Canoanele Bisericii Ortodoxe privind contracepția și avortul opresc de la primirea Sfintei Împărtășanie minim 3 ani de zile
Mai jos am selectat din colecția de Canoane ale Bisericii Ortodoxe, canoanele privitoare la lepădarea pruncilor (avortul) și pe cele privitoare la stoparea apariției sau evoluției unei sarcini.
Trebuie să precizăm faptul că textul canoanelor, redactate de către Sfinții Apostoli, de către episcopii ortodocși la Sinoadele Ecumenice, la Sinoadele locale și de către unii dintre Sfinții Părinții, au o vechime de 1130 ani, când în anul 883, Patriarhul Fotie a scris (compilat) Nomocanonul, Colecţia oficială de legiuiri a Bisericii Ortodoxe.
Prin urmare trebuie să citiți aceste canoane cu înțelegerea că pe atunci medicina și tehnologia nu erau la nivelul de astăzi, și nu existau pilule contraceptive/avortive, prezervative, sterilet, spermicide, injecții, etc. Totuși chiar și atunci oamenii încercau să întrerupă evoluția unei sarcini sau apariția ei, prin diferite substanțe otrăvitoare.
Prin aceste canoane, Sfinții Părinți pedepsesc alegerea omului de a o omorî un copil sau de a evita o sarcină, indiferent de mijloacele folosite. Astfel canoanele sunt la fel de valide astăzi ca și acum o mie de ani, prin simplu fapt că dorința de a te feri de o sarcină sau de a omorî un prunc este aceeași, indiferent de mijloacele folosite.
Iată-le:
Canonul 21 al Sinodului Local de la Ancira (anul 314)
„Pe femeile care sunt desfrânate și își omoară fătul și se îndeletnicesc cu pregătirea mijloacelor de avort, hotărârea de mai înainte le-a oprit până la ieșirea din viață, și această hotărâre se ține îndeobște. Dar găsind ceva spre a le trata mai blând, am hotărât că vreme de 10 ani să împlinească penitența, potrivit treptelor hotărâte.
Canonul 91 al Sinodului al VI-lea Ecumenic
„Pe cele care dau doctorii lepădătoare de făt (provocatoare de avort) și pe cele care primesc otrăvuri pierzătoare (omorâtoare) de prunci le supunem pedepsei ucigașului.
Canonul al 2-lea al SfântuluI Vasile cel Mare
„Acela care omoară fătul prin meșteșugire se supune pedepsei uciderii și la noi nu este după subtilitatea expresiunii de făt format și neformat: căci aici se osândește nu numai pentru cel ce se va naște și pentru că și pe sine s-a primejduit; căci mai de multe ori mor femeile în acest fel de încercări. Dar pe lângă aceasta se mai adaugă și omorârea fătului, altă ucidere după intenția celor ce îndrăznesc aceasta. Dar nu trebuie să se întindă pocăința lor până la moarte, ci să se primească după un termen de zece ani, dar vindecarea să se hotărască nu după timp, ci după chipul pocăinței.”
Canonul al 33-lea al Sfântului Ioan Ajunătorul
„Vasile cel Mare, în canoanele sale al 2-lea și al 8-lea, spune că femeile care strică cu meșteșugiri pe feți în pântece și cele ce dau și iau doctorii, pentru că să-i piardă și ca feții înainte de vreme să cadă afară, să fie excluse de la Împărtășanie pentru 10 ani. Noi însă hotărâm că acestora să li se dea cel mult până la cinci ani sau și trei ani.”
Canonul al 36-lea al Sfântului Ioan Ajunătorul
“Femeia care nu se îngrijește de copilul ei cu intenția de a muri, sau face avort din neglijență, să primească canonul pentru uciderea premeditată”.
În plus față de aceste canoane Părintele Cleopa mai aduce două texte. Unul din Patrologia Greacă, volumul 20, în care Eusebiu, Episcopul Cezareei spune:
„Femeia care va lua ierburi ca să nu nască copii, aceea să aibă pocăinţa cinci ani și să facă 300 de metanii pe zi. Iar de va fi cu voia bărbatului ei, mai rău este. Nici Biserica să nu-i primească prescura ei, nici prinosul de vin până se va pocăi”.
Și altul din cartea Pravila cea Mare numită „Îndreptarea Legii” unde la pagina 245 se spune:
“Femeia de-și va ucide pruncii la naștere de bună voie, în toate zilele vieții ei să se pocăiască. Femeia care-și strică pântecele ca să nu nască copii, zece ani să se pocăiască, doi ani să stea în curtea bisericii, trei ani să stea lângă ușa bisericii, ascultând Scripturile, alți patru ani să stea cu catehumenii în tinda bisericii (în pronaos) până ce zice diaconul: „Cei chemaţi ieşiţi…” Iar un an să stea cu credincioșii la Liturghie și apoi să se împărtășească”.
În concluzie:
- Pentru avort o femeie este împiedicată 10 ani de zile de a se împărtăși cu Trupul și Sângele Domnului, așa cum spune Sfântul Vasile cel Mare. La fel și bărbatul dacă își dă acordul pentru uciderea copilului.
- Primesc aceeași pedeapsă cei care ajută la săvârşirea avortului, în speță medicii ginecologi sau asistentele medicale: oprirea 10 ani de zile de a se împărtăși cu Trupul și Sângele Domnului.
- La fel, femeile care încearcă să stopeze evoluția sarcinii indiferent de stadiul ei, sunt împiedicate 10 ani de zile de a se împărtăși cu Trupul și Sângele Domnului.
- Sfântul Ioan Postitorul este mai îngăduitor și coboară pedeapsa neapropierii de Sfânta Împărtășanie până la 3 ani.
- Contracepția este o formă modernă de a „strica cu meșteșugiri pe feți în pântece” sau de a împiedica apariția unui nou prunc de către cei ce „iau doctorii” (pastile, injecții, operații de sterilizare, etc). Prin urmare, contracepția prin mijloacele moderne de astăzi se supune acelorași canoane pentru păcatul săvârșit de „femeia care va lua ierburi ca să nu nască copii”, adică oprirea 10 ani de la împărtășirea cu Sfintele Taine, dacă situația este gravă și penitentul nu arată pocăință, și minim 3 ani dacă cel păcătos vrea să-și îndrepte viața și să accepte posibilitatea apariției pruncilor.
- Facem precizarea că și bărbații care își îndeamnă femeile să se ferească de a avea copii sunt supuși aceluiași canon ca și femeile.
În ultimă instanță duhovnicul este cel care va hotărî perioada pentru care creștinul va fi oprit de la Sfânta Împărtășanie, în funcție de dorința penitentului de a se îndrepta, după cercetarea inimii lui.
Oprirea de la Sfânta Împărtășanie a celor care se feresc să aibă copii nu este nicidecum o negociere cu duhovnicul. Sfinții Părinți spun clar în Colecția de Canoane după care se ghidează Biserica Ortodoxă că ferirea de prunci și/sau lepădarea lor aduce automat pedeapsa îndepărtării creștinului de la Sfânta Împărtășanie, pentru a realiza gravitatea acestui păcat.
Preoții duhovnici care acceptă să ofere Sfânta Împărtășanie celor care-și omoară copiii în pântece, celor care se feresc de nașterea de prunci și celor care trăiesc în desfrânare, mare păcat săvârșesc, și își iau asupra lor osândă, ca unii ce nu sunt în Duhul Bisericii și nu fac voia lui Dumnezeu.
(Claudiu Balan)
Ludmila Doina
ianuarie 12, 2013 @ 2:29 pm
Din nefericire am facut aceasta crima, cea mai lasa si odioasa, avortul, de doua ori, si nu numai ca nu mi le indreptatesc invinovatind pe altul cand si mie mi-a dat Domnul creier si in ultima instanta puteam sa iau hotararea cea buna, ci ma invinovatesc aici, in fata voastra a tuturor, si nu mai sfatuiesc nici pe cei mai mari dusmani sa faca asa ceva, ca se plateste cumplit si in viata aceasta, daca vrei sa traiesti cu Dumnezeu, nu numai in cealalta. Pana te curata Domnul de aceste pacate, este cumplit de greu, ca numai curati putem sa traim cu El, sau mai bine zis vine sa traiasca El cu noi.
Nu exista zi in care sa nu-mi amintesc de acest lucru, i-am scaldat in lacrimi pe cei doi copii ai mei nenascuti, si ii scald inca, si nu ma mangai decat cand IL rog pe Domnul IIsus si pe sfanta Lui Maica, sa-i miluiasca si sa-i salveze de la pieire.
Am gasit o rugaciune pe aici, mai demult si o zic zilnic:
[b]Doamne IIsuse Hristoate miluieste-i pe toti copiii mei, si pe cei pe care i-am primit, si pe pruncii mei cei inainte de vreme[/b]
Si la icoana Maicii Domnului fac aceasta rugaciune. Imi da mangaiere
Asa se numesc copiii avortati in credinta noastra ortodoxa: prunci inainte de vreme.
Doamne ajuta !
sdaniel
ianuarie 12, 2013 @ 9:48 pm
Ludmila stai linistita ca nimeni nu respecta aceste canoane. Vremurile s-au schimbat, canoanele acestea nu mai sunt valabile in anul 2013. Eu cu sotia mea nu am ajuns vreodata la avort dar contraceptia este la ea acasa. Avem un copil si deocamdata nu ni-l permitem/dorim pe al doilea.
Crezi ca respecta cineva canoanele privind contraceptia. Te asigur eu ca nici preotii nu o fac. Un cuplu care nu foloseste contraceptie are, in medie, intre 7 si 11 copii. Acum spune-mi tu daca ai auzit ca vreunul dintre cei 40-50 de mii de preoti din Romania sa aiba 10 copii. Ba mai mult, toti are trebui sa aiba numarul acela de copii. Intr-adevar, avortul este dificil si nefiresc din toate punctele de vedere (pe viitor foloseste metode contraceptive, sunt foate eficiente), important este ca regreti din inima aceasta fapta. Dumnezeu te va ierta cu siguranta.
Te-as ruga sa nu te mai invinovatesti si sa plangi zilnic ca ajungi sa traiesti in trecut. Incearca sa accepti greseala si sa o lasi in spate. Viitorul va sterge aceasta greseala si o va repara prin alte fapte bune.
Claudiu Balan
ianuarie 12, 2013 @ 10:29 pm
Salut Daniel,
Dacă tu și soția ta nu puteți să împliniți această poruncă a lui Dumnezeu, nu înseamnă că nimeni nu le respectă.
Da, canoanele sunt valabile și astăzi și Biserica se ghidează după ele. Păcatele oamenilor sunt aceleași de la începutul lumii și până astăzi, iar medicamentația sufletească pentru vindecarea de păcat, oferite de Sfinții Părinți prin canoane este aceeași.
Nu știu de unde ai tu această statistică prin care arăți că fără contracepție o familie ar trebui să aibă între 7 și 11 copii, probabil ai invetat-o pe moment.
Sunt familii care fără contracepție au 2-3 copii, sau n-au deloc.
Da, sunt mulți care folosesc mijloace contraceptive, dar cine vrea să se mântuiască, să intre pe calea cea strâmtă a împărăției cerurilor, trebuie să împlinească poruncile lui Dumnezeu. Cine nu vrea… atunci să meargă pe calea cea largă a plăcerii, egoismului și a păcatului.
Daniel, nu te înșela, contracepția în adâncul sufletului este o împotrivire față de Dumnezeu și felul în care a gândit El lumea. Iar această împotrivire va fi sămânța răului pentru multe altele.
Nu te înșela zicându-ți: oricum toți folosesc mijloace contraceptive, ce-o să facă Dumnezeu, o să ne arunce pe toți în iad?
Nu uita ce a spus:
„Căci mulţi sunt chemaţi, dar puţini aleşi.” (Matei 22, 14)
Ludmila Doina
ianuarie 12, 2013 @ 10:36 pm
sdaniel,
Din fericire nu mai am de ce sa folosesc contraceptive, ca „mi-s iertata” de azi-maine, 20 de ani; si multumesc lui Dumnezeu, ca pacatul asta cu contraceptivele nu l-am facut, ca sa avortez, Doamne fereste, in fiecare luna.
In ce priveste plansul, ma bucur ca mi-l da Domnul, ca ma pregatesc si eu de plecare azi maine intro lume mai buna; si ca sa ajung in vesnicia cea buna, mai am de plans cativa ani buni.
Si daca practica ea o igiena riguroasa(dupa) si tineti posturile asa cum trebuie, n-o sa dea buzna peste voi o armata de copii, fii sigur de asta, si sa mai fii sigur ca nu-ti da Domnul mai multi de cati poti creste.
Rugaciunea completa pentru copii este asa:
[b]Doamne IIsuse Hristoate miluieste-i pe toti copiii mei, si pe cei pe care i-am primit, si pe pruncii mei cei inainte de vreme, si nu-i lasa sa piara ![/b]
Si nu sunt alte vremuri, sdaniel, ci aceleasi, doar ca sunt mai multe ispite; si pe vremea noastra se foloseau contraceptivele, ca erau aduse de-afara; dar sa stii ca deregleaza organismul femeii grav, si in timp asta poate genera boli incurabile, si nu le numesc, ca nu este greu de inteles.
Asta chiar este grija lui Dumnezeu, nu a noastra, deci n-o purta.
Si am auzit de preot cu 13 copii, nu de mult, pe aici am citit, si chiar i-am vizionat o conferinta, dar imi scapa numele.
Doamne ajuta !
Claudiu Balan
ianuarie 12, 2013 @ 11:01 pm
Părintele Vasile Mihoc de la Sibiu.
Are 13 copii și este profesor universitar, doctor în teologie.
Iulian Capsali are 8 copii și este regizor.
sdaniel
ianuarie 12, 2013 @ 11:42 pm
Ma intristeaza faptul ca ma consideri mincinos. Nu am inventat nicio statistica.
Total fertility ranking (TFR) este numarul mediu de copii nascuti de o femeie. Fiecare tara isi calculeaza TFR-ul de zeci de ani. Pe baza lui se fac proiectii si investitii.
In tarile in care contraceptia este practicata pe scara redusa (dar tot e practicata), numarul mediu de copii pe femeie este de cel putin 7. Gasesti statistici cu TFR pe zeci de site-uri. Eu iti dau doar unul
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_and_territories_by_fertility_rate
Apropo si in Romania acest TFR a fost de 6-7 copii pe femeie pana prin 1940.
sdaniel
ianuarie 13, 2013 @ 12:00 am
In prezent numarul mediu de copii pe femeie in Romania este de 1,3 copii/femeie, adica unul dintre cele mai mici din lume. In ritmul acesta vom disparea ca tara, sau vom deveni tara de migratie, adica vor veni straini si se vor stabili aici.
Referitor la poruncile lui Dumnezeu, nu consider contraceptia printre ele. Nu e greu de intuit ca Dumnezeul meu este unul mai personal, deja e un curent acela de a avea un Dumnezeu personal, probabil stiti mai bine cu ce va confruntati.
In definitiv, imi respect si ajut semenii precum pot, traiesc in armonie cu cunoscutii, nu am incalcat niciodata legea (penala), sunt un om civilizat….nu am de ce sa imi fie teama in fata lui Dumnezeu. Astept cu onoare si mandrie acea clipa.
Nu am nimic (dusmanos) cu vechea traditie a Bisericii, doar o consider desueta.
Asa cum Dumnezeu are o politica in VT si o alta mai umana in NT, la fel difera si in ziua de azi.
Dumnezeu e intelept si nu ii porunceste acelasi lucru celui care spargea pietre acum mii de ani cu cel care tasteaza azi la calculator.
Parerea mea personala este ca in imparatia cerurilor va merge aproape toata lumea, cam 90 % din populatie. Asa cum tatal si mama nu isi reneaga copiii, tot asa si Dumnezeu ne va primi alaturi de el.
Cel putin acolo, Dumnezeu ne va putea spune poruncile in mod direct si nu prin cine stie ce intermediari, gen preoti.
sdaniel
ianuarie 13, 2013 @ 12:11 am
Imi cer scuze ca revin si cu un al treilea comentariu, nu intentionez sa spamez. Pur si simplu am uitat sa mentionez o ideea care mi se parea importanta:
Daca maine ar disparea toate mijloacele de contraceptie, numarul avorturilor va creste de cel 5 ori. Nu e greu de intuit ce pacat ati prefera d-voastra: avortul sau contraceptia ?
P.S. Am un respect deosebit pentru parintele Vasile Mihoc, cinste lui.
ginel
ianuarie 13, 2013 @ 8:01 am
Claudiu are mare dreptate..
sdaniel nu vreau sa te critic ;eu cred ca nu ai inteles un lucru atat contraceptia cat si impiedicarea in alt mod pentru ca ,copii sa vina este la fel de grava ca avortul;este aceiasi crima,acelasi pacat..te-as sfatui sa nu mai indrumi pe nimeni sa faca contraceptie in loc de avort ,pentru ca savarsesti si tu acelasi pacat..Ca traim intr-o asa zisa epoca moderna nu inseamna ca trebuie sa modernizam si regulile care exista din cele mai vechi timpuri..Biserica nu trebuie sa isi modernizeze canoanele pentru a se adapta noilor timpuri..Statisticile nu au nici o importanta in acest caz Nimeni nu stie cati copii poate avea o femeie decat doar bunul DUMNEZEU ,dar in mod sigur ar trebui sa inceapa de la 3 in sus si asta ne spune parintele Arsenie Boca ,si ne si explica de ce;pentru ca doar astfel este impiedicata celula ,care o are femeia sa mai fie toxica,si sa produca cancer (vezi numarul bolnavilor de cancer care cred eu se datoreaza in principal exact acestui motiv)..toti trebuie sa ne temem de Dumnezeu ,chiar daca tu zici ca nu ai de ce sa te temi , si sfintii s-au temut ;mandria sa stii ca este un pacat foarte grav ;acea persoana care este mandra nu va intra niciodata in imparatia LUI
Ana
ianuarie 13, 2013 @ 7:07 pm
sdaniel, gandirea ta este formata din ce-ai citit pe anumite bloguri sau ziare. Cu astfel de informatii au fost atrofiate constiintele multor romani, care cred ca anticonceptionalele fac mai putin rau. Din nefericire ele fac mult mai mult rau, un rau care insa se vede in timp si care este ascuns de ochii nestiutorilor.
Crezi tu ca aceste anticonceptionale nu ti-au schimbat viata de familie, nu au schimbat-o pe sotia ta, nu l-au schimbat pe unicul vostru copil?
http://www.adevaruldespreavort.ro/ce-spune-stiinta-medicina/172-despre-efectele-anticonceptionalelor
[b]Nu exista nici o forma anticonceptionala fara risc fizic si duhovnicesc. [/b]
Ioana
ianuarie 13, 2013 @ 7:13 pm
Interesant este si faptul ca Biserica are canoane mai dure pentru contraceptia dintre soti decat pentru relatiile intime inainte de casatorie.
Probabil ca nu se poate vorbi de respectarea Tainei Casatoriei atata timp cat se practica contraceptia, din moment ce scopul Cununiei este nasterea de prunci, iar binecuvantarea relatiilor intime se da tocmai pentru nastere. Ba chiar as indrazni sa cred ca cei care traiesc in concubinaj si au 7 copii pacatuiesc mai putin decat cei casatoriti care se feresc de copii.
Claudiu Balan
ianuarie 14, 2013 @ 10:33 am
Salut Daniel,
În primul rând vreu să analizăm puțin rata fertilității, să vedem dacă aceste statistici pot fi aduse ca argumente în discuția noastră.
Definiția ratei fertilității este următoarea:
„Rata totală de fertilitate, cunoscută şi ca „indicatorul conjunctural al fertilităţii”, reprezintă numărul mediu de copii născuţi-vii de către o femeie în cursul întregii sale perioade fertile. Pentru a calcula rata se însumează ratele specifice de fertilitate pe ani de vâstă, obţinându-se astfel o imagine sintetică a intesităţii fertilităţii.”
Eu din asta înțeleg următorul lucru: că dacă o femeie a născut 3 copii în 6 ani, atunci se calculează o rată a fertilității pe această perioadă, și apoi pe baza acestui rezultat se calculează o rată a fertilității pe toată perioada fertilă a unei femei în întreaga viață (15-49 de ani). Acest rezultat arată de fapt câți copiii ar fi făcut această femeie până la vârsta fertilă de 49 de ani, dacă ar fi avut același spor de nașteri din cei 6 ani, când a născut 3 copii.
[b]Acest calcul este unul fals[/b] din mai mult motive:
Nu stă în puterea femeii sau a bărbatului de a concepe copii când vor ei. Această rată a fertilității sugerează subtil că Dumnezeu nu are nicio contribuție la conceperea unui copilaș, ci totul depinde doar de starea medicală a soților. Ori în realitate noi știm că lucrurile stau cu totul altfel. Există teste de fertilitate prin care se analizează dacă o femeie este medical aptă de a primi în pântece un copil, și chiar atunci când testele ies foarte bune, femeia nu concepe un copil, ba mai mult se chinuie ani de zile. Sunt atâtea mărturii de femei care sunt sănătoase tun, la fel și bărbații lor, dar totuși nu rămân însărcinate. De ce? Pentru că numai Dumnezeu este Cel ce dă viață.
Prin urmare această rată a fertilității este calculată doar pe baza copiilor pe care femeia i-a născut, dar nu poate sugera nicicum câți copii va mai naște până la moarte, pentru că:
Dumnezeu este Cel de dă viață, atunci când vrea El. Sunt cazuri în care al 4-lea copil a apărut într-o familie după 7-8 ani de la al treilea.
Oamenii adesea se împotrivesc nașterilor prin contracepție și prin urmare rata fertilității nu poate lua în calcul voința oamenilor și perioadele în care ei vor sau nu să accepte un copil.
Deci rata fertilității nu poate reprezenta un argument în discuția noastră.
Daniel, faptul că tu nu consideri contracepția un păcat, nu înseamnă că în realitate nu este un păcat. Sunt oameni care nu consideră păcat masturbarea, homosexualtitatea, perversiunile… unii nici adulterul sau chiar crima. Totuși asta nu înseamnă că aceste păcate strigătoare la cer sunt mai puțin grave, sau nu vor atrage după ele pedeapsa cuvenită.
Renunțarea la contracepție este într-adevăr un lucru greu, o măsură mai înaltă a trăirii duhovnicești, pentru că pune în postură să fii pregătit să naști și să crești mai mulți copii, și asta înseamnă jertfă, foarte multă jertfă.
Dacă vrei să faci voia lui Dumnezeu, cere-i ajutor și vei vedea că nimic nu ți se va mai părea greu.
Spui că 90% vor întra în Împărăția Cerurilor, dar Domnul Hristos spune altceva:
„Intraţi prin poarta cea strâmtă, că largă este poarta şi lată este calea care duce la pieire şi mulţi sunt cei care o află. Şi strâmtă este poarta şi îngustă este calea care duce la viaţă şi puţini sunt care o află.”
Deci puțini din totalul omenirii sunt cei care vor intra în împărăție. Cât de puțini sau cât de mulți, numai Dumnezeu știe, noi să facem voia Lui și totul va fi bine.
sdaniel
ianuarie 14, 2013 @ 4:13 pm
Buna seara dragilor.
Doar cateva mici corecturi vroiam sa fac.
@Ana sunt de acord cu afirmatia ta ca anticonceptionalele sunt daunatoare, am intrat pe linkul de mi l-ai trimis si sunt de acord cu ce scrie acolo.
Doar ca eu nu am folosit in niciun comentariu cuvantul anticonceptionale nu stiu de ce s-a inteles asa. Eu am folosit sintagma „metode contraceptive” si chiar ma refeream la alte metode care nu sunt daunatoare.
@Claudiu-admin
Acele statistici sunt ….doar statistici. Cu siguranta nu reprezinta o metoda clara de a calcula numarul de copii pe care ii poate concepe o femeie daca nu foloseste metode contraceptive. Am si spus cand am prezentat aceasta statistica ca singurul motiv pentru care o prezint este acela ca am fost acuzat ca am inventat eu cifrele pe loc.
„Nu știu de unde ai tu această statistică …. probabil ai invetat-o pe moment.”
In rest in continuare avem pareri diferite fata de Dumnezeu, eu il consider mult mai neimplicat pe perioada vietii terestre a omului si de o bunatate aproape fara limite, suntem copiii Lui in defintiv.
Nu neg faptul ca este mai plauzibil ca dreptatea sa fie a ta, fiind in domeniu. Sunt constient de faptul ca exercitiile de imaginatie si gandire pe tema in cauza pe care le fac in timpul liber au sanse mai mici sa fie peste o viata in domeniul cercetarii teologice.
Ma gandesc totusi ca, uneori o parere din afara s-ar putea sa fie mai obiectiva decat una din interior. Adica nu vorbim totusi de o stiinta exacta, gen matematica, unde daca nu stii chiar nu ai de ce sa faci exercitii de imaginatie.
In definitiv nu are de ce sa-mi fie rusine de parerile pe care le expun, aceasta pagina este deschisa pentru public, si banuiesc ca rolul vostru aici este sa orientati oameni ca mine spre o credinta mai aproape de adevar.
Nu vreau sa produc iritare prin criticile mele, in definitiv, am invatat multe lucruri utile pe acest site, pentru care va multumesc de altfel, dar uneori, simt nevoie sa imi exprim unele dezacorduri fata de anumite idei.
O seara frumoasa sa aveti.
Ana
ianuarie 15, 2013 @ 8:40 am
Sdaniel, eu am scris in mesajul meu, ca nu exista contraceptie fara risc fizic si duhovnicesc. Deci indiferent de metoda folosita de voi, tot un rau este.
Nu dau sfaturi, insa ca parinti trebuie sa ne gandim si la cresterea si educatia copiilor. Un copil singur primeste mai multa iubire decat are nevoie, devine repede egoist si este mult mai greu de crescut decat 2-3 sau 4 copii. Eu am 3 copiii, si am observat ca numai cu primul mi-a fost greu, insa cand au venit ceilalti a fost mult mai usor. Se cresc unul pe altul si e multa veselie in casa.
[b]Ma bucur din tot sufletul cand aud ca unele familii au 4, 5, 6 sau mai multi copiii. Bravo lor![/b]
Spun din tot sufletul ca sunt o mama fericita
Claudiu Balan
ianuarie 15, 2013 @ 9:40 am
Doamne ajută, Daniel!
Nu produci iritare, stai liniștit.
Ești binevenit oricând cu drag să discutăm pe orice subiect.
Mă bucur că articolele noastre ți-au fost de folos.
Și comentariile tale ne-au fost nouă de ajutor, pentru că ne-au impulsionat să fim foarte bine pregătiți în toate subiectele abordate, pentru că mereu vor fi aspecte mai greu de clarificat.
Dumnezeu să ajute ție și familiei tale!
sdaniel
ianuarie 16, 2013 @ 7:05 pm
Multumesc Claudiu.
@Ana ma bucur sa aud ca ai o familie mai mare si fericita. Tot timpul am apreciat (mai mult decat pe altii) mamicile care au multi copii.
Nici eu nu as vrea sa ma opresc la un singur copil, dar deocamdata nu suntem pregatiti (din mai multe puncte de vedere). Sper ca intr-un an-doi sa se schimbe situatia.
Ana
ianuarie 16, 2013 @ 7:35 pm
Sdaniel multumesc de aprecieri. Sunt cam multe:).
Nu e meritul meu ptr copii. La acea varsta a tineretii nu stiam bine ce fac. In adolescenta insa visam sa am familie mare, fara sa inteleg ce inseamna. Imi doream insa frati si surori cu care sa ma joc, care sa ma apere. Vad acum la copii mei ce mare importanta are asta. Ferice de cei ce inteleg la timp.
Dumnezeu sa va ajute sa aveti o familie mare si fericita in duh ortodox.
Mantuire