„Femeia s-a emancipat în mod sclav!”
Afirmația din titlu nu-mi aparține ci a fost spusă de părintele Iustin Miron, starețul Mănăstirii Oașa la sinaxa (conferința) din 30 noiembrie 2012, în tabăra dedicată zilei naționale a României. Poate că la prima vedere afirmația pare cam dură, dar haideți s-o analizăm împreună și să înțelegem despre ce este vorba.
Odată cu ispitirea Evei de către diavol și a căderii în păcatul neascultării de Dumnezeu împreună cu Adam, Domnul rânduiește două pedepse dinstincte, una pentru Eva ca reprezentată a femeilor, și una pentru Adam, ca reprezentat al bărbaților.
Pentru femeie: „Voi înmulţi mereu necazurile tale, mai ales în vremea sarcinii tale; în dureri vei naşte copii; atrasă vei fi către bărbatul tău şi el te va stăpâni.„
Pentru bărbat: „Pentru că ai ascultat vorba femeii tale şi ai mâncat din pomul din care ţi-am poruncit: „Să nu mănânci”, blestemat va fi pământul pentru tine! Cu osteneală să te hrăneşti din el în toate zilele vieţii tale! Spini şi pălămidă îţi va rodi el şi te vei hrăni cu iarba câmpului! În sudoarea feţei tale îţi vei mânca pâinea ta, până te vei întoarce în pământul din care eşti luat; căci pământ eşti şi în pământ te vei întoarce”.
Prin urmare, femeii îi va înmulți Dumnezeu necazurile în viață, va naște copiii în dureri și va fi stăpânită de bărbat. Acestea sunt pedepsele pe care toate femeile de după Eva le moștenesc.
Bărbatul va trebui să obțină mâncarea prin muncă asiduă, prin trudă neîntreruptă. Toți bărbații de după Adam moștenesc această pedeapsă, acest blestem.
Dacă ne uităm la lumea în care trăim, lucrurile se întâmplă exact așa, bărbații și femeile moștenesc acest blestem pe care l-au primit Adam și Eva. În limbaj teologic aceasta este consecința păcatului strămoșesc moștenită de fiecare om în parte.
Logic este că atât în bărbat cât și în femeie există o tensiune în ființa lor de a depăși aceste pedepse, de a scăpa de ele, de a fi defapt liberi. Iată de ce bărbații încearcă să obțină bani cât mai ușor, nu de puține ori fraudulos, pentru a nu mai fi nevoiți să muncească pentru a-și câștiga pâinea, iar femeile încearcă să arate că sunt egali cu bărbații, mizând pe afirmarea profesională și pe accesul în poziții de conducere.
Soluția pe care o dă tot Dumnezeu pentru a scăpa de blestemul neascultării, este mântuirea bărbatului și a femeii prin Iisus Hristos, Mântuitorul nostru.
Prin Taina Botezului, fiecărui om i se șterge păcatul strămoșesc, adică predispoziția de a greși moștenită de la părinții lui, implicit de la bunici, străbunici și tot așa până la Adam și Eva. Tot în ziua Botezului pruncul este uns cu Sfântul și Marele Mir, în Taina Mirungerii, prin care Dumnezeu oferă darurile Duhului Sfânt pruncului. Totuși, chiar dacă pruncul e curat ca lacrima în acel moment, și e îmbrăcat în haina luminoasă a Duhului Sfânt, el nu este forțat spre sfințenie ci i se lasă libertatea, crescând cu vârsta, de a alege să facă binele sau răul. Prin urmare, prin darurile Duhului Sfânt primite la Botez, omul este chemat să colaboreze permanent cu Dumnezeu în toate alegerile sale. Dacă ascultă de Dumnezeu se va bucura de prezența Lui permanentă în suflet, dacă face păcate, atunci va simți lipsa Duhului Sfânt din el, și va suferi.
Deci bărbatul și femeia pot scăpa de păcatul strămoșesc doar în Biserica Ortodoxă, în Iisus Hristos, prin Sfintele Taine. Orice altă metodă va eșua.
Acum haideți să analizăm puțin situația femeii la ora actuală.
După secole de-a rândul în care femeia a stat oarecum în umbra bărbatului, de câțiva zeci de ani există un puternic curent de emancipare a ei, prin care se strigă sus și tare că femeia este egală bărbatului și poate face aceleași lucruri ca și el. Din aceste motive, femeia a început să se implice activ pe plan profesional, vrând să urce pe scară ierarhică și să ajungă în poziții de conducere ale instituțiilor, companiilor, organizațiilor și chiar a guvernelor.
Trăgând linie putem spune că:
a. Femeia de astăzi este implicată activ în viața profesională, dar cu prețul neglijării vieții personale și a familiei. În companiile multinaționale și nu numai, sunt femei-mame care lucrează 14 ore, ajungând la ora 22.00 acasă.
b. Cât privește accesul în funcțiile de conducere, din experiența mea vă pot spune că există femei în funcții de top, dar sporadic, trăim în continuare într-o lume ”a bărbaților”. Foarte des, accesul femeilor în funcțiile de conducere se realizează tot prin bărbați, care le fac avansuri sexuale și le cer trupul ca monedă de schimb. Desigur, starea aceasta nu este o regulă, dar nici accidentală.
c. Trupul femeii este unul din principalele motoare de promovare a vânzărilor de produse și servicii în lumea întreagă. Femeia dezbrăcată sau semi-dezbrăcată este folosită ca instrument sexual pentru a influența alegerile de consum. Femeia a ajuns o bucată de carne, care poate fi atârnată lângă orice marfă pentru a-i spori calitățile.
Prin urmare femeia încearcă să scape de sub stăpânirea bărbatului afirmându-se prin mijloacele ei proprii: seducție, frumusețe, trup.
Așa-zisa mișcare de emancipare a femeii a înrobit-o și mai mult, punând-o în postura să-și piardă calitatea de mamă în dauna carierei, să se afișeze goală peste tot pentru a fi apreciată și iubită, și să urce în funcții de conducere prin adulter și desfrânare. Toate provin dintr-o raportarea greșită față de Dumnezeu și față de bărbat.
„Femeia a fost transformată în specialist ca să producă bani” zicea părinte Iustin. Femeia a fost ruptă de cea mai mare bucurie și împlinire a ei: aceea de a fi mamă. Femeia a fost smulsă din sânul familiei și aruncată în orgoliile și păcatele bărbaților, care dau formă societății. „Se ”emancipează” femeia, pică neamul” mai spunea părintele.
Femeia nu este mai prejos decât bărbatul, ci are o altă menire, un alt mod prin care se poate simți împlinită. De ce încearcă femeia să fie bărbat? De ce încearcă să se afirme prin calități care nu-i sunt caracteristice firii?
Ce-ar fi dacă de mâine bărbații ar cere dreptul de a naște la fel ca femeia? Ce-ar fi dacă noi bărbații am susține că putem fi la fel de gingași ca și mamele? Ce-ar fi dacă noi bărbații am pretinde că suntem la fel de sensibili sufletește și delicați asemenea femeilor? Ce-ar fi dacă am susține că suntem la fel de atenți la detalii și la fel de îndemânatici în lucrurile „mici”ca femeile?
Nu pretind ca femeia să stea la cratiță sau doar în familie să-și crească fii, ci spun doar că femeia n-ar trebui nicicum să-și neglijeze prin carieră, calitatea de mamă. Sunt mame care-și văd copiii doar dimineața, jumătate de oră, și seara când se întorc de la servici. Cum poți suporta ca mamă să petreci o oră pe zi cu copilașii tăi și 14 ore să le petreci la servici, să faci profit pentru alții. Știu este nevoie de bani… dar în fuga noastră după bani ne pierdem sufletele… neglijăm creșterea copiilor și nu vom fi fericiți nici unii, nici alții.
Creștinismul oferă femeii soluția scăpării de sub acest blestem. Iată ce spune Sfântul Apostol Pavel:
„Şi nu Adam a fost amăgit, ci femeia, amăgită fiind, s-a făcut călcătoare de poruncă. Dar ea se va mântui prin naştere de fii, dacă va stărui, cu înţelepciune, în credinţă, în iubire şi în sfinţenie” (1 Timotei 2, 15).
Mântuirea femeii, adică izbăvirea ei de efectele negative ale păcatului strămoșesc, se poate realiza prin nașterea de prunci, prin creșterea lor aproape de Dumnezeu și printr-o viață de sfințenie.
Cei care acuză creștinismul că a înrobit femeia, să-și amintească bine că în cer, după Dumnezeu-Sfânta Treime, Maica Domnului este cea mai curată și mai cinstită decât toți îngerii, mucenicii, ierarhii, cuvioșii, monahii și toți cei ce au dus viață plăcută înaintea lui Dumnezeu.
Maria, femeia simplă născută din Ioachim și Ana, urcă așa de mult pe scara ierarhică încât ajunge după Dumnezeu, conducătoarea întregii lumi, numită și „arhistrategă nebiruită a oștilor cerești”. Maria ajunge Născătoare de Dumnezeu, purtând în pântecele ei pe Cel neîncăput, născând pe Cel fără de început.
Dacă Fiul lui Dumnezeu a stat 9 luni în pântecele Mariei, cât de mult credeți că s-a împărtășit ea de prezența lui Dumnezeu? Maica Domnului, e prin excelență, după Hristos, omul cel mai sfânt din acest Univers… Dacă Dumnezeu e Atotînțelept, Atoatecunoscător, Infinit, dacă El este Blândețe, Iubire, Frumusețe… atunci Maica Domnului are și ea, prin împărtășire, toate aceste calități.
Prin trei lucruri s-a împlinit sufletește Maica Domnului: prin feciorie – prin curăția înaltă a sufletului și trupului ei, prin smerenie – supunându-se întru totul voii lui Dumnezeu, și prin nașterea Fiul lui Dumnezeu ca prunc…. și creșterea Lui.
Adică exact invers decât încearcă femeile astăzi să se împlinească: prin desfrânare, prin mândrie și neascultare și prin fuga de nașterea de prunci.
Un lucru este cert: nu există fericire adevărată în afara relației cu Dumenzeu. Iar femeia va fi fericită doar atunci când va împlina voia Lui întru totul. La fel și bărbatul.
Dumnezeu nu poate fi driblat, iar cuvintele Lui rămân în veac. Orice încercare a femeii de a ieși de sub stăpânirea bărbatului, de a scăpa de necazuri și de durerile nașterii, în alt mod decât prin Iisus Hristos, va duce tot la suferință.
Soluția este să-și asume toată suferința și doar în acest mod o va depăși. Nașterea și creșterea copiilor este o mare jertfă și doar în acest fel femeia va învăța zi de zi cât de mare este iubirea lui Dumnezeu și cât de importantă este iubirea cu care-ți înconjori copiii.
La final, fac precizarea că și noi bărbații suntem în înșelare, la fel ca femeile, și încercăm să ieșim de sub blestem în alt mod decât prin Biserică, și de aceea și noi ne lovim de suferință.
Fetelor! Nu mai ascultați de glasul societății care vă încurajează să vă emancipați, emanciparea promovată e de fapt sclavie. Închei tot prin cuvintele părintelui Iustin:
„În spatele societății, dacă stai și te adâncești dai de fapt de diavol!”
Adevărata emancipare a femeii este împlinită în totalitate în Maica Domnului.
Urmați-i exemplul!
(Claudiu Balan)
Claudiu Balan
decembrie 13, 2012 @ 9:53 am
Vreau să aduc și o completare rapidă:
Există tot felul de mișcări feministe care apără drepturile femeilor.
De ce aceste mișcări nu protestează împotriva folosirii femeii ca obiect sexual în economia mondială? De ce nu protestează împotriva pornografiei în care femeia este așa de mânjită și înjosită… coborâtă atât de jos… transformată într-o bucată de cârpă și batjocorită de bărbați.
De ce aceste mișcări protestează mai degrabă prin femei dezbrăcate în public… sau protestează împotriva creștinismului?
De ce aceste mișcări nu promovează femeile sfinte, morale, mamele adevărate. De ce promovează doar femeia business?
Boitos
decembrie 13, 2012 @ 12:28 pm
Pt ca aceste miscari feministe se organizeaza pe baza de bani, de acolo le vin banii la anumite persoane.Crestinismul este prost inteles de aceste persoane , si este promovat la fel de prost.
Ce poate intelege un barbat sau o femeie cand se spune: ,,femeie sa se teama de barbat” ? Decat ca barbatul este un stapan care face ce vrea cu viata femeii .Complet fals.
Stiti cum zice parintele Cleopa: ,,nu dai sfat pana nu l-ai trait chiar tu”.
De ce nu se vorbeste si despre obligatiile barbatilor ?
Ca o femei sa poata da nastere la copii si sa ii poata creste trebuie sa aiba conditii normale, sau cel putin minime.
Este adevarat ca nu trebuie sa stea 14-16 ore pe zi la lucru dar daca nu are ce face? Daca este obligata din lipsa banilor?
Ca fac avort, asta este.Ce sa faca o parte dintre ele? Sunt obligate deoarece o barte din barbati nu stiu ce e postul, rugaciunea, cumpatarea.
Iar daca intr-o familie capul acesteia ( barbatul ) nu este capabil sa asigure normalitatea in casa , atunci sa puna armele jos ca si sa lase locul femeii sa tina fraiele.
Asta e lumea in care traim.Sa traiesti ca om normal si cumpatat este f greu.
Imi vine in minte vorba unei batrane: o femeie trebuie sa stie sa faca si lucruri femeiesti si barbatesti, ca nu le face asta e altceva. Dar ar fi bine sa le stie face pt ca nu se stie niciodata ce are de ajuns.
Imi cer scuze ca m-am lungit la comentariu sau am deranjat ce cineva cu ceva.
Diana
decembrie 13, 2012 @ 12:38 pm
Eu nu inteleg …de ce femeilor le place asa de mult sa se arate dezbracate in public si sa pozeze pentru reviste pornografice .Mi se pare absolut dezgustator.Femeile toate ar trebui sa o urmeze intru totul pe Maica Domnului.De ce nu vrem sa credem in Domnul? Stiu ele ce le asteapta la judecata? Frumusetea nu e vesnica.Ce vor face in momentul in care vor aparea primele semne ale imbatranirii ?Cand vor avea copii ,oare ce vor gandi acestia despre mamica lor ?Nu le va fi rusine sa iasa cu ea in public? Aa si pe deasupra se mai dau si cu 10kg de machiaj pe fata ,parca ar fi papusi .Nu este mai frumos la o femeie sa fie cat mai naturala …Avem noi puterea ,dreptul sa facem vreo rectificare la creatia Bunului Dumnezeu ?
Daca femeia se expune dezbracata ,cum a spus si Claudiu ‘așa de mânjită și înjosită’ va avea barbat care se va uita numai la trup ,iar dupa ce isi vor satisface placerile ‘pa ,pa ‘ si cine plange atunci?Normal …primeste ceea ce a cautat .
In momentul de fata nu stiu cum gandesc femeile ,care nu isi vad copii toata ziua ,fiindca sunt doar un copil,dar pentru bani omul face orice…Oricum nu ar trebui sa neglijeze ingrijirea copiilor .Preotul Eli este un bun exemplu (a platit pentru greselile copiilor sai) ,pe cand Iov sacrifica un animal in fiecare zi pentru pacatele copiilor sai ,se ingrijea si de gandurile lor.Care parinti mai fac asta in ziua de azi?
Primul lucru la care se gandesc barbatii cand vine vorba de distractie sunt femeile (majoritatea).Femeia a ajuns doar un obiect.Da si e adevarat ,’femeia a ajuns o bucată de carne, care poate fi atârnată lângă orice marfă pentru a-i spori calitățile’.A ajuns sa isi vanda trupul,fecioria.Trupul este locas al Duhului Sfant .
Vasile Irina
decembrie 13, 2012 @ 12:58 pm
Cred ca la acest articol se poate merge cu o completare uriasa, citind si urmatorul articol de pe urmatorul site:
http://www.razbointrucuvant.ro/2009/09/08/de-ziua-sfintilor-parinti-ioachim-si-ana-pr-constantin-mihoc-despre-sot-si-sotie/
Scrie acolo: „Care sunt, însă, limitele stăpânirii şi care cele ale supunerii?”
si cum trebuie sa isi iubeasca si sa isi stapaneasca sotii sotiile lor, pentru a fi pe placul Mantuitorului Hristos, si cum sa ascultam noi, femeile, de barbatii nostri.
albinuta
decembrie 13, 2012 @ 4:18 pm
Doamne ajuta ,foarte bun articol ,felicitari ,am o intrebare :(in ultimul timp incerc sa intru cat mai putin pe calculator ),a fost publicata conferinta parintelui Iustin Miron si daca da mi-ati putea spune unde sa o caut ?
sdaniel
decembrie 13, 2012 @ 4:21 pm
Cred ca se exagereaza in acest articol. Majoritatea femeilor reusesc sa se impuna prin educatie, cultura si intelegienta. Sunt o gramada de tari (de ex. Argentina, Lituania, Brazilia, Finlanda, Germania etc.) care sunt conduse de femei. Adica doamne care au, absolut toate, peste 50 sau chiar 60 de ani, si nici in tinerete u au fost fotomodele. Nu-mi spuneti mie ca doamnele respective au ajuns in functia suprema in acel stat folosindu-si corpul. Nicidecum, si-au folosit doar creierul. O vedeti pe Angela Merkel ca s-ar fi de ce spune Claudiu („seducție, frumusețe, trup”) pentru a obtine cariera politica din prezent. Si consider ca este valabil pentru marea majoritate a femeilor ce lucreaza in domenii preponderent intelectuale. Indiferent cat de bine ar arata, daca nu au o educatie (macar baza ei) nu ar depasi stadiul de secretara sau de centralista.
Intr-adevar partea cu prezenta non-stop a reclamelor cu femei dezbracate, semi-dezbracate sau debordand de senzualitate este extrem de deranjanta si e un mare pacat ca societatea a ajuns sa o considere ceva banal, normal. Cred ca ar trebui mers pana la solutia extrema, adica interzicerea lor.
In rest, pentru femeile care se dedica majoritar carierei in detrimentul intemeierii unei familii nu pot sa comentez, ele au facut o alegere pe care trebuie sa o respectam. Sunt adulte nu cred ca ar trebui criticate pentru asta, este viata lor si sunt libere sa dispuna de ea. Nu as indrazni vreodata sa critic o optiune libera si legala (in orice tara) a cuiva (ma refer la dreptul la munca).
sdaniel
decembrie 13, 2012 @ 4:26 pm
S-a facut un comentariu pe un pasaj din Biblie:
„Voi înmulţi mereu necazurile tale, mai ales în vremea sarcinii tale; în dureri vei naşte copii; atrasă vei fi către bărbatul tău şi el te va stăpâni.”
Ce credeti ca ar raspunde o „femeie care s-a emancipat in mod sclav” (si sunt enorm de multe astfel de femei) ?
V-ati pus vreodata intrebarea asta?
Sau le-ati intrebat vreodata pe ele asta?
Poate ca nu toata lumea ia adliteram pasajele din Biblie?
Poate ca nu toata lumea crede ca astfel de pasaje chiar au fost spuse de Dumnezeu (Binele suprem, Tatal nostru, Fiinta iubitoare, Fiinta omniscienta).
Claudiu Balan
decembrie 13, 2012 @ 4:38 pm
Salut Albinuța,
Conferința o găsești la secțiunea Muzică și Filme -> Conferințe audio.
Doamne ajută!
Boitos
decembrie 14, 2012 @ 6:13 am
Sunt intru totul de acord cu tine sdaniel.
Si pana la urma slava Domnului ca Germania este condusa de o femeie deoarece se si vede ca e condusa de cineva responsabil.Este motorul Europei, forta economica, unde exista mult munca bazata pe seriozitate.
Si Anglia are o regina deosebita.Bravo ei.Intotdeauna mi-a fost draga regina Angliei,mai ales pt. diplomatia si inteligenta de care da dovada.Sper ca peste ani de zile sa vina la tronul Angliei tot o femeie precum este actuala regina.
Aceste femei si-au sacrificat viata lor personala, familia lor, pt a avea grija de viata altora , de alti copii si alte familii.
Nu le este usor, dar nici imposibil.Numai Dumezeu stie ce e in sufletul lor si cat le e de greu.
Dar cineva trebuia sa faca si asta.
Totusi din partea mea numai admiratie.
balan
decembrie 14, 2012 @ 3:08 pm
Da sa stii ca ai foarte multa dreptate claudiu femeia sa-si vada lungul nasului si sa faca ascultare de barbat si sa fie supusa lui ……..
sdaniel
decembrie 15, 2012 @ 6:31 pm
[quote name=”constantin 1978″]Da sa stii ca ai foarte multa dreptate claudiu femeia sa-si vada lungul nasului si sa faca ascultare de barbat si sa fie supusa lui ……..[/quote]
Nu te supara dar de ce ar trebui sa ii fie supusa barbatului si sa il asculte? Femeia si barbatul au drepturi egale. In afara de o forta fizica ceva mai mare, barbatul nu ii este cu nimic superior femeii. De ce ar trebui ca femeia sa ii fie sclava?
Teodora
decembrie 18, 2012 @ 1:06 pm
[quote name=”sdaniel”][quote name=”constantin 1978″]Da sa stii ca ai foarte multa dreptate claudiu femeia sa-si vada lungul nasului si sa faca ascultare de barbat si sa fie supusa lui ……..[/quote]
Nu te supara dar de ce ar trebui sa ii fie supusa barbatului si sa il asculte? Femeia si barbatul au drepturi egale. In afara de o forta fizica ceva mai mare, barbatul nu ii este cu nimic superior femeii. De ce ar trebui ca femeia sa ii fie sclava?[/quote]
Daniel,
Crede-ma, am ajuns la concluzia ca sunt oameni care pur si simplu nu vor intelege niciodata lucrul asta. Stiu pe cineva de la tara care spune in gura mare ca femeia e sclava lui (si se comporta cu ea ca atare,desigur…) asadar…nu stiu ce as mai putea adauga. Misoginismul si misandria sunt ambele la fel de anormale si daunatoare in orice epoca si in orice societate. Ma bucur de fiecare data cand descopar baieti/barbati ca tine, care pot si vor sa gandeasca frumos si normal, gandire esentiala pentru o viata frumoasa, implinita, pentru o viata cu adevarat crestina as zice, indiferent ce vietuire alegem.
Teodora
decembrie 18, 2012 @ 12:46 pm
[quote name=”constantin 1978″]Da sa stii ca ai foarte multa dreptate claudiu femeia sa-si vada lungul nasului si sa faca ascultare de barbat si sa fie supusa lui ……..[/quote]
D-le Constantin, va rog macar pentru 2-3 minute sa faceti un mic exercitiu. Imaginati-va ca sunteti femeie. Apoi va rog frumos cititi randurile pe care tocmai le-ati scris si ganditi-va la ceea ce simtiti. Va simtiti tare bine, nu-i asa?
Sarbatori fericite!
Diana Balan
decembrie 14, 2012 @ 3:52 pm
Claudiu, desi din punct de vedere teologic ai dreptate, cred ca exagerezi cu consecintele pe care le tragi. Sunt sotie si mama, si stiu cat de importanta este familia. Acestea ma implinesc, insa nu inseamna ca nu simt si nevoia unei impliniri de alt tip, academic si profesional. Cu totii, barbati si femei am primit talanti de la Dumnezeu. Nu ar fi pacat sa ne irosim talantii si sa ignoram aceste daruri? Sigur, aceasta presupune a avea o cariera, dar a nu ne uita masura. Nu putem munci 14 ore pe zi. Mai ales in conditiile in care avem o familie, trebuie sa ne gasim un echilibru intre timpul, datoriile si dragostea pentru Dumnezeu, cele pentru familie si aproape, pentru sine insasi si cariera proprie etc. Nu e usor, stiu asta din proprie experinta. E greu sa nu neglijezi pe nimeni, sa nu te indepartezi de cei dragi, cu atat mai mult sa gasesti timp si pentru tine. Si totusi, trebuie sa incerci, iar cu ajutorul si bunavointa celor dragi, cred ca putem reusi pe mai multe planuri in viata. Bineinteles, acest potential succes profesional presupune, pentru o crestina adevarata, respectarea regulilor morale, atat pe parcursul urcusului profesional cat si daca ajungi in varf. Presupune respectarea celorlalti si marturisirea lui Dumnezeu, prin gand, cuvant si fapta, in orice loc ne-am desfasura activitatea profesionala sau familiala, cu constiinta ca tot ceea ce facem, pentru slava lui Dumnezeu facem.
Teodora
decembrie 18, 2012 @ 1:46 pm
Subscriu la ceea ce au scris [b]sdaniel[/b], [b]Simona [/b] si [b]dianab[/b].
Nu stiu daca mai este ceva de adaugat la ceea ce ei deja au scris.
Pentru mine, cea mai mare dovada a acestor lucruri o reprezinta parintii mei, care sunt casatoriti de 25 de ani si intre care niciodata nu a existat vreo concurenta in ceea ce priveste „puterea” si „supunerea”. Poate si pt ca amandoi au viziuni liberale si democratice 🙂 S-au inteles si se inteleg, s-au iubit si se iubesc, s-au respectat si se respecta.Nu s-a pus vreodata problema cine e stapanul in casa, cine de cine asculta (tatal meu s-a mirat cand i-am pomenit de lucrul asta, m-a intrebat de unde mi-a venit ideea). Deciziile le-au luat intotdeauna impreuna, dupa ce s-au consultat si au pus diverse variante in balanta. Nu a existat niciodata vreo doza de neincredere, cu toate ca slujbele lor i-au obligat de-a lungul timpului si inca ii mai obliga sa fie plecati in multe locuri unul fara celalalt, in diverse delegatii. Chiar daca au hobby-uri diferite, mereu si-au lasat spatiu si libertate unul celuilalt, ceea ce a facut, cred eu, ca timpul petrecut impreuna, sa fie mult mai placut si mai frumos, departe de orice tensiune si frustrare. Nu sunt neaparat crestini „practicanti”, in intelesul pe care il dam noi, dar moralitatea lor impecabila m-a surprins mereu si mi-a format o temelie solida in copilarie. Tarziu am inteles ceea ce imi spuneau, si anume: „[i]Cel mai important lucru pt un om este ca seara, cand pune capul pe perna, sa poata adormi linistit si cu constiinta impacata ca nu a facut nimic rau”.[/i].
Au trecut prin perioade foarte grele, si din punct de vedere financiar, si din punct de vedere social (ca majoritatea celor care au trait in perioada comunista), au facut sacrificii imense pentru a ma creste, dar totodata au gasit in aceasta forta, cum dupa mi-au si marturisit, in…IUBIRE. Iubirea pe care si-o purtau unul altuia, iubirea pe care o aveau pt mine.
Amandoi fiind intelectuali, m-au invatat prin propriul exemplu necesitatea de a invata, de a avea o scoala, o profesie respectabila si de folos societatii, si mi-au explicat ca lipsa de cultura si de educatie duce de cele mai multe ori la catastrofe: betie, violenta casnica, ucideri etc. Asta ma duce cu gandul la faptul ca astfel de lucruri se intampla mai ales in mediul rural. Cand oamenii au o educatie, si daca ajung la divort sau la alte probleme si neintelegeri, stiu sa le rezolve si fara sa se ia la bataie.
Nu vreau sa intelegeti ca parintii mei sunt oameni perfecti – nicidecum. Nimeni nu e perfect. Mai au neintelegeri, mai exista unele tensiuni, dar niciodata suficient de puternice cat sa-i departeze sufleteste.
Am dat acest exemplu fiindca mi s-a parut a fi cel mai graitor si pentru ca stiu cat de mult le datorez. Chiar daca au fost momente cand i-am invinuit pentru anumite greseli, am inteles intr-un final ca eu nu m-as fi descurcat nici pe departe atat de bine si ca poate as fi facut greseli cu mult mai mari.
Si, la final, ca un bonus, as adauga ceva ce m-a invatat Maica Siluana, si anume (cum spunea si Simona mai sus) ca cel mai important este ca tot ceea ce facem sa fie spre slava lui Dumnezeu. Orice decizie pe care o luam sa fie cu gandul la El. Sa multumim pentru orice bucurie, cat de mica. Fiindca multe lucruri sunt sau nu sunt pacate in functie de modul in care ne raportam la ele.
Dadea Maica un exemplu legat de sport. Daca facem sport pt a fi sanatosi, bucurandu-ne de faptul ca suntem vii, bucurandu-ne de darul lui Dumnezeu de a ne misca in libertate, minunandu-ne de cat de frumos a cladit trupul nostru, facem din acest lucru o rugaciune. Daca, dimpotriva, facem sport pentru a intra in competitie cu altii, cu gandul la a castiga si a-i umili pe ceilalti sau pt a ne simti superiori, deja facem mai multe pacate la un loc.
Dinita Andrei Mihai
decembrie 19, 2012 @ 4:27 pm
Buna seara,am si eu niste nedumeriri. Acum 2-3 zile am fost sa ma spovedesc si parintele mi-a dat dezlegare sa ma impartasesc. Dar m-am tulburat din cauza unor suparari si m-am oprit de la impartasanie singur si l-am lamurit pe parintele ce fel de suparari erau.Parintele mi-a zis ca asta nu era un motiv sa ma opresc de la impartasanie, si a avut dreptate. Intre timp s-au mai strans niste pacate si a trebuit sa ma spovedesc, dupa 2 zile de la ultima spovedanie. Problema e ca eu deobicei imi notez pacatele pe hartie, dar de data asta nu le-am mai notat ca am zis ca le tin minte, dar o parte din ele le-am spus si celelalte nu le-am spus din cauza uitarii. Si mi-am adus aminte de ele dupa ce am plecat de la spovedanie. Si maine mi-a zis parintele sa ma impartasesc si sa nu mai aman. Ce sa fac ca imi este jena sa ii spun ca iar nu ma impartasesc ca mi-am adus aminte de niste pacate? Poate ma puteti ajuta si pe mine cu un sfat.
Claudiu Balan
decembrie 19, 2012 @ 6:16 pm
Salut Andrei!
Dacă nu sunt păcate mari care să te oprească de la Sfânta Împărtășanie, atunci te poți împărtăși. Și data viitoare spui și celelalte păcate care le-ai uitat.
Doamne ajută!
Dinita Andrei Mihai
decembrie 19, 2012 @ 8:11 pm
Multumesc pentru sfat, Doamne ajuta!