Skip to content

6 Comentarii

  1. Laura Stifter
    noiembrie 16, 2012 @ 11:44 pm

    Un articol foarte bine documentat, felicitări!
    Da… Dacă n-aş fi avut doi domni profesori de Istorie foarte sinceri care mi-au arătat şi aspectele negative ale Revoluţiei Franceze, poate că aş fi rămas multă vreme cu ideea (incorectă din punct de vedere istoric) conform căreia evenimentele de atunci ar fi fost o manifestare a dorinţei de libertate, o încercare a celor din „starea a treia” de a-şi obţine drepturile.
    Participând la olimpiada de Istorie, am citit atunci toate manualele de cls. a X-a de pe piaţă şi… n-am găsit nici măcar o singură propoziţie care să amintească de persecuţiile la care au fost supuşi creştinii în acei ani.
    Sunt combătute atât de frecvent ideologiile extremiste ale sec. XX, dar se încearcă promovarea aberaţiilor care le-au generat. De ce oare? În perioada Revoluţiei Franceze, credinţa creştină a fost înlocuită cu un cult al raţiunii. Fanaticii anticreştini au ucis preoţi şi credincioşi în numele… libertăţii, în numele drepturilor omului, iar astăzi sunt consideraţi ca promotori ai democraţiei. Foarte ciudată atitudine…
    „Cine nu cunoaşte trecutul este condamnat să-l repete”, iar cine încearcă să-l falsifice…
    Cred că acele cuvinte ale Mântuitorului despre relaţia dintre adevăr şi libertate („…veţi cunoaşte Adevărul, iar ADevărul vă va face liberi”) sunt actuale nu doar în sens teologic, ci chiar şi în privinţa cunoaşterii adevărurilor relative din lumea aceasta (de exemplu, a adevărurilor istorice).
    Ateii din Franţa acelor ani voiau libertate, dar… nu şi pentru creştini; promovau dreptul la viaţă, dar nu şi pentru adversarii lor politici, pe care-i decapitau pe bandă rulantă. Efectele acţiunilor anticreştine de atunci pot fi observate şi în societatea franceză a zilelor noastre, Franţa fiind, aşa cum se ştie, una dintre cele mai secularizate state ale Europei.
    „O, libertate! Tu eşti strigătul lumii, dar încă nu eşti credinţa ei!”
    Dacă sloganul Revoluţiei Franceze a fost „Libertate, egalitate, fraternitate”, noi, creştinii, putem răspunde prin deviza: credinţă, libertate, iubire! 🙂

    Dumnezeu să fie cu noi şi să ne ferească de ispita oricărei ideologii!

    Doamne ajută!

    P. S. Ideea despre deviza „Credinţă, libertate, iubire” mi-a venit în minte datorită unui citat pe care l-am reţinut de la părintele Steinhardt (din „Dăruind vei dobândi”): „Triada lui Hristos: credinţă, libertate, iubire”. 🙂

    Reply

  2. sdaniel
    noiembrie 19, 2012 @ 7:09 pm

    Orice miscare ideologica care a adus o schimbare reala a avut si parti bune si parti rele. Iluminismul a fost un real progres pentru omenire. Bineinteles ca a avut si parti intunecate. De asta articolul mi se pare tendentios. Sa acuzi iluminismul care a avut loc in sec. 18 de teroarea din sec. 20 (adica 200 de ani diferenta intre ele !!!) este ca si cum l-ai acuza pe Isus de faptele lui Torquemada. :))

    Reply

  3. sdaniel
    noiembrie 19, 2012 @ 7:13 pm

    Laura
    Franta, asa cum este ea de secularizata este mult peste Romania din toate punctele de vedere, incepand cu nivelul de trai, respectul fata de cetatean si terminand cu gradul de cultura si educatie. Singurul lucru pe care il avem peste francezi este religia. Zau daca nu as renunta la religie (ca natiune ma refer) pentru a avea un statut similar Frantei, Germaniei, Suediei sau altor state seculare.
    Daca asta ar fi pretul, l-as plati bucuros (utopic vorbind).

    Reply

  4. Danut Nancu
    noiembrie 20, 2012 @ 2:36 pm

    Pt. sdaniel:
    1. Articolul vorbește despre Teroarea Revoluției Franceze, în primul rând, apoi de cea din sec.XX.
    2. Mitul progresului, al Luminilor opuse obscurantismului religios se poate ușor decela în răspunsul d-voastră, acum, la peste 200 de ani de la evenimente. Nu intenționez să vă fac procese de intenție, doar constat. Gândirea omului modern este impregnată de clișeele hrănite prin educația din școlile laice. Vă dau un exemplu: Căderea Bastiliei reprezintă sărbătoarea națională a Franței, simbol al [i]”eliberării luptătorilor pentru libertate din hrubele întunecate unde erau închiși de regimul monarhist și catolic”. [/i] Realitatea este șocant de diferită: În Bastilia erau închiși 7 (ȘAPTE) oameni, iar unul dintre ei era marchizul de Sade (care avea probleme cu legea din considerente de imoralitate și scandal public). Cam la asta s-a redus episodul ”eliberării din sclavie”.
    3. Societatea Vechiului Regim (înainte de 1789) din Franța era una dintre cele mai pașnice și civilizate care au existat în istorie. Nu confundați dezlănțuirea mulțimilor, înrolarea obligatorie în armată și apariția războiului modern, cu milioane de victime, cu [i]”schimbări reale în bine”. [/i] Cum vă imaginați că putea Napoleon să ajungă până în Rusia, cucerind toată Europa? Simplu: decretând înrolarea obligatorie! Acest lucru era de neconceput pentru lumea civilizată înainte de Revoluția Franceză. Războiul reprezenta o afacere a profesioniștilor mercenari aflați în slujba regatelor care nu afecta decât în mică măsură țesătura socială.
    4. Există o continuitate la nivel ideologic între iacobini și bolșevici, care se perpetuează în tot cursul sec.XIX. Limbajul dă seamă despre asta. Ideile, doctrinele, metodele. Citiți [i]”Demonii”[/i] lui Dostoievski pentru a descoperi celule iacobine în Rusia țarilor. Am să revin pe tema asta.

    [b]sdaniel:[/b] [i]”Zau daca nu as renunta la religie (ca natiune ma refer) pentru a avea un statut similar Frantei, Germaniei, Suediei sau altor state seculare”.[/i]
    Vă recomand să cugetați la [i]”Scris este: Nu numai cu paine va trai omul, ci cu tot cuvantul care iese din gura lui Dumnezeu” [/i] (Matei 4,4).

    Reply

  5. Danut Nancu
    noiembrie 20, 2012 @ 2:59 pm

    Despre vitraliile din Vendee nu cred să vi se fi spus în școală:

    Vitraliile arată că pentru populația din Vendée, „Declarația Drepturilor Omului”, prezentată de mulți istorici ca un document care definește începutul unei epoci istorice noi, în care se elimină caracterul arbitrar al regimurilor absolutiste anterioare, este de fapt o ficțiune, realitatea fiind instaurarea unui regim mai brutal decât cel anterior. Vitraliile arată că pentru populația din Vendée, lozinca „Libertate, Egalitate, Fraternitate”, considerată și în prezent ca o definiție a valorilor republicii franceze, nu era decât o frază demagogică, lipsită de conținut chiar pentru reprezentanții acestei republici. [221] [222]

    La 14 iulie 1795, după înnăbușirea revoltei din Vendée, cântecul La Marseillaise a fost declarat imn național al Republicii Franceze. Cântecul conține versurile:

    Entendez-vous dans nos campagnes

    Mugir ces féroces soldats?
    Ils viennent jusque dans vos bras
    Égorger vos fils et vos compagnes.

    Îi auziți pe plaiurile noastre
    Mugind pe-acești soldați sălbatici?
    Ei vin și chiar în brațele voastre
    Vă omoară copii și nevestele

    Vitraliile arată limpede pe cine vedeau locuitorii din Vendée ca soldați sălbatici ucigași: erau soldații Republicii Franceze. Și vitraliile își mențin rolul de a aminte noilor generații despre suferințele din timpul unui război civil pe care istoriografia oficială continuă să îl prezinte doar ca o răscoală regională.

    [b]pentru amănunte consultați:[/b]

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Vitralii_despre_r%C4%83zboiul_din_Vend%C3%A9e

    Reply

  6. cristirg
    septembrie 9, 2014 @ 7:23 am

    IPS Serafim de Pireu la Mangalia – Predica impotriva Masoneriei 07.09. 2014 :

    https://www.youtube.com/watch?v=Xke1lfQe34E

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *