Iepuraşul de Paşti
E simplu să spui că de Paşti vine iepuraşul cu ouă si cozonaci. E simplu să spui că de Paşti ne facem cadouri de iepuraş, mâncăm, bem şi ne distrăm. E simplu să-ţi promovezi produsele prin reclame colorate cu iepuraşi pe un câmp înverzit, prin ouă de toate culorile asezate frumos in coşuleţul din iarbă. Iepuraşul de Paşti ca şi Moş Crăciun promovează o sărbătoare fără bătăi de cap, fără vreo obligaţie sufletească de a deveni mai bun, ci doar cu impliniri trupesti…
Oare de ce nu vedem icoana Învierii Domnului prin supermarket, sau imprimată pe sacoşe, pe geamurile magazinelor, pe portierele maşinilor de distribuţie, sau oriunde astăzi noi vedem iepuraşul?! Pentru că imaginea Mântuitorului nu ar vinde aşa de bine, ci ar fi un dus rece care ne-ar trezi conştiinţa, ne-ar aduce aminte de înfrânare, şi de cei săraci care n-au nimic, şi de cei bolnavi, şi de sufletul nostru. Chipul lui Dumnezeu ne-ar aminti de viaţa veşnică, ne-ar impulsiona să facem ceva şi pentru sufletul nostru şi să nu ne mai afundăm aşa de mult în lumea materială. Dar Chipul Mântuitorului imprimat oriunde ar scăde vânzările în loc să le crească, de aceea Persoana Sa este inlocuita cu un personaj aparent simpatic, dar care nu aduce aminte de ceea ce cere sufletul nostru ci doar de ceea ce vrea trupul.
Iepuraşul propune o sărbătoarea a Paştelui impersonală, fadă, fără consistenţă, oarecum la fel ca celelalte… care nu implică prea mult efort din partea noastră pentru participare, dar care nici satisfactii adevarate nu ofera ci limitate la lumea aceasta.
Învierea Domnului Hristos implică din partea noastră post, milostenie, iertare, fapte bune, schimbare sufletească, depăşirea egoismului, iubirea celor din viaţa noastră şi multe altele. Învierea Domnului ne aduce aminte de moarte, moartea de viaţa veşnică, viaţa veşnică de păcatele noastre, păcatele noastre de frica lui Dumnezeu iar frica lui Dumnezeu este începutul faptelor bune.
Iepuraşul de Paşti aduce cadouri, dar de multe ori cel mai mare cadou pe care ni l-am dori ar fi ca cei din jurul nostru să se schimbe, să fie mai buni, să ne iubească mai mult, să ne inteleaga si sa ne accepte mai mult…
Iepuraşul, ca şi Moş Crăciun, e o invenţie care desacralizează cea mai mare sărbătoarea a Ortodoxiei: Învierea Domnului. Iepuraşul distrage atenţia de la esenţa Paştilor. Paşti înseamna „trecere” în limba ebraică, şi se referă la trecerea poporului evreu de la sclavie la libertate, din Egipt, unde erau robi şi munceau pâna la iepuizare, în pământul Canaanului unde erau liberi pe un pământ fertil şi adăpat de multe ape. Termenul s-a păstrat şi pentru Învierea Domnului care se numeşte tot Paşti, adica „trecere” , trecerea de la moarte la viaţă, de la finit la infinit, de la noi la Dumnezeu.
Dacă de Invierea Domnului noi sărbătorim iepuraşul atunci uităm Cine ne-a creat, Cine ne ajută să fim fericiţi, cine ne fereşte secundă de secundă de tot răul, uităm cu totul de Dumnezeu.
De Paşti avem un motiv să ne facem cadouri pentru că vine iepuraşul. Oare Învierea Domnului nu e un motiv să dăruim?
Pe 25 decembrie spunem că vine Moş Crăciun cu cadouri la copii, pentru că magii au venit cu daruri la pruncul Iisus. De ce l-au întâmpinat cu cadouri magii? Pentru că acel Prunc nu era ca toţi ceilalţi, era unic, şi promitea ca pe viitor să scape lumea de sub blestemul păcatului. De Paşti, la Învierea Domnului această promisiune devine realitate şi aşa fiind, oare nu i se cuvin mult mai multe daruri decât la naştere. Şi dacă da, atunci nu este aceasta un motiv mai întemeiat decât la Crăciun ca noi să facem daruri.
Nu are nimic sărbătorirea iepuraşului de Paşti ce nu putem găsi în sărbătorirea Învierii Domnului. De fapt mi-e şi ruşine că am ajuns să compar una cu alta, dar asta e lumea în care trăim, o lume care vrea să-l scoată pe Dumnezeu din toate aspectele vieţii.
Bucuraţi-vă de Învierea Domnului!
(Claudiu)
ella87ella
aprilie 1, 2010 @ 12:15 pm
Frumos articolul,din pacate aceasta este realitate in care traim:sad:,magazinele sunt pline de iepurasi,oitze,oua….cred ca raul consta in a uita semnificatia Pastelui,poti sa cumperi aceste lucruri,dar sa nu uiti de importantanta Pastelui.
Desi lumea uita,este ingrijorata cu mancarea,gratarele,bautura,cumparaturile de Pasti,se transforma intr-o petrecere lumeasca totul.
gabriela
aprilie 1, 2010 @ 12:19 pm
Oare cum ar trebui sa simta crestinul Invierea Domnului?
admin
aprilie 1, 2010 @ 12:32 pm
In primul rand ar trebui sa simta Invierea. Apoi „cum” ar trebui:
Ca si cum ar fi murit si ar fi inviat impreuna cu Mantuitorul.
Mai pe larg si mai frumos ne spune Sf. Nicolae Velimirovici aici:
https://www.ortodoxiatinerilor.ro/2010/03/sa-iubesti-pre-domnul-dumnezeul-tau-cu-toata-inima-ta/
Catalin
aprilie 2, 2010 @ 9:54 am
Vedem foarte clar pe ce se pune accentul de Paști, în mass-media și în conștiința creștinilor cu numele: pe MASA de Paști, pe MIEL și pe IEPURAȘ.
Și nu numai iepurașul (care este importat din occident și are același scop cu Moș Crăciun, de a devia atenția de la Hristos), ci nici măcar mult-doritul miel NU reprezintă un obicei de Paște.
http://www.jurnalul.ro/stire-special/mielul-de-pasti-nu-face-parte-din-randuiala-bisericeasca-540148.html
Părintele Vasile Gavrilă spune clar în acest articol că obiceiul mielului este derivat din Vechiul Testament, neavând nicio legătură cu jertfa lui Hristos!
Vedem peste tot că se spune că MASA de Paști costă nu știu câte milioane, că unii nu vor avea o masă îmbelșugată etc., de parcă MASA contează cel mai mult; nu curățarea patimilor noastre, nu introspecția conștiinței noastre, nu plânsul pentru chinurile îndurate de Mântuitorul Hristos pentru noi cei atât de păcătoși și de vinovați, nu curățirea noastră, nici prezența la sfintele slujbe, nu Învierea Domnului și învierea noastră (incluzând aici și Deniile și Prohodul), CI MASA de Paști contează!… Eventual și distracțiile de după, acestea sunt cele mai importante – în viziunea unora…
Domnul să ne lumineze și să ne învieze pe toți!
Dan
aprilie 2, 2010 @ 10:27 am
Chiar discutam ieri despre denaturarea simbolului acestei Mari Sarbatori !
Ma bucur ca mai exista cineva care impartaseste aceleasi idei !
Viata de azi a devenit un mod de a consuma idei „alterate”. Sarbatori Fericite si nu uitati de mesajul real acestor zile!
Florin
aprilie 2, 2010 @ 9:33 pm
Mă iertaţi că nu am acum legătură cu subiectul, dar unde au dispărut categoriile, că aveam nevoie acum de un tip de articole… 🙁
Mulţumesc.
Dan
aprilie 2, 2010 @ 10:06 pm
Le gasesti si in prima linie din bara orizontala de sub imaginea site-ului:
Convertiri, Credinta si stiinta, eu si El, Fapte bune….etc
Florin
aprilie 2, 2010 @ 10:28 pm
Mai demult le-am vazut in dreapta…
Acum am observat ca sunt in header.
Lucia
aprilie 3, 2010 @ 7:39 am
Oare când se va epuiza „iepurizarea” de Paşti ? Când ne vom trezi din „somnul” credinţei (care naşte Iepuraşul de Paşti, după cum „somnul raţiunii naşte monştri”… ) ?
Lucia
aprilie 3, 2010 @ 12:50 pm
Fie ca noaptea Învierii să vă umple – tuturor – inimile de lumină sfântă, pace, bucurie deplină şi mai ales de IUBIREA Domnului…
Emy
aprilie 3, 2010 @ 2:03 pm
Asa zisul Iepuras de Paste a fost o nascocire a Celui Rau ca cinstirea omului fata de Sarbatoarea Pascala sa-i fie smintita,astfel in loc de a cinsti cum Fiul Domnului S-a rastignit pentru noi pacatosii,prin cata suferinta a trecut nevinovat dar apoi a Inviata dupa cum a prorocit Scriptura, omul a ales sa-si daruiasca cadouri,sa bea,sa curveasca etc.
Iepurele de paste este si trebuie sa fie o erezie otravita care-si face loc precum un cancer tot mai mult in Ortodoxie fara sa aibe ceva in comun.
Pastele nu este o sarbatoare de cadorisire a semenilor nostrii,poate sa ajutam neputinciosii,luati aminte caci chiar si vinul cel ami bun isi pierde valoarea daca il beti otravit.
Fiti drepti si aduceti-va aportul in Dreapta Credinta,invatati copii si invatati-va si pe voie sa nu accepte aceast cancer de ipuras in credinta noastra,iepurasul este un viclesug a unora dea se imbogati in cele pamantesti.
Valentin
aprilie 3, 2010 @ 7:29 pm
Cea mai frumoasa utrenie a invierii:
http://www.trilulilu.ro/vylyca84/b7a4fb04a7b6e0
Veronica
aprilie 4, 2010 @ 8:49 am
HRISTOS A INVIAT!
seb
aprilie 14, 2013 @ 10:19 pm
1)Iepurasul este un simbol al fertilitatii, iar sarbatoare Pastelui a fost suprapusa peste cea a echinoctiului de primavara pentru a prinde la popoarele barbare din Europa
2)evreii nu au fost sclavi in Egipt 🙂
Dan Tudorache
aprilie 15, 2013 @ 8:05 am
Seb(astian)?, iartă-mă te rog că-ți răspund cu o ironie: dacă evreii nu au fost sclavi în Egipt, atunci ce statut au avut? Au fost cumva latifundiari?