„Nu fi erou!” pe motocicletă
Aseara pe la ora 11 noaptea treceam prin centrul oraşului cu maşina. La una din interesecţii erau trei maşini de poliţie, foarte mulţi oameni adunaţi în jur, o motocicletă accidentată undeva lângă trotuar, şi multe resturi de plastic şi metal în mijlocul intersecţiei.
Era simplu să-ţi dai seama: un motociclist a fost lovit de o maşină. Judecând după faptul că circulația prin intersecţie a fost oprită de Poliţie, probabil pentru a lua probe şi a face măsurători, accidentul a fost unul destul de grav. Victima/victimele au fost probabil duse la spital.
Nu este primul accident cu motociclişti de care aud, sau pe care-l văd. Prin definiţie, a conduce o motocicletă înseamnă a rula cu o viteză foarte mare, mult peste limita legală admisă. Cine-şi cumpără oare o motocicletă de viteză ca să meargă prin oraş cu doar 50-60 de km/h? Aproape nimeni.
Agilitatea unui asemenea bolid îţi ridică nivelul adrenalinei aşa de mult încât senzaţia nu se poate compara cu nimic. Pentru început pofta de viteză şi de aventură o guşti la volanul unei maşini dar aglomeraţia din oraşe, străzile înguste şi controalele frecvente ale Poliţiei te descurajează uşor-uşor.
Așa că o motocicleta poate fi o sursă de adrenalină ce poate fi cumpărată cu doar 2-3000 de euro la mâna a doua şi „avantajele” sunt evidente pentru cumpărător:
-
ajunge la viteze mari mult mai rapid decât un autovehicul;
-
se strecoară elegant şi fără probleme prin aglomeraţia din oraş;
-
poliţiştii te prin mult mai greu pentru că nu-ţi văd numărul de înmatriculare, pentru că viteza cu care rulezi este cu mult mai mare decât a oricărei maşini din dotarea lor;
Totuşi motocicliştii sunt de 5 ori mai expuşi accidentelor decât ceilalţi participanţi la trafic, şi accidentele pentru ei sunt mult mai grave, nefiind protejaţi de caroserie, centură sau airbag-uri.
Chiar şi aşa numărul motociclişitilor a crescut îngrijorător de mult în ultimii ani iar accidentele de asemenea.
Mie personal mi se pare că motivația principalî a celor care își cumpără motocicletă este pentru a te da mare mai uşor, totul pornind dintr-un teribilism accentuat al tinereţii, sau din frustrări acumulate la volanul unei maşini cu puţini cai putere.
Am avut un coleg de muncă acum câţiva ani şi-mi spunea că a avut accident cu motocicleta în urma căruia şi-a spart toată dantura, fiind nevoit să meargă la dentist pentru a-i înlocui aproape toţi dinţii.
De ce accidentele în care sunt implicaţi motociclişti sunt aşa de grave?
Pentru că pe autostradă şi în afara oraşelor îi vezi circulând cu peste 150-200 de km/h, viteză la care orice maşină oricât de performantă din punct de vedere al siguranţei în trafic, s-ar face zob la un impact, iar cei din interior n-ar mai supraveţui.
Pentru că se implică în depăşiri riscante expunându-se singuri la pericole foarte mari.
Pentru că abordează curbele cu viteze foarte mari, asemenea celor din cursele de Moto GP.
Pentru că autovehiculele din trafic nu le acordă întotdeauna prioritate din varii motive. Drept este că viteza la care circulă motocicliștii te împiedică de multe ori să-i vezi, şi implicit să le acorzi prioritate de trecere atunci când se impune.
Cu toate acestea unii nu se sperie deloc, chiar dacă au soţie şi copii acasă, forţând nota și turând motorul la viteze incredibile pe străzi.
Îngăduie Dumnezeu să se întâmple şi astfel de accidente ca şi cel de aseară, pentru că mulţi să se înţelepţească şi să facă ceea ce trebuie. Nu! Dumnezeu nu este rău! Gândiţi-vă că aseară în toată ţara mii de motociclişti au gonit pe străzi şi Dumnezeu i-a păzit de tot ce se putea întâmpla rău, deşi cu singuranţă ei au forţat nota, şi doar câţiva poate, de-i numeri pe degetele de la o mână, au făcut accident.
Mai jos am postat două filmuleţe, care fac parte din două campanii de atenţionare pentru conducătorii de motociclete:
Ciprian
august 5, 2020 @ 2:31 pm
La noi în Romania multe accidente în care sunt implicați motocicliștii nu au loc din cauza acestora, ci a șoferilor. Încă nu exista mentalitatea conform căreia un șofer trebuie sa știe ca motociclistul se supune acelorași legi ca și el. Fizic vorbind, un motociclist trebuie sa ia în calcul mult mai multe lucruri, pentru ca luatul unei curbe cu viteza ridicată (cu aplecare aproape de pământ) e perfect normala, în condiții de carosabil uscat, spre exemplu. Aerul (mai ales cel din lateral), apa, gheața, poleiul, uleiul pe carosabil – astea au un impact infinit mai mare la categoria A. Avem 2 roti, nu 4. Și oricare dintre ele „fuge” înseamnă un impact foarte grav.
Șoferii se scuza ca nu-i văd pe motocicliști, dar se simt perfect „blindați” din toate părțile în mașina lor și nu le mai pasa de nimic din jur.
Ca viteza ucide, asta așa este – și majoritatea accidentelor în lumea auto au loc tot din cauza vitezei. Mersul pe motocicleta este absolut superb, senzația de independenta și de libertate e mult mai mare decât cu mașina, dar responsabilitate trebuie de la toți participanții la trafic.
P.S. – de la cineva care are și A și B (A din 2010), și fără accidente. E drept, prefer chopper-ele, dar nu știu dacă e neapărat relevant.