Deschide ochii! Pocăieşte-te!
Titlu acestui articol cu siguranţă nu încântă pe nimeni, şi asta doar dintr-un singur motiv: din cauza îndemnului „pocăieşte-te!”. După anul 1990 la noi în ţară au apărut multe grupări creştine (biserici) care aveau ca scop atragarea unui număr cât mai mare de adepţi. Cei care ajungeau în aceste biserici descopereau un regim foarte exigent de trai: fără băutură, fără muzică laică, fără televizor, radio, cu batic în cap, fără glume, fără râsete, fără petreceri, restaurante, baruri, cât mai umil(ă) şi mai liniştit(ă), etc.
Văzând comportamentul lor în societate, oamenii le-au dat denumirea generică de: „pocăiţi”. Înrădăcinat în limbajul de zi cu zi, termenul de „pocăit” înseamnă în conştiinţa românilor un om ciudat, care trăieşte în contratimp cu societatea, care nu vrea să se integreze, un om care-şi manifestă credinţa prin comportamente şi gesturi extreme, un om bine îndoctrinat de pastorii lui. Apelativul de „pocăit” desemnează în conştiinţa poporului nostru în primul rând un om de altă credinţă decât cea ortodoxă, şi de aici toate prejudecăţile care însoţesc acest statut.
Ca să nu lungesc vorba, dacă ţi-a spus cineva că eşti pocăit atunci nu prea e de bine, eşti deja în zona ciudaţilor în mintea lui şi va încerca să te evite. Acesta este primul mare obstacol peste care trebuie să trecem noi românii pentru a înţelege ce este de fapt pocăinţa. Alte popoare ortodoxe nu au această problemă.
În Biserica Ortodoxă pocăinţa înseamnă schimbarea minţii, schimbarea felului de a percepe lucrurile la nivel senzorial, raţional şi duhovnicesc. Poate v-aţi întrebat: „Oare de ce imediat cum intrăm în post se vorbeşte de pocăinţă? De ce nu se vorbeşte în tot timpul anului?”
De ce trebuie să mă pocăiesc odată ce începe postul? Defapt, ce înseamnă să mă pocăiesc?
Poate unii din noi credem că a te pocăi înseamnă a începe să te tânguieşti în faţa lui Dumnezeu şi să-i spui ce păcătos eşti, deşi uneori nu simţim asta. Poate uneori ştim că trebuie să gândim ca Sfântul Apostol Pavel care zice: „cel dintâi dintre păcătoşi sunt eu”, dar oare credem cu adevărat ce spunem?
Nu asta e pocăinţa. Omul nu trebuie să-şi aducă aminte de păcatele lui doar în post ci zi de zi, oră de oră, cerând iertare lui Dumnezeu secundă de secundă: „Doamne Iisus Hristoase Fiul lui Dumnezeu milueşte-mă pe mine păcătosul!”. Ce înseamnă pentru noi creştinii pocăinţă?
A mă pocăi înseamnă a conştientiza că imaginea pe care o am eu despre lume nu este imaginea reală şi completă, ci este ceea ce percep eu în mod subiectiv cu mintea mea limitată şi fragilă. Astfel deşi cred că ştiu adevărul (realitatea) şi tot ce se întâmplă în jurul meu, totuşi deciziile pe care le iau bazându-mă pe percepţia mea sunt întemeiate pe ne-adevăr, pe lipsa informaţiilor, pe minciuni. În consecinţă percep realitatea din jurul meu în mod distorsionat, de multe ori greşit, bazându-mă doar pe experienţă mea de viaţă şi pe ceea ce au zis alţii, neştiind ce s-a întâmplat cu adevărat şi care au fost motivaţiile întâmplării fiecărui eveniment.
Percepând realitatea în mod greşit (cel puţin distorsionat), liber fiind totuşi, iau decizii eronate, făcându-i pe cei din jurul meu să sufere. Continuând pe acest drum percepţiile eronate se vor influenţa unele pe altele îm mintea mea şi vor forma o imagine şi mai greşită asupra lumii şi oamenilor din jur
Astfel faptele mele vor avea efecte negative şi mai pregnante asupra aproapelui meu şi asupra mea. Când văd că faptele mele, alegerile pe care le fac în viaţă, aduc suferinţă şi mie şi celorlalţi atunci apare primul semnal de alarmă în conşţiinţă:
Ce se întâmplă? De ce sufăr? De ce nu merge nimic bine? De ce nu reuşesc să fac lucrurile cum trebuie? Unde am greşit de am ajuns aici?
Toate aceste întrebări te ajută să-ţi conştientizezi limitele şi neputinţele. Analizându-te puţin vei putea vedea în sufletul tău multe păcate şi obiceiuri pătimaşe care te stăpânesc de atât timp.
Sfinţii Părinţi spun că numai Dumnezeu şi sfinţii Lui percep lumea aşa cum este ea de fapt, fără nicio prejudecată.
A te pocăi înseamnă a-i cere lui Dumnezeu să-ţi lumineze mintea ca să percepi lumea aşa cum e de fapt în realitate. A te pocăi înseamnă a avea mai mare încredere în cuvintele lui Dumnezeu decât în gândurile tale atunci când trebuie să iei o decizie, şi asta pentru că El are toate informaţiile la îndemână iar tu doar o foarte mică parte din ele.
A te pocăi înseamnă a recunoaşte smerit că eşti păcătos şi doar Dumnezeu prin harul Său te poate ridica deasupra păcatelor tale ca să poţi vedea lumea aşa cum este într-adevăr. Văzând realitatea aşa cum este şi deciziile pe care le vei lua vor fi fără păcat, având efecte pozitive asupra celor din jur.
Georgios Mantzaridis spunea:
„Pocainta este necesara nu doar pentru a primi harul dumnezeiesc, ci si pentru a-l pastra sau a-l redobandi. intrucat omul pacatuieste zi de zi, este dator sa se pocaiasca zi de zi. Oricat ar fi de inaintat duhovniceste, are nevoie de pocainta. Aceasta nu se epuizeaza in anumite fapte, nici nu se limiteaza la anumite perioade de timp. Lucrul ei nu sfarseste niciodata. Pocainta este pentru credincios lucrarea lui pe viata, iar exercitarea ei unica posibilitate de-a se mentine pe sine insusi madular al trupului lui Hristos.
Cu cat mai mult se pocaieste omul, cu atat mai deplin se cunoaste pe sine insusi; isi constientizeaza nimicnicia, isi deplange ticalosia si alearga la mila lui Dumnezeu. Astfel pocainta devine calea cunoasterii de sine, dar si a cunoasterii lui Dumnezeu, caci il apropie pe om de Dumnezeu si il face tot mai receptiv la harul Sau. De altfel, deja acest proces al pocaintei nu mai este un lucru doar omenesc, ci si rodul darului si impreuna-lucrarii lui Dumnezeu.
Aflat in starea de moarte duhovniceasca, omul nu simte pacatul, nici nu poate vedea inauntrul sau. Simtirea sau, mai precis, „vederea” pacatului este un insemnat dar al lui Dumnezeu. Viata crestina este viata de pocainta, adica de simtire a pacatului si de totala incredintare harului lui Dumnezeu. De aceea este insotita de plans si de lacrimi. Plansul acesta nu reprezinta o stare sterila sau negativa, ci creativa si aducatoare de bucurie. Iar lacrimile nu exprima sensibilitati sentimentale, ci profunde transformari existentiale, pricinuite de pocainta omului si de harul lui Dumnezeu. Din plans si din lacrimi izvoraste bucuria.
Staruirea in pocainta nu inseamna tacita acceptare sau tolerare a vietii pacatoase, ci constientizarea dimensiunii pacatului.
Pocainta nu este in ultima analiza un fapt moral, ci existential. Nu apartine nivelului psihologiei sau al comportamentului social, ci nivelului vietii duhovnicesti. Precum pacatul nu consta, simplu, in incalcarea poruncilor morale, ci in indepartarea de izvorul vietii, de Dumnezeu, tot asa si pocainta nu consta simplu in indreptarea morala, ci in intoarcerea la Dumnezeu si in salasluirea inlauntrul vietii celei indumnezeite. Pocainta rupe mintea de pacat si o lipeste de pomenirea lui Dumnezeu; o duce la unirea cea dupa har si impreuna-petrecerea cu Dumnezeu, ce se savarseste tainic in inima omului, pe „tronul harului”, si il unifica pe om.”
(Claudiu)
maria
martie 12, 2011 @ 11:04 am
Apropo de batice mi-am adus aminte de indemnul unei preotese:" Dumnezeu nu vrea de la noi toţi, şi preoţi, preotese si mireni , să fim nişte baticoşi, retraşi, cocoţaţi într-un vârf de munte cu relaţii exclusive în mediile creştine. Dumnezeu vrea să ne bucurăm de viaţă, binecuvântează asta, avem libertatea să facem tot ceea ce ne dorim. Însă nu tot ceea ce facem ne şi foloseşte."
Ma uit cu durere la tot ce s-a intamplat si-n Japonia si-n statele vecine de curand,si inca o data imi dau seama cat de mult conteaza sa fii pregatit clipa de clipa pt judecata,pt intalnirea cu Dumnezeu,cat de mult conteaza pocainta(de care si Claudiu atat de frumos vb)…Sa nu mai zabovim nici o secunda,sa invatam din durerea popoarelor (din nefericire mai mult pagane)…
Doamne iarta-ne !
andrei
martie 12, 2011 @ 12:02 pm
in privinta baticelor nu sunt de acord cu tine,nu te supara.
Doamne iarta-ne!!!
ellena
martie 12, 2011 @ 1:55 pm
Incep prin a spune ca admir din suflet persoanele care au forta de a tine piept societatii si a actiona dupa principiile crestine ,merita tot respectul din lume femeile care poarta batic si fusta si infrunta zi de zi privirile "celor in rand cu lumea" eu din pacate nu am o ravna asa de puternica…In ceea ce priveste pocaina ,e foarte adevarat ca mai rar ne aducem aminte sa ne caim de pacatele cele de zi cu zi ,adesea doar in post, sau poate nici atunci…pocainta se dobandeste prin rugaciune si parere de rau pentru pacate, dar de multe ori ne rugam superficial sau din obisnuina si nu avem lacrimi de pocainta, din pricina invartosarii inimii si a inmultirii pacatelor nu mai simtim harul Duhului Sfant care lucreaza in inimile noastre…
"Cand iti aduci aminte de Dumnezeu inmulteste rugaciunile tale,pentru ca atunci cand Il vei uita,Domnul sa-si aduca aminte de tine." SF.Marcu Ascetul
Ana
martie 12, 2011 @ 3:23 pm
Important articol
Am observat expresia "pocaiti" data celor din diverse secte, dintr-o necunoastere a credintei noastre ortodoxe si cred ca mai ales din necitirea Noului Testament. In acest context si nu numai, articolul de fata este foarte important.
[b]Despre batic si fusta[/b]
Eu port batic si fusta, dupa ce ani de zile am stat in pantaloni si cu parul in vant. Acum insa nu ma mai simt bine sa intru in biserica in pantaloni si fara basma. Nici acasa nu ma pot inchina in pantaloni sau fara basma pe cap.
Sa stiti fetelor ca nu este greu. Important este sa incercam. Purtarea baticului si a fustei lungi ne protejeaza si pe noi si pe cei din jur. Mie ca femeie imi este greu cand in fata mea sta o mamica cu pataloni cu talia jos, cu tricou scurt si cu parul in toate directiile. Stiti cat de urat arata cand se apleaca spre copil si cat de descoperita este in spate:sad:. Infiorator.
[b]In conditiile astea, oare cum se simte un baiat sau un tanar? Daca noi nu-i protejam pe ei, nici ei n-o sa ne protejeze pe noi…la randul lor.[/b]
maria
martie 13, 2011 @ 12:30 pm
"Slava Domnului ca ne-a dat pocainta, iar prin pocainta noi toti ne mantuim fara exceptie."
Sfantul Siluan Athonitul
Mihai
martie 13, 2011 @ 7:45 pm
Pocainta
"Pocainta este dinamica spre viata vesnica" Parintele Rafail Noica. Domnul sa ne ajute! un post binecuvantat tuturor cititorilor acestui blog si nu numai.
Admin
martie 14, 2011 @ 6:26 am
Doamne ajută! Mihai
Sorin
noiembrie 26, 2023 @ 2:30 pm
SUPERB
Citind mult pe internet,pentru a afla ce este pocainta si ce trebuie facut pentru a mă pocăii,cu adevarat citind acest articol,am priceput.
Ma regasesc in totalitate si ma recunosc un pacatos
Se vedem daca reusesc si sa pun in practica,sper cu ajutorul lui Dumnezeu.
Doamne Ajuta🙏