Caută articole în site » Caută articole în site »

Campanii

Mii de tineri isi pastreaza fecioria pana la casatorie Tu de ce crezi in Dumnezeu

 Euharistia continua Ziua Creatorului

Ieri am văzut la biserică un tânăr îmbrăcat cu un tricou pe care scria mare: „Nothing is wrong if it feels good” care se traduce: “Nimic nu e rău dacă te face să te simți bine”. Imprimarea mesajelor pe tricouri este o strategie de marketing prin care omul devine un afiș publicitar mergător. Doar că acest mesaj nu promova un produs sau un serviciu ci o concepție de viață.

Dacă traducem și mai atent acest slogan înțelegem defapt că: „Nimic nu este imoral dacă-ți aduce plăcere.” Așa să fie oare? Haideți să luăm câteva exemple:

Drogurile îți oferă o stare de euforie accentuată, o senzație de plăcere puternică, și totuși câți tineri nu și-au distrus viața consumându-le? Băutura îți oferă plăcere când o bei, dar gândiți-vă cât rău a adus alcoolul în lume. Câtă violență, câte certuri, câte desfrânări, câte accidente, câte divorțuri, câte crime... Viteza la volan îți oferă o senzație de plăcere cum rar întâlnești... dar cimitirele sunt pline de vitezomani și de pasagerii lor. Sunt oameni cărora le face plăcere să judece pe alții, să denigreze, să înjure... ba unii simt plăcere chiar și când bat pe cineva. Și criminalii au mărturisit că simt plăcere atunci când ucid cu sângere rece.

 

Simți plăcere și atunci când te culci cu soția altuia, sau când prin necinste obții o sumă mare de bani... Simți plăcere când oamenii te laudă, când tu te ridici deasupra tuturor și îi înjosești pe ceilalți...

Sunt multe ocazii în care omul simte plăcere... dar cât durează această plăcere și care sunt consecințele ei asupra celorlalți oameni?

A spune „Nimic nu e rău dacă te face să te simți bine” este echivalent cu a spune: “Nimic nu e rău dacă eu mă simt bine”, un slogan care poate fi considerat ca definiție a egoismului. Asta facem noi oamenii zi de zi și oră de oră: căutăm să ne fie nouă cât mai bine, indiferent de consecințele faptelor noastre asupra celorlalți.

Mesajele publicitare au apelat adesea la instinctul uman și nu la rațiune. Iată câteva mesaje publicitare care ne încurajează să ne urmăm instinctul, fără a mai gândi:

Patissimo - „Pentru copilul din tine” - O reclamă la o prăjitură prin care ești îndemnat să dai curs poftei după dulciuri, pe care ți-ai alimentat-o în copilărie.

Beck's - „Urmează-ți instinctul” – Producătorii acestei beri ne îndeamnă să ne urmăm instinctul și să bem cât putem.

Snickers - „Don’t stop. Grab a Snickers.” - Nu te opri, mânâncă în continuu... Snickers creează dependență.

Kanal D - “Simte si trăieşte!” - Un canal de televiziune care ne îndeamnă să trăim ceea ce simțim, fără să gândim prea mult ceea ce vedem.

McDonald’s - I’m Lovin’ It.” - Iubești gustul mâncărurilor noastre... ce mai contează cât sunt de sănătoase. Dacă au gust bune înseamnă cu n-are ce să fie rău la ele.

Dar omul, nu este animal ca să-și urmeze instinctul ci este în primul rând persoană care gândește și analizează ce vede împrejur și apoi acționează.

Mi-aduc aminte că în copilărie fiind la pădure cu părinții mei am văzut o scenă pe care n-o uit nici astăzi. Pădurea de la Hanu Conachi era plină de oameni și mașini care veniseră la un grătar. Printre aceștia erau și câțiva săteni veniți la pădure cu căruța. Dezlegaseră caii și îi lăsaseră liberi. La un moment dat toți suntem martorii unui act sexual explicit între un cal și o iapă. Vă dați seama că dimensiunea acestor animale și poziționarea lor făcea ca actul lor să fie foarte vizibil.. Începuseră deja glumele și strigăturile pe seama acestor cai.

Pe mine, copiil fiind, care abia auziserăm câte ceva despre actul sexual, această scenă m-a influențat la acea vârstă. Aș fi preferat să n-o fi văzut. Dar cu cine să te cerți? Pe cine să învinovățești pentru acest act sexual public? Animalele își urmează instinctele și nu au conștiință faptelor lor. Caii nu știu de rușine, nu știu de păcat, nu gândesc, nu-i interesează de cei de lângă ei decât în limita instictului.

Omul nu este animal, ci persoană. Persoana are în plus chipul lui Dumnezeu în ea. Persoana se caracterizează prin conștiința că mai există un alt eu lângă mine. Părintele Rafail Noica explica frumos în conferința recentă de la Cluj care este diferența între o pesoană și un animal. El spunea că un câine atunci când mănâncă, dacă-l deranjezi, te mârâie, te latră. Uneori își latră chiar proprii pui. În schimb un om dacă mănâncă și vine altul lângă el, atunci va spune: „Vrei și tu să mănânci?”

Persoana e conștientă de o altă persoană de lângă ea, și nu poate trăi fără a-i acorda atenție. Aminți-vă ce senzație aveți când mergeți cu cineva străin într-un lift. Amintiți-vă ce presiune simțiți de a intra în contact cu acea persoană. De ce oare?

Animalele își urmează instinctele așezate în ele de Dumnezeu, și nu pot fi trase la răspundere pentru actele lor, pentru că nu au rațiune, nu judecă, nu se raportează conștient la cei din jur, nu sunt conștiente de un Creator, de Creație, de timp, de trecut, de viitor...

În schimb omul e înzestrat de Dumnezeu cu chipul Său, și are conștiința existenței nu doar a aproapelui ci a întregii omeniri, și a celor ce sunt vii, a celor ce au murit dar și a celor ce se vor naște. Omul poate gândi ce consecințe vor avea faptelui lui în prezent cât și în viitor. Pe om îl mustră conștiința pentru ce a făcut. Omul se poate îndreapta. Omul își poate depăși condiția de om și poate ajunge Dumnezeu. Porcul nu va deveni niciodată un gentleman, dar o desfrânată va putea ajunge o femeie cu viață sfântă, exemplu pentru ceilalți. Animalele nu-și pot depăși condiția, însă omul poate.

Poate însă „evolua” în ambele direcții... Se poate coborî mai jos decât animalele prin faptele lui, sau se poate asemăna lui Dumnezeu prin iubirea și gesturile față de ceilalți.

Dacă oamenii și-ar urma doar instictul am trăi un iad continuu, plin de violență și de egoism. Ce-ar fi să-ți urmezi instinctul atunci când poftești o femeie frumoasă pe stradă? Ce-ar fi să-ți urmezi instinctul atunci când cineva ne enervează? Ce-ar fi să fii instictual și să spui mereu ce gândești? Ce-ar fi să faci sex când îți vine pofta? Să înjuri când simți? Să furi când ai nevoie? Să împlinești orice gând îți vine?

Nu dați curs sloganurilor publicitare ci analizați mereu orice mesaj vizual pe care-l percepeți. Dumnezeu ne-a înzestrat cu multă intuiție și inteligență. Prin Duhul Sfânt care vine în inima, omul poate vedea în adâncime, esența oricărui mesaj... a oricărui lucru, a fiecărei fapte...

Publicitatea vă vrea consumatori impulsionați de instinct, însă Domnul vrea să ne comportăm ca persoane conștiente și raționale, pline de credință. Credința e mai presus de rațiune. Credința vede mai încolo decât rațiunea. Credința înțelege și pe cele de neînțeles și greu de explicat. Credința le „vede” și le cunoaște și pe cele nevăzute.

Iată de ce o persoană acționează mai întâi pe baza credinței în Dumnezeu, apoi pe baza rațiunii și abia apoi prin instinct. Atât credința, rațiunea dar și instictul sunt parte din firea umană. Faptele noastre au la baza decizii întemeiate pe toate aceste trei caracteristici împreună, fără a putea fi despărțite în mod clar.

 (Claudiu Balan)

Pentru a putea lăsa un comentariu la acest articol trebuei să te înregistrezi. Creaţi un cont

Revista Creatorul Universului

100 de pagini full-color glossy în format A4 cu o calitate grafică foarte bună.
Detalii aici.

Formular login

Dacă aveţi deja un cont, atunci introduceţi userul şi parola în câmpurile de mai jos. Dacă nu, atunci daţi click pe opțiunea "Creaţi un cont". După înregistrarea datelor, veți primi pe mail, un link de confirmare pe care trebuie să dați click pentru a confirma înregistrarea. Imediat după asta vă veți putea loga cu userul și parola definite la înregistrare.

Pentru orice dificultate apărută la logarea pe site, contactați-ne la: contact@ortodoxiatinerilor.ro

Linkuri

 

   Portalul Doxologia

Colțișorul meu de rugăciune

Fapte ale demnității românești