Skip to content

3 Comentarii

  1. sdaniel
    august 13, 2017 @ 3:37 pm

    Putin cam tarziu, dar e binevenit acest articol curajos. Primul pas in rezolvarea unei probleme este sa recunosti ca o ai!
    Cunosc destul de multi preoti, si majoritatea (sau chiar toti pe care ii cunosc) au har si isi fac bine treaba. Din pacate genul acesta de evenimente/pacate arunca o imagine negativa si asupra celor care isi iubesc aceasta meserie.
    Poate ca aceste „scandaluri” sunt o oportunitate data de Dumnezeu, sa ne smerim si sa ne curatam (ca institutie).
    Doamne ajuta!

    Reply

  2. Vă rog să-mi permiteți anonimatul
    august 18, 2017 @ 6:51 pm

    „Probabil ca cei care sunt cei mai inversunati pe sexualitatea altora nu si-o pot accepta in primul rand pe a lor”

    Inainte de a bana acest comentariu sa stiti ca vine din gura omului de rand. Am avut norocul sa calatoresc mult pe tren in perioada asta si asta era principala idee (pe langa multe, multe bancuri) cu care am ramas de la oameni.

    Eu vad un pericol mare aici, daca oamenii ajung sa nu mai creada in vocatia preotilor. Ganditi-va la imaginea bisericii catolice dupa incidentele de pedofilie.

    Tot oamenii obisnuiti au mai spus ca biserica nu trebuia sa se implice niciodata politic in coalitia pentru familie. Dati cezarului ce-i al cezarului. Mai mult, se zice despre coalitie ca e o incercare a Rusiei de a construi un electorat conservator in Romania ca si in tarile din Vest. Numai ca la noi imigratia nu este o tema, asa ca au venit cu asta.

    Omul obisnuit nu e asa de prost si manipulabil pe cat se zice.

    Reply

  3. Lavinia
    august 21, 2017 @ 4:33 pm

    Un articol reusit si oportun.
    Claudiu, pozitia ta in chestiunea asta mi se pare corecta si indreptatita.
    De folos pentru toata lumea, atat pentru clericii cazuti cat si pentru restul Bisericii, ar fi sa renunte la functiile lor si sa faca pocainta undeva in retragere.

    Trebuie sa ne gandim la binele tuturor si adevarul este ca majoritatea credinciosilor se sminteste.
    Nu mai zic de cei necredinciosi sau nepracticanti pe care astfel de caderi nu fac decat sa ii convinga sa stea in continuare departe de Biserica.

    „A venit vremea să le spunem față-n față (nu trâmbițându-le în presă neputințele) unora dintre cei care slujesc altarelor că nu mai pot continua așa, că nu-i mai acceptăm să ne fie păstori cu astfel de apucături.” – o solutie binevenita, dar oare e o solutie realista? Sunt de acord cu ea, dar cum facem concret acest lucru? Noi, ca simpli credinciosi, ne permitem sa luam pozitie fata de un preot/ierarh cazut? Nu mai zic ca interesele sunt pe primul loc si e o adevarata panza de paianjen la toate nivelurile.

    „În mănăstiri se știu multe despre unii monahi sau stareți dar sunt îngăduiți așa.” – asa este, situatia din manastiri e dezastruoasa. Nici nu stiu unde e mai rau, in manastirile de maici sau in cele de calugari, cert e ca e nevoie de o curatare profunda peste tot.
    Cunosc chiar in Bucuresti intr-o manastire din centrul orasului un caz de preot-calugar care ma face sa ma minunez de bunatatea si rabdarea lui Dumnezeu: cum ii mai ingaduie Hristos sa se apropie de Sfanta Masa, de Sfintele Taine?! Cum ii mai ingaduie sfintii acestui ins sa le atinga sfintele moaste?!
    Si totusi, ce pot face eu, de exemplu, o simpla crestina? Nu am nicio autoritate in fata lui. Iar restul oamenilor, care il cunosc doar la suprafata, o suprafata pe care el si-o prezinta cat mai frumos si comercial posibil ca sa „dea bine” in fata lor, il cred mare cuvios si il cinstesc si il respecta ca pe un mare duhovnic. Inclusiv pe episcop l-a dus de nas facand frumos in fata lui si acesta il crede un fel de ingeras.
    Sigur, eu ma rog pentru el, dar e corect pentru ceilalti sa fie… pacaliti, pana la urma? Sa nu stie cu cine au de-a face?

    Cred ca tot de la nivel inalt trebuie sa porneasca aceasta curatare: in primul rand exarhii sa isi delege din indatoririle de birou incat sa isi poata petrece 90% din timp „pe teren”, adica in manastiri.
    Sa stea de vorba cu fiecare vietuitor, de la cel mai recent sosit pana la cel mai vechi, sa se faca disponibil la orice ora pentru oricine are nevoie sa isi spuna pasul sau sa ii raporteze o problema din manastire.
    Sa cerceteze bine viata din fiecare manastire, sa se asigure ca staretii/ele isi indeplinesc indatorirea duhovniceasca in primul rand, nu pe cea administrativa.

    Sa se cerceteze mai ales duhovnicii daca mai sunt vrednici de aceasta slujire, daca nu au cazut in vreun fel, daca nu fac mai mult rau decat bine din cauza unor favoritisme sau influente mirenesti (de gen feminin, doar sunt si ei oameni), daca mai au integritatea psihica pentru asa ceva (in timpul scurs de la momentul hirotesiei pot aparea tulburari psihice pe care cine le verifica? Nimeni. Singura evaluare psihologica se face la hirotonie si aia sumara).

    La fel, episcopii si asa mai departe, fiecare la nivelul lui sa isi faca treaba, sa nu mai inchida ochii.

    Dar ne lovim de aceeasi intrebare ca in toate problemele acestei tari: cum sa se produca aceasta schimbare? Avem noi vreo putere? As zice ca rugaciunea e singura cale si singura noastra putere.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *