateaza aceasta credinta prin care s-a varsat sangele a mii de oameni care au incercat sa patrunda in inimile noastre prin invataturile care ne-au fost date de Mantuitorul nostru Iisus Hristos .
Oamenii isi pierd credinta fratilor , cu cat vad mai multe cu atat, cad parca secerati , oricat ai incerca sa-i convingi ,cad datorita acestor lucruri , ei nu mai vad exemple vii a trairii in Hristos ci doar niste sarlatani . Credeti-ma toate acestea nu sunt din vina ziaristilor si a altor oameni ci este chiar din interiorul bisericii noastre , ceva nu este bine….Multi oameni vor mai cadea daca nu se va schimba ceva , si daca nu va inceta acest val de sminteli …
pantelimon
februarie 19, 2013 @ 1:08 pm
Este trist ca se intampla asa, insa credinta noastra in Dumnezeu trebuie sa ramana neclintita. Cel mai important e sufletul nostru , mantuirea noastra. Toti vom da socoteala pentru faptele noastre. De exemplu , la biserica la care merg , exista un preot (care nu are mai mult de 40 ani) , care avea o relatie cu o fata( se intalneau chiar la blocul meu), dar acest lucru nu m-a smintit. Chiar mi-a parut rau de el , pentru ca e un preot care vorbeste foarte frumos, bland,dar , parca are o durere sufleteasca. Toti ducem o lupta cu pacatul , cu patimi.Cum sunt faptele si gandurile noastre , asa este si viata noastra. Singurul judecator este Dumnezeu, iar in lume , s-au inmultit necazurile pentru ca si oamenii fac pacate tot mai multe si mai grave, care distrug intreaga societate.
pantelimon
februarie 19, 2013 @ 1:22 pm
Mai exista insa si oameni care duc o viata curata, aproape de sfintenie. Un preot de 35 ani a trait cu sotia lui in curatie, fara sa aiba vreodata relatii intime. Locuiau intr-o garsoniera, iar mare parte din banii pe care ii castiga ii dadea la saraci. Chiar a facut credit pentru cineva care avea nevoie urgenta de bani. Sotia lui s-a rugat multi ani sa-i dea Dumnezeu un sot cu care sa traiasca in feciorie. Din pacate acest om , sfant pentru mine, a murit intr-un accident de masina , dupa ce a suferit un infarct. Nu stiu de ce Dumnezeu a hotarat asa, insa probabil are nevoie langa El de astfel de oameni.M-a cutremurat acest caz, insa am nadejde ca nimic nu e intamplator si ca exista totusi un echilibru in toate.
anaprunescu
februarie 19, 2013 @ 1:57 pm
cine se leapada de biserica si o face de rusine trebuie pedepsit-asa cum parintii isi pedepsesc copii pentru fapte urate si greseli asa trebuie si patriarhia sa procedeze cu acesti ,,preoti,,sa nu le mai permita sa slujeasca in biserica,astfel se face dreptate si nu se mai pierd enoriasi din biserici si nu se mai inmultesc adventistii asa mult!
irvin
februarie 19, 2013 @ 2:21 pm
biserica catolica este mult mai severa cu preotii lor cand fac astfel de greseli,stiu cazuri si la ei unde un preot a fost suspendat din functie pentru ca se ocupa cu vrajitorii si nu mai slujeste in biserica-si multe alte situatii pacatoase …dar acolo se iau masuri rapide!
EU
februarie 19, 2013 @ 7:06 pm
e la mintea cocosului ca in ultimii ani increderea in BOR a scazut….nu era nevoie de un sondaj, pentru a se demonstra asta..dar asta nu inseamna ca nu exista preoti adevarati..drama e ca acestia pe zi ce trece sunt tot mai putini…
TABARCEA MARIUS IONUT
februarie 19, 2013 @ 7:32 pm
E bine de stiut un lucru: la credinta renunta foarte usor cei care au sovait o viata, sau care nu au crezut cu toata taria. Cei care cred in Dumnezeu cu adevarat si care Il simt aproape vor ramane la fel de credinciosi. Este o falsa idee ca o stire sau un eveniment in care este implicat un preot (sau mai multi) duce la scaderea increderii in Biserica. Asta este mesajul indus. Realitatea e cu totul alta. Bisericile sunt pline, spre deosebire de catolici (fiinca tot ii amintea cineva), unde saracia liturgica a golit lacasurile de cult (cel putin in Occident). Tinerii sunt apropiati de Dumnezeu. Ma gandesc aici la tinerii cu o viata normala, la majoritate. Iar asta conteaza. Ca apare cate o voce impotriva Ortodoxiei sau a Bisericii nu trebuie sa ne sperie. Asa a fost din totdeauna. Si pe mine, ca slujitor al altarului, ma intriga aceste reactii. E normal… Sunt multe nedreptati chiar in sanul Bisericii. Dar mereu ma gandesc ca in cele din urma se va face dreptate. Dumnezeu nu lasa lucrurile in voia sortii. Conteaza curatia noastra. E important sa avem noi insine constiinta curata si credinta tare. De toti ceilalti va avea Dumnezeu grija!
TABARCEA MARIUS IONUT
februarie 19, 2013 @ 7:37 pm
O intrebare (retorica): Cati dintre voi, cei care ati fost (dez)informati prin aceste stiri, ati inceput sa va pierdeti credinta? Sincer!
Sunt convins ca nu prea sunteti in aceasta situatie… Iar ca voi sunt multi! 🙂
ionut
februarie 19, 2013 @ 7:44 pm
Exista ,dar din pacate ce cladesc adevaratii preoti distrug aceste morminte varuite, BOR trebuie sa faca curatenie generala , ” caci decat sa faca pe unul din acesti micuti sa se poticneasca este mai bine pt el sa i se lege o piatra de moara de gat si sa fie aruncat in mare ” , au transformat biserica ” intr-o pestera de talhari ” oamenii au inceput sa se sature de toate aceste lucruri iar credinta de pe fetele lor dispare , daca nici in biserici nu mai gasesc dreptate atunci unde ?
TABARCEA MARIUS IONUT
februarie 19, 2013 @ 7:59 pm
Ai dreptate, Ionut. In unele cazuri s-ar impune mai multa autoritate si mai putina clementa. Dar, cum nu suntem noi in masura sa judecam, putem lasa acest atribut lui Dumnezeu. Sa mai stii ca nimic nu ramane nerasplatit… (poti pune tu ghilimelele). Cunosc cazuri de preoti care au renuntat de buna voie la slujire, dupa ce si-au dat seama ca nu sunt facuti pentru asta. Ca ei sunt insa putini. Curatenie generala e mult spus, dar un pic de Flit ar merge.
Laura Stifter
februarie 19, 2013 @ 11:54 pm
În opinia mea, esenţial este faptul că sondajul cu pricina n-a avut în vedere încrederea românilor în Dumnezeu, ci încrederea lor în Biserică.
Cred că este foarte posibil ca mulţi dintre cei care au răspuns la acel studiu să fie credincioşi (chiar ortodocşi practicanţi, chiar membrii ai Bisericii), dar să le fi scăzut încrederea în Biserică, înţeleasă în sens instituţional, nu teologic.
Este posibil ca unii dintre respondenţii sondajului să creadă în Dumnezeu şi chiar să participe la viaţa liturgică a Bisericii noastre, să aibă duhovnic, să-i preţuiască în mod sincer pe anumiţi părinţi duhovniceşti etc. Poate că aceştia înţeleg, prin cuvântul „Biserică”, doar Patriarhia şi câţiva preoţi despre care s-au transmis anumite informaţii mai mult sau mai puţin reale în mass-media şi, în acest caz, faptul că a scăzut încrederea în „Biserică” (înţeleasă în acest sens reducţionist) n-ar fi atât de grav.
Dacă, însă, situaţia este mult mai gravă decât atât, dacă oamenii chiar pierd conştiinţa apartenenţei lor la Biserică, ce atitudine ar fi bine să avem?
Am văzut la televizor reacţia unui părinte, care spunea că sondajul ar fi fost falsificat şi că, de fapt, nivelul de încredere în Biserică ar fi acelaşi ca în anii trecuţi.
Atitudinea acelui părinte, care dorea să apere Biserica, este întru totul explicabilă şi justificată.
Totuşi, îmi pun întrebarea: oare sondajul chiar a fost falsificat, sau ideologia secularismului se infiltrează cu adevărat în sufletele unora dintre semenii noştri, determinându-i să-şi piardă încrederea în Biserică?
Cred că şi în acest caz ar fi bine să urmăm dreapta socotinţă şi să avem o atitudine echilibrată, fără a încerca să negăm un fapt (poate real, cine ştie?) – scăderea încrederii în Biserică. Cred că ar fi bine să ne gândim care este datoria noastră, cum putem contribui noi la refacerea imaginii Bisericii noastre în societatea din ce în ce mai secularizată în care trăim.
Cred că, în faţa acestei situaţii (Biserica noastră denigrată în acest hal în mass-media, sondaje cu rezultate nedorite legate de încrederea în BOR etc), am putea formula o listă de întrebări (pe care să le adresăm conştiinţei noastre) şi am putea gândi o strategie de acţiune pentru viitor.
Întrebări:
1. Noi, ca membrii ai Bisericii, prin ce anume am contribuit la această situaţie tristă? Cumva L-am mărturisit pe Dumnezeu prin cuvinte şi L-am negat prin fapte?… În ce măsură suntem responsabili de această situaţie, bine ştiind că Biserica nu cuprinde doar câţiva preoţi care nu ştiu ce greşeli au făcut, ci toţi constituim Biserica lui Hristos?
2. Ce înţeleg cei mai mulţi dintre români prin noţiunea de „Biserică”? înţeleg Biserica în sensul de comunitatea tuturor celor care cred în Hristos, sau au în minte doar ideea de „Biserică” într-un sens reducţionist?
3. Cel mai important – scăderea încrederii în Biserică presupune şi îndepărtarea de Dumnezeu, sau toţi au capacitatea de a discerne între dreapta credinţă şi greşelile unor oameni (chiar dacă, pentru ei, acei câţiva oameni formează singuri Biserica)?
Mai am în minte câteva idei pe care aş vrea să le scriu, dar revin mâine cu un comentariu fiindcă, la ora aceasta, nu ştiu cât de clar aş mai putea exprima mesajul pe care aş vrea să-l transmit. Deci, ca să nu scriu vreo erezie, merg la culcare şi revin mâine cu forţe noi. 🙂
Să aveţi o noapte binecuvântată şi multă bucurie întru Domnul!
Hristos în mijlocul nostru!
Boitos
februarie 20, 2013 @ 6:34 am
Pacat ca Biserica este manjita cu asemenea lucruri.Ca este lovita cu tot felul de acuzatii .
Dar eu nu inteleg ce cauta Biserica la capitolul bani intre sanatate si invatamant.
Daca Biserica ar fi mai severa cu slujitorii ei atunci nu ar ma aparea astfel de acuzatii. Dar nu poti fi sever cu slujitorii daca..stai la masa cu ei.
Pe urma eu nu inteleg treaba asta cu Catedrala Mantuirii Neamului.Si cred ca am mai spus asta in alt articol, dar sunt foarte multi bani pusi in joc acolo.
Ca sa nu mai spun de lux.Tot felul de camere si de lifturi.
Si atunci merge acolo un om simplu care vrea sa de-a de o slujba si vede atat lux, si la ce se gandeste? El, care poate abia are ce pune pe masa, are copii, credite, necazuri , sa le dea bani sa se roage pt el.
Sincer , eu nu vad nici o problema ca a scazut increderea in Biserica ( aici ma refer la institutie , pt ca baniesc ca la asta se refer si autorul articolului ).
Trebuie vazut de ce a scazut increderea in Biserica?
Adica cei mai mari din institutia Bisericii sa vada problemele si sa le rezolve.
Pe mine personal nu ma inpresioneza nici ca scade nici ca creste increderea. Asta nu imi schimba cu nimic credinta mea.
Ca in orice padure exista si uscaciuni, asta e.Orice padure se poate curata.Deci sa puna mana pe treaba si sa vada de unde vine problema.Ca ei s-au invatat sa aiba oamenii incredere in ei.
Eu nu trebuie sa ma uit la TV sau sa ascult stirile , ca sa stiu in general cum sta treaba.
Eu , poate mai multi dintre noi de aici, am luat contact cu institutia Bisericii.Si cateodata cam lasa de dorit.Rau de tot.
Cineva mi-a spus un lucru odata : ,,nu face ce face preotul, ci fa ce zice preotul”
Si atunci putem sa ne separam de institutia Bisericii.Cateodata prea inalta pt noi cei mici ( ma refer la noi , oamenii de rand ).
Boitos
februarie 20, 2013 @ 6:45 am
Ati auzit ca demisioneaza papa Benedict, nu?
Eu personal ma ,,inclin” in fata acestui gest al sau. Un om , care a stiu cand sa se retraga, si cum sa se retraga.Bravo lui. Nu a mai putut conduce Biserica Catolica si a pus punct.Eu personal nu cred ca din cauza sanatatii ( pana la urma ce om cerebral si-ar manca sanatatea cu ei ).Cred ca nu ii mai poate struni, nu ii mai poate carmui si atunci lasa pe altul.
Din partea mea numai cuvinte de lauda.
Si de bagat in cap si de luat aminte.Cand sa te retragi si cum ( se poate aplica la orice lucru si la orice om din lumea asta )
Fara sa fi judecat, fara sa vrei sa fi manjit cu tot felul de lucruri, te retragi si traiesti si te rogi cum poti.
irvin
februarie 20, 2013 @ 10:47 am
si eu sunt de acord cu tine Simona dar putini sunt ca Papa Benedict in in bisericile de astazi !
Razvan - Gabriel Boboc
februarie 20, 2013 @ 11:19 am
Lumea s-a inrait, s-a pervertit, iar preotii sunt si ei oameni care traiesc in aceste vremuri, deci nu sunt feriti de ispite. Acum ne-a fost dat sa traim si e greu in aceasta lume, dar nu cred ca preotii din ziua de azi au decazut moral mai mult decat alti oameni. De ce se vorbeste doar de preoti si nu se vorbeste de profesori, de avocati, de medici, care au ajuns si ei la un nivel foarte jos. Nu spun ca e ok ce se intampla, dar acestea sunt vremurile de pe urma si nu trebuie sa ne smintim sau sa ne tulburam. Unii parinti spuneau ca si-ar fi dorit sa traiasca in astfel de vremuri in care s-au inmultit ispitele si ai ocazia sa lupti cu ele pana la sange. Eu cred ca avem preotii pe care ii meritam. Daca noi am fii toti buni, atunci am da nastere unor oameni buni care nu ne vor dezamagi in cazul in care vor deveni preoti. Oricum, Biserica suntem noi, cum s-a mai spus, noi suntem madularele, iar daca un madular sufera, sufera si celelalte. Deci trebuie sa ne rugam pentru cei care fac o imagine proasta Bisericii, caci fac parte din acelasi Trup, nu sa ii acuzam. Asta cred eu, daca am spus ceva gresit va rog sa ma corectati si sa ma iertati pentru ca nu am o pregatire teologica.
Doamne ajuta!
Boitos
februarie 20, 2013 @ 12:18 pm
,,De ce se vorbeste doar de preoti si nu se vorbeste de profesori, de avocati, de medici, care au ajuns si ei la un nivel foarte jos. ,,
Pt ca noi , ca oameni avem prea multe pretentii de la preoti, si uitam ca sunt ca si noi, ( cu patimi , greseli, nevoi, probleme, greutati, dar si cu celelalte bune)
Noi ii punem pe un rang inalt, nu altcineva.
Aici gresim f mult, de acolo vine si problema ca avem dezamagiti de ei, ca ii judecam.
Daca noi , ca simplii oameni, ne-am comporta doar cu respect fata de preoti ( adica sa nu ii preamarim ), atunci am fi altfel.Sa ii acceptam asa ca oameni simpli, care au fost hirotoniti ( daca bine zic ), asupra carora s-a coborat Duhul Sfant, atunci i-am intelege altfel.
Eu pana sa ajung sa inteleg acest lucru, sa nu imi pese de ce fac preotii ( ca fiecare dintre oameni va da seama de fapte ) , a trecut mult timp.Foarte mult, si am suferit mult.
Dar acuma dupa ce am judecat asa, am vazut altfel lucrurile.
Si culmea a fost, ca cel care mi-a deschis ochii , ca sa vad asa, a fost o persoana care nu frecventa Biserica , dar a ajutat f mult Biserica.
Totusi este pacat ca institutia Bisericii este trasa in jos , in loc sa se inalte, este manjita, in loc sa se curete, este printe primele la capitolul bani de la buget , in loc sa fie printre ultimele.
Aduceti-va aminte, ca inca de pe vremea lui Iisus existau in Biserica oameni si oameni.Insusi Iisus a avut probleme cu capii Bisericii.
Daca nu s-a schimbat nimic de 2000 de ani , si e tot asa, atunci ce sa mai asteptam?
irvin
februarie 21, 2013 @ 3:03 pm
Multi oamenii ii acuza astazi pe preoti din amandoua bisericile atat ortodoxa cat si cea catolica !
Ii acuza ca traiesc in afara lumii si sunt afirmatii foarte circulare astazi ,din ce in ce mai circulare dar putini stiu ca toti gresim si avem nevoie de rugaciuni iar cei mai pregatiti si culti oameni de pe acest pamant deseori au nevoie mult mai urgent de Isus in viata lor decat alte persoane fara stiinta.Afirmatia ca preotii sunt in afara lumii si pacatuieste nu este adevarata daca preotul se roaga-daca nu se roaga-harurile vor lipsi!Toti suntem partasi ai naturii pacatoase …
Laura Nicoleta
februarie 21, 2013 @ 10:33 pm
Parintele Arsenie Boca: „Vreti preoti buni? Nasteti-i!” (reprodus din minte)
Si eu am avut tendinta sa dau cu pietre in Biserica ca si institutie si sa ma plang ca nu se face nimic. Insa, am mai citit din istoria romanilor si istoria BOR, am citit si ascultat ce spune Pr.Amfilohie Branza (man.Diaconesti,ucenicul pr.Iustin Parvu), Ioan Vladuca (cred ca il are ca duhovnic pe pr.Amfilohie),pe Pr.Boca si alti duhovnici si Sfinti si m-am mai lamurit.
Preotii vin dintre randurile noastre, din randul mirenilor, nu se parasuteaza din Rai! Si un ateu daca doreste sa se faca preot si sa se imbogateasca de pe urma preotiei poate sa o faca. Nu poti critica preotii, fara sa critici mirenii, sunt legate una de cealalta; mereu au fost, mereu vor fi! Noi avem datoria sa ne rugam ptr. preotii si ierarhii care sovaie si au probleme, caci la Judecata nu vom fi intrebati de pacatele lor, ci ce am facut noi ptr. ei si cat ne-am rugat la Dumnezeu sa le fie luminate mintile! E usor sa arunci cu piatra in Biserica si preoti, uitand ca Biserica nu inseamna dealul Patriarhiei, ci toate madularele sale, tot poporul botezat ortodox si care se roaga.
Istoria ar trebui cunoscuta de fiecare roman. Am citit despre Biserica Ortodoxa din Romania si care era atitudinea mitropolitilor in trecut. Mitropolitul nu facea greseli, ba ii era chiar frica sa faca greseli! Si stiti de ce? Pentru ca ii era frica de popor! Da, de popor, adica de noi! Poporul cunostea cum f.bine sta treaba cu ortodoxia, si vorba aia nu erau asa scoliti si cu 2 facultati si 3 doctorate! Daca gresea un ierarh isi punea poporul roman in cap, faceau si proteste romanii cand ceva era in neregula cu ierarhia.(chestiunea este si mai evidenta in cazul unitatiei din Transilvania cand ierarhii ortodocsi au semnat pactul cu „diavolul” si au trecut la greco-catolicism) Deci, daca in trecut se putea, acum de ce nu se mai poate? Lipsa de interes? Egoism? Rautate? Nu stiu. Pai daca Ierarhia din prezent nu are ca sprijin poporul, nu este antetionata cand ceva este in neregula (slujbe in comun cu papistasii de ex.), nu se roaga lumea ptr. ei, atunci cum sa fie perfecti? Pai nu se poate. Pr.Amfilohie a spus ca numai prin jertfa noastra ii mai trezim si daca noi ne-am mobiliza, s-ar misca ceva. Deci tot de la noi trebuie sa porneasca daca Ierarhia are probleme.
Ar fi bine sa facem distinctia dintre preot si omul care este preot. Sunt doua chestiuni diferite. Daca un preot este curvar, bea, fura etc. nu isi pierde harul si poti sa te duci sa te impartasesti de la el. Omul care este preot savarseste aceste pacate, caci omul este slab. Deci cand un preot face ceva rau (desi si noi facem destule) sa nu ne uitam la preotia lui, ci la omul din el.
Avorturile sunt finantate din bani publici si nu a mai iesit nimeni in strada sa se revolte ca se fac omoruri pe banii lor! Sectantii isi contruiesc case de rugaciune si „biserici” tot din banii publici, adica din banii celor 89% ortodocsi si nimeni nu se mai revolta! Este foarte interesant cum pica toate in capul ierarhilor si a Bisericii Ortodoxe. Nu managerul x a furat banii spitalului si nu se ocupa cum trebuie, preotul e devina ca merge cu Boboteaza! Nu directorul scolii este de vina ca fura si nu se implica, ci ierarhul care sfinteste o bisericuta noua. Mai, dar criminali mai sunt preotii astia!Foarte usor se uita cate a facut BOR pentru Romania de-a lungul anilor.
Am trecut prin multe noi romanii. Am rezistat prigoanei de pe urma masonului Cuza, am rezistat comunismului, am rezistat unitatiei din Transilvania, vom rezista si acum cu mila Domnului.
(ps1. Se scrie Domnul Iisus, nu Isus care inseamna magar;
ps2. Nu stiu exact de ce a demisionat papa, dar tare mie sa nu fie ceva rau la mijloc, nu cumva sa vina un papa modernist si sa introduca in BRC tot felul de prostii gen casatoria homosexualilor si altele; desi nu prea imi pasa ce face BRC, daca s-ar introduce modernisme in BRC se vor pune presiuni si pe BO. Ce mi-a placut la papa Benedict a fost ca a spus f.clar ca BO nu este Biserica sora cu BRC, iar daca asa a spus el, atunci asa e;asa poate iau aminte si ortodocsii (desi noi stim asta de la Sf.Parinti))
Laura Stifter
februarie 26, 2013 @ 6:26 pm
Chiar acum am văzut un reportaj, la Antena1, despre controversele legate de studierea Religiei în şcoli.
Ceea ce m-a frapat a fost încercarea evidentă de manipulare pe care au dovedit-o realizatorii ştirii. În loc să prezinte informaţia în mod obiectiv, ei au început să sugereze (aşa, în mod indirect) ideea că studierea Religiei în şcoli ar încălca libertatea religioasă a părinţilor care… (întreaga ideologie bine cunoscută despre „discriminarea” şi „îndoctrinarea” comise prin acea oră de Religie…).
Li s-a cerut părerea şi câtorva elevi. Aceştia, fără excepţie, s-au exprimat în favoarea orei de Religie. Concluzia „obiectivă” a jurnaliştilor: elevii „sunt departe de frământările adulţilor” pentru că au învăţat Religia de când erau mici şi s-au obişnuit aşa.
La acest argument uimitor de aberant s-ar putea aduce prompt următoarea obiecţie: da, iar unii dintre părinţi văd o problemă în ora de Religie, pentru că ei au fost îndoctrinaţi cu ideologia ateist-comunistă.
Este bine să fim toleranţi în relaţia cu cei care nu ne împărtăşesc convingerile, dar total intoleranţi faţă de încercările de manipulare ale nostalgicilor regimului totalitar comunist. Toţi au dreptul la liberă exprimare; nu însă şi la a-i manipula pe ceilalţi, încercând să-i discrediteze fără nici un fel de argument logic pe cei care nu sunt de acord cu ideologiile lor.
A, era să uit: în finalul reportajului, realizatorii au menţionat la fel de „obiectiv” şi „onest” opinia Bisericii şi a autorităţilor care sunt în favoarea studierii Religiei „cu tot cu Rai, iad, pedepse divine şi inevitabila apocalipsă” (am citat aproximativ, din memorie).
Domnul nostru să ne dăruiască totdeauna puterea şi înţelepciunea de a-L mărturisi!
Boitos
februarie 27, 2013 @ 6:21 am
,,Pai daca Ierarhia din prezent nu are ca sprijin poporul, nu este antetionata cand ceva este in neregula (slujbe in comun cu papistasii de ex.), nu se roaga lumea ptr. ei, atunci cum sa fie perfecti? Pai nu se poate.”
Sa fim seriosi, ca se stiu multe la nivel de Biserica despre asa ceva.
Ca Biserica ca institutie nu face nimic,e partea a 2-a.
Degeaba te duci sa faci o reclamatie sau o sesizare ca ceva nu e in ordine undeva , pt ca e exact degeaba.Nimeni nu face nimic. De ce?
Din diverse motive: nepotism, rudenii de tot felul, viata buna, lux, bani, etc.
Si eu iarasi revin si spun , pacat ca institutia Bisericii este trasa in jos.
Va avea de suferit pe termen lung.
Si odata prestatia manjita cu greu o cureti.
Si mai sunt si oameni de treaba care traiesc ca sa slujeasca in adevaratul sens al cuvantului, si vor avea de suferit si ei.
Pt ca institutia Bisericii este o institutie a statului.Si ca toate institutile statului are si bune si rele.
Noi facem gresala sa credem ca este o institutie formata pt oameni, dar nu e .
Ana
martie 16, 2014 @ 5:06 pm
Sunt uimita cat de mult si-au asimilat unii credinciosi ura impotriva unei constructii ortodoxe. Cum de s-a ajuns la asa o manipulare chiar a intelectualilor?
Ceea ce vad impotriva constructiei catedralei pe face book si in multe alte articole este durerros. Ma gandesc cum de este posibil sa spui ca esti credincios si in acelasi timp sa fii impotriva construirii catedralei? Nu are sens indiferent cu cat de multe date mincinoase ai fost indoctrinat zilnic.
sdaniel
martie 16, 2014 @ 6:30 pm
[quote name=”Ana”]Sunt uimita cat de mult si-au asimilat unii credinciosi ura impotriva unei constructii ortodoxe. Cum de s-a ajuns la asa o manipulare chiar a intelectualilor? [/quote]
Nu cred ca e un motiv serios de ingrijorare. Eu cred ca atunci cand constructia va fi gata si va intra in folosinta ii vor vedea utilitatea si isi vor schimba parerea.
Ana
martie 17, 2014 @ 6:10 pm
Posibil sa fie cum zici tu.
Deocamdata insa in o multime de discutii face to face sau via internet pe facebook, e un atac mare cand se vorbeste de catedrala. Si daca este sa spui ceva pro, nici un credincios nu-si da aportul caci stie ca este imediat atacat. E un fact.