Manipularea psihologica: mesajele subliminale
Un exemplu simplu prin care putem înţelege cum informaţia este manipulată în scopuri egoiste pentru a crea o falsă impresie cumparatorului, este dat de preturile psihologice de… 99 lei. Când a aparut aceasta practica de afisare a preturilor, in calitate de cumparatori făceam transformarea în creierul nostru, de la un pret cu doua cifre la un pret cu trei crifre, înţelegân că defapt trebuie sa platim 100 lei. Intre timp, ne-a intrat in reflex sa percepem pretul aşa cum ne-a fost indus prin afisare (99 lei), desi pana la urma platim un pret format din 3 cifre nu unul din doua. Gândiţi-vă că un preţ de 399 lei îţi lasă impresia că acel produs costă trei sute şi ceva de lei, cand defapt el reprezinta defapt 400 de lei. Pretul psihologic ne sugerează că produsul este mai ieftin decât in realitate, manipuland perceptia noastra despre valoarea numerelor prin micsorarea lor cu o unitate neglijabila.
Dacă nu era destulă tehnica preţurilor psihologice, iată că de ceva vreme suntem supuşi altor metode de influienţare şi inducere a comportamentului de cumpărare şi decizie în general.
Tehnica subliminării se foloseste de câţiva ani peste tot: în marketing si publicitate, în campaniile electorale, în desenele animate şi filme, în revistele pentru tineri şi nu numai.
Iată un filmuleţ în care sigla McDonald’s apare insesizabil, pentru a fi asociată cu pofta de mâncare, chiar într-o emisiune în care se găteau mâncăruri apetisante.
https://www.youtube.com/watch?v=2xPvYgTvr8I
Cum suntem manipulaţi, influienţaţi de aceste practici?
Aceste mesaje nu sunt adresate in mod direct creierului, ele ocolesc filtrul nostru de percepţie (conştiinţa) pentru a se implanta (ca nişte căpuşe) în subconştientul nostru, în spatele proceselor creierului de alegere în funcţie de valorile noastre. Nu sunt făcute pentru a fi observate în mod direct de creier ci pentru a sta ascunse in stare latenta în subconştient şi pentru a se declanşa atunci când se iveşte contextul in care poate fi pus in practica, de aceea, de cele mai multe ori nu le sesizăm sau nici nu avem cunoştinţa că ne-ar putea influienta decizia de comportament.
In tehnica subliminării se folosesc foarte multe mesaje cu conotaţii, imbolduri şi sugestii sexuale. De ce? Pentru că se ştie că sexualitatea corupe cel mai mult. Se asociază sentimentul de foame, frig, etc cu plăcerea sexuală.
Fimuleţul următor este foarte bine realizat şi arată mesaje subliminale clare în contexte sexuale:
https://www.youtube.com/watch?v=jGnnaP5ePH
De ce se foloseşte tehnica subliminării peste tot? Pentru ca manipulează. Iar interesul celor care le folosesc pe noi este acelaşi ca întotdeauna: mai mulţi bani şi mai multa putere.
Iată şi alte filmuleţe:
http://www.youtube.com/watch?v=Ubwcl4P_uwg
http://www.youtube.com/watch?v=ttkvaJ_GRGk
http://www.youtube.com/watch?v=OSAOQuLxSdY
http://www.youtube.com/watch?v=aU9FPflW9Xk
(Balan Claudiu)
ionutz
decembrie 31, 2008 @ 10:51 am
Cu adevarat ca nu m-am gandit niciodata la acest lucru!Bravo!Felicitari pentru articol!
Oana
aprilie 15, 2011 @ 10:04 pm
va spun din perspectiva unei studente la film si media ca nu toate aceste reclame contin neaaparat mesaje subliminale. imi este foarte greu sa explic cum functioneaza un program de editare dar este o treaba foarte meticuloasa si se intampla ca din neatentie sa se ia un cadru de 1 secunda sau mai putin chiar (se lucreaza in frameuri) si sa se lipeasca din greseala la materialul initial. iar in televiziune in general nu poti spune ca timpul de editare este nelimitat asa ca lumea se grabeste.
Oana
aprilie 15, 2011 @ 10:07 pm
sau de multe ori este o gluma facuta intre monteuri:-) este o lume stresanta si trebuie sa gasim si noi moduri in care sa ne distram.
Zeo
aprilie 15, 2011 @ 10:30 pm
…asa si?
Bine bine, suntem manipulati. Si ce propuneti? Sa va uitati numai la Trinitas pentru restul vietii?
De acord cu Oana. Tot din cunostinta de cauza.
Oana
aprilie 15, 2011 @ 10:31 pm
yeyyyyyyyyyyyyy e cineva de acord cu mine!!!
Admin
aprilie 16, 2011 @ 8:09 am
Salut Zeo!
La un alt articol, spuneai intr-unul din comentariile tale ca nas de botez ti-a fost parintele Sofian Bogiu si ca te-a ajutat sa cresti in credinta ortodoxa atat cat a fost langa tine. Si cand ai pomenit de parintele, primul lucru care mi-a venit in minte a fost virtutea blandetii.
Insa draga Zeo, cu parere de rau iti marturisesc ca din comentariile tale nu lasi sa transapara decat razvratire. Sunt convins ca nu asta vrei sa transmiti, dar asta simtim noi, cei care purtam un dialog cu tine. Si este trist ca o fata care a avut ca nas un om caracterizat de blandete, sa dea dovada de opusul blandetii. Si aici nu ma refer la acuzele pe care le aduci asupra Bisericii, nici asupra invataturii de credinta, ci ma refer la lipsa de respect de care dai dovada fata de noi, prin afirmatii de genul: [i]"Bine bine, suntem manipulati. Si ce propuneti? Sa va uitati numai la Trinitas pentru restul vietii?"[/i]
Daca ai fi citit cu atentie articolul ai fi vazut ca nu am propus nimic, ci doar am adus la cunostinta un fenomen care ne afecteaza deciziile de viata si in special comportamentul de cumparator. Si odata adus la cunostinta acest fenomen de manipulare subliminala, fiecare este dator sa-si foloseasca constiinta pentru a actiona in cunostinta de cauza.
Insa draga Zeo, tu nu intrebi "ce propuneti?" pentru a afla solutii de evitare a comportamentului indus prin tehnici de manipulare, ci doar ironizezi autorul articolului vorbind cu subinteles: "sa va uitati numai la Trinitas pentru restul vietii?"
Si pentru ca nu ai cerut o solutie, ci doar ai propus ostentativ o solutie ca si cum ar fi a autorului, nici nu o sa numim vreuna. Fiecare are constiinta asa ca poti decide in cunostinta de cauza.
PS: Daca vrei intr-adevar o propunere din partea noastra, ne poti ruga frumos si iti vom raspunde cu drag.
Zeo
aprilie 16, 2011 @ 10:33 am
@admin
Intentia nu a fost de a va trata cu lipsa de respect. Imi cer scuze daca asta a reiesit. Discutia despre manipularea psihologica pe un site ortodox mi s-a parut insa putin deplasata de contextul site-ului si varand mai mult spre teorii conspirationiste.
Inca odata, datorita orei tarzii probabil mi-a luat-o vehementa pe dinainte 🙂
Poti sterge postul si putem incepe o discutie mai de ora 12 ziua 🙂
Chiar lucrez in domeniu si ma intereseaza o parere cu iz religios asupra dezbaterii de ordin deontologic in domeniu cu privire la rolul mass-mediei "manipulatoare" sau mass-media "creatoare de curente culturale".
Oana
aprilie 16, 2011 @ 1:51 pm
despre manipulare subliminala si manipulare in gen
in primul meu post m-am referit la reclama data ca exemplu in articol dar as dori acum sa ma refer la manipularea subliminala in general. in ceea ce priveste acest subiect, trebuie sa spun ca sunt de acord cu zeo, in sensul ca suna putin a teoria conspiratiei. este foarte usor sa cautam pe google despre manipulare subliminala si slava domnului ca pe youtube trebuie doar sa tastezi subliminal messages in disney la search si o sa apra 1000 de filmulete in care diferiti indivizi puncteaza ceea ce li se par lor a fi mesaje subliminale (spre exemplu "sex" scris in iarba din Lion King- o exagerare dupa parerea mea). m-am uitat la disney toata copilaria mea si nu am ajuns un mostru obsedat de sex. parerea mea este ca aceste informatii, atat de vaste trebuie filtrate. ironic, chiar acesta informatie despre manipulare…manipuleaza oamenii, deoarece, creeaza o anumita impresie despre lumea media, si la unele persoane chiar panica. este intr-adevar panica de a fi controlat, de a nu avea posibilitatea sa ne selectam singuri informatiile care ne intra in creier. am cursuri speciale la facultate care se ocupa cu audientele.. asta inseamna metode de cercetare, sondaje de opinie si multa analiza a reclamelor pentru a vedea cum si de ce prind la public. in primul rand orice reclama, sau film hollywood sau serial se bazeaza pe reprezentare (acesta este si un argument impotriva notiunii ca media influenteaza sau creeaza imagini care nu sunt mereu bine de urmat). media nu creeaza ci functioneaza pe baza reprezentarii sau a stereotipurilor. asta inseamna ca in reclama noastra la un magazin nou deschis in mall, vom folosi o fata tanara, pe la vreo 20 -27 de ani, aranjata, bine imbracata, zambitoare, care intra in magazin cu cafeaua de la starbucks in mana. acesta este imaginea unei femeie care prinde la foarte multe tinere din zilele noastre, si ca rezultat le va capta atentia. in concluzie nu se poate vorbi de manipulare in acesta parte a lumii mass media. in reclame, filme etc se construieste pe niste asipartii sau stereotipuri ale societatii noastre. este un adevar greu de acceptat, dar doar pentru ca este greu de acceptat nu este cazul sa lansam teoria conspiratiei pentru a ne detasa, ca sa spun asa, de un adevar poate mai crud: asa este societate, si oemanii nu au nevoie de media ca sa faca anumite alegeri, pentru ca deja le-au facut singuri. lumea media doar construieste pe ele.
zona in care mass media intr-adevar poate sa influenteze este zona informatiilor. cand se prezinta doar o "anumita parte a povestii" ca sa spunem asa, atunci intr-adevar se poate creea o impresie generala eronata. dar cred ca acest element depaseste pana si zona mass media si aplica la absolut orice informatie primita.
imi cer scuze pentru ca m-am lungit cu explicatiile mele si recunosc ca poate m-am detasat de esenta articolului si m-am avantat spre niste explicatii care ieseau din sfera subiectului propriu-zis(mesajele subliminale) dar am dorit sa ofer o opinie mai explicativa despre acest domeniu.