Incursiune in opera de mantuire a neamului omenesc
In lumea aceasta ,in a sasea zi, ca o coroana a creatiei, Dumnezeu l-a facut pe om, “dupa chipul si asemanarea Sa”(Facere 1, 26).Dar nedorind ca omul sa fie singur, “a facut Dumnezeu barbat si femeie;din coasta lui(a barbatului)a facut femeie” (Facere 1, 27)…Si toate erau “bune foarte”(Facere 1, 31)…Insa, incalcare poruncii Dumnezeului de a nu manca din pomul oprit, a adus cu sine caderea omului in pacat si , totodata, alterarea fiintei umane, dar si a intregii creatii ce i s-a dat in stapanire. Astfel, savarsirea pacatului stramosesc de catre protoparintii nostri, Adam si Eva, a adus MOARTEA, trupeasca si sufleteasca.De aceea, omul VECHI a cautat innoirea, a cautat sa Se impace cu Dumnezeu, si, mai mult ca oricand, dupa mii de ani de la caderea in pacat, oamenii au asteptat sosirea unui Izbavitor, a unui Mantuitor Care sa-I ridice din intunericul pacatelor si sa-i izbaveasca de moartea cea sufleteasca.
Astfel, din multa bunatate a Sa si din intelepciunea Sa cea nemarginita, Dumnezeu-Tatal, L-a trimis in lume pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut din veci, “lumina din lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat”(Simbolul Credintei, articolul 2). Din bunavointa lui Dumnezeu Tatal, am primit un model de smerenie desavarsita si de ascultare desavarsita, in persoana lui Iisus Hristos ce S-a coborat in pantecele Fecioarei Maria si S-a salasluit in trup omenesc, in fiinta ei straina de barbat. Asa S-a coborat Hristos la statura de om fara de pacat “pentru noi si pentru a noastra mantuire”, ca sa ne ridice pe noi, cei cu pacat, la statura lui Dumnezeu dupa har. Slava Lui pentru toate!
Intrupandu-Se din Sfanta Fecioara Maria, Dumnezeu-Fiul a capatat trup omenesc, dar firea I-a ramas indumnezeita.Astfel, El indeplineste doua activitati, dar pe cele omenesti, le face dumnezeieste(caci le rabda pe toate cu smerenie, ne da un exemplu desavarsit de smerenie), insa pe cele dumnezeiesti le implineste omeneste(oferindu-ne, iar, un model de smerenie absoluta si de ascultare a Tatalui pana la moarte, “si inca moarte pe Cruce”, precum zice Sf.Ap.Pavel filipenilor).
Desi sunt doua activitati, ele nu se amesteca, dar nici nu sunt despartite sau impartite, ci “precum cutitul si focul sunt doua materii diferite si indeplinesc doua activitati diferite, asa sunt si firile Domnului, neamestecate si nedespartite.Cutitului,fierului, ii apartine activitatea de a taia, iar focului, activitatea de a arde. Si dupa cum cu privire la cutitul inrosit in foc se pastreaza atat firile focului , cat si cele ale fierului, si dupa cum nu exista nici taiere fara ardere, dar nici ardere fara taiere, tot asa nu sunt despartite nici cele doua firi si activitati ale Domnului, ele nefiind amestecate”(Sf.Ioan Damaschin). Omeneste este insa a tine mana copilei si a o scutura, dar dumnezeieste este a o invia.
Prin Jertfa de pe Cruce, Mantuitorul ne-a oferit un model de smerenie desavarsita, pe care il putem urma si noi. Drept aceea, mereu sa avem in ganduri si in inimi, Rugaciunea lui Iisus(a inimii):”Doamne, Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul/pacatoasa!”, pentru ca astfel sa castigam indurarea si milostivirea lui Dumnezeu, sa fim binecuvantati ca fii ai lui Dumnezeu , sa facem voia Tatalui si sa fim ASCULTATORI PANA LA MOARTE, precum si Hristos S-a facut ascultator pe Sine.Dar vor veni limbi viclene ce vor zice:Dar cum sa fim noi ascultatori precum Iisus Hristos, cand stim ca El a avut trup indumnezeit?Prea bine, aici ar trebui sa luam seama la faptul ca pe cele dumnezeiesti le-a implinit omeneste, iar pe cele omenesti le-a mplinit dumnezeieste, adica ne-a oferit un model de smerenie desavarsita, deoarece toata viata Lui Si-a lasat-o in grija Tatalui.Tot asa si noi, daca nu ne vom ingriji de cele lumesti, harul Duhului Sfant va fi in noi, Se va salaslui cu bucurie in noi, noi vom trai doar pentru Hristos, sufletul nostru in timpul rugaciunii va fi in extaz(cea mai inalta treapta a rugaciunii), noi nu vom mai fi noi, ci vom rosti ca Sfantul Apostol Pavel, care ne spune ca Hristos S-a salasluit in el, Duhul Sfant S-a salasluit in el si nu mai traieste el, ci Duhul traieste in el. Noi putem reactualiza Jertfa Mantuitorului prin Sfanta Euharistie, care este o jertfa nesangeroasa, putem sa ne impartasim cu Cinstitul Trup si Sfantul Sange pentru a-L readuce pe Hristos mai aproape de noi, pentru a deveni purtatori de Hristos sau hristofori, indumnezeindu-ne si noi dupa har, nu dupa fiinta.
Tot asa, pacea mult-ravnita va fi in noi, iar noi vom rasfrange pacea pe care o purtam oriunde vom vedea un suflet tulburat si pierdut, vom aduce pace printre ganduri tulburatoare…iar pacea de care vorbesc este cea de care ne-a zis Mantuitorul: ”Pacea Mea o dau voua, pacea Mea o las voua, nu precum va da lumea va dau Eu”(Sf.Scriptura)…Si pacea mai e cea pe care ne-o uram zilnic:”Mergi in pace!”, “Pace tuturor!”,”bucurie, pace , binecuvantare!”
Asa sa ne ajute Dumnezeu, iar Maica Domnului sa ne fie vesnic Acoperamant!Amin
(RDF)