Skip to content

13 Comentarii

  1. Saurian
    octombrie 24, 2009 @ 11:42 am

    Da… înţeleg ce spui… E drept că lucrurile sunt complicate ( sunt anumite stări de care vorbeşte şi Sf. Teofan Zăvorâtul şi alţi sfinţi şi care apar din concentrarea firii omului iar înşelaţii iau asta că ar fi de la Dumnezeu şi cad în groapă ) dar totuşi aceiaşi Sfinţi Părinţi spun că nu trebuie să renunţăm la a face rugăciunea din cauza temerii de a cădea în înşelare. Vezi tu, dacă nu cădeai în înşelare prin rugăciunea lui Iisus oare mândria aceea drăcească prin care a lucrat vrăjmaşul n-ar fi existat? Ar fi existat doar că nu s-ar fi manifestat aşa de tare.

    O spun şi eu care am fost în înşelare drăcească şi doar Dumnezeu m-a ferit de anumite prostii că ştiu cât de cât prin ce ai trecut. Dar având experienţa asta de înşelat înţeleg că trebuie în continuare să merg pe acest drum şi să doresc ceea ce am dorit şi atunci doar că acum să fiu mult mai atent.

    Poate nu ai descurajat rugăciunea iar în cazul ăsta îmi cer iertare. La urma urmei dacă începem să spunem rugăciunea ca o rugăciune ( nu ca o incantaţie ) Dumnezeu ne va îndrepta paşii spre calea cea dreaptă ( exceptând cazul în care noi nu vrem să ascultăm de El ).

    Iar o carte care mi-a fost recomandată despre cei începători în rugăciunea lui Iisus este: Vlădica Antonie Mărturisitorul – Calea rugăciunii lăuntrice.

    Reply

  2. carla
    octombrie 24, 2009 @ 11:58 am

    Cel mai bine este ca aceste carti sa fie citite cu indrumarea duhovnicului.

    Da, aceasta carte este foarte buna pentru cei începători în rugăciunea lui Iisus :
    ” Vlădica Antonie Mărturisitorul – Calea rugăciunii lăuntrice”

    Iar: „Pelerinul rus”, o adevarata capodopera.

    Reply

  3. Viorel
    octombrie 24, 2009 @ 6:18 pm

    Pana si pelerinul rus, desi nu avea un acoperis al lui, a avut un povatuitor. Eu nu vreau sa descurajez pe nimeni din cei ce doresc a practica cu smerenie aceasta rugaciune. Am vrut sa-i descurajez insa pe cei nesabuiti care nestiind sa mearga pe propriile picioare, vor sa zboare.

    Reply

  4. Adriana
    octombrie 24, 2009 @ 7:54 pm

    Dar de ce sa se descurajeze rugaciunea? Nu este suficient sa se descurajeze orgoliul? Sa se spuna simplu ca scopul rugaciunii nu este cresterea orgoliului ci apropierea de Dumnezeu?

    Reply

  5. florinm
    octombrie 26, 2009 @ 11:33 am

    Cuv. Serafim Rose vorbea, in urma cu vreo 30 de ani, de cele doua atitudini gresite pe care le adopta crestinii ortodocsi in zilele noastre.

    Cea mai raspandita, spune el, este a te adapta la spiritul veacului, observata la aceia care, se amesteca bucurosi cu lumea anticrestina din jurul lor, aceasta insemnand moartea sufletului. In calitate de crestini, noi trebuie sa fim diferiti de lume si sa-i invatam pe copiii nostri sa observe aceasta diferenta.

    Cealalta atitudine, eronata, se afla la extrema opusa, fiind numita falsa-spiritualitate sau super-spiritualitate, manifestata de catre aceia care au ravna, dar nu potrivit cunoasterii (Rom. 10,2). „Pe măsură ce textele ortodoxe despre viata duhovnicească au devenit accesibile, a crescut numărul oamenilor care vorbesc despre „isihasm”, despre rugăciunea lui Iisus, despre stări duhovnicesti exaltate etc. Este minunat să fii inspirat si să-ti împlinesti înalta chemare, dar fără o constiintă foarte realistă si foarte smerită a faptului că suntem foarte departe de aceste înăltimi duhovnicesti, interesul nostru se va dezvolta într-un nou joc care nu este decât o altă expresie a universului nostru marcat de consumerism si centrat pe noi însine”.

    Ca solutie de evitare a celor doua extreme Cuv. Serafim recomanda evitarea pe cat posibil a culturii consumeriste, si in plus – esential – sa fim ortodocsi nu doar in unele momente ale vietii noastre, ci in fiecare moment, fiind nevoie sa ne formam o conceptie de viata ortodoxa si sa o asumam existential.

    Cred ca in felul asta, n-am mai crede ca avem dreptul sa simtim orice, ca suntem vrednici de orice trairi la care sfintii au ajuns doar dupa mari nevointe, in felul asta – avand o conceptie de viata ortodoxa pe care s-o aplicam in practica, in viata noastra – am fi mult mai atenti, mai smeriti, mai constienti de ce putem fi si ce suntem de fapt – e o diferenta imensa. Unii confunda potentialul cu actualul si cred ca au dobandit deja maximul, uitand ca sunt robi ai lumii acesteia – asta vazandu-se din modul lor de a gandi si a actiona.

    Reply

  6. Saurian
    octombrie 26, 2009 @ 12:15 pm

    @Adriana: nu e vorba de a se descuraja rugăciunea ci de a descuraja rugăciunea după capul fiecăruia. Tu întrebi de ce să nu se descurajeze orgoliul. Mândria ( care e mult mai fină, mai ascunsă şi mai periculoasă decât orgoliul ) e foarte greu de depistat de cel care e cuprins de această patimă. De multe ori ei spun că fac ceea ce trebuie când de fapt îşi îndeplinesc patimile lor. Sunt oameni care au o mândrie foarte mare şi dacă se mai apucă şi de „Doamne Iisuse…” aşteptând să facă minuni vor ajunge 99% sigur la spitalul de nebuni.

    Reply

  7. Saurian
    octombrie 26, 2009 @ 12:17 pm

    Revin că nu cred că m-am exprimat bine. Dacă nu duci o viaţă de ortodox în fiecare aspect al vieţii tale atunci unde e ceva înşelare, ceva împlinire a unor patimi ceea ce e foarte periculos. E periculos în sensul că deschizi vrăjmaşului o poartă prin care să te poată înşela ( acea mândrie că le ştii pe toate şi că toţi greşesc ).

    Reply

  8. D
    octombrie 26, 2009 @ 11:01 pm

    Poate ar trebui spusa ca orice rugaciune. Adica sa o spunem fara sa asteptam sa ajungem pe cine stie ce culmi, sau sa dobandim vreo harisma. Cand spunem Tatal Nostru ne asteptam sa ajungem pe culmi duhovnicesti ? (si este totusi Rugaciunea Domneasca ! )

    Asa si cu Doamne Iisuse. Sa o spunem pur si simplu … Si poate Domnul va avea mila si de noi; Oricum El stie ca nu avem de unde sa luam povatuitori incercati in lucrarea rugaciunii.

    Reply

  9. florinm
    octombrie 27, 2009 @ 1:15 am

    Cateva scurte mentiuni (constatari de fapt):
    Acela care are rugaciunea mintii (macar si cea cu buzele) nu se grabeste sa judece si sa loveasca pe altul. Daca o face, o face cu scop de a indrepta, iar nu pentru slava sa; si daca greseste, isi cere iertare astfel incat celalalt sa-l ierte, nu doar de forma.
    Si fugiti de falsa smerenie.

    Reply

  10. Saurian
    octombrie 27, 2009 @ 8:58 am

    @D: ai dreptate. Ar trebui s-o spunem ca orice rugăciune, cerând de la Hristos să ne miluiască.

    @florinm: ce zici? faci un articol despre falsa smerenie şi cum se manifestă?

    Reply

  11. florinm
    octombrie 27, 2009 @ 11:19 am

    Saurian, nu e simplu să vorbeşti despre aşa ceva, fiind vorba despre ceva foarte fin. Totuşi, falsa smerenie se vede şi din câte vreo manifestare mai „ţipătoare” – cum ar fi plăcerea de a fi lăudat, căutarea voii proprii, în general hrănirea propriului orgoliu înaintea interesului celui bun, în interesul Bisericii şi al Domnului, punerea de mare preţ pe părerea proprie fără a ţine cont de cea a duhovnicului, a sfinţilor, a Bisericii.
    De obicei fals smerit e cel mandru, care se crede pe sine smerit. Cel care nu are evlavie, dar pretinde ca are.
    Ar fi interesant un articol pe tema asta, mulţumesc de idee.

    Reply

  12. Veronica
    noiembrie 19, 2009 @ 2:00 am

    Doamne , invata-ne cum sa ne rugam! Daca toti ne-am ruga asa cum se ruga Sfantul meu drag – Serafim de Sarov – pe care-l vedem in imaginea alaturata, poate am ajunge si noi unde este Preafericitul acum . Asa sa ne ajute Bunul Dumnezeu. Amin.

    Reply

  13. Claudiu
    decembrie 2, 2012 @ 11:43 am

    Oameni buni,

    Nu vă mai pierdeți în dogmă. Sigur că e nevoie de un îndrumător, cel puțin la început. Mai bine spuneți dacă știți unde se găsește un astfel de îndrumător.
    Vasile Andru vorbea de un cerc de practică isihastă la Sibiu.
    Aveți habar de așa ceva? Lăsați falsa smerenie și aerele de atot-cunoscători.
    Cunoașterea trebuie împărtășită.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *