Manipularea psihologica: mesajele subliminale

Un exemplu simplu prin care putem înţelege cum informaţia este manipulată în scopuri egoiste pentru a  crea o falsă impresie cumparatorului, este dat de preturile psihologice de… 99 lei. Când a aparut aceasta practica de afisare a preturilor, in calitate de cumparatori făceam transformarea în creierul nostru, de la un pret cu doua cifre la un pret cu trei crifre, înţelegân că defapt trebuie sa platim 100 lei. Intre timp, ne-a intrat in reflex sa percepem pretul aşa cum ne-a fost indus prin afisare (99 lei), desi pana la urma  platim un pret format din 3 cifre nu unul din doua. Gândiţi-vă că un preţ de 399 lei îţi lasă impresia că acel produs costă trei sute şi ceva de lei, cand defapt el reprezinta defapt 400 de lei. Pretul psihologic ne sugerează că produsul este mai ieftin decât in realitate, manipuland perceptia noastra despre valoarea numerelor prin micsorarea lor cu o unitate neglijabila.

Dacă nu era destulă tehnica preţurilor psihologice, iată că de ceva vreme suntem supuşi altor metode de influienţare şi inducere a comportamentului de cumpărare şi decizie în general.

Tehnica subliminării se foloseste de câţiva ani peste tot: în marketing si publicitate, în campaniile electorale, în desenele animate şi filme, în revistele pentru tineri şi nu numai.

Iată un filmuleţ în care sigla McDonald’s apare insesizabil, pentru a fi asociată cu pofta de mâncare, chiar într-o emisiune în care se găteau mâncăruri apetisante.

https://www.youtube.com/watch?v=2xPvYgTvr8I

Cum suntem manipulaţi, influienţaţi de aceste practici?

Aceste mesaje nu sunt adresate in mod direct creierului, ele ocolesc filtrul nostru de percepţie (conştiinţa) pentru a se implanta (ca nişte căpuşe) în subconştientul nostru, în spatele proceselor creierului de alegere în funcţie de valorile noastre. Nu sunt făcute pentru a fi observate în mod direct de creier ci pentru a sta ascunse in stare latenta în subconştient şi pentru a se declanşa atunci când se iveşte contextul in care poate fi pus in practica, de aceea, de cele mai multe ori nu le sesizăm sau nici nu avem cunoştinţa că ne-ar putea influienta decizia de comportament.

In tehnica subliminării se folosesc foarte multe mesaje cu conotaţii, imbolduri şi sugestii sexuale. De ce? Pentru că se ştie că sexualitatea corupe cel mai mult. Se asociază sentimentul de foame, frig, etc cu plăcerea sexuală.

Fimuleţul următor este foarte bine realizat şi arată mesaje subliminale clare în contexte sexuale:

https://www.youtube.com/watch?v=jGnnaP5ePH

De ce se foloseşte tehnica subliminării peste tot? Pentru ca manipulează. Iar interesul celor care le folosesc pe noi este acelaşi ca întotdeauna: mai mulţi bani şi mai multa putere.

Iată şi alte filmuleţe:

http://www.youtube.com/watch?v=Ubwcl4P_uwg

http://www.youtube.com/watch?v=ttkvaJ_GRGk 

http://www.youtube.com/watch?v=OSAOQuLxSdY 

http://www.youtube.com/watch?v=aU9FPflW9Xk

(Balan Claudiu)

(Visited 25 times, 1 visits today)