Skip to content

12 Comentarii

  1. Dan Sorin
    septembrie 30, 2014 @ 4:04 pm

    Să-mi fie cu iertare dar aici este cam vina preoților. Marii duhovnici din România țin la o Împărtășanie rară așa că noi mirenii nu ne permitem să ne considerăm mai capabili în acest domeniu încât să îi contrazicem. La ora actuală prin sud și Moldova se consideră că preoții care dau Sf. Împărtășanie des sunt preoții superficiali (mă refer strict la ce se întâmplă în România și cu preoții de aici din țară).

    Reply

  2. sharbinsk
    septembrie 30, 2014 @ 6:56 pm

    @dan-s
    „Marii duhovnici din România țin la o Împărtășanie rară așa că noi mirenii nu ne permitem să ne considerăm mai capabili în acest domeniu încât să îi contrazicem.”

    Fără supărare, dar ca să poți practica deasa împărtășanie sau [b]împărtășania continuă [/b]în [b]masă[/b], trebuie să ai și [b]condițiile[/b], adică să fie un popor catehizat și cu frică de Dumnezeu.
    Într-o țară în care rata avorturilor, divorțurile, promiscuitatea sexuală, înșelările yoghine, ereziile, minciuna, hoția,turnătoria, parvenitismul,viciile, ating cote mari, împărtășania continuă rămâne un [b]deziderat nobil[/b].

    Absenteismul din biserici nu se datorează desei sau rarei cuminecări, ci unei insuficiente catehizări.
    Din lipsă de o catehizare minimă, mulți se lasă înșelați de atitudinile ostile bisericii ,sau cad fie în indiferență, fie în nesimțire față de Biserică.

    Nu cred că e vina preoților pt că cer o minimă asceză bazată pe izvoarele bisericii.
    Dacă ar fi să respectăm cu acrivie, unii care au trăit în curvie și au făcut altele urâte, nu ar trebui cununați până nu fac o minimă pocăință( perioadă care poate depăși 1an),pt că li se oferă și Sfânta Împărtășanie la cununie.
    Doar că grija de a închiria o anumită sală, într-o dată anume, primează rațiunilor duhovnicești pt mulți tineri care tratează preotul ca pe un simplu funcționăraș care trebuie să-i servească pt că i-au dat bani.

    Alții mint prin omisiune pt că nu spun tot la spovedanie și iau împărtășania fără sinceritate.

    Si totuși! Din ce văd din practica din ziua de azi se merge foarte mult pe [b]pogorământ[/b] și chiar și cel mai sever preot e pus de multe ori în situația de a oferi Împărtășania cu indulgență.
    Indulgență care în vremurile când se defineau canoanele îl putea costa caterisirea pt că este un administrator iresponsabil al sfintelor taine.

    Preotul care împărtășește are o mare responsabilitate ca iconom(administrator) și apărător al Sfintei Împărtășanii.
    Au fost episcopi martirizați în trecut pt că au refuzat să împărtășească Cezarul care ducea o filosofie de viață contradictorie bisericii.

    Apoi nu cred că Marii Duhovnici dădeau canoane absurde, gen post doar cu ulei pt oamenii care mergeau la sapă, sau oprire pt o perioadă în care exista riscul ca enoriașul să se piardă de tot.
    Asta pt simplul motiv pt că mulți erau preoți și la rându-le se împărtășeau des,deci nu erau împotriva desei împărtășanii, iar Dumnezeu îi lumina în scaunul spovedaniei cum să facă[b] reglajul fin [/b]dintre canon și sufletul omului.

    E bine de înțeles și ce înseamnă Împărtășanie rară?
    E rar să te împărtășești odată pe lună sau pe săptămână, în condițiile în care nu există situații de viață și de moarte care să ceară o împărtășanie urgentă?

    Are împărtășania, mai ales cea practicată la intervale de o lună-două, termen de garanție, expiră ea?

    Tare mi-aș dori ca deasa împărtășanie din Ardeal să fie preluată dintr-o cercetare atentă a Bisericii Primare și a practicii de pe muntele Athos.
    Din păcate am mari suspiciuni că este o rămășiță a greco-catolicismului, și pt motivul că relațiile dintre Athos și Transilvania au fost [b]vagi [/b]multă vreme, iar, influența Vaticanului și-a lăsat amprenta în practica bisericească din Vest și după Marea Unire.
    Chiar primul Patriarh,ardeleanul Miron Cristea, era dintr-o familie greco-catolică.

    Reply

  3. Dan Sorin
    septembrie 30, 2014 @ 8:19 pm

    @sharbinsk: Nu cred că ai fost foarte atent la ce am scris. Preoții din zona Moldovei și din sud nu te lasă să te împărtășești mai des decât la o lună. Eu acasă, în Ardeal, mă spovedeam săptămânal și mă împărtășeam. Deși în Grecia și în Vest și asta se consideră puțin greșit din punct de vedere teologic în sensul că Sf. Spovedanie nu e legată de Sf. Împărtășanie așa cum mulți consideră în țară. Sf. Spovedanie e o Taină iar Sf. Împărtășanie e altă Taină adică te poți spovedi și să nu te împărtășești sau te poți împărtăși dar să nu te spovedești. Dar spune duhovnicilor din România de ideea de a te împărtăși fără să te spovedești să vezi dacă acceptă. Pe mine nu mă interesează cazurile când nu ai voie canonic să te împărtășești. Problema mea e că sunt cu sutele în biserici și mai nimeni nu se împărtășește. Și nu zi tu că e din cauză că sunt opriți de duhovnici. Sau dacă vei spune că ar fi din cauză că sunt superficiali în credință și nu sunt interesați să se împărtășească pot să îți dau exemple la mănăstiri câți oameni vin și nu se împărtășesc. De ce oare? Pentru că și-au format gândirea (de la preoții din Moldova și din sud) că nu se pot împărtăși la fiecare Sf. Liturghie ci trebuie o anumită pregătire. Și chestia asta e o mare problemă ce am auzit-o la mari duhovnici. Deci eu m-am referit la cazurile în care oamenii se împărtășesc doar odată pe lună că așa au fost învățați de preoți nu din cauză că au fost opriți din motive canonice.

    Hristos a adus o Evanghelie sau două? Dacă una atunci de ce preoții se pot împărtăși săptămânal iar creștinii nu? Că așa scrie tipicul? Atunci preoții ce fac la Sf. Liturghie: teatru sau trăire reală? Hai să îți mai spun ceva. Sf. Ioan Gură de Aur spunea că la Liturghia Euharistică au voie să stea doar cei care se împărtășesc. Adică toți care nu se împărtășesc ar trebui după citirea Evangheliei și predică (în unele biserici se mai practică ținerea predicii după citirea Evangheliei) să plece acasă. Eu, nu mi-e rușine să recunosc, sunt oprit de la împărtășanie pentru păcatele mele. Asta înseamnă că ar trebui ca după citirea Sf. Evanghelii și după predică să plec acasă. Dar teoretic asta ar fi păcat că nu stau la toată slujba. Dar dacă stau la toată slujba stau ca la teatru deoarece nu mă mai împărtășesc. Fii atent și la rugăciunile de la Liturghia Darurilor: toate au în centru Sf. Împărtășanie. Și mai văd niște obiceiuri inventate de românașii noștri: cum să scăpăm de problema neîmpărtășirii oamenilor în biserică? Împărtășim copiii. Nu contează că ceilalți oameni stau la teatru, că Hristos se oferă ca hrană și majoritatea credincioșilor nu vin să se hrănească cu El (că așa au citit la păr. Cleopa că se pot împărtăși cel mai des o dată pe lună) ci contează să îndeplinim tipicul, teatrul și să se împărtășească și alții în afară de preoți.

    Îmi cer iertare dacă aduc cuiva tulburare cu aceste lucruri dar am pus problema asta și altor călugări și episcopi și nu au putut să îmi dea un răspuns mulțumitor. Dacă toți oamenii nu au dezlegare să se împărtășească atunci să se ducă toți după Evanghelie acasă sau eventual mai rămân părinții ca să nu lase copiii singuri. Dar nu vezi asta.

    Care e scopul Sfintei Liturghii? Duminică de duminică ne uităm care e centrul Sf. Liturghii? Sf. Euharistie. De asta și nunțile se făceau la Sf. Liturghie: deoarece întâi se împărtășeau tinerii la Sf. Liturghie. Dacă vorbim de pogorăminte și indulgențe atunci să știi că împărtășirea în afara Sf. Liturghii se făcea la mare nevoie în cazuri în care persoana era în pericol de moarte sau în cazul pustnicilor care nu întâlneau nici un om. Participarea la Sf. Liturghiei e ca și cum te-ai duce la cineva acasă și ți-ar pune mâncare în față iar tu nu ai mânca deloc.

    Sau hai să te mai întreb altceva: tu când ești vrednic să te împărtășești? Că eu, unul, niciodată nu cred că am fost vrednic de Sf. Împărtășanie. Când poți spune că ești vrednic să te unești cu Dumnezeu? Un post, niște păcate mai mari nefăcute crezi că te face vrednic? Nu, ci trebuie să fii ca îngerii. Noi nu ne împărtășim cu Dumnezeu că suntem vrednici ci din cauză că El ne iubește. Singurul moment când se respinge Sf. Împărtășanie e atunci când ești legat de duhovnic din cauza unor păcate mari. Dar una e să nu te împărtășești din cauza anumitor păcate și alta e să nu o faci că așa s-a transmis din bătrâni. Mai știi ce spunea Iisus fariseilor și saducheilor despre obiceiurile din bătrâni? Uită-te la Biserica primară că acolo ai modelul. Iar dacă nu e obicei din bătrâni atunci spune canonic de ce nu ți se dă voie să te împărtășești la fiecare Sf. Liturghie. Dă-mi un canon sau un Sfânt Părinte care să spună că nu ai voie să te împărtășești la Sf. Liturghie decât la o lună. Dar vezi să fie învățături acceptate de Biserică că și Sfinții au avut ereziile lor.

    De ce în Sf. Munte sau în Vest oamenii se pot împărtăși fără să se spovedească și chiar de vreo 3-4 ore pe săptămână iar aici nu? Deși nu are nici o treabă cu asta. Ori de câte ori ai fost la Sf. Liturghie și ai stat până la capăt și nu te-ai împărtășit L-ai refuzat pe Hristos și ai fost la teatru. Nu ești atent la rugăciunile de la biserică? Cum mulțumim lui Hristos că ne-a învrednicit să ne împărtășim dacă noi nu ne împărtășim? Și în Grecia nu vezi să se împărtășească la fel de rar ca noi. Și nu spune că poporul acela e mai sfânt decât al nostru.

    Reply

  4. sharbinsk
    octombrie 1, 2014 @ 1:51 pm

    dan-s
    „Sau dacă vei spune că ar fi din cauză că sunt superficiali în credință și nu sunt interesați să se împărtășească pot să îți dau exemple la mănăstiri câți oameni vin și nu se împărtășesc. De ce oare? Pentru că și-au format gândirea (de la preoții din Moldova și din sud) că nu se pot împărtăși la fiecare Sf. Liturghie ci trebuie o anumită pregătire. Și chestia asta e o mare problemă ce am auzit-o la mari duhovnici.”

    În primul rând la care mari duhovnici ai auzit și în ce context ?
    Că văd că se tot vehiculează sintagma asta de mari duhovnici pt orice mai nou.

    Dacă un duhovnic precum Paisie Olaru și-ar învăța fii duhovnicești să se împărtășească odată pe lună se poate spune că practica o învățătură greșită?
    Totuși, câți fii duhovnicești de calibru s-au format sub îndrumările sale și a părinților din „Moldova și Sud” pe care-i pui într-un context ușor negativ ?
    Probabil că-i știe doar Dumnezeu
    Eu nu știu ce învăța Cuviosul Paisie Olaru dar Ilie Cleopa era ucenicul său.

    „Sf. Ioan Gură de Aur spunea că la Liturghia Euharistică au voie să stea doar cei care se împărtășesc. Adică toți care nu se împărtășesc ar trebui după citirea Evangheliei și predică (în unele biserici se mai practică ținerea predicii după citirea Evangheliei) să plece acasă.”

    Se baza pe un canon Sf Ioan Gură de Aur când zicea asta, sau era o [b]omilie[/b] în care îi îndemna pe credincioși să fie la fel de râvnitori precum el?
    [b]Trebuie făcută diferența dintre canon și omilie![/b]
    Bineințeles că marele Ioan Gură de Aur, ucenicul spiritual al Sf Pavel îndemna oamenii să fie la fel de râvnitor precum el.

    „Sau hai să te mai întreb altceva: tu când ești vrednic să te împărtășești?”

    Nu am pomenit nimic de vrednicie, m-am ferit de cuvântul acesta pt că știam polemica, eu vorbeam de o cercetare și de o ajunare necesară înaintea oricărei Împărtășanii.
    Ajunare care nu înseamnă neaparat spovedanie, dar despre care am auzit că e necesară chiar și de la cei ce practică împărtășania continuuă.

    „Dar una e să nu te împărtășești din cauza anumitor păcate și alta e să nu o faci că așa s-a transmis din bătrâni”
    E o afirmație destul de vagă, cum ai dedus că duhovnicii care dau dezlegare la împărtășanie se bazează pe ce s-a transmis din bătrâni și că asta e o practică eretică?
    Contează și totuși de la ce bătrâni s-a transmis, dacă erau bărbați sfinți sau nu.
    Eu nu cred că Ilie Cleopa, [dacă limita într-adevăr credincioșii la o cuminecare pe lună], nu se baza pe nimic concret.
    Omul acesta citise saci întregi de cărți bisericești(aduse lui de o bibiliotecară) într-o perioadă când literatura duhovnicească era interzisă și arsă de comuniști.
    [b]În mod sigur s-a întâlnit în lecturile sale și cu ce spunea Sf Ioan Gură de Aur și alții.[/b]

    „Dă-mi un canon sau un Sfânt Părinte care să spună că nu ai voie să te împărtășești la Sf. Liturghie decât la o lună.”

    [b]
    Există vreun canon care să reglementeze frecvența împărtășaniilor sau care să prezinte obiceiul de a împărtăși odată pe lună ca pe un obicei eretic?[/b]

    Legat de practica muntelui Athos, [b]acolo Împărtășania nu se ia fără ajunare sau privegere[/b]!
    [b]Multe mănăstiri de acolo, parcurg un program de 8 ore de slujbe pe zi.[/b]
    Și cel mai mare păcătos să fi, dacă ai [b]voință [/b][nu vrednicie] să participi la toate Sfintele Taine și Ierurgii ale bisericii, ceva în tine se schimbă.

    Tu crezi că în lume s-ar putea prelua tot ce se practică pe Athos?
    Dacă nu, ar fi ușor scos din context să preiei Împărtășania continuuă de acolo fără să preiei și ajunările, privegherile sau exigența duhovnicească de la spovedaniile de acolo.
    Chiar dacă nu se spovedesc înainte de fiecare cuminecare, când se spovedesc își spun și gândurile iar oprirea de la Împărtășire se dă pe perioade mai apropiate de canoane.
    Iar preotul de mir, prin prisma slujirii intră într-o disciplină duhovnicească, la care un om de rând poate doar să viseze.

    Apoi există mănăstiri în care se practică Liturghia zilnică,și există monahi sau monahii care nu se împărtășesc zilnic.
    [b]Ce să-nțeleg că în zilele în care nu se împărtășesc ei stau la teatru?[/b]
    E radicală comparația cu teatrul pt că inclusiv catehumenilor li se permite să stea până la împărtășanie în Biserică.
    Dacă era într-adevăr vorba de teatru chiar și perioada aia de ședere permisă canonic e teatru.
    Vrei să spui că învățăturile Bisericii permit teatrul?

    Teatru e în Occident unde oamenii stau în bănci și ascultă un concert, iar apoi iau Euharistia în mod mecanic, fără post de multe ori .
    [b]Pt ei și posturile de peste an sunt îndulcite cu lactate.[/b]
    Una e să nu ții post după Înviere când e permis să iei împărtășania și așa, și alta e să-ți faci o obișnuință din a călca postul.
    Țin catolicii măcar Miercurile și Vinerile din an?
    De altfel, per total NU se constată o îmbunătățire în țările din Occident în care oamenii se împărtășesc des ci din contră, se concesionează biserici musulmanilor, sau se transformă în altceva din cauză că nu mai sunt enoriași.

    Deci nu doar de aia nu mai vine omul la Biserică, pt că nu i se dă des Împărtășania, uite că există țări în care se dă și oamenii tot spun -pas, bisericii.
    Și există mănăstiri [b]pline[/b] în care nu se împărtășesc mulți după cum zici.
    Cauza golirii Bisericilor nu stă în principal la deasa sau rara împărtășanie ci în atitudinea cu care se raportează fiecare la Biserică.

    Reply

    • Andrei Calin
      octombrie 1, 2014 @ 5:18 pm

      [quote name=”sharbinsk”]
      Cauza golirii Bisericilor nu stă în principal la deasa sau rara împărtășanie ci în atitudinea cu care se raportează fiecare la Biserică.[/quote]

      Poate si chestiile de genul au un efect:
      http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2776194/Jesus-never-existed-Writer-finds-no-mention-Christ-126-historical-texts-says-mythical-character.html#readerCommentsCommand-message-field

      Reply

    • Dan Sorin
      octombrie 1, 2014 @ 6:20 pm

      [quote name=”sharbinsk”]Cauza golirii Bisericilor nu stă în principal la deasa sau rara împărtășanie ci în atitudinea cu care se raportează fiecare la Biserică.[/quote]

      Cu tine nu se poate discuta. Citește titlul și citește citatul și citește și ce am scris eu. Unde se vorbește de frecvența cu care merg oamenii la biserică? Subiectul a fost tot timpul rara împărtășanie. Și în ambele tale răspunsuri ba confundai merele cu perele, ba vorbeai pe lângă subiect. Eu am terminat cu acest subiect.

      P.S.: Cuvântul biserică/Biserică se scrie cu „b” când se referă la locașul de cult și cu „B” când se referă la comunitate. Ești pe un site ortodox și te vrei mai vechi în cele bisericești. Nu fă astfel de confuzii copilărești.

      Reply

      • Irina
        octombrie 1, 2014 @ 7:02 pm

        [quote name=”dan-s”][quote name=”sharbinsk”]Cauza golirii Bisericilor nu stă în principal la deasa sau rara împărtășanie ci în atitudinea cu care se raportează fiecare la Biserică.[/quote]

        Cu tine nu se poate discuta. Citește titlul și citește citatul și citește și ce am scris eu. Unde se vorbește de frecvența cu care merg oamenii la biserică? Subiectul a fost tot timpul rara împărtășanie. Și în ambele tale răspunsuri ba confundai merele cu perele, ba vorbeai pe lângă subiect. Eu am terminat cu acest subiect.

        P.S.: Cuvântul biserică/Biserică se scrie cu „b” când se referă la locașul de cult și cu „B” când se referă la comunitate. Ești pe un site ortodox și te vrei mai vechi în cele bisericești. Nu fă astfel de confuzii copilărești.[/quote]

        PARDON, domnule Dan. Oare unde e confuzia? Într-adevăr biserica (în sensul de lăcaș) se scrie cu ”b” mic, dar oare sharbinsk se referea la clădire, în comentariul lui?!?! Mie mi se pare că se referea la Biserică, adică instituție (în toate sensurile ei profunde și complexe)!

        Apoi… am citit toate comentariile și nu pot decât să mă bucur că există oameni raționali ca sharbinsk (nu știu cine e și ce face, am citit doar cele de mai sus), care a răspuns f. inteligent și punctual tuturor comentariilor subiective și lacunare de la dan-s. Chiar nu văd unde a luat-o pe lângă subiect și unde a încurcat merele cu perele.
        E foarte bine să mai amintească cineva faptul că Sfânta Împărășanie nu se ia chiar pe nepregătite… Vrednici nu suntem niciodată, Hristos ne iubește (cum ai zis și tu, Dan), dar asta nu înseamnă că o iau ca pe apă, orice ar fi.
        Așa cum a zis și Sharbinsk, nici călugării nu se împărtășesc duminical!
        Oricum, subiectul în sine e polemic și dacă fiecare e în ascultare (de un duhovnic bun), ar trebui să fie bine.

      • Irina
        octombrie 1, 2014 @ 7:04 pm

        P.S.: Se spune/scrie ”nu face”, nu ”nu fă” 🙂 (îmi permit să corectez la rându-mi, pentru că mi se pare o atitudine cam ”de sus” în comentariul cu pricina… Pe lângă faptul că oricum mi s-a părut o corectură inutilă, atitudinea nu cred că este una creștinească.
        Eu sunt învățătoare, așa că… să fiu iertată, corectez cu blândețe :D)

  5. sharbinsk
    octombrie 2, 2014 @ 7:04 am

    [quote]dan-s
    Cu tine nu se poate discuta. Citește titlul și citește citatul și citește și ce am scris eu. Unde se vorbește de frecvența cu care merg oamenii la biserică? Subiectul a fost tot timpul rara împărtășanie. Și în ambele tale răspunsuri ba confundai merele cu perele, ba vorbeai pe lângă subiect. Eu am terminat cu acest subiect.[/quote]
    Nu cred că ai citit cu atenție al doilea comentariu al meu, acolo am făcut o singură referire cu privire la cât de plină e Biserica pornind de la ce ai zis tu.
    În rest am răspuns la citate de-ale tale.
    Ok e bună observația legată de scris, dar cred că mai grav e să judeci preoții care dau împărtășania odată pe lună, [mai ales că printre ei sunt duhovnici mari], decât niște greșeli de ortografie.
    N-are rost să te superi pe mine pt 2 comentarii.

    Reply

  6. sharbinsk
    octombrie 2, 2014 @ 7:08 am

    @aripidezapada
    Mulțumesc pt susținere, în mod cert există și mari duhovnici care recomandă împărtășania continuă(e termenul folosit de greci), doar că ei nu se angajează în polemici care să surpe credibilitatea altor duhovnici.
    Deja o polemică gen duhovnici din Ardeal vs duhovnici din Regat e începută prost.
    Mi-a plăcut și cum ai concluzionat:
    „Oricum, subiectul în sine e polemic și dacă fiecare e în ascultare (de un duhovnic bun), ar trebui să fie bine.”

    Reply

  7. sharbinsk
    octombrie 2, 2014 @ 7:11 am

    Nota benne Nu am nimic împotriva celor care se împărtășesc des.
    Probabil că ești fericit ca duhovnic atunci când ai oameni râvnitori,care cer ei mai mult.
    În mod sigur astfel de oameni se străduie să aibă un mod de viață cât mai curat și nu vei fi rușinat la judecată când ți se va cere socoteală pt sufletele lor.
    Iar ei mențin aprinsă conștiința duhovnicească, la fel cum au făcut-o Sfinții Închisorilor care se împărtășeau în toate ocaziile pt că moartea era o constantă implacabilă.
    Dar până ajungi să formezi acest sentiment în masă ai nevoie de timp.
    Chiar preoții care susțin împărtășania continuă, spun că e nevoie de o catehizare substanțială care să pregătească mentalul colectiv și viitorii preoți pt acest fel de cuminecare.
    Doar că eu nu îndrăznesc să-i consider eretici pe duhovnicii care dau Sf
    Împărtășanie odată pe lună.
    [b]
    Dacă prin absurd un om ar muri năpraznic în intervalul dintre 2 împărtășanii lunare, ultima cuminecare i-ar fi validă, dacă a fost sinceră și cu ajunare.[/b]
    Iar duhovnicii ca apărători ai Sfintei Împărtășanii dau oricum socoteală în fața judecății pt cum au administrat-o.
    Dacă poate cineva să se împărtășească săptămânal fără mustrări de conștiință, foarte bine fraților, dar nu criticați alți duhovnici.

    Reply

  8. Boitos
    octombrie 2, 2014 @ 8:13 am

    Nu inteleg ce atata tura-vura cu impartasania si spoveditul.
    Da, oamenii se impartasesc rar in zilele noastre.
    Si? Nu vad problema.
    Au un duhovnic, sau merg al cineva in mod constant si de ala se tin.Ce le zice ala asa trebuie sa faca.
    Vrei sa te spovedesti si sa te impartasesi in fiecare duminica , foarte bine , daca nu, faci ce poti.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *