Skip to content

2 Comentarii

  1. Mihai
    iunie 30, 2016 @ 10:05 am

    Eu nu am înţeles încă de ce Sfântul Vasile cel Mare face o diferenţă între felurile de păcate în canoanele sale şi de ce ar trebui promovată o astfel de diferenţă. În Vechiul Testament păcatele erau într-adevăr prezentate pe o scară a gravităţii, dar în Noul Testament nu pare să existe o astfel de diferenţă. Orice păcat este la fel de grav în faţa lui Dumnezeu. De exemplu apostolul Pavel scrie astfel:

    „Plini fiind de toatã nedreptatea, de [b]desfrânare[/b], de [b]viclenie[/b], de [b]lãcomie[/b], de [b]rãutate[/b]; plini de [b]pizmã[/b], de ucidere, de ceartã, de [b]înșelãciune[/b], de purtãri rele, [b]bârfitori[/b], Grãitori de rãu, urâtori de Dumnezeu, ocãrâtori, semeți, trufași, [b]lãudãroși[/b], nãscocitori de rele, nesupuși pãrinților, Neînțelepți, cãlcãtori de cuvânt, fãrã dragoste, fãrã milã; Aceștia, deși au cunoscut [b]dreapta orânduire a lui Dumnezeu, cã cei ce fac unele ca acestea sunt vrednici de moarte[/b], nu numai cã fac ei acestea, ci le și încuviințeazã celor care le fac. (Romani 1:29-32)

    „Iar faptele trupului sunt cunoscute, și ele sunt: adulter, [b]desfrânare[/b], necurãție, destrãbãlare, Închinare la idoli, fermecãtorie, [b]vrajbe[/b], [b]certuri[/b], [b]zavistii[/b], mânii, [b]gâlcevi[/b], dezbinãri, eresuri, [b]Pizmuiri[/b], ucideri, beții, chefuri și cele asemenea acestora, pe care vi le spun dinainte, precum dinainte v-am și spus, cã cei ce fac unele ca acestea nu vor moșteni împãrãția lui Dumnezeu.” (Galateni 5:19-21)

    „Iar partea celor [b]fricoși [/b]și necredincioși și spurcați și ucigași și [b]desfrânați [/b]și fermecãtori și închinãtori de idoli și a tuturor celor [b]mincinoși [/b]este în iezerul care arde, cu foc și cu pucioasã, care este moartea a doua.” (Apocalipsă 21:8)

    Se observă că apostolul Pavel pune înşelăciunea sau bârfa, sau călcarea cuvântului dat, sau pizma, sau minciunea sau frica, sau alte păcate pentru care astăzi nu vorbeşte nimeni de oprirea de la împărtăşanie, pe aceeaşi treaptă a gravităţii cu uciderea sau cu desfrânarea, păcat care astăzi e considerat ca fiind unul dintre cele mai grave, pentru care se opreşte de la împărtăşanie.

    Cred că astfel de diferenţe pot duce la credinţa că suntem mai mult decât în realitate, deoarece eu, spre exemplu, dacă nu am desfrânat, deşi bârfesc sau mint, mă pot considera deasupra unui frate care nu bârfeşte şi nu minte, dar a căzut în desfrânare, deşi înaintea lui Dumnezeu aceste păcate sunt la fel de grave. În plus suntem mulţi astăzi care ne grăbim să condamnăm pornografia, desfrânarea, homosexualitatea, dar nu suntem la fel de aprigi şi atunci când e vorba de înşelăciune, bârfă sau călcarea cuvântului dat, etc.

    Reply

  2. Dan Tudorache
    iulie 18, 2016 @ 11:23 am

    Salutare Mihai!

    Probabil că atunci când vei deveni părinte, vei înțelege mai bine de ce trebuie făcute diferențe cu privire la gravitatea feluritelor păcate.
    Până atunci îți spun ce am înțeles eu:

    Este de la sine înțeles că indiferent dacă facem sau nu o diferențiere între păcate, ca grad de vinovăție, păcatul înseamnă ruperea de Dumnezeu și moartea.
    Adam și Eva au păcătuit cu o neascultare aparent nesemnificativă, care, în raport cu păcatele încetățenite în omenire, pare chiar un banal puseu copilăresc. Și cu toate astea, „mica” lor neascultare a adus moarte în creație și pierderea raiului. Iar în următoarea generalție de oameni… s-a ajuns la ucidere de frate.

    Revenind la clasificarea și ierarhizarea păcatelor în funcție de gravitate, eu văd în asta nu atât un scop în sine, ci un model didactic cu scop pedagogic, pentru a ne ajuta pe noi oamenii să conștientizăm consecințele păcatelor, care pot fi mai mari sau mai mici și mai ales să conștientizăm adâncirea în rău. Dar trebuie să avem permanent în minte, că orice păcat, oricât de „mic”, este premisa unui păcat „mai mare” și că în definitiv orice păcat înseamnă rupere de Dumnezeu. Este adevărat că sub aspect pastoral, sunt unii preoți slujitori care își orbesc involuntar enoriașii, dându-le o viziune de viață amăgitoare, prin aceea că pun accentul prea mult pe „păcatele mari” în dauna „celor mici”, uitând că la cele grave se ajunge prin cele mai puțin evidente! Eu cunosc foarte bine cazul unei persoane care era grăbită la spovedanie, de fiecare dată cu „Bine… dar păcate mari, aveți?”. Asta e ca și cum îi atragi atenția obsesiv credinciosului că-i grav să stea cu ciulini mari în fața casei, în timp ce în spatele casei îi dospesc sute de puieți.

    PS: În Noul Testament este cel puțin o diferențiere a gravității păcatelor, pe care o face însuși Hristos:
    „…Orice păcat şi orice hulă se va ierta oamenilor, dar hula împotriva Duhului nu se va ierta. Celui care va zice cuvânt împotriva Fiului Omului, se va ierta lui; dar celui care va zice împotriva Duhului Sfânt, nu i se va ierta lui, nici în veacul acesta, nici în cel ce va să fie. (Matei, 12:31-32)

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *