Împotriva evolutionismului teist
Evoluţionismul teist este teoria celor care cred în Dumnezeu şi recunosc că lumea a fost creată de El, dar dupa modelul evoluţiei speciilor in „milioane” de ani. Pentru ca evolutionismul teist intra in sfera credintei, ea reprezinta o erezie, si pentru asta suntem nevoiti sa aducem câteva argumente patristice împotriva acestei teorii:
Sfântul Ioan Gură de Aur spune: „A nu crede în cele scrise în dumnezeiasca Scriptură, ci a introduce altele din mintea ta, socot că acest lucru aduce mare primejdie pe capul celor ce îndrăznesc să facă aceasta.”
Sfântul Ignatie Briancianinov ne învaţă astfel: „Sfântul Duh, care a grăit prin prooroci şi apostoli cuvântul lui Dumnezeu, l-a tâlcuit prin Sfinţii Părinţi. Atât cuvântul lui Dumnezeu, cât şi tâlcuirea lui sunt dar al Sfântului Duh. Numai această tâlcuire o primeşte Sfânta Biserică Ortodoxă! Numai această tâlcuire o primesc adevăraţii ei fii! Cel ce tâlcuieşte după bunul plac Evanghelia şi întreaga Scriptură, leapădă prin aceasta tâlcuirea ei de către Sfinţii Părinţi, de către Sfântul Duh. Cel care leapădă tâlcuirea de către Sfântul Duh, leapădă, fără nici o îndoială, însăşi Sfânta Scriptură.”
Sfântul Vasile cel Mare nu acceptă interpretarea alegorică a evenimentelor din cele şase zile ale Facerii. „Trebuie să spunem un cuvânt şi despre învăţaţii noştri din Biserică; aceştia vorbesc despre despărţirea apelor; şi, sub pretextul unei învăţături duhovniceşti şi al unor gânduri mai înalte, au recurs la alegorie, zicând că prin ape se înţeleg, în chip figurat, puterile spirituale… Să respingem cuvintele acestea, ca pe nişte interpretări făcute în vis, şi ca pe nişte basme băbeşti! Să înţelegem prin apă, apa.” „Eu când aud că Scriptura zice: «iarbă», înţeleg iarbă; când aud «plantă», «peşte», «fiară», «dobitoc», pe toate le înţeleg aşa cum sunt spuse.”
„Cei care folosesc interpretarea alegorică au încercat să dea credit Scripturii, punând pe seama ei propriile lor idei, schimbând sensul cuvintelor Scripturii cu folosirea unui limbaj figurat. Înseamnă însă să te faci mai înţelept decât cuvintele Duhului, când, în chip de interpretare a Scripturii, introduci în Scriptură ideile tale.”
Sfântul Efrem Sirul ne spune la fel în Tâlcuire la Cartea Facerii:
„Nimenea să nu creadă că zidirea cea de Şase Zile este o alegorie; tot aşa, nu este îngăduit a zice, că ceea ce pare, potrivit celor istorisite, a fi fost zidit în şase zile, a fost zidit într-o singură clipă, şi, de asemenea, că unele nume înfăţişate în acea istorisire fie nu înseamnă nimic, fie înseamnă altceva. Dimpotrivă, trebuie să ştim că întocmai cum cerul şi pământul ce s-au zidit întru început sunt chiar cerul şi pământul, iar nu altceva ce s-ar înţelege sub numele de cer şi pământ, tot aşa, tot ce altceva se zice a fi fost zidit şi tocmit cu rânduială după zidirea cerului şi a pământului, nu sunt numiri goale, ci însăşi fiinţa firilor zidite corespunde puterii numelor acestora.”
Despre crearea plantelor, Sfântul Vasile cel Mare spune:
„«Să răsară pământul!» Gândeşte-mi-te că aceste puţine cuvinte şi această poruncă scurtă au făcut ca pământul cel neroditor să odrăslească dintr-o dată şi să se pornească spre naşterea de roade.” „Şi într-o clipită de vreme, pământul, ca să păzească legile Creatorului, începând cu odrăslirea, a trecut plantele prin toate fazele lor de creştere, şi le-a adus îndată la desăvârşire.”
Iar despre păstrarea felului vieţuitoarelor, Sfântul Vasile spune: „Colţişorul trestiei nu odrăsleşte măslinul, ci din trestie iese altă trestie, iar din seminţe răsar plante înrudite cu seminţele aruncate în pământ. Şi astfel, ceea ce a ieşit din pământ la cea dintâi naştere a plantei, aceea se păstrează şi până acum; iar prin răsărirea în continuare se păstrează felul.”
Despre zilele creaţiei, Sfântul Ioan Gură de Aur spune: „Dumnezeu a numit sfârşitul luminii seara, iar sfârşitul nopţii dimineaţa; şi pe amândouă le-a numit zi, ca să nu ne înşelăm, nici să socotim că seara este sfârşit zilei, ci să ştim bine că lungimea amândorura face o zi.”
Iar cuviosul Ioan de la Valaam spune următoarele: „Un misionar academician mi-a spus: «În istoria Facerii dumnezeieşti trebuie să înţelegem cuvântul ziuă ca milioane de zile.» Sărmanul misionar! El şi-L închipuie pe Făcătorul Atotputernic ca fiind foarte neputincios, ca unul care are nevoie de milioane de zile pentru a crea.”
Despre faptul că Dumnezeu l-a făcut pe om luând ţărână din pământ, Sfântul Ioan Gură de Aur ne învaţă astfel: „A făcut, – spune Scriptura – Dumnezeu pe om luând ţărână din pământ. Ce spui? A făcut pe om luând ţărână din pământ? Da, ne răspunde dumnezeiasca Scriptură. Şi n-a spus simplu «pământ», ci «ţărână», ca şi cum a spus partea cea mai proastă şi mai de puţin preţ din pământ.
Mari şi ciudate ţi se par cele spuse! Dar dacă te gândeşti cine e Creatorul, n-ai să te mai îndoieşti de ce s-a făcut, ci ai să te minunezi şi ai să te închini puterii Creatorului. Iar dacă ai vrea să le cercetezi pe toate cu slăbiciunea gândurilor tale, e firesc să-ţi treacă prin minte şi aceea că din pământ nu se poate face niciodată trup omenesc, ci doar oale şi ulcele, trup ca acesta al nostru, niciodată! Vezi, că dacă nu avem în minte puterea Creatorului şi dacă nu potolim propriile noastre gânduri care dau la iveală marea noastră slăbiciune, nu putem primi înălţimea spuselor Scripturii?”
Aşa ne învaţă şi Sfântul Ioan Damaschin: „Cuvântul Adam se tălmăceşte: făcut din pământ; şi este neîndoielnic că firea omului este făcută din pământ, pentru că a fost plăsmuit din pământ.”
Iar despre nobleţea sufletului nostru, tâlcuind cuvintele „şi a suflat în faţa lui suflare de viaţă”, sfântul Ioan Gură de Aur spune: „Având, dar, în minte acestea toate şi gândindu-ne la nobleţea sufletului nostru, să nu facem nici o faptă nevrednică de el, să nu-l murdărim cu fapte urâte. Să nu-l coborâm, supunându-l trupului!”
Părintele Dumitru Stăniloae spune: „Omul, după învăţătura creştină, e adus la existenţă de la început ca spirit întrupat, sau ca unitate constituită din suflet şi trup, printr-un act creator special al lui Dumnezeu. Pentru aceasta trebuia să existe lumea ca natură, dar omul nu e opera naturii, deşi e legat de ea… Actul de creare a omului se deosebeşte de actul de creare a naturii chiar şi în componenta lui referitoare la trup. Dumnezeu a făcut trupul «luând ţărână din pământ», deci n-a poruncit simplu pământului să-l producă, dându-i putere în scopul acesta. Prin aceasta a deosebit trupul de restul naturii, mai mult decât se deosebesc trupurile diferitelor animale, de natură. A făcut trupul pentru suflet înrudit în mod special cu Dumnezeu.”
Părintele Dumitru Stăniloae ne învaţă că „Dumnezeu, ca iubire, lucrează totdeauna cu iubire. Iar iubirea nu creează nici un rău. Robia lui Adam este urmarea naturală a înfrângerii lui, durerea lui este rezultatul fiziologic al traumatizării proprii prin deviere de la drumul lui şi moartea este rezultatul depărtării de Dumnezeu.A socoti pe Dumnezeu cauza durerii şi a morţii este o rătăcire esenţială, o adevărată injurie la adresa Lui. Pe plan soteriologic, ea este o adevărată erezie, căci privează Crucea lui Hristos de conţinutul ei real istoric şi antropologic, care e cel al victoriei asupra satanei, şi o preface în simplu instrument al durerii şi al îmblânzirii «mâniei lui Dumnezeu».”
„Concepţia scriptural-patristică socoteşte întrgul celor Şase Zile ale Facerii ca pe un şir de lucrări dumnezeieşti; concepţia ştiinţifică uniformistă socoteşte că la originea tuturor lucrurilor (atât cât cred savanţii că poate fi ea urmărită) nu se află nimic altceva decât procese naturale. Nu se pot găsi păreri mai diferite decât acestea, şi orice amestec al celor două nu poate fi decât un lucru arbitrar şi fantezist.”
Sursa: Apologeticum
Laura-optimista
mai 27, 2010 @ 7:38 pm
Cred că demnitatea noastră de fiinţe create după chipul lui Dumnezeu, făpturi raţionale pentru care Hristos S-a întrupat şi a murit pe cruce este descrisă în cântările bisericeşti ortodoxe într-un mod deosebit de impresionant: „Chipul măririi Tale celei negrăite sunt, măcar că port rănile păcatului. Miluieşte făptura Ta, Stăpâne şi mă fă iarăş cetăţean al raiului”. Totuşi, nobleţea firii noastre nu a fost înţeleasă de către acei oameni de ştiinţă care, bazându-se în mod excesiv pe raţiunea lor, au încercat să alcătuiască o altă teorie cosmogonică străină de învăţătura creştină(ca şi cum n-ar exista suficiente erezii), creând mitul evoluţiei omului(auziţi!) din maimuţă. În locul credinţei creştine, conform căreia demnitatea umană constă în chipul lui Dumnezeu din noi, ei au preferat să creadă că omul îşi are originea în… maimuţe, adică este superior fiinţelor neraţionale, dar a evoluat din acestea. Consider că acestor puţin credincioşi li se potrivesc foarte bine cuvintele Psalmistului: „Omul, în cinste fiind, nu s-a priceput. alăturatu-s-a dobitoacelor celor fără de minte şi s-a asemănat lor.”
Îmi cer scuze, dacă am scris ceva necuviincios la adresa oamenilor de ştiinţă. Ştiu că există mulţi savanţi renumiţi, a căror credinţă în Dumnezeu salvează această categorie de persoane de acuzaţia de ateism. Blaise Pascal şi A. Einstein sunt doar două exemple de savanţi ai lumii acesteia, care L-au mărturisit pe Hristos, cunoscând puterea Sa din lumea creată.
„Adevărata ştiinţă duce la credinţă.”
Hristos în mijlocul nostru!
Veaceslavv
mai 28, 2010 @ 7:06 am
Deci, este greşit să acceptăm ideia creaţionismului evoluţionist?
admin
mai 28, 2010 @ 9:14 am
Veaceslavv, creationismul evolutionist nu este doar o greseala ci o erezie. Vom publica cat de curant un articol pe tema aceasta ca sa aratam gravele abateri dogmatice si implicatiile unei astfel de interpretari.
Eugenia
mai 31, 2010 @ 1:50 pm
A se vedea cartea „Argumente stiintifice contra evolutionismului” de Ioan Vladuca in care este dezbatuta si aceasta tema.
Calin Tatar
februarie 9, 2011 @ 10:13 pm
Pro sau contra
Cel mai bine este ca fiecare sa creada ce vrea si sa dispara polemicile inutile. Unii atei pot accepta riscul pariului lui Pascal. Impotriva musulmanilor avem un dinte dar si ei au impotriva noastra. Budismul este mai tolerant dar nu stiu sa se practice la noi ca i-as vizita cu drag. Doamne Ajuta.
Dan
februarie 10, 2011 @ 7:34 am
Nu mai Cataline, nu asa. Sa credem ceea ce este conform cu realitatea…nu ce ne inchipuim despre lume. Ca altfel credem prostii care ne fac sa traim in prostie, ca niste prosti, ratandu-ne complet existenta.
Iata de ce este atat de important sa credem in ceea ce trebuie, iar nu in ceea ce ne convine.
Polemici sunt de cand e lumea si pamantul si vor fi pana la sfrasitul lumii asteia in care ne ducem zilele.
Sa nu uitam ca prima polemica a inceput intre Dumnezeu si fostii ingeri de lumina, diavolii. Apoi polemica s-a intins si intre Dumnezeu si om, ca omul nu a vrut sa asculte…ci sa se dea si el cu polemizatorul certaret.
De la acel episod in care omul se cearta cu Dumnezeu in Rai, s-a ajuns sa se certe si oamenii intre ei. Asa de tare au facut polemica oamenii, inca de la inceput, incat s-a ajuns la crima lui Cain asupra lui Abel.
Si de atunci o tinem tot asa…ne certam toti oamenii intre noi. Dar polemicile nu o sa se opreasca daca fiecare va crede ce vrea, ci doar atunci cand ne impacam cu Dumnezeu, caci aceasta a fost si este singura stare in care nu s-au certat si nu se cearta oamenii intre ei. Ca sa ne impacam cu Dumnezeu trebuie sa ajungem la aceeasi parere cu El, nu cu vrajmasul. Dar lucrul acesta nu se intampla pentru ca….fiecare crede in ce ii convine, nu in ce trebuie.
Iata aceasta a fost o scurta istorie a polemicii 🙂
Radu
februarie 10, 2011 @ 2:03 pm
Calin, nu-ti fie frica sa te indoiesti si sa iti asumi ceva. Nu exista calea unica de a ajunge la adevarul absolut, desi daca te apropii de diferite religii s-ar putea sa zica fiecare ca este ‘calea cea dreapta’. Budism exista la noi trebuie doar sa cauti.