De ce îi îngăduie Dumnezeu pe oamenii care fac atât de mult rău celorlalţi?
Acum ceva vreme mama îmi spunea într-un anumit context: „Mamă, te întreb şi eu ceva: Dumnezeu nu-i vede pe oamenii ăştia ce fac? Cum îi mai rabdă pământul de atâta răutate?”. Discuţia era despre cineva care ne-a influenţat negativ viaţa şi despre care ştiam că a făcut rău şi altor persoane. O persoană care stătea într-o anumită funcţie de conducere de mult timp, şi care devenea din ce în ce mai severă cu trecerea timpului.
Acum două săptămâni am fost la înmormântarea bunicului meu la ţară, şi acolo unul din unchii mei, nedreptăţit de un frate mai mic al său îmi spune: „Claudiu, zi-mi şi mie, aşa scrie în Biblie? Să-ţi baţi joc de fratele tău, să iei tot ce are? Unde e dreptatea? Dumnezeu nu vede toate astea?”
Şi eu adesea mi-am pus această întrebare şi uneori mă poticneam şi deznădăjduiam. Oare Dumnezeu doarme? De ce îngăduie ca în mod repetat, ani de zile la rând, un om să facă atât rău altor oameni? De ce nu este pedepsit? De ce nu-i stă nimeni împotrivă?
Teoretic înţeleg, că oamenii sunt liberi şi Dumnezeu le-a oferit această libertate şi prin prisma alegerilor pe care le fac vor primi răsplata lor. Dar totuşi, lumea este continuu, secundă de secundă, observată, protejată şi condusă de Dumnezeu, şi totuşi uneori pare că nu intervine deşi ar putea.
Astăzi citind capitolul 2 din Epistola către Romani am dat peste următoarele versete:
„Pentru aceea, o, omule, oricine-ai fi tu, cel care judeci, eşti fără cuvânt de apărare: fiindcă în ceea ce pe altul îl judeci, pe tine însuţi te osândeşti, căci aceleaşi lucruri le faci şi tu, cel care judeci.” (Rm, 2,1)
Să nu mai judecăm, să închidem ochii, oare aste este rezolvarea? Nu!, nu acesta este răspunsul întrebării din titlu, ci versetul care urmează:
„Şi noi ştim că judecata lui Dumnezeu este după adevăr faţă de cei care fac unele ca acestea.” (Rm 2,2)
Deci, deşi suntem indignaţi de răul din jur totuşi trebuie să conştientizăm două lucruri:
- Şi noi facem răul pe care-l acuzăm în comportamentul altora.
- Dumnezeu va judeca drept pe fiecare la momentul potrivit, şi nimeni nu-L poate păcăli.
Şi mai este ceva foarte important. Să presupunem că eu aş fi în locul lui Dumnezeu de mâine, şi aş conduce lumea pentru un an de zile. Ce aş face? Aş fi mai tranşant cu răul, l-aş tăia din rădăcină chipurile…
Uităm totuşi că măsurile agresive rezolvă pe moment lucrurile, dar constrângerea nu schimbă răul în bine, doar iubirea şi iertarea au această putere. Dumnezeu în conducerea acestei lume nu se foloseşte doar de pedepse şi constrângeri ci se foloseşte şi de multă îngăduinţă şi iertare, răbdând şi aşteptând ca oamenii să conştientizeze răul la un moment dat şi să se schimbe.
Dacă eu aş conduce lumea de mâine în locul lui Dumnezeu, cu siguranţă n-aş avea atâta răbdare şi înţelegere pe cât are El cu fiecare om în parte, cunoscându-i orice gând ascuns al inimii.
Iată ce spune Sf. Apostol Pavel în continuare:
„Sau dispreţuieşti tu bogăţia bunătăţii Lui şi a îngăduinţei şi a îndelungii Lui răbdări?; nu ştii tu că bunătatea lui Dumnezeu te duce la pocăinţă? ” (Rm. 2, 3)
Indignarea această a noastră faţă de oamenii răi este şi o consecinţă a slabei noastre puteri de a ierta şi a avea răbdare cu cei ce ne greşesc.
De ce îi îngăduie Dumnezeu pe oamenii care fac atât de mult rău celorlalţi? Pentru că are putere să facă asta, pentru că este fără patimă şi răutate, şi nimic din interiorul lui nu-L îndeamnă să se răzbune.
Indignarea noastră vine şi din neputinţa de a face ceva pentru a rezolva lucrurile. Dumnezeu văzând răul făcut de ceilalţi are putere să-i anihileze efectele, şi nimic nu-i stă în cale să reaşeze lucrurile la loc într-o secundă. Totuşi răbdarea şi îngăduinţa Lui au un scop pedagogic foarte înţelept, benefic întregii omeniri.
Indignarea noastră faţă de faptul că Dumnezeu nu-i pedepseşte pe cei răi este indirect o dispreţuire a bogăţiei bunătăţii Lui, a îngăduinţei şi îndelungii Lui răbdări.
IPS Bartolomeu Anania spune comentând acest verset: „Bunătatea lui Dumnezeu nu e o „slăbiciune“ divină, ci şansa oferită omului de a se îndrepta.”
Iată ce spune în continuare Sf. Apostol Pavel:
„Dar după împietrirea ta şi după inima ta nepocăită îţi aduni mânie în ziua mâniei şi a descoperirii dreptei judecăţi a lui Dumnezeu,” (Rm. 2,5)
Şi în caz că ne e teamă că Dumnezeu nu ştie ce se întâmplă şi nu răsplăteşte, Pavel spune în continuare:
„Care-i va da fiecăruia după faptele lui: viaţa veşnică celor ce prin stăruinţă’n faptă bună caută mărire, cinste şi nestricăciune, dar urgie şi mânie iubitorilor de ceartă, care nu se supun adevărului, ci nedreptăţii i se supun:” (Rm. 2, 6-8)
Un lucru ar trebui să-l ştim, cei ce fac răul şi nu se pocăiesc, nu doar vor ajunge în iadul chinurilor veşnice ci suportă în inimile lor consecinţele păcatului imediat după ce l-au săvârşit: „necaz şi strâmtorare peste tot sufletul omului care face răul, al iudeului mai întâi, şi al elinului; (Rm. 2, 9)
Iar cei ce fac binele, nu doar vor moşteni împărăţia cea pregătită lor de la întemeierea lumii ci vor primi în sufletul lor imediat harul lui Dumnezeu, care aduce bucurie şi multă linişte: „dar mărire, cinste şi pace oricui face binele: iudeului mai întâi, şi elinului.” (Rm. 2,10)
Iar în finalul acestui discurs concluzia este clară:
„Căci la Dumnezeu nu există părtinire!” (Rm. 2, 11)
Adică Dumnezeu nu favorizează pe nimeni, ci este bun şi drept şi vrea ca tot omul să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină.
Pentru a înţelege şi mai bine această discuţie putem reciti pilda cu omul acela care a semănat sămânţă bună în grădina sa iar noaptea vrăjmaşul a venit şi a semănat neghină, iar neghina a crescut şi a început să înnăbuşească sămânţa bună.
La propunerea secerătorilor de a smulge neghina, stăpânul refuză argumentând că în felul acesta va risca şi smulgerea roadelor bune. Tâlcuind pilda Mântuitorul Hristos spune că sămânţa bună sunt fii împărăţiei şi sămânţa rea sunt fii diavolului.
Convieţuirea lor împreună ar trebuie să fie benefică de ambele părţi, cei răi să ia exemplu de la cei buni şi să se pocăiască, iar cei buni să crească în virtuţi încercaţi fiind în relaţiile cu cei răi.
De ce îi îngăduie Dumnezeu pe oamenii care fac atât de mult rău celorlalţi?
Pentru că îi iubeşte pe cei răi şi le arată iubire pentru a se pocăi de greşelile lor.
Pentru că poate să le dea putere celor buni să treacă peste suferinţele primite de la cei răi.
Pentru că Dumnezeu poate scoate şi din cel mai mare rău, un bine şi mai răsunător.
Pentru că încurcate sunt căile lui şi cu greu de înţeles şi memorat de către noi.
Pentru că numai Hristos are putere să-şi iubească vrăjmaşii…
iar noi putem face asemenea doar prin El, prin harul lui Dumnezeu pe care-l primim în dar.
(Claudiu)
Catalin93
septembrie 12, 2011 @ 4:53 pm
Problema din acest articol m a marcat si pe mine, foarte tare, din pacate. Este dureros sa privesti cu neputinta la necazurile celor la care tii sau pe care ii respecti, si care nu mai reusesc sa creada in Dumnezeu. Important este, cred, ca prin astfel de „incercari”, adica sa privim doar incercarile grele ale altora, ne calim, si ne pregatim poate sa ajutam pe altii care sunt pe cale sa fie incercati in acelasi fel, sau pe noi insine. Iar daca ne ferim pe noi insine si constientizam cum am reusit asta, ii putem ajuta si pe ceilalti mult mai bine. In orice caz, deznadejdea intr o astfel de situatie este calea total gresita… Pierzandu l pe El, te pierzi pe tine si, de ce nu, pierzi si puterea (care numai de la El poate veni) de a l ajuta pe cel nevoias, necajit.
Doamne ajuta tuturor aflati in necazuri grele, tututor celor carora le a fost luata libertatea, tuturor celor prigoniti sau asupriti sau instrainati, sau pur si simplu obositi de povara acestei lumi! Doamne ajuta!
Sandu
februarie 8, 2012 @ 4:23 pm
Doamne ajută ! Am primit și eu această grea întrebare, la care să fiu sincer nu am știut să răspund. De curând am achiziționat o carte scrisă de Părintele Cleopa despre neștiutele judecăți ale lui Dumnezeu .Sunt două istorioare a unui mare călugăr despre subiectul de față unde multe lucruri care în ochii lui erau nedreptăți dar judecata Domnului era dreaptă, iar la sfârșit ne spune așa ; ”Să nu îndrăznească nimeni din oameni să cerce judecățile lui Dumnezeu, că nici îngerii nu pot ști judecățile Lui și că tot ce ni se pare nouă în lumea asta că e rău și strâmb ,ne înșelăm! Că nu cunoaștem judecățile Lui cele ascunse și necuprinse. ”Nu cerca cele necurate și nu voi să ajungi cele neajunse! Amin” Deci să nu mai judecăm pe nimeni și orice vom vedea să zicem ;Doamne, Tu toate le știi! Noi nu știm judecățile Tale! Doamne ajută !
Mihai
septembrie 9, 2015 @ 9:18 am
Doamne ajută ! Eu caut să cercetez scripturile și puterea lui Dumnezeu, pentru a nu mă rătăci (așa cum se spune în Matei, 22, 29 – citatul site-ului bibliaortodoxa.ro). Așadar, cercetând Scripturile am constatat că Dumnezeu a șters răul de pe fața pământului când a provocat potopul lui Noe. Dar nu am înțeles cum a reapărut răul pe pământ. Rog cu umilință să mi se explice această lipsă a mea de cunoștințe teologice. Mulțumesc anticipat !
Claudiu Balan
septembrie 10, 2015 @ 11:46 am
Doamne ajută!
Mihai, orice ar face Dumnezeu pe acest pământ pentru a-l mântui (însănătoși, curăța, vindeca, primi în împărăția cerurilor, îndumnezei) pe om, n-o să-l oblige niciodată, ci vor fi doar modalități prin care să-i stimuleze voință.
Potopul a fost tot o modalitate prin care Dumnezeu i-a a vrut să-i întoarcă pe oameni de la păcat. I-a anunțat dinainte prin Noe că-i va pierde dacă nu încetează cu fărădelegile, sperând că în 40 de ani, unii dintre ei se vor gândi să încetez, și vor crede în Dumnezeu. Niciunul n-a făcut acest lucru și toți, în afară de familia lui Noe, au murit.
Prin Cruce și Înviere, Mântuitorul Hristos a învins pe diavolul și lucrarea lui în lume. A învins păcatul și moartea, dar gândește-te la această lucrare de mântuire ca un mare medicament. Cine vrea să ia acest medicament, se va vindeca, cine nu, va muri cu leacul vindecării lângă el.
E ca și cum mâine s-ar descoperi în lume un medicament împotriva SIDA. Simpla descoperire îi vindecă automat pe toți bolnavii din lume? Nu, bineînțeles. Acei bolnavi trebuie să se chinuie să facă rost de medicament și apoi să-l ia coresponzător tratamentului și abia apoi se vor vindeca.
Așa e și cu păcatul. În Biserica lui Hristos, cine se împărtășește de Sfintele Taine (Botez, Mirungere, Euharistie, Spovedanie, Maslu, Cununie, Hirotonie și altele) se vindecă. cine nu… nu se vindecă.
sdaniel
septembrie 11, 2015 @ 6:19 pm
Dumnezeu ti-a creat un univers, o planeta si ti-a dat mijloacele sa te descurci. Punct si la revedere.
Pentru majoritatea nu e suficient. Mergem in genunchi, pupam moaste, punem 20 de icoane in geam la masina ca sa ne aduca noroc sa: castigam o gramada de bani (preferabil la loto), sa avem un serviciu usor si bine platit (desi nu m-a interesat scoala), sa fim sanatosi (in ciuda exceselor alimentare, bahice sau tabacice) etc.
Poti sa ceri cat vrei ca Dumnezeu nu iti da asa ceva. Dumnezeu lucreaza probabil cu sanse, inspiratii.
Vrei sa fii curajos, Dumnezeu iti va da sansa/inspiratia sa devii, depinde de tine daca o fructifici sau nu.
Vrei sa nu ai parte de oameni rai, Dumnezeu iti va da sansa/inspiratia sa te feresti de ei, e problema ta daca o faci.
Dumnezeu ne-a dat atata (prea multa) libertate, inclusiv sa iti construiesti viata asa cum vrei.
De ce sa-L invinuiesc dupa aia pentru ceva? Niciodata!