Skip to content

9 Comentarii

  1. sharbinsk
    noiembrie 11, 2015 @ 4:08 pm

    Articolul are fără îndoială o argumentație vastă în spate, dar autorul deschide prea multe paranteze în care : -divaghează de la subiect, aruncă într-o lumină proastă niște preoți și face uz de neologisme .
    Spre exemplu, pentru latinescul [i]„propensio”[/i] și englezescul [i]„propensity”[/i], echivalentul DEX e [b][i]„propensiune”[/i][/b], nu [i]„propensitate”[/i] cum a înțeles să-l folosească autorul, deși sensul e acealași și anume [i]„înclinație”, „predispoziție”[/i].

    N-am înțeles de ce pr. Florescu e „dochetist” și cum a putut să-i atribuie un vers părintelui Necula, care extras din context scandalizează, dintr-o carte pe care ex-rockerul mărturisește că n-a citit-o !?
    Fără-ndoială părintele Necula a exagerat cu afirmația că ascultă rock 4 ore pe zi având în vedere că mereu e plecat de acasă, la slujbe, conferințe, seminarii, în țară sau afară, în vizite misionare în spitale sau penitenciare, la radio sau televiziuni.
    Probabil aude în casă ce ascultă copiii și de acolo e familiarizat cu stilul, el a vrut să transmită că nu e un preot străin de tineretul țării.
    Nu trebuie uitat că afirmația sa vine în urma unui val de antipatie pe care a vrut să-l detensioneze asumându-și că [u]e doar părerea lui[/u] fără să menționeze și [i]ce fel de rock[/i] ascultă.
    Ar fi culmea după ce a dat ochi cu protestatarii mai rău să inflameze spiritele provocând reacțiile media.

    Una peste alta articolul are meritul de a răspunde argumentat, isteriei media care ignoră faptul că fiecare operă are în spate și un duh care transmite o anumită așezare sufletească, isterie propagată pentru a se mai lovi încă odată în [i]ora de religie[/i], [i]profesori[/i] și [i]personal clerical[/i].
    Pt media și discutarea unui astfel de articol la ora de religie ar fi [i]„scandalizant”[/i] doar pt că pune problema altfel.

    Reply

  2. Ludmila Doina
    noiembrie 12, 2015 @ 9:54 am

    Fara sa am pretentii intelectuale, apreciez acest articol in mod deosebit, la fel pe autorul sau anonim, care sigur L-a gasit pe marele Anonim !

    Pentru mine personal, care, din cauza unei anumite suferinte fizice, inerente varstei, nu am putut empatiza din primul moment cu aceasta cumplita nenorocire(dar m-am trezit repede) care ne vorbeste tuturor prin urletele mute de suferinta ale supravietuitorilor si apartinatorilor, ACEST ARTICOL ESTE O GURA, NU O PICATURA, DE APA VIE, si invit pe toti tinerii la acest izvor, care s-a daruit cu atata generozitate !

    Multumim pentru publicarea acestul articol, pe care il voi recomanda tuturor celor din lista mea de cunostinte din virtual; din nefericire, in lumea asa zis reala, daca ai pornit dupa Hristos, esti un „ciudat”, si desigur, singur pe cale.

    DOAMNE MILUIESTE ROMANIA SI PE ROMANI !

    Reply

  3. Ludmila Doina
    noiembrie 12, 2015 @ 10:43 am

    Fara sa am pretentii intelectuale, apreciez acest articol in mod deosebit, la fel pe autorul sau anonim, care sigur L-a gasit pe marele Anonim !

    Pentru mine personal, care, din cauza unei anumite suferinte fizice, inerente varstei, nu am putut empatiza din primul moment cu aceasta cumplita nenorocire(dar m-am trezit repede) care ne vorbeste tuturor prin urletele mute de suferinta ale supravietuitorilor si apartinatorilor, ACEST ARTICOL ESTE O GURA, NU O PICATURA, DE APA VIE, si invit pe toti tinerii la acest izvor, care s-a daruit cu atata generozitate !

    Multumim pentru publicarea acestui articol, pe care il voi recomanda tuturor celor din lista mea de cunostinte din virtual; din nefericire, in lumea asa zis reala, daca ai pornit dupa Hristos, esti un „ciudat”, si desigur, singur pe cale.

    DOAMNE MILUIESTE ROMANIA SI PE ROMANI !

    Reply

  4. Dan Tudorache
    noiembrie 12, 2015 @ 10:57 am

    Doamne ajută, Ioane!

    Eu unul mărturisesc că am rămas impresionat de acest text, de forța argumentației autorului articolului, de finețea și tactul arătat, dublate toate de experiență solidă a culturii rock, cultură vastă și trăirea ortodoxiei. Defapt primele atribute rezidă chiar din ultimele enumerate.
    De astfel de oameni și abordări este nevoie în astfel de momente tensionate.

    Autorul a mers la fondul problemei, cu toate nuanțele pentru o largă înțelegere, având și flerul de a lăsa concluziile printre rânduri, astfel încât nimeni să nu se simtă ofensat de „adevărul verde-n față”.

    Mai precizez că această argumentare este valabilă pentru orice gen de muzică, nu doar rock, fiind un veritabil îndrumar duhovnicesc pentru formarea discernământului în privința alegerii muzicii de ascultat.

    Eu unul, chiar dacă aveam în minte ideile de bază exprimate, niciodată nu aș fi avut capacitatea să le exprim atât de clar și armonios.

    Divagațiile de la subiect nu m-au obosit deloc și nu mi-au distras atenția. Posibil să deranjeze alți cititori, care nu-s obișnuiți cu expunerile largi, dar eu zic că prin puțin efort se poate cuprinde întregul. La fel și uzul de neologisme, eu l-am luat ca un exercițiu didactic care să-mi îmbogățească cunoștințele generale.

    Cât privește aruncarea într-o lumină proastă a unor preoți, cred că părinții respectivi s-au pus singuri într-o lumină proastă (la cel mai figurat sens posibil) cu privire la subiectul „muzica rock”, autorul doar constatând pe seama lor. Între timp am pus și trei note de subsol pentru ca cititorii să consulte opiniile criticate de autor.

    Încerc să dau și niște explicații:

    1. Pr. Florescu, cu blogul Jurnal Scoțian, consider că greșește cu privire la muzica rock prin atitudinea de a-l „inocentiza” la modul general, făcând apel la exemplul trecerii „de la sine” cu fiica, dar trecând cu vederea tocmai esența schimbării atitudinii ei (de ce s-a plictisit de muzica rock și de ce a trecut la pian?). Este exact eroarea inversă pe care au făcut-o mulți preoți sau teologi după ’89 încoace, și acum și unii profesori de religie pe seama tragediei Colectiv, prin „diabolizarea” muzicii rock la modul general. Nu mai zic de edulcorarea inadmisibilă a halloween-ului pe care o face părintele, în situația în care instituțiile de învățământ românești sunt luate cu asalt de această para-sărbătoare, ajungând chiar și copii de grădiniță să poarte măști cu diavoli sau zombie. Oare ce-ar fi spus astăzi Sf. Ioan Maximovici?

    2. Pr. Mihai Andrei Aldea, consider că a făcut o hermeneutică total deplasată a melodiei The day we die, parte a albumului Mantras of War. Cu tot respectul față de victimele din Colectiv, ce poate fi ortodox în a urla în microfon? Chiar făcând abstracție de modul interpretării melodiei, rămâne totuși strofa în care:
    „Îi respect pe cei care mă-nsoțesc,
    O adevărată artilerie,
    Fiți cu ochii pe inamic
    Și declanșați anarhia! ”.

    Oare îndemnul de a da frâul liber anarhiei poate fi vreodată ortodox? Ba încă un subiect „perfect ortodox”? Sau nu cumva e chiar inversul ortodoxiei?

    3. Pr. Constantin Necula consider că greșește la fel ca și pr. Florescu, prin „inocentizarea” in corpore a rock-ului, chiar dacă înțeleg contextul și buna-intenție cu care a făcut aceste afirmații. A uitat să spună ce fel de rock ascultă? Ei tocmai asta era esențialul!

    Precizări personale:
    a) nu sunt familiarizat cu scrierile părintelui Florescu, doar am auzit zilele acestea că are un blog foarte popular, pe care l-am frunzărit un pic fără să-mi fi atras atenția în mod deosebit.
    Recunosc că acuza de „origenist convis” atribuită de autor părintelui Florescu mi se pare inadecvată în acest discurs pentru că o astfel de acuză, fiind gravă, obligă la argumentare. Or autorul nu a făcut o argumentare în acest sens, fiind de înțeles de ce, așa că mai înțelept era dacă nu punea eticheta în discurs.

    b) Pe părintele Mihai Andrei Aldea îl stimez foarte mult, căci este un aprig luptător pentru ortodoxie, chiar dacă nu sunt de acord cu unele puncte în ceea ce privește Artele Marțiale și în mod particular în interpretarea dată melodiei The day we die.

    c) Pe părintele Constantin Necula îl consider unul dintre cei mai buni oratori ai Bisericii noastre, este de-a dreptul fermecător și cu priză mare la tineri, chiar dacă uneori se întrece cu gluma și devine obositor, scădere pe care chiar sfinția sa a recunoscut-o într-un interviu.

    Am făcut aceste precizări pentru a arăta că obiecțiile mele sunt legate strict de opiniile exprimate mai sus, fără ca prin asta să îi blamez ca oameni și ca preoți. Din contră, fiecare își are meritele lui în lucrarea de mântuire a oamenilor.

    Ieri, 11 noiembrie, a murit și Alex Pascu, basistul trupei Goodbye to Gravity. Dumnezeu să-l ierte!

    Cu această ocazie îmi cer iertare că am ținut „lecții moralizatoare” despre rock, într-un moment total nepotrivit, câtă vreme aceste observații vizează direct sau indirect oameni care trec printr-o grea încercare.

    Zilele acestea, ritmul și măsura ar trebui să fie tăcerea și rugăciunea. Dumnezeu să-i ierte pe toți iar nouă să ne dea inimă de mamă pentru ei!

    Reply

  5. sharbinsk
    noiembrie 12, 2015 @ 7:24 pm

    Doamne ajută, Dane !
    Dar te-ai întrebuințat serios să răspunzi și e mai bine pentru că sunt clarificate și etichetele, în astfel de cazuri e mai practică munca de citare pe care o fac cei de la Cuvântul Ortodox și anume de a relua doar esențialul.
    Cu privire la ele mă refeream că divaghează.

    În rest sunt de acord că e un minitratat pe un subiect la care nu mă pricepeam, am vrut să atenționez că [u]uzul excesiv de neologisme poate da în ridicol[/u], sau în orice caz duce la greșeli stil [i]„propensitate”[/i]care e un fel de bra(n)conaj a’la Traian Igaș.

    Evident că printr-un exercițiu didactic în dex am observat greșala, dar e scuzabil dacă autorul a avut [i]experiențe oxfordiene'[/i] am preluat și eu câte ceva din [i]„acribia lexicală”[/i] a lui [i]Andrei Pleșu[/i] dacă tot ni se furnizează text.

    Îmi pare rău pentru că niște oameni au murit, dar pe mine [b]tirania doliului![/b] nu mă influențează să spun că am plâns sau că am căzut în genunchi apoteotic, sau că am aprins candele pentru ei în geam; alde’ halloween mortuar prelungit în stil M. Gâdea.

    Până la urmă tragedia lor nu e cu nimic mai presus decât sutele de avorturi sau decât crimele și tragediile care ne pustiesc [b]zilnic[/b] neamul de tineret și care au devenit banale știri de ora 5.
    [b]Presa e asemenea unui vultur care abia așteaptă să mai moară câte unul ca să facă un breaking news din asta.[/b]

    Dumnezeu să-i odihnească !

    Reply

  6. Roxana
    noiembrie 13, 2015 @ 8:39 am

    @Sharbinsk

    [i]”Îmi pare rău pentru că niște oameni au murit, dar pe mine tirania doliului! nu mă influențează să spun că am plâns sau că am căzut în genunchi apoteotic, sau că am aprins candele pentru ei în geam; alde’ halloween mortuar prelungit în stil M. Gâdea”[/i]

    Conjunctia adversativa „dar” este folosita ca sa uneasca doua propozitii si ceea ce urmeaza dupa „dar” este partea cea mai importanta in propozitie.
    Copacii sunt uscati si desfrunziti, dar afara miroase a primavara.
    Tragic ca niste jurnalisti au fost impuscati de fundamentalisti dezaxati, dar blasfemia este un pacat de moarte.
    [i]Imi pare rau pentru ca niste oameni au murit, dar pe mine „tirania doliului”….. [/i]Deci mai important decat faptul ca au murit niste oameni este faptul ca pe tine acest doliu exacerbat nu te impresioneaza.

    Draga Sharbinsk, de ce il pomenesti tu pe Gadea si ii faci pe aici publicitate gratuita habar nu am. Oamenii decenti nu ar trebui sa il frecventeze si nici sa il pomeneasca pe nicaieri, din motive de igiena personala.

    Totul in viata e comparativ. Acest personaj, asa cum este el, a organizat un teledon si a strans 1 milion de euro in 24 de ore pentru raniti. Reactia oficiala a singurei institutii care pretinde o inalta tinuta morala a fost: „Lumea sa vina la biserica, nu la club”. Nu trebuie sa fii ateu ca mine, ca sa observi durerosul contrast.

    [i]”Până la urmă tragedia lor nu e cu nimic mai presus decât sutele de avorturi sau decât crimele și tragediile care ne pustiesc zilnic neamul de tineret și care au devenit banale știri de ora 5.”[/i]
    Toate se intampla cu ingaduinta de la Dumnezeu. Nimic nu este fara voia Sa. Asta spune teologia crestina.

    Doua lucruri trebuie sa explice religiile despre Univers. Ordinea si Raul. Ortodoxia se descurca de minune sa explice Ordinea cu existenta lui Dumnezeu cel Bun. Explicarea Raului, in schimb, i-a obligat intotdeauna la tot felul de gimnastici mentale pe teologii crestini.
    Exista, evident, si o alta varianta de raspuns, dar pana acum nimeni nu a avut curajul sa o spuna.

    Reply

  7. sharbinsk
    noiembrie 13, 2015 @ 12:07 pm

    Îmi dau seama că ți-a fost dor de conversațiile noastre, îl pomenesc pentru că e un exemplu perfect al modului cum doliul a ajuns să fie abătut în direcția absurdului într-o emisiune de mare audiență națională.
    Tot la exces intră și purtarea medicilor prin studiouri pentru interviuri interminabile, în loc să-i lase să-și revină din epuizare.
    [b]Pt televiziuni a fost mai important ratingul meschin și spălarea imaginii partinice, decât un climat destinat exclusiv salvării pacienților.[/b]

    În ortodoxie există [b]nădejdea învierii![/b] care e[u] incompatibilă cu jelania pătimașă[/u] ca fenomen de masă.
    Tirania doliului legitimează orice fel de exces și de întrecere publică în [i]„turnatul cenușei în cap”[/i], în loc să caute nădejdea în lumina învierii, ba mai mult cenzurează orice fel de atitudine critică pe fond emoțional.

    [i] Roxana
    „Reactia oficiala a singurei institutii care pretinde o inalta tinuta morala a fost: „Lumea sa vina la biserica, nu la club”. Nu trebuie sa fii ateu ca mine, ca sa observi durerosul contrast.”[/i]

    Trupurile decedaților au fost puse în Biserică unde s-au făcut slujbe, iar preoții din spitale au fost la dispoziția supraviețuitorilor și a rudelor.
    Așadar [u]cine a vrut să-și exprime compasiunea și să verifice reacția bisericii[/u], putea foarte bine să vină la înmormântări și în parohii duminica unde după ce s-au citit catisme de pomenire a victimelor, s-a trecut la strângerea de fonduri pentru ajutorarea rudelor.
    [u]În unele cazuri a fost refuzată prezența preotului la patul de spital și ajutorul financiar din partea rudelor, iar Biserica a respectat dorința.[/u]

    [b]Era limpede că oamenii care au avut nevoie de asistența Bisericii s-au adresat parohilor pentru slujbe în spațiul ei, iar rudele care au refuzat prezența preoților în preajma victimelor și ajutorul financiar al Bisericii nu aveau nevoie nici de spectacol la sediul clubului colectiv![/b]

    Așadar [i]„qui prodest”[/i] acestă intoxicare ?
    [b]Nu rudelor care necesită compasiune reală și așezare lăuntrică în liniște ci [u]tiraniei doliului [/u]dospită intenționat pentru spectacol, faimă, bani și jocuri de putere.[/b]

    Tot în [b]logica evenimentelor[/b] se poate raționa :
    [b]De ce presa nu și-a pus problema prezenței Patriarhului la sediul tragediei înainte de spectacolul gratuit al arhiepiscopului romano-catolic Ioan Robu ?[/b]

    Văd că nimeni nu s-a ultragiat [b]dacă au fost sau nu prezenți la sediul tragediei liderii cultelor neoprotestante și a tuturor celorlalte autorizate de stat care într-o formă sau alta primesc finanțări și deduceri de impozite pe seama banului public .[/b]

    Reply

  8. Dan Tudorache
    noiembrie 13, 2015 @ 12:12 pm

    Roxana, dacă „totul în viață e comparativ”, și evident că avem această libertate, atunci putem face și comparația că Biserica a întreprins o campanie de donare de sânge către spitale, numită „Donează sânge, salvează o viață!” , prin care s-a reușit recoltarea a 7.000 de litri de sânge, iar asta înainte de tragedia de la Colectiv, în timp ce staff-ul Antenei 3, (oare o fi fost și Gâdea?), se ocupa de campania „Averea Bisericii. Precum în cont așa și pe pământ”.

    Diferența însă este că (iată o altă comparație) unii compară subiectiv și anacronic iar alții compară constructiv și logic. Cred că în România secolului XXI cel mai mult se manipulează prin comparație, cel mai elocvent exemplu în acest sens, devenit și dogmă printre atei (dar nu numai), fiind „18.000 de biserici și 425 de spitale”.

    Cât privește [i]„reacția oficială a singurei instituții care predinde o înaltă ținută morală”[/i], mai precis spus, era vorba de reacția Patriarhului BOR la pretenția impertinentă a unor jurnaliști ca preoții să vină se se roage la locul tragediei, după ce au fost „impresionați” de ÎPS Ioan Robu, arhiepiscop greco-catolic, care a dat bine pe camere, în genunchi la Colectiv.

    http://www.b1.ro/stiri/eveniment/patriarhul-daniel-prima-reactie-la-patru-zile-de-la-tragedia-din-colectiv-lumea-sa-vina-la-biserica-nu-la-club-nu-vrem-sa-se-considere-ca-facem-spectacol-video-129806.html

    Eu unul îți mulțumesc că prin această observație mi-ai dat pofta de mai demonta încă o manipulare a presei main-stream, cu toate că de obicei mi-e lehamite de a „deratiza” scuipații trimiși direct sau indirect pe obrazul Bisericii de către tocmai aceia care sunt botezați sau cununați în Biserică iar de Paști rostesc evlavios „Hristos a înviat!”.

    Așadar, luăm ca referință noaptea de 30 spre 31 octombrie, când a avut loc tragedia:

    1. Prima reacție oficială a Bisericii [b]a fost chiar în noaptea tragediei[/b], în persoana preotului militar Vasile Bîrlean, care a însoțit pompierii, dând asistență spirituală la fața locului și făcând rugăciuni după plecarea echipelor de intervenție:
    http://m.evz.ro/noaptea-ingerilor-marturia-duhovnicului-care-a-rostit-primele-rugaciuni-la-capataiul-mortilor-de-la-colectiv-parintele-vasile-pompierii-plangeau-langa-trupurile-arse-a-cincea-zi-de-doliu-exclusiv-premium.html

    2. Pe [b]1 noiembrie[/b], dimineața, în cadrul sfintei liturghii de la catedrala Mitropoliei Clujului, mitropolitul Andrei Andreicuț, a făcut rugăciune pentru victimele din Colectiv.
    http://www.monitorulcj.ro/actualitate/49127-rugaciune-in-catedrala-din-piata-avram-iancu-pentru-victimele-din-clubul-colectiv

    3. A treia reacție oficială a Bisericii, a fost tot pe [b]1 noiembrie[/b], când Patriarhul a rostit un cuvânt de compasiune pentru victimele din Colectiv, și familiile acestora, făcând totodată un apel parohiilor din București, pentru ajutor spiritual și material.
    http://basilica.ro/mesaj-de-compasiune-si-apel-la-solidaritate-in-urma-incendiului-de-la-clubul-colectiv-din-capitala-110271.html

    4. A patra reacție oficială, [b]tot pe 1 noiembrie[/b], a venit din partea Mitropoliei Timișoarei care a a organizat la Catedrală o slujbă de pomenire a victimelor din Colectiv.
    http://www.tion.ro/mitropolitul-banatului-despre-incendiul-de-la-colectiv-acei-tineri-striga-catre-noi-sa-ne-intoarcem-la-dumnezeu/1587242

    5. Luni, [b]2 noiembrie[/b], adică la 3 zile de la tragedie, Mitropolia Clujului a transmis un comunicat prin care îi îndemana pe preoţi şi credincioşi să doneze sânge şi bani pentru victimele de la Colectiv.
    http://adevarul.ro/locale/cluj-napoca/incendiu-clubul-colectiv-bucuresti-mitropolitul-clujului-indeamna-preotii-oamenii-doneze-sange-bani-victimele-tragediei-1_56376918f5eaafab2c3d5483/index.html

    6. Tot luni, [b]2 noiembrie[/b], Patriarhia Română emite un comunicat în care precizează că [i]„în semn de solidaritate cu cei afectați de tragedia de la clubul Colectiv, un grup de 40 de studenți de la Academia Tehnică Militară din București au participat astăzi, [b]02 noiembrie 2015[/b], la o nouă campanie de donare de sânge la Spitalul Clinic de Urgență Floreasca.”[/i]
    Acestă acțiune [i]„a fost coordonată de voluntarii Paraclisului Catedralei Mântuirii Neamului și se înscrie în cadrul campaniei inițiate de Patriarhia Română: Donează sânge. Salvează o viață!”[/i]
    http://basilica.ro/campanie-de-donare-de-sange-pentru-persoanele-afectate-de-incendiul-din-clubul-colectiv-110311.html

    7. În aceeași zi de [b]2 noiembrie[/b], Patriarhia emite un alt comunicat [i]„în legătură cu discuțiile din spațiul public referitoare la o slujbă de pomenire la Clubul Colectiv din Bucureşti”[/i], în care precizează că [i]„nicio familie a persoanelor decedate nu a solicitat o slujbă de pomenire în fața Clubului Colectiv în cele trei zile de la tragedie. În schimb, familiile acestora au solicitat oficierea de slujbe de pomenire ale decedaţilor la biserica Sfântul Nicolae – Broşteni (situată la 100 metri de club; strada Cuza Vodă nr. 77-79, Sector 4, Bucureşti), precum şi la alte biserici din București unde sunt depuși decedaţi […] [b]Astfel, o slujbă de pomenire a celor trecuţi la Domnul în urma incendiului de la Clubul Colectiv are loc la biserica Sfântul Nicolae – Broşteni şi în această seară de luni, 02 noiembrie 2015, de la ora 18:00.[/b] Precizăm că în spitalele din Bucureşti, preoţii de caritate din Capitală se roagă pentru toţi pacienţii în capele, iar, la solicitarea rudelor pacienţilor, asigură acestora asistenţă religioasă şi consiliere spirituală personală ([b]în unele cazuri a fost refuzată prezenţa preotului lângă pacient[/b]).”[/i]. Era deci de înțeles atitudinea ezitantă a Patriarhiei Române cu privire la prezența preoților la Colectiv, atâta timp cât atitudinea din teren era în parte ostilă, mai ales că încă din prima zi a ieșirilor în stradă au apărut acolo persoane cu pancarte pe care scria „Vrem spitale, nu vrem catedrale”
    http://basilica.ro/slujbe-de-pomenire-pentru-decedati-si-rugaciuni-pentru-sanatatea-pacientilor-la-solicitarea-familiilor-acestora-110310.html

    8. Cu toate acestea, marți, [b]3 noiembrie[/b], Patriarhia Română emite un comunicat în care aduce la cunoștință că [i]„la Clubul Colectiv din Capitală a fost oficiată, în această dimineață (03 noiembrie 2015), o slujbă de pomenire pentru cei trecuți la Domnul în tragicul accident de vineri seara. Slujba a fost săvârşită de preoţii: Viorel Petcu, Augustin Moţoc şi Dobre Emil.”[/i]. De precizat că această slujbă s-a făcut la inițiativa Patriarhiei, cel mai probabil pentru a calma spiritele inflamate, deși oricum s-ar fi făcut, dar nu la bătaia din picior a „paznicilor de serviciu”.
    http://basilica.ro/slujba-de-pomenire-la-clubul-colectiv-din-capitala-110330.html

    9. În aceeași zi de marți, [b]3 noiembrie[/b], o parte din presa românească explodează cu acuza că [i]„Preoții nu au venit să se roage la locul în care s-a produs o tragedie pentru că nu au vrut să deranjeze pe rudele victimelor, care se reculegeau acolo. Aceasta este explicația pe care a dat-o Patriarhul Daniel pentru faptul că timp de trei zile niciun preot nu a venit în fața clubului Colectiv ca să se roage pentru cei în suferință”[/i]
    http://www.cotidianul.ro/patriarhul-daniel-lumea-sa-vina-la-biserica-nu-la-club-270752/

    Așadar câteva cotidiene main-stream au decretat în cor că [i]„niciun preot nu a venit în fața clubului Colectiv”[/i] deși a fost unul prezent la rugăciune chiar în noaptea tragediei, când victimele încă agonizau iar alți trei au fost chiar în dimineața zilei în care aceeași cerberi decretau consternați că n-au văzut, dom’le picior de popă la club. Ca să nu mai zic de preoții care au venit discret, fără reverendă, și înainte de 3 noiembrie, la locul tragediei, pentru rugăciune.

    Culmea ipocriziei este că Patriarhul a fost pus la zidul imfamiei de către jurnaliști, chiar după ce a ieșit de la slujba de înmormântare a Mariei Ion, femeia de serviciu care a lăsat în urmă cinci copii… pe care tot Biserica îi sprijină acum. Adică patriarhul, după ce participase la slujba de înmormântare a uneia dintre victimele din Colectiv, ținând bine-înțeles și o cuvântare cu angajamentul de a ajuta pe termen lung copiii rămași în urmă, este luat la rost că de ce nu-s preoții prezenți la Colectiv. [b]Deci în logica înflamată a respectivilor jurnaliști, locul contează mai mult decât… victima![/b]
    http://basilica.ro/slujba-de-inmormantare-pentru-maria-ion-110333.html

    [b]În acest context de hărțuire mediatică rostește Patriarhul celebra mustrare care a stârnit consternarea fariseilor din presă și de aiurea:[/b] [i]„Lumea să vină la biserică, nu la club. Noi ne rugăm la biserică. Să numai judecăm pe nimeni, să ne rugăm”[/i].

    Și în loc să se smerească și să-și lase deoparte răutatea gratuită, hăitașii de serviciu mai tare s-au îndârjit, publicând apoi titluri de genul „reacție nervoasă a patriarhului”.

    [b]Carevasăzică patriarhul a greșit în atitudine, când le-a adus aminte „nervos” că morții și familiile acestora erau în biserici! la ora aceea, nu în clubul incendiat și că se cădea ca prezența preoților să fie alături de morți și de familiile morților, ceea ce au și făcut. Nu la club! Dar nu, nu era destul ce făcuse Biserica până atunci prin toți membrii ei, ci trebuia mai mult: să vină popii și patriarhul la club ca să intre în obiectivul camerelor și aibă după aceea antenele, adevarul.ro și hotnews material de făcut rating despre cum își face patriarhul PR pe seama unor victime nevinovate. Cu adevărat mai rar așa operă de ipocrizie.[/b] Dar, să continuăm:

    10. Tot marți, [b]3 noiembrie[/b], înainte de „gura presei”, Eparhia Argeșului, emite un comunicat în care precizează că [i]„preoții din cercul pastoral nr. 1 al Protoieriei Topoloveni, au oficiat o slujbă de pomenire pentru victimele incendiului de la clubul Colectiv din București și au înălțat rugăciuni de însănătoșire pentru cei care sunt în suferință pe paturile de spital.„[/i] Deasemenea, [i]„preoții de la parohiile: Golești, Târgul Dealului, Ștefănești, Izvorani, Florica, Goleasca, Zăvoi Sfântul Calinic, Lescioarele, Valea Mare, Enculești au ținut și un moment de reculegere”[/i]
    http://www.eparhiaargesului.ro/arhieparg/index.php/stiri-evenimente-din-eparhia-argesului/3718-slujba-de-pomenire-a-victimelor-incendiului-in-biserica-parohiei-stefanesti

    11. La fel, tot pe [b]3 noiembrie[/b], sunt publicate mesaje de compasiune din partea Patriarhului ecumenic, din partea patriarhiei Bulgariei și din partea patriarhiei Serbiei.

    12. Pe [b]5 noiembrie[/b] presa secularistă explodează din nou, cu titluri de genul „Patriarhul își cere iertare” sau „Biserica își cere iertare”, deși în acest caz patriarhul nu ar fi avut de ce să-și ceară iertare pentru că nu a greșit cu nimic [b]câtă vreme apelul de a merge la biserică, nu la club, era cu privire la rugăciunea pentru victimele moarte.[/b] Dar a făcut și agest gest din intenția de a calma psihoza post Colectiv.

    Cam asta a fost în parte „reacția oficială” a Bisericii.

    Dar cine a mai avut și timpul să gândească zilele acestea, pentru că nu-i așa… mai importante au fost compasiunea exhibiționistă (nu acuz în general, dar s-au văzut și prea multe forțări) și emanarea de frustrări, dintre care multe au fost dirijate și canalizate împotriva Bisericii.

    Pentru că astăzi îl sărbătorim pe Sf. Ioan Gură de Aur, mă simt dator să arăt că nu există reacție oficială și neoficilă în Biserică, decât în raport formal de comunicare cu alte instituții. În raport de misionariat și filantropie, tot ce face un mirean, un preot sau un ierarh creștin-ortodox este în mod implicit și în numele Bisericii din care face parte și care i-a dat mereu imboldul faptei bune. Doctorii și asistentele care au intervenit pentru salvarea victimelor au acționat nu doar instituțional ci și din calitatea de creștini ai Bisericii. Pompierii care au avut intervenție la locul incendiului au făcut asta nu doar instituțional, ci și din calitatea lor de creștini ai Bisericii. Biserica a fost acolo, prin ei, prin membrii ei. Biserica nu este doar ierarhia ei, cu atât mai puțin doar Patriarhia Română, ci toți creștinii botezați în numele Sfintei Treimi, de la vlădică la opincă.

    Cât privește explicarea Răului, nu Biserica este datoare să dea explicații, căci a tot dat de-a lungul existenței. Uitându-ne la ce val de ură gratuită anti-biserică s-a stârnit zilele aceastea, poate că mai degrabă ar trebui să dea explicații cei care l-au generat și întreținut. Ce-ar fi să fie chestionați și agresorii cu privire la explicarea Răului, nu doar sacul de box al seculariștilor?!

    Mă opresc aici pentru că deja am divagat foarte mult de la tema unui articol pe care îl consider extrem de valoros, și n-aș vrea să deturnez și mai mult sensul discuțiilor.

    Sărut-mâna!

    Reply

  9. Dan Tudorache
    noiembrie 14, 2015 @ 9:42 am

    Da Ioane, sunt mai practici băieții de la Cuvântul Ortodox. Eu am defectul meticulozității, pierzând de multe ori „trenul” din cauza asta.
    Iaca de asta m-am lăsat de făcut torturi după căsătorie, deși nu-mi ieșeau rău: le face soția și mai repede, și mai gustoase. Numai că nu-mi pare rău de o așa detronare 🙂

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *