Judecata milostiva
Astazi sarbatorim 100 de ani de la nasterea parintelui Arsenie Boca. Ca o mangaiere parinteasca, scrierile sale ne indreapta pasii spre cararea Imparatiei Cerurilor, acolo unde ne asteapta cu mare dor, impreuna cu toti sfintii, cu Maica Domnului si cu Dumnezeu insusi. Sa ii urmam chemarea din indemnul cuvintelor, luand aripile pocaintei si ale smerenie.
De obicei oamenii nu se întorc la Dumnezeu decât atunci când dau de primejdii, adică atunci când îi ajunge dreptatea dumnezeiască din urmă şi trebuie să dea seama de ce au facut. Nu e rău să te întorci la Dumnezeu nici chiar atunci, în ceasul al unsprezecelea; însă ar fi cu mult mai bine să vii de bunăvoie la rosturile tale veşnice, şi nu tras de mânecă sau pălit cu prăjina din urmă. Dacă am fi noi mai simţiţi, am vedea că Dumnezeu, preamilostivul ne îmbie cu iubire încă din dimineaţa vieţii, taina sfântă a pocăinţei, ca să nu ajungem către seara vieţii aşa de îmblătiţi de rele. Taina pocăinţei este judecata milostivă, ce o face Dumnezeu cu noi păcătoşii, când mergem noi de bunăvoie şi ne mărturisim greşelile.Preoţii poartă preoţia lui Hristos; prin iertarea lor, Dumnezeu te iartă, prin graiul lor, Dumnezeu îţi vorbeşte. Prin ei, Dumnezeu te cheamă, oricât ai fi de păcătos. Mare este Taina pocăinţei, nu numai fiindcă te face din rău bun, din vrăjmaş al lui Dumnezeu, prieten al Lui, ci şi pentru că un lucru aşa de mare e acoperit cu chip smerit. Mila cea fără de margini a Tatălui, ca să scape pe fiii Săi de judecata cea aspră, a dreptăţii după fapte, le trimite, coborând din ceruri, pe Fiul Său cel Unul Născut, să le facă o judecată milostivă şi fără nici o înfricoşare, şi iarăşi să-i împace cu Sine.
Poate tocmai pentru că e aşa de smerită judecata aceasta milostivă, nu pot să vie la mântuitoarea ei binefacere aproape nici unul dintre cei cu mintea plină de „ştiinţă” şi afumată de mândrie. Cum să poată veni, ei care ştiu totul, ei care stăpânesc peste oameni, să vie în genunchi înaintea unui simplu preot şi să-şi înşire toate fărădelegile şi necazurile lor. Nu, asta mândria n-o poate face, să vie de bună voie la smerenie. De aceea, ei dau de asprimea dreptăţii care-i fierbe în zeama lor până li se moaie oasele trufiei.Taina pocăinţei sau mărturisirea e al doilea botez: botezul lacrimilor. Sunt trei botezuri care ne curăţesc de toate: primul, prin care intrăm în obştea creştină e botezul din apă şi din Duh, sau naşterea a doua când suntem înzestraţi cu darurile Duhului Sfanţ, după atotştiinţa de mai înainte a lui Dumnezeu. Acesta nu se mai repetă. Al doilea e botezul pocăinţei, sau al lacrimilor, pe care îl putem face şi trebuie făcut, ori de câte ori ni se încarcă conştiinţa cu greşeli faţă de Dumnezeu, fată de oameni şi faţă de noi înşine. Iar al treilea e botezul sângelui care, dacă se întâmplă să vie necăutat de noi, de asemenea ne spală toate păcatele, mai ales dacă ne-a venit din hotărâta mărturisire a lui Dumnezeu, Cel în Treime închinat şi a Sfintei Sale Biserici. Acesta e un dar pe care-l dă Dumnezeu cui şi cui, din vreme în vreme, mai ales în vremea de prigoană a credinţei creştine drept-măritoare. Acesta iarăşi nu se mai repetă, şi nu atârnă de noi în privinţa venirii, ci numai în privinţa primirii. Sfântul Ciril ne învaţă1:
„Dacă cineva nu primeşte botezul nu se mântuieşte, afară numaide mucenici, care primesc împărăţia şi fară de apă. Mântuitorul, când a mântuit lumea pe cruce şi când I s-a împuns coasta, a izvorât sânge şi apă ca să se boteze cu apă cei ce se botează în vreme de pace şi să se boteze cu sângele lor cei ce se botează în vremea prigoanelor. Mântuitorul numeşte şi mucenicia botez, când zice: „Puteţi să beţi paharul pe care îl beau Eu sau să vă botezaţi cu botezul cu care Mă botez Eu?”2 Lucru de mirare, că pentru pricini pământeşti se găsesc mii şi milioane de oameni, care merg cântând la moarte, dar pentru împăratul Cerurilor abia se mai găsesc puţini, din când în când care să fie liniştiţi şi bucuroşi de moarte. Pentru aceasta trebuie ochii spălaţi mai bine ca să vadă mai departe decât stadia vieţii acesteia vremelnice, precum erau odată sfinţii mărturisitori ai lui Dumnezeu, fericiţi să treacă prin porţile focului şi ascuţişul săbiei la împăratul sufletelor, Mântuitorul nostru. In Taina spovedaniei rogi pe Dumnezeu, căruia I te mărturiseşti, – de faţă fiind şi sluga Sa, tălmaci al voii Sale către tine şi chezaş al tău către Dumnezeu – să-ţi ierte mulţimea relelor ce le-ai făcut, înşirându-le pe toaie după cum te ajută conştiinţa. Şi bun e Dumnezeu, căci te iartă de toate datoriile tale, dar numai dacă ierţi şi tu din inimă, greşelile fraţilor tăi. Dacă nu ierţi, nici Dumnezeu nu te iartă. Şi trebuie să iertăm la nesfârşit, pe toţi din toată inima. Cei vechi se rugau pentru cei ce-i schingiuiau şi le cuprindeau picioarele, binecuvântând pe cei ce-i duceau la moarte; iar alţii ziceau,că ar trebui să cumpărăm cu aur ocările şi necazurile ce le pătimim de la oameni. Totul e să te învoieşti aşa, pentru Dumnezeu, şi El îţi ajută; căci adevărat nu e după fire să iubeşti din toată inima pe cel ce te ucide în tot felul, ci e mai presus de fire. Acesta e înţelesul şi capătul acestei judecăţi milostive a lui Dumnezeu, redobândirea iubirii fără margini, întoarsă de la toate păcatele spre Dumnezeu unul şi spre toţi oamenii. Cât se poate prinde de minunea acestei sfinte taine, iată spunem că ea lucrează revenirea oamenilor la nerăutatea pruncilor.
(Parintele Arsenie Boca – Cararea Imparatiei)
1. Sf. Ciril al Ierusalimului, op. cit., pp, %-()7.
2. Marcu, cap. 10:38
Euphrasie
septembrie 29, 2010 @ 4:03 pm
Ma bucur nespus de mult ca cei 100 de ani de la nasterea parintelui nu au fost trecuti cu vederea!Spre rusinea mea, eu am uitat, dar va multumesc din suflet ca mi-ati amintit!
Dumnezeu sa il aiba in paza pe parintele Arsenie, si sa speram ca la judecata finala, va pune o vorba buna pentru neamul nostru!
Diana
septembrie 29, 2010 @ 6:14 pm
Intrebare
Buna seara. Vin si eu cu o intrebare pentru rubrica „Raspunsuri”.
Cineva imi spune si aud tot mai des la multe persoane „Crezi ca mai exista viata de dincolo? S-a mai intors cineva de acolo? Cine s-a intors, sa ne spuna si noua cum este? Eu nu cred..”
Cu ce putem raspunde ? Daca puteti trata si acest subiect, „Viata de dincolo” cum de altfel a-ti facut cu multe din subectele zilelor noastre, pe intelesul tuturor.
Multumesc. Toate cele bune!
Laura-optimista
septembrie 30, 2010 @ 12:09 pm
Chiar s-a discutat pe această temă la comentariile articolului „Preotul cel mort şi înviat”, dar, desigur, discuţia poate continua, căci existenţa vieţii veşnice reprezintă unul dintre adevărurile fundamentale ale credinţei creştine.
Cine s-a întors din lumea cealaltă? Însuşi Fiul lui Dumnezeu. 🙂 Dacă Mântuitorul Hristos Însuşi ne-a mărturisit că viaţa veşnică este un adevăr şi, prin Învierea Sa, ne-a încredinţat de aceasta, oare mai este necesară o altă mărturie? 🙂 🙂 De asemenea, în scrierile patristice există numeroase mărturii despre aceasta, pentru că unii dintre Sfinţii Părinţi au revenit la viaţa biologică, după ce au văzut lumea spirituală.
Din păcate, atât pot scrie acum, dar când voi avea mai mult timp la dispoziţie, voi reveni şi voi mai posta un comentariu, căci mi-am amintit că am citit în presă, acum câteva luni, despre două situaţii concrete din zilele noastre, ce demonstrează existenţa vieţii veşnice.
PS. O discuţie pe această temă a fost iniţiată de către o doamnă pe nume tot Diana, care a scris articolul „preotul cel mort şi înviat”. Vă recomand să-l citiţi, este foarte interesant… este relatat cazul unui preot care, după ce a stat câteva zile în moarte clinică, s-a întors la viaţa biologică şi a mărturisit… nu vă mai spun, citiţi articolul, pentru că este chiar interesant. 🙂 Pe autoarea articolului respectiv o cheamă tot Diana, ca şi pe dvs. 🙂
Dumnezeu să vă întărească în credinţă!
„Hristos a înviat, bucuria mea!”(Sfântul Serafim de Sarov)
Doamne ajută!
Diana
decembrie 18, 2012 @ 11:28 am
Am o nelamurire …Sf Apostol Pavel spunea ca nu e bine sa te desparti ,pentru ca daca cel cu care esti casatorit se poate mantui prin tine ,dar Par Arsenie Boca le sfatuieste pe femei sa se desparta de barbatii care beau: «Decât să scoţi pe diavol dintr-un beţiv, mai uşor scoţi un suflet din iad.».Imi explica cineva ??
LUCIA
iulie 30, 2014 @ 12:47 pm
PE SITE-UL http://WWW.LIBRARIEINIVERSALA.RO GASITI NOI MARTURII ALE SFINTILOR PARINTI
Ovidiu
noiembrie 12, 2017 @ 1:53 pm
Simplu:du-te la duhovnic,plangi din inima pentru relele pe care le-ai facut si daca cineva ti-a facut rau te rog chiar plangi si pentru pacatele aluia fie ucigas,fie talhar,fur ori orice om care este batjocorit de satana la pacat sa il ierte si pe satana ca sa se mantuiasca ca omul e om iar satana e satana el te poate poseda numai daca tu ii dai voie altfel Dumnezeu intervine daca-i cazul.