Iisus Hristos, Care a trait pe pamant, este Fiul cel unic al lui Dumnezeu. Desi a vietuit pe pamant ca om adevarat, El este in acelasi timp Fiul lui Dumnezeu. Asa li S-a descoperit intai prin Duhul Sfant Apostolilor, care prin gura lui Petru marturisesc: “Tu esti Hristosul, Fiul lui Dumnezeu Celui viu” (Matei 16, 16). Iar Iisus intareste indata adevarul acestei marturisiri: “Fericit esti Simone, fiul lui Iona, ca nu trup si sange ti-au descoperit tie aceasta, ci Tatal Meu Cel din ceruri” (Matei 16, 17).
Sfanta Scriptura ii numeste adeseori si pe oameni fii ai lui Dumnezeu, dar ii numeste astfel, fie pentru ca sunt facuti de El, fie pentru ca sunt nascuti la o viata noua, prin harul Duhului Sfant. “Voi sunteti fiii Domnului Dumnezeului vostru” (Deut. 14, 1), le spune Moise evreilor, gandindu-se mai mult la intelesul de fii prin creatie. “Si celor cati L-au primit, care cred in numele Lui, le-a dat putere ca sa se faca fii ai lui Dumnezeu, care nu din sange, nici din pofta trupeasca, nici din pofta barbateasca, ci de la Dumnezeu s-au nascut” (Ioan 1, 12-13). Aici se vorbeste de fiii lui Dumnezeu prin infiere. De ei se spune chiar ca sunt nascuti din Dumnezeu.
Iisus Hristos nu e Fiu al lui Dumnezeu in vreunul din intelesurile de mai sus. El nu e fiu intre fii. Nu e fiu cum e o creatura, nici fiu dupa har sau prin infiere. Ci e Fiu dupa fire, e singurul Fiu dupa fire al lui Dumnezeu, neavand nici un frate. De aceea spune Simbolul, nu numai nascut, ci: «Unul – Nascut». insusi Iisus Hristos Se numeste pe Sine «Unul – Nascut». “Ca asa a iubit Dumnezeu lumea, incat pe Fiul Sau Unul – Nascut L-a dat” (Ioan 3, 16).
Ce inseamna cuvintele “Carele din Tatal S-a nascut”?
Daca s-ar fi spus in Simbol numai «Fiul lui Dumnezeu, Unul-Nascut», ar fi putut gandi cineva ca Arie, ereticul din veacul al IV-lea, ca Fiul, Care S-a nascut, nu e Dumnezeu ca Cel Care L-a nascut. Sau, ar fi putut gandi cineva ca Fiul S-a nascut si din Sine, caci si El este Dumnezeu. In legatura cu aceasta ar fi putut zice, ca Sabelie, ereticul din veacul al III-lea, ca acelasi Dumnezeu e uneori nascator, alteori nascut, «uneori Tata, alteori Fiu»163 (Sf. Chiril al Ierusalimului, Cateh. XI, op. cit., vol. I, p. 163), trecand intreg dintr-o stare intr-alta.
Pentru a se face cu neputinta asemenea ganduri, s-au pus in Simbolul Credintei cuvintele: «Carele din Tatal S-a nascut. Prin aceasta s-a aratat ca Fiul S-a nascut dintr-o persoana dumnezeiasca, din Tatal, ceea ce da siguranta ca si Fiul e o alta persoana dumnezeiasca, deopotriva in slava si in dumnezeire cu Tatal. De asemenea, se arata ca in Dumnezeu o per-soana e mereu Tata, iar alta persoana, mereu Fiu.