Noi privim icoana sau icoana ne privește pe noi?
Sclipiri palide de lumină înviază faţa rece a peretelui, transformându-l într-o scenă pe care se dansează ultimul vals. Câteva lumânări palide se stingeau în propria lumină, conferind camerei pustii o ultimă imagine a flăcărilor slabe, o imagine ce îţi încălzea atât trupul cât şi sufletul.
Paşi grăbiţi se aud în apropiere.
O lumânare timidă îşi micşorează flacăra până la limită pentru ca, mai apoi, să o înalţe sublim într-o încercare nereuşită de a atinge Absolutul.
Doi ochi negri priveau pătrunzător din pragul unei uşi vechi; lumânările, nestingherite de noua prezenţă, luminau spre moartea lor, topindu-se treptat într-o atmosferă de negrăit.
„Cum este şi această viaţă…”, îşi spuse tânărul, în timp ce sclipirile de aur se oglindeau frumos pe conturul negru al ochilor săi.
O femeie grăbită intra pe uşă, conturbând astfel momentul tainic şi rupând firul gândurilor contemplative. Tânărul se retrage uşor, părăsind taina ce se vroia descoperită, taina morţii unei lumânări care cuprindea, în sine, taina existenţei umane, pentru că cea mai frumoasă moarte este moartea unei lumânări.
În interiorul Bisericii domnea o pace dulce, accentuată de privirea blândă şi plină de iubire a sfinţilor, însă sufletul tânărului era prea tulburat pentru a simţi acea pace şi a observa privirile sfinte şi duioase.
Se îndreaptă spre ieşire dar, brusc, se opreşte. Un gând revelator îi străfulgeră mintea:
„Nu pot părăsi acest sfânt lăcaş fără a găsi un răspuns la ceea ce mă tulbură!”
Smerit, păşeşte timid în faţa icoanei Mântuitorului. Un fior îi încearcă inima; privirea divină îl determină să-şi plece ruşinat capul, însă un glas lăuntric îl îndeamnă să se apropie.
Tânărul cade în genunchi şi tace… ridică uşor privirea, întâlnind-o pe cea a lui Dumnezeu şi, treptat, îndrăzneşte:
– Doamne, o întrebare îmi tulbură sufletul, chinuindu-l necontenit. Cum poţi deveni un om curajos? Ce să fac pentru a dobândi curajul atât de necesar, ce să fac cu teamă care mă îngrozeşte?
Tace şi priveşte intens icoana.
– Uneori am impresia că nici măcar Tu nu mă asculţi, că sunt singur în această lume. Ştiu că îmi poţi da răspuns la această întrebare şi nu numai, dar… nu Te înţeleg, de ce mă laşi să mă chinui, să ajung la culmea disperării?
– De ce m-ai creat dacă, în momentele grele, mă părăseşti? De ce? Strigă, cu durere, tânărul.
Îşi pleacă privirea, lăsând lacrimile calde să-i stingă frumoasa sclipire din ochii negri. După câteva clipe se ridică cu intenţia de a pleca dar, fără a-şi propune, privirea i se întâlneşte din nou cu cea a Mântuitorului.
Încremeneşte. Mântuitorul îl privea din icoană cu ochi nespus de vii. Tânărul clipeşte de mai multe ori…. credea că totul este în imaginaţia lui, însă privirea sfântă nu revenea la forma iniţială.
Îşi scutură uşor capul, se freacă la ochi, dar fără rezultat.
Priveşte înmărmurit cei mai frumoşi ochi pe care îi văzuse vreodată, uitând pentru câteva secunde de propria persoană.
Deodată simte în preajma lui o prezenţă plină de o iubire nemărginită, o iubire atât de dulce, de suavă încât avea impresia că întreaga sa fiinţă se mistuie asemeni lumânărilor pe care le văzuse cu puţin timp înainte.
Cade cu faţa la pământ, ruşinându-se de propria nemernicie; simţea cum în sufletul său păşea cu smerenie Cineva, curăţindu-i duios fiecare colţ, fiecare părticică a fiinţei sale, inima bătându-i cu putere, bucuroasă şi uimită fiind de întâlnirea cu Cel care a creat-o.
Un miros sublim de tămâie nelumeasca izvorăşte din icoană; sufletul tânărului tresare, eliberând în exterior râuri de lacrimi duioase. Inima-i plângea, fiinţa i se cutremură… dorea să fiinţeze pentru totdeauna în acea iubire tainică, smerită, care se ridică deasupra tuturor celor văzute şi nevăzute dar, concomitent, să se facă una cu pământul, simţindu-se cel mai nevrednic om din întreaga lume.
Îl avea pe Dumnezeu şi nu îi mai trebuia nimic. Disperarea, singurătatea, frica, toate acestea au dispărut, copleşite fiind de blândeţe, pace şi mângâiere, pentru că ele sunt în iubire.
Acum a înţeles cu adevărat cuvintele din Epistola către Galateni a Sfântului Apostol Pavel, capitolul 2, 20: „Nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăieşte în mine.”
Nu ştia de cât timp era în această stare; uitase cu desăvârşire de sine, de lumea înconjurătoare.
O voce străină se auzea de undeva din depărtare… vocea devenea tot mai puternică cu fiecare secundă, fiind urmată de o uşoară bătaie pe umărul stâng.
Tânărul deschide ochii. Mirosul de tămâie dispăruse, la fel ca şi privirea atât de vie a Mântuitorului, totul revenind la normal… sau aproape totul, fiindcă inima sa continua să bată cu putere, căutând nebună prezenţa sfântă.
– Vă simţiţi bine?
Tânărul priveşte buimac chipul unui bărbat de vârstă mijlocie cu ochi albaştri şi blânzi.
– Eu… da, sunt bine.
Bărbatul cu cerul în priviri zâmbeşte uşor, după care sărută icoana şi îngenunchează.
Tânărul priveşte icoana, se închină şi, după aceea, păşeşte spre ieşire pentru a nu deranja dialogul dintre Dumnezeu şi unul dintre copiii Săi. Se opreşte în prag pentru a mai privi o dată chipul Mântuitorului şi rămâne aşa câteva minute.
Crezând că este singur, bărbatul cu privirea blândă rosteşte următoarele cuvinte:
– Îţi mulţumesc, Dumnezeul meu, pentru că m-ai învăţat ce înseamnă curajul…
Ochii negri exprimau surprinderea, inima tresărind uşor; cu respiraţia întretăiată, tânărul nu face nici un zgomot pentru a nu-şi trăda prezenţa.
-… acum ştiu că un om curajos nu este cel ce nu se teme, ci acel care, deşi are inima prinsă în lanţul temerii, reuşeşte să depăşească acest sentiment, luptând pentru idealul său. Îţi mulţumesc, Dumnezeul meu!
Un zâmbet larg se conturează pe chipul tânăr, inima ticăindu-i acum liniştită în timp ce gusta dulcea pace revărsată din iubirea sfântă, iar ochii licăreau frumos, pierzându-se în imaginea frumoasă a Creatorului nostru.
(Mihaela Gligan)
Stefan Viorel Cristian
februarie 4, 2014 @ 9:57 am
Haideti sa va povestesc ceva care pentru mine a fost putin haios.
Cunosteam pe cineva care spunea ca icoana ar fi chip cioplit si ca inchinatul in fata ei ar fi un pacat. Multa vreme m-am intrebat cum sa-l conving ca nu e asa. Pana intr-o zi cand am cunoscut un preot fata de care nu prea aveam respect pe motiv ca fuma si-n gandul meu imi spuneam „preot ce stie ca tutunul este tamaia diavolului si totusi fumeaza…”. Dar cu timpul mi-a trecut in minte ca acel preot e compus din 2 parti: omul care fumeaza din cauza stresului si omul ce cu credinta in Dumnezeu slujeste Domnului; asa ca am hotarat sa dau la o partea ce e rau din el si sa scot tot ce-i mai bun din acel preot. Facand asta i-am povestit despre acel prieten si l-am rugat sa-mi dea o solutie pentru a-l convige ca icoana nu e chip cioplit. Stand el si gandindu-se bine imi ofera solutia:
-sa trag la imprimanta o poza a aceluia;
-cu poza lui sa ma pun in fata lui;
-sub privirea lui sa bat acea poza ca si cum l-as bate pe el;
-de va crede ca am ceva impotriva lui sa-i spun ca nu am nimic cu el ci cu acela din poza;
-de va insista cu ideea ca-l iau la misto si ca eu as avea ceva cu el sa-i spun in final urmatorul lucru: uite omule, asta a fost o farsa facuta cu scopul de a-ti demonstra ca icoana nu e chip cioplit iar noi crestinii nu ne inchinam unor idoli. Asa cum tu vazandu-ma ce fac pozei tale ti-ai creat impresia ca ma adresez tie, tot asa si Domnul, Maica Domnului, Sfintii Apostoli si toti ceilalti sfinti pictati in icoane, cand ne vad ca ne rugam in fata lor si ne inchinam, Ei stiu din timp ca lor ne adresam si nu unor idoli.
Auzind ideea acelui parinte am zis in sinea mea: iata ce bine am facut ca nu l-am mai judecat pe acest preot si ca am cautat a scoate tot ce-i mai bun din el.
Laura Stifter
februarie 4, 2014 @ 10:10 am
Mihaela dragă, tu scrii din ce în ce mai frumos! 🙂
Dumnezeu să fie cu tine!
Ai terminat cu examenele?… Eu mai am două. 🙂
Cu mult drag,
Laura
Laura Stifter
februarie 4, 2014 @ 10:28 am
[quote name=”xiorel123″]Haideti sa va povestesc ceva care pentru mine a fost putin haios.
Cunosteam pe cineva care spunea ca icoana ar fi chip cioplit si ca inchinatul in fata ei ar fi un pacat. Multa vreme m-am intrebat cum sa-l conving ca nu e asa. Pana intr-o zi cand am cunoscut un preot fata de care nu prea aveam respect pe motiv ca fuma si-n gandul meu imi spuneam „preot ce stie ca tutunul este tamaia diavolului si totusi fumeaza…”. Dar cu timpul mi-a trecut in minte ca acel preot e compus din 2 parti: omul care fumeaza din cauza stresului si omul ce cu credinta in Dumnezeu slujeste Domnului; asa ca am hotarat sa dau la o partea ce e rau din el si sa scot tot ce-i mai bun din acel preot. Facand asta i-am povestit despre acel prieten si l-am rugat sa-mi dea o solutie pentru a-l convige ca icoana nu e chip cioplit. Stand el si gandindu-se bine imi ofera solutia:
-sa trag la imprimanta o poza a aceluia;
-cu poza lui sa ma pun in fata lui;
-sub privirea lui sa bat acea poza ca si cum l-as bate pe el;
-de va crede ca am ceva impotriva lui sa-i spun ca nu am nimic cu el ci cu acela din poza;
-de va insista cu ideea ca-l iau la misto si ca eu as avea ceva cu el sa-i spun in final urmatorul lucru: uite omule, asta a fost o farsa facuta cu scopul de a-ti demonstra ca icoana nu e chip cioplit iar noi crestinii nu ne inchinam unor idoli. Asa cum tu vazandu-ma ce fac pozei tale ti-ai creat impresia ca ma adresez tie, tot asa si Domnul, Maica Domnului, Sfintii Apostoli si toti ceilalti sfinti pictati in icoane, cand ne vad ca ne rugam in fata lor si ne inchinam, Ei stiu din timp ca lor ne adresam si nu unor idoli.
Auzind ideea acelui parinte am zis in sinea mea: iata ce bine am facut ca nu l-am mai judecat pe acest preot si ca am cautat a scoate tot ce-i mai bun din el.[/quote]
Foarte interesant. 🙂 Îmi aminteşte de o relatare despre mărturia mucenicească dată de un monah din vremea iconoclasmului (nu mai reţin sursa, din păcate, este o povestire pe care am auzit-o acum câţiva ani buni). Acel monah, fiind chemat la judecată de către autorităţile imperiale, a luat o monedă având imprimat chipul împăratului, a aruncat-o şi a călcat-o în picioare. Fiind condamnat la moarte pentru un astfel de gest, a replicat că, aşa cum necinstea adusă chipului împăratului de pe o monedă este socotită drept ofensă a persoanei împăratului, la fel şi venerarea sau necinstirea icoanei lui Hristos se adresează, de fapt, Celui al Cărui chip este pictat în icoană.
Doamne ajută!