Fecioara – concentrare a frumuseților și a excelenței întregii creații
„Căci vrând Dumnezeu să înalţe o icoană a toată frumuseţea şi să arate în jurul acestora în chip curat atât îngerilor, cât şi oamenilor, icoana Lui Însuşi, a făcut astfel încât să fie cu adevărat atât de frumoasă, concentrând toate cele prin care le-a împodobit când le-a divizat pe toate, dând subzistenţă unei lumi/podoabe comune din lucruri bune văzute şi nevăzute sau, mai bine zis, arătându-o un amestec comun al tuturor frumuseţilor dumnezeieşti, îngereşti şi omeneşti şi o frumuseţe şi mai înaltă care împodobeşte amândouă lumile, una începută de pe pământ, dar care a ajuns până la cer şi l-a întrecut pe acesta prin ridicarea ei acum din mormânt la cer, care a legat cele de jos cu cele de sus şi prin lucrurile minunate din jurul ei conţine totul; întrucât chiar şi faptul că la început s-a zis că e cu puţin mai prejos decât îngerii [cf. Ps 8, 6] — mă refer la faptul că a gustat moartea — sporeşte excelenţa în toate a Mamei lui Dumnezeu. De aceea pe drept cuvânt astăzi toate aplaudă şi conlucrează la prăznuirea făcută cu acest prilej.”
Sfântul Grigorie Palama – La Atotvenerata Adormire a Maicii Domnui – Omilia 37
Sursa: Maica Domnului în teologia secolului XX și în spiritualitatea isihastă a secolului XIV: Grigorie Palama, Nicolae Cabasila, Teofan al Niceei, diac. Ioan I. Ică jr, Editura Deisis, Sibiu, 2008, p. 427.
Mihai
august 8, 2016 @ 10:16 am
Vreau să remarc faptul că versetul 5 din Psalmul 8, pe care Sfântul Grigorie Palama îl atribuie Maicii Domnului („faptul că la început s-a zis că e cu puţin mai prejos decât îngerii [cf. Ps 8, 6]”), Sfântul Apostol Pavel spune că se referă la Domnul Iisus Hristos:
Evrei 2:6-9: „Iar cineva a mãrturisit undeva, zicând: „Ce este omul, cã-l pomenești pe el, sau fiul omului, cã-l cercetezi pe el?
L-ai micșorat pe el cu puțin fațã de îngeri; și cu mãrire și cu cinste l-ai încununat și l-ai pus peste lucrurile mâinilor Tale.
Toate le-ai supus sub picioarele lui”. Dar prin faptul cã a supus lui toate (înțelegem) cã nimic nu i-a lãsat nesupus. Acum însã, încã nu vedem cum toate i-au fost supuse.
Ci [b]pe Cel micșorat cu puțin fațã de îngeri, pe Iisus, [/b]Îl vedem încununat cu slavã și cu cinste, [b]din pricina morții pe care a suferit-o[/b], astfel cã, prin harul lui Dumnezeu, El a gustat moartea pentru fiecare om. ”
De asemenea, exact ceea ce Sfântul Grigorie Palama spune că sporeşte lauda Maicii Domnului, adică moartea („mă refer la faptul că a gustat moartea — sporeşte excelenţa în toate a Mamei lui Dumnezeu”), Sfântul Apostol Pavel spune că este cauza slavei şi cinstei Domnului nostru Iisus Hristos.
Claudiu Balan
august 9, 2016 @ 7:01 am
Mihai, fiecare verset al Scripturii poate avea înțelesuri nelimitate, când Duhul luminează și descoperă rațiunile dumnezeiești minții care citește.
Deci nu putem spune că acel verset din psalmul 8 are doar un înțeles strict și niciun altul.
Mihai
august 9, 2016 @ 2:11 pm
Da, aşa este. Totuşi, în acest caz, trebuie observat că interpretarea pe care sfântul apostol Pavel o dă versetului din Psalmul 8 face parte din Epistola către Evrei, pe care Biserica a integrat-o în canonul Sfintei Scripturi, recunoscând inspiraţia Duhului Sfânt a acestui text. Deci interpretarea sfântului apostol Pavel este sigur adevărată. Nu se poate spune la fel şi despre textul scris de către sfântul Grigorie Palama.
Ceea ce mi se pare iarăşi interesant este următorul aspect: este evident că sfântul Grigorie Palama cunoştea Scriptura şi deci şi interpretarea sfântului apostol Pavel a acestui verset. Care să fi fost oare motivul pentru care a ţinut totuşi să îl folosească aplicându-l Maicii Domnului?