Oare care e cheia de a ajunge la sufletul unui om?
Unul dintre modurile cele mai frumoase de a-i cuceri pe oameni este sinceritatea. Şi când vorbesc de „a cuceri” mă refer la a te face plăcut, a te împrieteni, sau chiar a iubi pe cel de lângă tine. Se-ntâmplă de obicei să ne comportăm „oficial” cu cel pe care îl întânlim prima data, fără să-i acordăm credit imediat, testându-l din priviri şi judecându-l cu mintea. Ne comportăm faţă de el în mod defensiv, aplicând toate prejudecăţile noastre asupra-i.
În primile conversaţii răspundem evaziv şi impersonal, ascunzând mereu esenţa mesajului, încercând să nu arătăm nimic din personalitatea şi viaţa noastră, sau arătăm doar ce-i mai bun şi mai frumos. Câteodată cel străin pentru noi, cel pe care-l întâlnim prima oară este „vinovat” pentru o perioadă şi poate doar pe parcurs să ne câştige încrederea.
Dar se întâmplă de multe ori să ne lovim de acelaşi răspuns „oficial” şi de acelaşi comportament defensiv, care denotă la fel de multă neîncredere precum am arătat-o şi noi. Şi de multe ori vrem să-l cunoaştem mai bine, să-i aflăm tainele sufleteşti, să-i vedem comportamentul natural, să-l vedem aşa cum de fapt este, fără ascunzişuri. Şi ne întrebăm: oare care e cheia de a ajunge la sufletul lui?
Problema este mereu la noi, şi niciodată la celălalt. Bârna e mereu în ochiul nostru şi doar câteodată paiul e în ochiul celuilalt. Sinceritatea cucereşte orice inimă, sinceritatea deschide orice suflet, smulge câte un zâmbet, creează încredere. Sinceritate e aşa atrăgătoare… pentru celălalt.
Cu cât ne deschidem faţă de cel de lângă noi cu atât şi el se deschide faţă de noi. Cu cât suntem mai sinceri cu el şi mai simpli, cu atât şi el ne destăinuie viaţa şi gândurile inimii lui. Sinceritatea de multe ori surprinde şi bucură pe celălalt. Fiind sincer cu el îi împărtăşesc o parte din viaţa mea, iar el ascultându-mă ia pe umerii săi o parte din povara vieţii mele, dar şi o parte din bucuria fiinţei mele. Sinceritatea ne uneşte, ne face să avem lucruri în comun, ne apropie.
Nu este om care să reziste în faţa sincerităţii pentru că sinceritatea e de fapt adevărul şi adevărul e Hristos, care stă la uşa sufletului lui şi bate. Şi cum să nu-i deschizi lui Dumnezeu? Când sunt sincer şi simplu mă arăt fără de răutate şi făţărnicie, fără gânduri ascunse ci aşa cum mă ştiu eu.
Sinceritatea mea îi arătă celuilalt că nu mi-e frică de el, că-l consider o persoană de încredere în care pot să-i spun toate ale mele, asemenea unui prieten bun. Şi Hristos Dumnezeu S-a făcut om şi a venit printre noi, nu ca să arate că e mai mare sau mai puternic ca noi, ci să ne împrietenim: „De acum nu vă mai zic slugi, că sluga nu ştie ce face stăpânul său, ci v-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte am auzit de la Tatăl Meu vi le-am făcut cunoscute.” (In. 15:15)
Dumnezeu deşi „ştie” atât de multe, ni Le-a făcut cunoscute nouă pe toate. El Cel neapropiat, Cel neînţeles, Cel necuprins… a fost sincer cu noi şi n-a ascuns nimic, pentru că nu se ruşinează cu nimic din ale Sale, pentru că nu Se teme de nimeni, pentru că vrea să-mpartă totul cu toată lumea.
Nesinceritatea ascunde teamă şi egoism, şi de multe ori însingurează. Minciuna sau făţărnicia, ca opus al sincerităţii, denotă mândrie şi necredinţă. Societatea în care trăim astăzi suferă de această boală a nesincerităţii, înarmându-se la tot pasul cu sisteme de securitate şi cu tot felul de activităţi care supraveghează sinceritatea agenţilor economici şi a cetăţenilor. Sinceritatea lipseşte din activităţile economice, din relaţiile instituţionale, din politică şi în general din toate relaţiile umane.
Nesinceritatea (minciuna) ne complică excesiv viaţa impunând fel de fel de reguli şi de restricţii, considerându-ne vinovaţi dinainte de a acţiona. De fapt ajungem să ne ferim unii de alţii, instaurându-se o stare de neîncredere la toate nivelurile. Singurul arbitru imparţial şi obiectiv în această stare generală este tehnologia, care se interpune între noi, „ajutându-ne” cu voie sau fără de voie să fim sinceri şi corecţi.
Am îngăduit internetului, calculatoarelor, sistemelor informatice şi automatizărilor de tot felul să ne invadeze viaţa pentru a ne constrânge să ne comportăm moral şi pentru a ne învăţa să fim sinceri în relaţia cu statul, cu agenţii economici şi cu ceilalţi de lângă noi. Şi parcă suntem din ce în ce mai răi, mai fricoşi, mai neîncrezători în cel de lângă noi…. Tehnologia nu ne-a folosit la nimic.
Octavian Paler spunea că progresul tehnologic determină întotdeauna un regres spiritual. Iar regresul spiritual e de fapt un regres moral, un regres faţă de aproapele meu. Tehnologia este de multe ori un efect al eşecului relaţiilor dintre oameni.
De când m-am născut am observat că sinceritatea deschide orice uşă, rezolvă multe probleme, face multe prietenii, naşte încredere şi siguranţă. Sinceritatea te fereşte de multe rele, pentru că Îl ia martor pe Dumnezeu ca garant al adevărului.
Ar trebui să fim mai sinceri în familie, cu prietenii, la şcoală, la servici, în societate…. ar trebui să fim mai sinceri cu noi şi cu părintele duhovnic. Dar în primul rând ar trebui să fim mai siceri în rugăciune cu Dumnezeu. Sinceritatea e molipsitoare şi este izvor de bucurie din care mulţi ar vrea să se adape.
Sinceritatea este prima piatră de temelie a dragostei.
(Claudiu)
sorin
martie 5, 2009 @ 12:04 pm
Claudiu e frumos ce ai scris. Insa mai sunt cateva cazuri, cum am citit si in Pateric, in care nu e bine sa spui adevarul. Cand vrei sa acoperi pe cineva, cum a facut acel parinte de a bagat pe cel care il alergau atatia in lada aceea si s-a asezat pe ea de i-a salvat viata.
Cu totii cred ca am vrea sa fim 100% sinceri, dar in anumite imprejurari ca sa eviti anumite certuri sau sa nu superi pe altii sfintii parinti am vazut ca au preferat sa minta, cu toate ca minciuna e de la diavol. Au ajuns la concluzia ca din doua pacate sa-l alegi pe cel care e mai mic, sau cel care nu produce prea multe necazuri imprejur.
Asa cred eu ca sunt situatii si situatii. Bineinteles la rugaciune si spovedanie trebuie sa fii intotdeauna sincer.
admin
martie 5, 2009 @ 12:55 pm
Adevarul este Hristos Domnul, si orice minciuna vine de la diavol. Oricand alegem sa mintim ne punem nadejdea in cel rau si-l scoatem pe Dumnezeu din problema noastra. Parintele din pateric a ales sa minta si Dumnezeu s-a milostivit spre el, dar nu inseamna c-a facut ceva bun. Nu Patericul ni-l reveleaza pe Dumnezeu asa cum este ci Evanghelia Domnului Hristos.
Nu este vreun caz in care trebuie sa mintim.
Oricand zicem adevarul il luam pe Hristos ca ajutor, care poate sa ne scoata din orice imprejurare.
Parintele din Pateric se putea ruga ca Dumnezeu sa-l pazeasca pe cel cautat si daca avea credinta sigur il ajuta.
Ce sfant parinte a zis vreodata ca e bine sa mintim ?
Unde arata Sfanta Scriptura ca e bine sa mintim ?
admin
martie 5, 2009 @ 12:58 pm
Va recomand cu mare drag un articol special despre minciuna https://www.ortodoxiatinerilor.ro/2009/02/de-ce-mintim-cateodata/
Ioana
iulie 11, 2010 @ 2:13 pm
Pe langa sinceritate,o alta cheie spre inima celor din jur poate si ajutorul.Eu am observat ca daca ajut pe cineva,acea persoana este gata si ea sa ma ajute cand voi avea nevoie si doar oferind ceva iti poti face prieteni.Si pe mine,daca ma ajuta cineva,chiar daca nu spun in fata,parca simt mai multa incredere in acea persoana decat in alta care a stat nepasatoare.
Claudiu-Razvan
iulie 11, 2010 @ 4:43 pm
bucuria de a avea pe cineva sau mai multe persoane aproape, se traieste tocmai prin apropierea (de) acelei persoane. Ea poate fi prin ajutorl practic, atasament sentimental, duhovnicesc, fratesc, parintesc, sfaturi, povete, incurajari. Depinde de setea din launtru a fiecaruia si de cel sau cei care o umplu cu iubirea lor. Sunt persoane care ajuta doar conditionat siasta ne mahneste, prin urmare ajutorul trebuie sa fie un reflex, o reflectie a iubirii :-). Dragostea nu cauta niciodata ale sale, este sincera, fara interese, perspective, conditionari, iar sinceritatea si disponibilitatea rasadita din Dragoste nu cade niciodata, pentru ca o inalta mereu smerenia in iubirea neconditionata si sincera a aproapelui .
Bucurie!