Skip to content

4 Comentarii

  1. Carol
    ianuarie 15, 2013 @ 12:53 pm

    Doamne ajuta !

    Foarte bun articolul, nu il stiam, multumesc mult !

    Stiam despre Eminescu ca se trage dintr-o familie dreptcredinciosa, cu matusi si unchis calugariti, dar nu stiam gandul sau de a se calugari !
    Evident, calugaria nu se face asa pe loc, ca iti vine un gand odata, trebuie sa ai chemare, sa treci pri perioade de incercari, dar probabil ca poetul ar fi reusit,insa Titu Mariorescu nu stiu daca s-ar fi putut adapta la viata de manastire, se stie ca era si putin afemeiat, l-a tradat si vandut pe Eminescu, facea lobby pentru anumiti dusmani ai tarii, si nu l-as vedea virtuos monah pe MAiorescu !

    Eminescu da, era obisnuit cu viata de manastire, era un om care nu strangea averi pentru el, nu tinea sa agoniseasca bani si nici o casa a lui nu avea, era pregatit pentru viata de obste.

    Prbabil ar fi fost la fel de bun monah si om de cultura precum Steinhardt, care a tinut legatura cu multi dintre intelectualii romani, ba chiar si cu cei plecati din tara in vremea comunismului, om colos al rezistentei prin cultura, si care era mare admirator al poetului nostru national !

    La manastire la Oasa m-a suparat scepticismul parintelui Marcel fata de Eminescu, singurul lucru care nu mi-a palcut, iar cand i-am amintit ca exista marturii despre spovedania lui Eminescu, tot asa sceptic a ramas, spunand ca a facut-o prea tarziu…..

    De aceea trebuie sa insistam asupra credintei ortodoxe asupra poetului, sunt multi preoti care vor asta, sa-l recuperam, altfel vin atei cu citate trunchiate,cuvinte luate din cotext, altii adauga replici ce nu-i apartin,sau cateva cuvinte ce pot modifica intelesul unei fraze sau vers, si sa ni-l fure !

    De aceea, cine are darul condeiului si poate sa arate adevarul sa o faca, sa nu se lase vanduti de dusmanii romanismului si ai latinitatii noastre ce vor sa-l fure ortodoxiei

    Reply

  2. Ludmila Doina
    ianuarie 15, 2013 @ 1:30 pm

    Carol, stai linistit ca nu ni-l poate fura nimeni pe Eminescu; iar cei care nu l-au citit si simtit, pot sa spuna orice despre el; din nefericire este si ramane poetul genial al putinora care l-au aprofundat si inteles, pentru ca nu il citesc multi. Dar cei multi se feresc de poezie in general, crezand ca e de neinteles, fara sa incerce sa o traiasca putin, sau macar pe unii poeti; Eminescu insa este poetul tuturor, si inainte de toate a lui Dumnezeu, ca poeza vine de la El; Poezia, si nu orice exercitiu versificator
    Nu trebuie decat sa citesti mai cu atentie poezia IAR CAND VOI FI PAMANT(varianta la Mai am un singur dor) sa vezi cat de mult a iubit aceasta tara, in care se vede inmormantat la marginea marii, cu codrul aproape, ascultand glas de izvoare, vazand luna alunecand printre varfurile de brazi, ascultand din munte talanga, la poalele „teiului sfant”, cantari de bucium, arzand in preajma lui luminile-n dealuri, in fosnetul frunzisului, si freamat de valuri…deci inconjurat de „tot ce misca in tara asta…”
    Iar universalitatea lui reiese din ultima strofa:
    Luceferii de foc
    Privi-vor din cetini
    Mormânt făr’ de noroc
    Şi fără prieteni.

    in care-si striga singuratatea

    Ce poate fi mai frumos?
    [b]Cine ni-l poate fura pe Eminescu, cand el si ingropat se marturiseste in mijlocul nostru?[/b]
    [b]Nimeni![/b]
    Doar cei care nu-l citesc cu mare atentie, se pot teme de asta

    Reply

  3. Carol
    ianuarie 15, 2013 @ 3:46 pm

    Ma refeream la faptul ca o parte din teologii nostri fac aduc critici lui Eminescu si se leaga de faptul ca nu a dus o viata de crestin ortodox evlavios, ca in unele versuri vorbea de zeii indieini, iar unul dintre ei era si parintele Savatie, care il critica pentru asta, si cauta in poeziile lui sa arate ca nu aveau legatura poeziile sale cu crestinismul, uitand sa vorbeasca despre poeziile sale ortodoxe, precum „Rugaciune” sau „Colinde” incercand sa faca o delimitare intre el si ortodoxie.
    Asa cum spunea si Razvan Codrescu, marii conducatori militari, personalitati istorice,si alti cavaleri ai spiritului nu pot fi judecati cu pildaionul in mana, ca a fost asa si pe dincolo, a facut si a dres, ei trebuiesc luati ca atare, ce au fost ei!

    Sunt destui care incearca sa il faca ateu, au scos chiar unele fraze care nu-i apartin, cu tenta ateista, altii il pun in tabara deistilor, si vor sa il confiste !

    De aceea avem nevoie de oameni luminati, ca si autor acestui articol, udne sa arate clar ca Eminescu s-a delimitat de alte religii prin marturisirea dreptei credinte,si nu doar aici, cine i-a citit publicistica stie foarte bine !

    Nu e bine sa il judecam, trebuie studiat cu pofta aprinsa, cu patima, nu sa ne afcem o opinie asa formal din 3-4 articole sau fraze scrise despre el !

    Si in cealalta privinta aveti dreptate, chiar paganii si necredinciosii au gasit alinare in versul eminescian, a reusit exact cum facea Vulcanescu, sa capteze atentia si unora precum Cioran , care-l numea sfant iesit dintr-o icoana si asculta cu admiratie ore in sir prelegirile sale !

    Am avut un profesor de filozofie, care nu era crestin, botezat dar impartasea ideile anticilor, vedea altfel divinitatea, dar cu un mare respect fata de Eminescu si limba romana !

    Cred ca putem prin el, prim Eminescu sa aducem la realitate si pe cei aflati in inselare, daca am reusi sa aratam prin spusele lui ca ortodoxia este deapta credinta, aratandu-le cainta si spovedania marelui poet si dragostea ce o nutrae fata de credinta ortodoxa

    Reply

  4. Balla Georgeta
    ianuarie 19, 2013 @ 2:37 pm

    Multumim pentru articol si comentarii. Cuprinzand date inedite despre marele nostru poet Mihai Eminescu, m-au impresionat mult si sper sa fie cat mai curand studiat in scoala romaneasca impreuna cu alti poeti precum Octavian Goga, Lucian Blaga, etc.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *