Dificultăţile rugăciunii
Dificultatea cea mai frecventă, cea cunoscută de fiecare din experienţă este arta foarte delicată de a pune în acord lumea noastră psihică, conţinutul ei mişcător, agitat, încărcat de grijile momentului prezent, cu conţinutul rugăciunii liturgice sau al rânduielii noastre personale. Dar în spatele acestei tensiuni foarte reale de căutare a unui dificil acord, se ascunde deseori o surdă existenţă, o formă de ispită foarte rafinată.
De obicei ea se foloseşte de argumentul sincerităţii: nu te afli pentru moment într-o stare de rugăciune; dacă te forţezi, rişti să profanezi sacrul, fiindcă, oricum, ai rămâne ispitit, exterior, absent, şi în cele din urmă, plictiseala şi apăsarea sufletului ar triumfa.
Trebuie oare în acest caz, să aştepţi momentul inspiraţiei, cu riscul de a nu-l afla niciodată ?
Pentru a suprima în germene această formă de tentaţie şi a îndepărta orice neînţelegere, este important să sesizăm că rugăciunea comportă o stare preliminară, un aspect ascetic de efort.
Iată experienţa unui sihastru: „Eu cred că nu există lucru mai greu decât rugăciunea. Când omul vrea să se aşeze la rugăciune tocmai atunci vrăjmaşii, demonii. caută să-l împiedice….rugăciunea cere luptă până la ultima suflare.”
Apare de asemenea rezistenţa firii, decurgând din lenevirea şi greutatea sufletului. Toată această latură întunecată a fiinţei umane ne face să înţelegem, pe urmele lui Origen, „că un singur sfânt e mai puternic în luptă prin rugăciunea sa, decât o mulţime de păcătoşi.” Altundeva, acelaşi autor face în treacăt precizarea că urcuşul unui munte înalt este obositor …
Dispunem noi de timp suficient pentru a ne ruga ? Desigur, şi încă de mult mai mult decât credem. „Câte clipe de toropeală, de neatenţie ar putea deveni clipe de rugăciune, aşa încât să ajungem atenţi, prezenţi faţă de fiinţe şi lucruri. Chiar grija, dacă devine dialog cu Dumnezeu, lăsare în grija Lui. I se poate dărui până şi oboseala care ne împiedică să ne rugăm, chiar şi neputinţa de a ne ruga.”
Tocmai în aceste clipe frecvente de singurătate, de oboseală, numele lui Iisus poate deveni un strigăt de chemare interioară, lumina care dă sens unei munci monotone, sunetul realului pentru a îndepărta reveria sau, în sfârşit, pura binecuvântare asupra fiinţelor şi a lucrurilor. „Aducerea aminte de Dumnezeu, chiar fără să fie rostit un singur cuvânt, este deja rugăciune şi ajutor”, spune Sfântul Varsanufie.
Totodată „la ceasul când duhul rătăceşte este mai bine să citeşti decât să te rogi”, până în clipa când „Duhul însuşi învaţă inima”. De aceea, explică Sfântul Isaac, „rugăciunea este cheia care deschide înţelegerea Scripturii.”
(Reeditare) (Paul Evdochimov – Vârstele vieţii spirituale)
Jamaica
februarie 11, 2010 @ 1:16 pm
foarte adevarat ce a spus sihastrul „Când omul vrea să se aşeze la rugăciune tocmai atunci vrăjmaşii, demonii. caută să-l împiedice….” – de curand spunand noaptea o rugaciune am simtit niste maini care se apropiau din spatele meu si vroiau sa ma stranga de gat … am sarit ingrozita si n-am mai putut relua rugaciunea
eu
februarie 11, 2010 @ 1:33 pm
s-a intamplat asta si altora si modul in care au reusit sa-i alunge a fost marturisirea la duhovnic si SMERENIA.ea este lucrul de care se tem cel mai tare demonii.
Jamaica
februarie 11, 2010 @ 1:40 pm
s-a intamplat la 3-4 luni dupa marturisirea la duhovnic. cat despre smerenie ..incerc sa ajung si acolo
eu
februarie 11, 2010 @ 2:00 pm
nu m-ai inteles. trebuie sa marturisesti duhovnicului ceea ce ti s-a intamplat ,nu stiu exact de ce,probabil pt ca asta nu le place lor, asa ii vadesti si pt ca duhovnicul te poate indruma ce sa faci.asta daca ti se mai intampla asa ceva.si te rog sa ma ierti sa nu crezi ca ma consider cumva in masura sa vorbesc,asa am citit despre experienta unora.
Jamaica
februarie 11, 2010 @ 3:05 pm
scuza-ma, m-am grabit si nu am inteles exact ce ai vrut sa spui. nu am un duhovnic..dar o sa-ti urmez sfatul si am sa intreb o persoana „calificata” :-), mersi