Chiar dacă te simţi prost zâmbeşte tot timpul!
Conştiinţa are întotdeauna recul. Reculul ei este ca apa pe care vrei să o arunci pe geam, în marea viteză a trenului şi ea ţi se proiectează pe faţă.
Poţi să fii orice, poţi să fii şi ceea ce nu eşti şi ceea ce nu trebuie să fii, poţi să îţi faci transplant de creier, de sex, de cont în bancă…conştiinţa va fi întotdeauna acea luciditate care te stresează, acela glas care îţi aminteşte scadenţa, care te stresează în continuu.
Conştiinţa îţi aminteşte că eşti om, om păcătos şi că, într-o zi, într-un ceas pe care nu ţi-l alegi şi nu-l cam vrei…trebuie să dai socoteală Dreptului Judecător, lui Dumnezeu, pentru faptele tale.
În NT apare pentru prima dată sinidisin [gr.]/ conştiinţă în cuvântarea Sfântului Pavel de la F. Ap. 24, 16: “Întru aceasta [ întru nădejdea învierii morţilor despre care vorbeşte la v. 15] şi eu mă silesc/ mă strădui să am o conştiinţă neîntinată, întru toate, înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor”.
Pavel leagă funcţionarea dreaptă a conştiinţei umane de nădejde şi de înviere, adică de credinţa în Dumnezeu şi de comuniunea cu El. Pentru că are nădejde în Dumnezeu că va învia şi pe dicheon şi pe adikon/ şi pe drepţi şi pe nedrepţi şi, implicit, că fiecare va fi judecat după faptele sale, de aceea el se străduie/ se sileşte pe sine/ se luptă cu sine tot timpul/ se struneşte pe sine pentru ca să aibă conştiinţă neîntinată, care să nu-l mustre.
Tocmai pentru că faptele au recul, au finalitate veşnică, de aceea Pavel se străduie să fie fără pată într-o lume coruptă.
Conştiinţa teologico-morală a ortodoxului reprezintă atenţia neîntreruptă la împlinirea tuturor dogmelor, canoanelor, legiuirilor bisericeşti şi statale…pentru că Pavel se raportează şi la Dumnezeu şi la oameni în acelaşi timp.
Dacă vrei să împlineşti numai legile bisericeşti şi eşti indiferent faţă de societate, dar trăieşti în societate eşti fanatic religios. Dacă faci abstracţie de viaţa bisericească şi consideri că omul nu are doruri şi necesităţi duhovniceşti personale de împlinit eşti un om secularizat, un om care ţi-ai tăiat legăturile cu credinţa şi cu trecutul naţiei române, dacă ne referim particularizat.
Şi Pavel foloseşte pe dia pantos, pe întru toate lucrurile şi cu toate ocaziile, pentru a ne arăta că oricând, în orice loc şi timp, el se gândea la cum să fie propriu înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor. Chiar dacă nu erau oameni în jurul lui Pavel acesta se silea să se comporte în aşa fel încât niciodată să nu fie arătat ca un impostor, ca un farsor, care una spune şi alta face.
Însă Pavel vorbeşte smerit despre sine. Dumnezeiescul Pavel spune că se sileşte pe sine…şi ne dă să înţelegem, că nu reuşea tot timpul acest lucru. Însă nu considera păcatul/ greşeala un mod de a fi. Tocmai de aceea el privea mereu la ceea ce trebuie să facă: la a fi propriu lui Dumnezeu şi oamenilor.
*
Populismul vorbeşte despre oameni şi despre viaţa lor dar nu în faţa lor sau în casa lor…ci de la tribună. Vorbeşte de departe…despre lucruri care nu au de-a face cu oamenii reali sau nu au de-a face cu bugetul ţării ca atare.
Fanatismul religios vorbeşte despre intoleranţa faţă de alte opinii sau crezuri religioase până la diluarea elementului religios în detrimentul unor interese nereligioase.
*
Dar, dacă Pavel vorbea de conştiinţă neîntinată şi o vedea numai în context religios…atunci conştiinţa întinată, maltratată continuu de către noi e aceea în care păcatul e considerat o normalitate.
Pentru Pavel păcatul era o anormalitate, un lucru nefiresc, pângăritor. Era o aberaţie în ontologia sa.
Ontologia ortodoxă, firescul omului în Biserică e viaţa după conştiinţă, e o funcţionare continuă a omului întru virtute, care socoteşte păcatul un atentat la adresa sa.
Însă, după cum am văzut, Pavel îşi situează conştiinţa între cer şi pământ, pentru că doreşte să placă şi lui Dumnezeu şi oamenilor, trăind potrivit conştiinţei sale întru Duhul Sfânt.
*
Con + ştiinţă = împreună ştiinţă. Conştiinţa noastră ne indică faptul că am călcat ceva cu bună ştiinţă, intenţionat.
Nelămuririle interioare, haosul interior apare atunci când nu îţi asculţi conştiinţa, când abuzezi de trupul şi mintea ta într-un mod impropriu lor. De aceea, în momentele de nelămurire sufletească trebuie să ne afundăm în rugăciune şi să cerem să fim spovediţi. Mărturisirea păcatelor şi discuţia deschisă cu oameni care sunt atenţi la liniştea noastră interioară ne limpezesc mintea şi inima.
*
E un om fără conştiinţă… De ce? Păcătuieşte fără omenie. Nu îi pasă de ceilalţi. Face tot posibilul să te simţi prost în compania lui sau în perimetrul lui.
Şi, de multe ori, trebuie să zâmbeşti şi când te simţi prost, şi când te simţi minimalizat, şi când te simţi abuzat sentimental. În faţa lui nu contezi…însă trebuie să iei aminte la conştiinţa ta. Zâmbetul face parte din conştiinţa ta, care dezamorsează situaţia.
Trebuie să surâzi, să zâmbeşti, să râzi…dar, în acelaşi timp, să nu îţi pătezi conştiinţa!
Rusu Denisa Felicia
mai 15, 2010 @ 7:26 pm
Constiinta e glasul lui Dumnezeu in om!!!
andreea c
mai 15, 2010 @ 7:27 pm
Doamne, si ce efect are un zambet sincer, chiar si fortat oarecum…
Rusu Denisa Felicia
mai 15, 2010 @ 7:29 pm
„Chiar daca te simti prost, zambeste tot timpul!”…Hmmm…Se subintelege, deci, sa nu fim ca fariseii, care arata tuturor ca ei postesc,…ci suferinta noastra sa-si gaseasca alinare in credinta in Dumnezeu…
Petre
mai 17, 2010 @ 4:45 am
Un zambet fortat nu poate fi sincer si viceversa.Cati dintre oamenii zilelor noastre reusesc sa zambeasca sincer in situatii delicate?Foarte putini,din pacate…Doar cei care nu se lasa”biruiti de ceva” din lumea aceasta.
maria
mai 17, 2010 @ 9:09 am
E minunat sa zambesti chiar si atunci cand nu ti-e bine.Insa, ceea ce se intampla azi e cutremurator. Antihristul isi face tot mai mult simtita prezenta.
Trebuie sa fim foarte puternici in credinta, altfel nu vom rezista.Deja incep sa dispara banii, pentru a lasa los cipurilor.
Mircea
mai 17, 2010 @ 10:09 am
Numai cineva care a fost dezlegat de cele din lumea asta, si ii este indiferent fata de sine, care isi asuma orice pierdere, poate sa zambeasca in orice imprejurari. Altfel nu se poate… Nu poti zambi decat stiind ca oricate ti-ar fura lumea asta si oricat ai fi nedreptatit de oameni, nimeni nu-ti poate lua bucuria inimii care este Mirele cel de taina, Hristos-Viata. Dar pentru o astfel de bucurie, trebuie sa ne imprietenim cu durerea mai intai. Sfantul Arhiepiscop Luca al Crimeei scria intr-una din scrisorile trimise copiilor: „Am iubit patimirea.” Cu alte cuvinte s-a infratit cu propria-i suferinta, iar aceasta nu-l mai raneste, ci il mangaie. Il mangaie pentru ca l-a aflat pe Hristos, Mangaietor in suferinte. Numai cand ne acceptam crucea care ne indumnezeieste si ne scoate de sub robia firii omenesti, numai atunci putem zambi in orice context. Nu ca si cum am biruit moartea prin puterile noastre, ci ca si cum moartea ne-ar fi supusa inaintea picioarelor prin infierea pe care Dumnezeu a lucrat-o si o lucreaza prin Hristos in noi. Duhul infierii, arvuna mostenirii, care ne aprinde inima de dor si ne indreptateste sa strigam „Avva Parinte!”. Ca unii care am primit sa ne schimbam dupa placul Ziditorului, sa revenim la valorile Sale, sa ne invrednicim de primirea Acasa, iar nu pentru faptele noastre cu care ne-am putea mandri, ci pentru dragostea cu care Hristos S-a facut ascultator Tatalui si a lucrat mantuirea noastra. Sa nu ramanem nepasatori, stiind ca pentru noi S-a rastignit Hristos, iar pentru dovada dragostei care cheama la impacare, sa mergem toti sa ne impacam cu Tatal. Amin! Hristos S-a inaltat!