Pr. Iustin Petre – „Sfânta Împărtășanie vă schimbă fundamental viața” (Conferință Galați, 8 aprilie 2014)
Doamne ajută.
Aseară am avut bucuria să-l primim la Galați pe părintele Iustin Petre, starețul Mănăstirii Sfântul Ioan Casian din Dobrogea, un om care m-a impresionat prin blândețea sa, prin dragostea cu care ne-a vorbit dar și prin felul temeinic în care și-a pregătit conferința.
Au fost mai mult de 3 ore în care am ascultat cu sufletul la gură cum toată viața unui creștin ortodox în Biserică se rezumă la întâlnirea lui cu Dumnezeu în Sfânta Euharistie, restul sunt detalii. Vă încurajez cu mult drag să o ascultați, să aveți răbdare să s-o ascultați până la capăt, pentru că sunt lucruri esențiale pentru mântuirea noastră.
Mai jos voi reda câteva idei pe care le-am reținut din conferință:
Cum poate omul să devină Dumnezeu?
Cum poate omul să devină altceva decât ceea ce este? Din punct de vedere genetic nu există salt ontologic, de la o specie la alta. Pentru ca omul să devină Dumnezeu, Domnul a realizat o nouă „specie”: Dumnezeu-Omul prin Fiul lui Dumnezeu care S-a făcut om, luând trup din Fecioara Maria.
Singura cale care te face altceva decât ceea ce ești este primirea lui Iisus Hristos în ființa noastră prin Sfânta Euharistie.
Unii creștini spun că Biserica a fost ineficientă în viața lor și după ani de zile de participat la viața Bisericii sunt la fel sufletește. Pentru că nu ne împărtășim regulat, la fiecare Sfântă Liturghie, Biserica ne pare ineficientă.
Pomul vieții din rai este chiar Iisus Hristos.
Patru sunt motivele care opresc pe un credincios de la Sfânta Împărtășanie:
1. Uciderea (inclusiv adulterul)
2. Sentimentul de ură față de cineva.
3. Erezia
4. Desfrânarea în toate formele ei.
Canoanele Bisericii recomandă creștinilor să se împărtășească cât mai des posibil, minim în cele 4 posturi de peste an. Adică în cel mai rău caz în cele 4 posturi de peste an.
Canoanele recomandă creștinilor să se împărtășească în toate praznicele împărătești (Învierea Domnului, Nașterea Domnului, Botezul Domnului, Întâmpinarea Domnului, Nașterea Maicii Domnului, Adormirea Maicii Domnului, și așa mai departe) și ori de câte ori doresc ei.
În săptămâna luminată, adică în perioada din Duminica Paștilor până la Duminica Tomii (8 zile) creștinii trebuie să se împărtășească în fiecare zi, fără să postească, pentru că deja s-au pregătit prin post 50 de zile până la Înviere.
Nu putem să-L iubim pe Dumnezeu dacă nu ne întâlnim cu Dumnezeu cât mai des.
Împărtășindu-ne ajungem să-l iubim pe El, și iubindu-l primim putere să ne dăm viața pentru El, și pentru aproapele nostru. Este așa firesc să-ți dai viața pentru cel pe care-l iubești.
Niciodată să nu cârtim în biserică atunci când vedem pe cineva că se împărtășește și după mintea noastră, n-ar trebuie sau nu este vrednic. Niciodată să nu spunem un cuvânt urât despre cineva înaintea Sfintei Euharistii, sau despre preot sau cei ce se împărtășesc. Este o mare mare greșeală. Cei care fac spectacol în biserică țipând sau vociferând atunci când cineva se împărtășește fac un mare păcat.
Cea mai mare vrednicie pentru a primi Sfânta Euharistie este simțământul nevredniciei.
Nu este firesc ca slujitorii sfintelor altare să refuze să le dea copiilor Sfânta Împărtășanie pe motiv ca au mâncat. Nu există referi în sfintele canoane la această problemă. În schimbul într-un document emis de Sinodul Bisericii Ortodoxe Ruse se spune că până la vârsta de 3 ani copiii se pot împărtăși chiar dacă au mâncat sau au băut. Apoi până la 7 ani, bine ar fi să-i învățăm să nu mănânce și nici să bea dacă este posibil.
Copiii nu trebuiesc înfometați pentru a li se oferi Sfânta Euharistie pentru că altfel vor asocia sentimentul de înfometare în mintea lor cu Sfânta Euharistie, și li se va părea o corvoadă și pe viitor, când vor crește, e posibil să se nu se mai împărtășească.
Cât privește înfrânarea de la relații intime înainte de a primi Sfânta Împărtășanie, canoanele spun doar de înfrânare în ziua primirii Euharistiei și cu o zi înainte.
Nu creștem duhovncește decât în Hristos, prin Sfânta Euharistie. Doar Hristos venit în noi prin Trupul și Sângele Său ne schimbă viața fundamental și vom putea face lucruri care înainte ni se păreau foarte grele.
Cercetați cât mai mult despre acest subiect pentru că este esențial pentru mântuirea noastră.
nova
aprilie 27, 2014 @ 8:46 pm
Am ascultat conferinta aceasta, mutumesc adminului ca a postat-o. Am aflat cateva lucruri noi, in legatura cu altele mai trebuie sa caut, dar impresia generala a fost ca parintele i-a mustrat in permanenta pe credinciosi, retoric si cu multa blandete ce-i drept, ca refuza Sfanta Impartasanie. Stie si parintele, ca si toata lumea, ca cei care ajung in fata Sfantului Potir trec in prealabil si pe la duhovnic care decide daca persoana respectiva se poate impartasi sau nu. Asadar nu e o chestiune ca cineva refuza Sfanta Impartasanie sau decide de capul lui ca de acum incolo se impartaseste in fiecare duminica.
De mare folos ar fi acel Sinod despre care spunea ca s-ar putea sa aiba loc, in care sa se hotarasca unitar ce e canonic si ce nu cu privire la acest subiect. Mai firesc mi se pare sa arate duhovnicii si preotii care e directia, si sa fie cu totii de acord asupra ei, decat sa fie credinciosii pe pozitia de a-i catehiza pe duhovnici. Iertare!