Cum oare omul cel drept este nenorocit, iar cel rău plin de toate bunătăţile?
Cand unii oameni vad pe cei buni, pe cei cu viata curata si pe cei cari traiesc in dreptate, sugrumati de saracie, amenintati, huliti, abia castigandu-si hrana de toate zilele, iar adesea macinati si de boale lungi si grele si fara nici un sprijin, iar pe inselatori, pe pacatosi si pe cei rai, inconjurati de bogatie, desfatandu-se, imbracati cu haine scumpe, avand multime de slugi si bucurandu-se de slujbe inalte, atunci acesti oameni hulesc purtarea de grija a lui Dumnezeu si spun:”Unde este purtarea de grija a lui Dumnezeu? Unde este judecata cea dreapta? Pentru ce omul cu viata curata si drept este nenorocit, iar cel rau si stricat, plin de toate bunatatile? Pentru ce unul se bucura de atata fericire, iar altul este sarac si lovit de cele mai mari nenorociri? ”
Omul care se indoieste de viata viitoare, nu va putea da raspuns acestor intrebari:acela, insa, care crede in Inviere, va inlatura cu usurinta aceasta hula si va spune celor razvratiti unele ca acestea “incetati de a ascuti limba voastra impotriva lui Dumnezeu, Creatorul vostru! Faptele noastre nu se marginesc la viata de aici, ci ne grabim spre o alta viata cu mult mai lunga, sau mai bine zis, spre una fara de sfarsit. Acolo, saracul, care traieste in dreptate, va primi rasplata nevointelor sale, iar desfranatul si inselatorul va fi pedepsit pentru rautatea lui”.
In adevar, viata de aici este o lupta, un loc de incercare, un stadion, iar viata viitoare este rasplata, cununa, premiile. Dupa cum un atlet trebuie sa lupte in arena cu sudoare, praf, zapuseala, nervi si nevointe, tot astfel si cel drept trebuie sa sufere aici multe si sa le rabde pe toate cu barbatie, daca vrea sa primeasca dincolo cununa stralucitoare.
Iar daca unii se turbura din pricina starii infloritoare in care traiesc cei rai sa se gandeasca la urmatorul fapt:talharii, inselatorii, ucigasii si hotii, inainte de a fi dusi inaintea tribunalului, traiesc in cel mai mare belsug, caci isi fac nenorocirile straine, propria lor buna stare; cand insa sunt judecati, ei sunt pedepsiti pentru toate acestea. Tot astfel si oamenii stricati, cei care intend mese bogate, cei care pasesc cu mandrie pe strada, cei care sfasie pe saraci, cand Unul-Nascut, Fiul lui Dumnezeu, va veni cu ingerii Lui, cand va sta pe scaunul sau de judecata si va aduce inaintea Sa pe toate neamurile pamantului si cand ei vor fi adusi goi si despuiati de toata stralucirea lor, fara sa aiba vreun aparator sau ocrotitor, atunci vor fi aruncati fara nici o mila in raurile cele de foc.
Prin urmare, nu ferici pe acestia din pricina belsugului in care traiesc aici pe pamant, ci lacrimeaza din pricina pedepsei ce va sa fie; nu-l plange nici pe cel drept pentru saracia sa ci fericeste-l pentru bogatia viitoare a bunurilor din care va avea parte si inradacineaza in sufletul tau aceasta dovada despre inviere; daca esti, drept, sa cauti sa fii si mai incercat dandu-ti mai mult osteneala pentru nadejdea cea mare a Invierii; iar daca esti rau departeaza-te de rautate, curatindu-te de aceasta prin frica pedepsei ce va sa fie.
Dar poate va zice cineva:”Pe acestea le traim, incercandu-le in viata de aici, pe celelalte, insa le nadajduim; acestea sunt vadite, pe cand acelea nu se vad si sunt departe de noi”.
Chiar daca nu se vad, sunt totusi mai vadite decat cele care se vad. Dar pentru ce spun:mai vadite? Pe acelea poti sa le vezi mai bine decat pe acestea. Acestea trec, dar acelea raman. Pentru aceasta, Apostolul spune:”Deoarece noi n-avem in vedere pe cele ce se vad, ci pe cele ce nu se vad, fiindca cele ce se vad sânt vremelnice, pe cand cele ce nu se vad sunt vesnice”. (II Corinteni 4, 18).
Daca ai spune: “Cum voi putea sa vad pe cele neprevazute, cand pe cele care sânt de fata nu pot sa le vad”, voi incerca sa-ti dovedesc aceasta chiar din cele pamantesti.
In adevar, nimeni n-ar putea dobandi bunurile acestea trecatoare din lume, daca n-ar vedea pe cele nevazute inaintea celor vazute.
De pilda: negustorul, care face negot pe mare, sufera multe necazuri: furtuni, furia valurilor, naufragii, mii de greutati. Dupa necazuri, insa, se bucura de bogatia sa, caci vinde marfurile si face frumoasa afacere. Totusi, mai intai necazurile si apoi marfurile. Marea si valurile se vad de cel care iese din port, negustoria insa nu, caci inca o nadajduieste, nu s-ar apropia de cele prezente, care le vad.
Tot astfel si plugarul; injuga boii, scoate plugul, taie vrazda adanca, arunca semintele, cheltuieste tot ce are, sufera arsita, ploile alte multe neajunsuri, iar dupa toate acestea asteapta sa vada campurile inverzite si aria plina. Si aici mai intai osteneala si apoi rasplata; iar rasplata este nevazuta pe cand oboseala vazuta si aratata. Una se nadajduieste, iar alta este de fata. Totusi, daca plugarul nu s-ar uita mai intai la rasplata cea nevazuta ochilor trupului, nu numai ca nu va injuga boii, nu va scoate plugul si nu va arunca seminte, dar nici nu se va misca de acasa, vreodata pentru aceasta treaba.
Prin urmare nu este oare fara judecata ca in lucrurile vietii sa cauti pe cele nearatate inaintea celor aratate, sa suferi oboseli inaintea rasplatei, sa suferi intai pe cele grele si apoi sa astepti pe cele de folos, iar cu privire la înviere sa te indoiesti si sa ceri rasplati inaintea ostenelei, sa te arati deci mai mic la suflet decat plugarul si negustorul?
Dar si in alta privinta ne aratam mai rai decat ei. Cum? Aceia desi n-au incredere deplina in ce priveste izbutirea intreprinderii lor, cu toate acestea nu dau indarat in fata ostenelilor.
Tu, insa, cu toate ca ai un chezas vrednic de credinta, pe Dumnezeu, totusi nu iei pilda din rabdarea acelora. Plugarul adeseori, dupa ce a aruncat samanta, a lucrat pamantul si a vazut inverzite campurile insamantate, daca vine grindina, sau neghina, sau lacustele, a pierdut rasplata ostenelilor sale si dupa multe sudori se intoarce acasa cu mainile goale.
Tot astfel si negustorul, dupa ce a calatorit mult pe mare, aducand corabia plina, de multe ori, chiar langa port, daca strabate vant puternic si o loveste de stanci, abia scapa cu trupul gol. Indeobste vorbind, in viata se pot intampla la sfarsit asemenea nenorociri. Dar in credintele tale crestinesti nu este asa, ci cel care a suferit multe osteneli, care a semanat evlavia, care a luptat, isi ajunge scopul.
In adevar, Dumnezeu n-a ingaduit nici schimbarii vremurilor, nici furiei vanturilor sa nimiceasca rasplata acestor osteneli, pentru ca ele sunt depuse in ceruri, in vistierii nefurate.
Sa nu-mi spui, asa dar, caci daca cercetezi bine ele sânt nevazute, caci daca cercetezi bine ele sânt mai vazute decat cele pe care le tinem in mâni. Ele isi iau sborul si se duc inainte de a se statornici; schimbarile sânt grabnice, iar stapanirea lor necredincioasa. Aceasta si despre bogatie si despre frumusetea trupului si laolalta despre toate cele ale vietii. De aceea si proorocul batandu-si joc de cei cari traiesc in placeri, cari se innebunesc dupa bani si dupa lux, zice: “Ei le socoteau pe acestea ca unele ce stau si nu fug”(Amos VI, 5).
Dupa cum nu este cu putinta sa prinzi umbra, tot astfel nici lucrurile vietii pamantesti; unele pier la sfarsit, iar altele se pierd inainte de sfarsit, mai usor decat sivoiul. Cele viitoare insa nu sunt asa; nu se schimba, nu imbatranesc, ci infloresc necontenit si raman cu aceeasi frumoasa infatisare. Incat trebuie sa numim lucrurile din lumea aceasta nevazute si neinvederate, trebue sa le numim si necredincioase, caci nu raman la cei cari le iau, ci schimba stapanii, sar in fiecare zi de la unul la altul.
Nu-mi spune: “Cum poate sa invieze iarasi trupul si sa ajunga nestricacios? ”
Cand lucreaza puterea lui Dumnezeu, intrebarea:”Cum”, sa nu se puna!
(Sfântul Ioan Gură de Aur)
Despre învierea mortilor
In romaneste de Pr. D. FECIORU Editura
Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii
Ortodoxe Romane BUCURESTI, 1943
Chiorean Claudiu
august 18, 2009 @ 2:25 pm
Este contradictoriu ce este scris aici, fiindca spuneti, ca, viata de aici e o incercare, o lupta, plina de greutati, dar dupa acesta vine „viata viitoare” cu rasplata, cununa, premiile. Atunci ce rost mai are sa traim aici, nu ar fi bine sa murim cat mai repede, sa ajungem la viata plina de miere??? Si inca ceva, spuneti ca viata de aici e un chin, dar exemplele tot din viata asta le luati, si bine faceti, ca doar viata asta o aveti. In toate exemplele date, si negustorul, care sufera multe necazuri: furtuni, furia valurilor, naufragii, mii de greutati si plugarul, care, injuga boii, scoate plugul, taie vrazda adanca, arunca semintele, cheltuieste tot ce are, sufera arsita, ploile alte multe neajunsuri, pana la urma tot AICI in viata asta va primi rasplata. Si pana la urma asa este cu toata lumea, aici cauta rasplata.
Carpe diem!
Carmen
august 18, 2009 @ 4:28 pm
Doamne ajuta!
Un drag parinte spunea despre ispitele cestinului ca sunt calea de mantuire si de aceea incearca satana sa ii atraga din drumul cel bun spre iad…pe cand cei rai sunt deja in iad si nu mai trebuiesc incercati de satana odata ce sunt deja ai satanei.( se referea la ratacitii in credinta,dar e valabil pentru toti)…Doamne ajuta!
Adriana
august 18, 2009 @ 7:31 pm
As avea si eu un gand fata de cele scrise. Avand in vedere ca textul ii apartine Sfantului Ioan Gura de Aur, o sa incerc sa imi masor cat mai bine cuvintele, sper sa si reusesc.
Vad ca aceasta cuvantare este trecuta in capitolul „Despre invierea mortilor”. Si se axeaza in principal pe ideea judecatii finale care va fi facuta oamenilor dupa invierea mortilor, in functie de faptele lor, a fiecaruia in parte. Si Sfantul incearca astfel sa ii imbarbateze pe cei care nu reusesc sa obtina acum, pe pamant, plata cuvenita ostenelii lor, zicandu-le ca plata o vor primi oricum, daca nu in viata aceasta, atunci cu siguranta in viata ce va sa vie, caci Dumnezeu nu ramane „dator” nimanui, asta daca intr-adevar am merita noi ceva, asa ca ii indeamna sa nu isi ridice glasul impotriva lui Dumnezeu. Si le mai zice ca cei pe care ii vad imbogatindu-se pe cai nedrepte, huzurind acum, isi vor primi si ei plata, adica pedeapsa. Si intre aceste doua categorii, unii harnici, muncitori dar cam batuti de soarta, si unii hoti si plini de averi nedrepte, mai exista si unii care, cu sudoara muncii lor, isi castiga bunurile si se bucura de ele. Insa acestia din urma par in text sa nu fie decat simbolul celor dintai, adica bunurile de care se bucura acei negustori la care vantul nu le inneaca barca ducandu-si astfel negutatoria la bun sfarsit, nu sunt altceva decat prefigurarea „bunurilor” pe care le vor primi in Cer, dupa inviere, aceia care muncesc din greu aici, pe pamant, dar la care li se cam inneaca corabiile la mal, ramanand cu buzele umflate…
Deci oricum am lua-o, ideea textului este ca „dupa fapta si rasplata”, doar ca aceasta rasplata de care vorbeste nu este din lumea aceasta, ci trebuie sa ne acumulam „bunuri” si „comori in cer, unde nici molia, nici rugina nu le strica, unde furii nu le sapa si nu le fura.” (Matei, 6:20).
Si cum se acumuleaza aceste comori in Cer? Se incepe cu ceea ce zice Sfantul: „incetati de a ascuti limba voastra impotriva lui Dumnezeu, Creatorul vostru!”, pentru a continua cu „viata de aici este o lupta, un loc de incercare, un stadion”, si mai apoi cu „cel drept trebuie sa sufere aici multe si sa le rabde pe toate cu barbatie”, iar eu as adauga si cu bucurie si binecuvantare… Adica sa ne bucuram si sa binecuvantam caci nu suntem orfani pe lumea asta, avem un Tata in Ceruri, Tata care da painea Sa oricui o cere cu credinta (cere si vei primi), Tata care a zis sa nu ne ingrijoram de nimic din viata asta caci se ocupa El de toate si ne da dupa nevoile noastre. Tot ceea ce trebuie noi sa facem este sa ne umplem inima de bucurie, de pace si de iubire sfanta, sa exersam acestea prin tot ceea ce ni se da in viata: prin munca, prin casatorie, celibat, calugarie etc. Caci ceea ce acumulam in- si din inima noastra, aceea va fi si comoara noastra din Ceruri…
Doamne ajuta!
D
august 18, 2009 @ 8:10 pm
Ma bucur ca postati fragmente din Sf.Ioan Gura de Aur . Este unul din cei mai profunzi dar totodata accesibili Sfinti Parinti.
admin
august 19, 2009 @ 7:40 am
Cu mult drag!
nyky
septembrie 17, 2009 @ 7:18 pm
pentru claudiu . fie ca crezi fie ca nu crezi ce a spus Dumnezeu tot asa o sa fie nu te grabi sa dai un raspuns pripit inainte de a stii ce este dupa moarte .eu il cred pe Dumnezeu pt ca el nu minte. crezi ca ar muri cineva pentru o minciuna? mai gindeste si cere intelepciune de la Dumneyeu
nyky
septembrie 17, 2009 @ 7:26 pm
DUMNEZEU
nyky
septembrie 17, 2009 @ 7:37 pm
pt adriana . ce i ar folosi unui om sa cistige lumea toata daca si ar pierde sufletul? a spus Dumnezeu. trebuie sa vedem ca orsicine moare bogat sau sarac, insa si bogatii si saraci sufera . toti au nevoie de dumnezeu,pt ca si ei sunt bolnavi si au nevoie de vindecare.daca cineva isi imagineza ca nu are nevoie de Dumnezeu se inseala amarnic.
Adriana
septembrie 17, 2009 @ 9:08 pm
Nyky
De unde rezulta ca ar exista oameni care sa nu aiba nevoie de Dumnezeu? 😐 Bine-nteles ca sufletul este cel ce va trai vesnic, de acela trebuie sa ne ingrijim sa fie viu in Domnul. Rezulta altceva din cele de mai sus? 😐
Viorel
septembrie 18, 2009 @ 12:33 am
Nu!