Skip to content

9 Comentarii

  1. Mihai Aurelian Gogonea
    decembrie 20, 2012 @ 9:37 pm

    Doamne ajuta,

    Uite cum vrajmasul gaseste inca un mod de a distrage atentia unora de la esenta, si le indreapta (imprastie) atentia spre aspecte mai putin importante. Ca si cum l-am cauta pe Dumnezeu in exterirul nostru, si nu in interior. Intai de toate cred in insuflarea de catre Duhul Sfant a Sfintilor Parinti in tot ceea ce au stabilit. De asemenea cred ca la toate datele stabilite de Sfintii Parinti, acestia au tinut cont atat de Sfanta Scriptura cat si de Sfanta Traditie. Mai mult, data Nasterii Mantuitorului este strans legata de Bunavestire, nasterea Sfantului Ioan Botezatorul, etc. intre toate existand o interdependenta; si nu a fost hotarata la intamplare. In plus, evenimentul conteaza, mai putin data dupa cum bine se stie caci calendarul nu este dogma ci un sistem de masurare a timpului care poate suferii modificari datoritata pierderii unor secunde la un interval de nu stiu cati ani.
    Asadar, mass media atrage (distrage) atentia de la esential si o indreapta spre banal. Oameni suntem, fiinte rationale, si dupa cum spunea un parinte: Omul nu se trage din maimuta, dar multi tind spre ele.
    Sa va bucurati de Nasterea Matuitorului, iar in inima voastra sa traiti concomitent Nasterea, Invierea, si toate celelalte sarbatori impreuna, dupa cum am auzit in urma cu cativa ani: Invierea trebuie sa o traim in fiecare zi a anului.
    Doamne ajuta!
    Mihai

    Reply

  2. anaprunescu
    decembrie 21, 2012 @ 8:38 am

    pai normal ca esenta este aceasi ….,,Dumnezeu S-a făcut om întrupându-se din Maria Fecioara, S-a născut, a trăit ca om alături de Mama Sa și de Iosif, și apoi a ieșit la propovăduire… mergând în final spre patima Sa de bună voie, pentru a mântui întreaga lume,,iar Papa stie ce zice!,,
    SI NE BUCURAM CA NU-L ATACATI DUMNEAVOASTRA PRIN ACEST ARTICOL PE PAPA,INSEAMNA TOTUSI CA NU SUNTETI DUSMANUL BISERICII CATOLICE CUM SUNT MAJORITATEA DINTRE ORTODOXI-PENTRU CA NU INTELEG ADEVARUL DIN PACATE….!!UN ARTICOL BUN DE CITIT SI RECITIT!
    SARBATORI FRUMOASE!
    LAUDAT SA FIE ISUS!

    Reply

  3. Claudiu Balan
    decembrie 21, 2012 @ 8:57 am

    Doamne ajută, Ana!

    Sărbători cu bucurie!

    Reply

  4. Grigore Alexandru
    decembrie 21, 2012 @ 12:43 pm

    „Era creştină a fost calculată de călugărul Dionisie Exiguus(cel Mic, 540), originar din Scythia Minor sau Dacia Pontică (Dobrogea), la Roma, în anul 525-526 şi s-a numit de aceea şi «era dionisiană». După calcului lui Dionisie cel Mic, Iisus Hristos s-a născut la (25 dec.) 753a.U.c. [b]Acest calcul era greşit cu 4 sau 5 ani [/b], pentru că Mântuitorul s-a născut înainte de 753a.U.c., şi anume înainte de anul 750, deoarece se ştie că în acest an a murit Irod. Mântuitorul s-a născut înainte de moartea lui Irod, cu un an sau doi, după toată prababilitatea în 748 sau 749 a.U.c, deci cu 4 sau 5 ani înainte de începutul erei creştine, calculată de Dionisie cel Mic în 753 a.U.c., dată care a rămas până astăzi în stabilirea evenimentelor din istoria universală corespunzând cu anul 1 al Naşterii lui Hristos.”

    Preot prof.dr. IOAN RĂMUREANU,
    Preot prof. dr. MILAN ŞESAN,
    Preot prof.dr. TEODOR BODOGAE
    în ISTORIA BISERICEASCA UNIVERSALA VOL 1(1-1054),Editura IBMBOR, Bucureşti, 1987,p.19

    Reply

  5. Laura Stifter
    decembrie 22, 2012 @ 8:12 pm

    Foarte interesant şi util articol, felicitări, Claudiu!
    Chiar am avut recent o discuţie pe această temă cu o elevă în clasa a XII-a (i-am povestit lui Claudiu). Ea era foarte derutată din cauza informaţiilor denaturate din mass-media laică.
    Exact aşa am învăţat şi eu la Teologie: Mântuitorul Hristos S-a născut în vremea lui Irod cel Mare (+4 î. Hr.), ceea ce-nseamnă că Naşterea Sa a avut loc cu câţiva ani mai devreme decât ştiam noi. Sf. Dionisie Exiguus a greşit calculul datei Naşterii Domnului cu 4-5 ani, atâta tot. În Sf. Scriptură nu se menţionează anul, luna şi ziua Naşterii Domnului, ci doar se relatează evenimentul; prin urmare, ipoteza Papei, cunoscută de mult timp în mediul teologic, nu contrazice cu nimic referatul biblic al Naşterii lui Hristos (Mt2, 1-12 şi Lc2, 1-20).
    Nu mai am ce să comentez, deoarece Claudiu a reuşit să explice mult mai clar şi concis decât aş putea eu s-o fac.
    Felicitări încă o dată, CLaudiu! 🙂

    „Hristos Se naşte, slăviţi-L!”

    P. S. Ana Prunescu,
    Într-adevăr, Claudiu şi Dan, adminii acestui site minunat, sunt credincioşi autentici ai lui Hristos şi au o atitudine foarte deschisă faţă de creştinii de alte confesiuni. 🙂
    Ne bucurăm că vă avem printre noi.
    Lăudat fie Iisus!

    Reply

  6. Laura Stifter
    decembrie 22, 2012 @ 8:27 pm

    Este foarte interesant şi citatul postat de către Alexandru.
    Iată, aşadar, că această idee era de mult timp cunoscută în teologie, dar jurnaliştii s-au sesizat abia acum şi au hiperbolizat totul… pentru a avea cât mai multe ştiri „senzaţionale”. 🙂

    Reply

  7. Grigore Alexandru
    ianuarie 1, 2013 @ 5:46 pm

    Pagini de istorie – Contextul Nasterii Mantuitorului (Trinitas TV)

    3:54–4:38

    [url]http://www.youtube.com/watch?v=UsYEo8Wxxq4[/url]

    Reply

  8. Andrei-Marin
    ianuarie 1, 2013 @ 7:56 pm

    [quote]Papa Benedict al XVI-lea are îndoieli și asupra datei de 25 decembrie în care noi sărbătorim nașterea Domnului, spunând că nu există dovezi istorice pentru această dată: „Nu știm nici măcar în ce sezon S-a născut. Sărbătorirea nașterii în perioada cea mai întunecată a anului este probabil legată de tradițiile păgâne și solistițiul de iarnă”.[/quote]
    Cam slăbuț la biblice acest papă. Și nici la istorie nu excelează.
    [quote name=”Claudiu-admin”]Totuși vreau să precizez că am mult mai mare încredere în Sfinții Părinți ai Bisericii Ortodoxe care au stabilit ca data nașterii Domnului să fie pe 25 decembrie, și anul de naștere să fie așa cum e astăzi, decât în așa-zisii oameni de știință care caută dovezi ca să creadă în cuvintele Sfintei Scripturi… și care pun la îndoială mai tot ce este prin Sfânta Scriptură.[/quote]

    Această afirmație ar avea nevoie de niște completări. Să le luam pe rând:

    1. Chiar la începutul evangheliei sale, Sf. Luca ne relatează cum Zaharia (tatăl Sf Ioan Botezătorul), care era arhiereu în acel an, intrase în Templu să tămâieze Sfânta Sfintelor(Lc 1, 8-10). Punând cap la cap textele de la [b]Luca 1, 9-10[/b] („[i]A ieşit la sorţi, după obiceiul preoţiei, să tămâieze intrând în templul Domnului. Iar [b]toată mulţimea poporului, în ceasul tămâierii, era afară şi se ruga[/b][/i]) cu cele de la [b]Levitic 16, 12[/b] ([i]Să ia cărbuni aprinşi de pe jertfelnicul cel dinaintea Domnului, o cădelniţă plină, şi aromate pisate mărunt pentru tămâiere două mâini pline, şi să le ducă înăuntru, după perdea[/i]) și [b]Levitic 16, 29[/b] ([i]Aceasta să fie pentru voi lege veşnică: în luna a şaptea, în ziua a zecea a lunii, să postiţi şi nici o muncă să nu faceţi, nici băştinaşul, nici străinul care s-a aşezat la voi[/i]) vedem că este vorba despre [u]Sărbătoarea Ispășirii[/u], când arhiereul intra o dată pe an în Sfânta Sfintelor.

    2. Evreii aveau o enumerare a lunilor anului începând cu [b]luna Nisan [/b]([u]martie-aprilie[/u]) preluată probabil de la egipteni şi aflată în uz în timpul lui Moise. De aici ne dăm seama că Sărbătoarea Ispășirii avea loc în jurul datei de [u]23 septembrie[/u](vezi „[i]luna a şaptea, în ziua a zecea[/i]”Lv. 16, 29) când de fapt şi sărbătorim zămislirea Sf. Ioan, iar naşterea lui – pe 24 iunie, adică peste 9 luni exact, ţinând cont chiar şi de ziua pierdută în februarie, deşi noi ştim că un băiat nu se naşte după 9 luni exact. Aici este o marjă de „eroare” ori mai degrabă de simbolism.

    3. Din textul de la Luca 1, 24-27 „[i]Iar după aceste zile, Elisabeta, femeia lui, a zămislit şi cinci luni s-a tăinuit pe sine, zicând: Că aşa mi-a făcut mie Domnul în zilele în care a socotit să ridice dintre oameni ocara mea. Iar [u]în a şasea lună[/u] a fost trimis îngerul Gavriil de la Dumnezeu, într-o cetate din Galileea, al cărei nume era Nazaret, către o fecioară logodită cu un bărbat care se chema Iosif, din casa lui David; iar numele fecioarei era Maria.[/i]” vedem că Hristos a fost cu jumătate de an mai mic (ca vârstă fizică) decât Ioan Botezătorul, iar zămislirea lui în pântecele Mariei a avut loc în luna a 6-a și s-a fixat, zămislirea la 25 martie, iar [b]naşterea la 25 decembrie.[/b]

    4. Nu putem să excludem sau să facem abstracție de sărbătorile păgâne şi fenomenele naturale care se petrec la aceste date. Toate acestea puteau să aibă un rol profetic, mai ales că „imaginile biblice” (iar Biblia se exprimă în imagini) ne permit să spunem că Ioan Botezătorul reprezenta Legea Veche şi perioada când lumina scade, aprofundându-se întunericul (apropo de scurtarea zilei după 24 iunie). Pe de altă parte Hristos – Soarele Dreptăţii (numit aşa încă din VT, nu doar în legătură cu zeul Mithra) este Cel care face ca întunericul să scadă, iar lumina să crească (apropo şi de 25 decembrie). Şi chiar dacă treaba asta pare trasă de păr, eu prefer să dau dreptate Sfinţilor Părinţi care văd chiar şi în textul de la Ioan 3, 30 ([i]„Acela trebuie să crească, iar eu să mă micşorez”[/i])
    o împlinire a acestor profeţii, care se fac înţelese doar dacă privim la sensul lor pan-cosmic.

    5. Dintr-un „Cuvânt la Nașterea Domnului” vedem că Sf.Ioan Hrisostom mărturiseşte că în timpul său, încă se mai păstrau în arhivele de la Roma documentele oficiale cu privire la recensământul populaţiei evreieşti de pe vremea când Quirinius guverna Siria. De la el aflăm şi că în acele documente era specificată şi data stabilită de Roma în acest scop: anume, ziua de 25 decembrie. Tot el afirmă că mai întâi la Roma s-a prăznuit sărbătoarea Naşterii Domnului, pe care au preluat-o mai apoi şi răsăritenii..(„Cuvântul la Nașterea Domnului” este din cartea [i]Ioan Gura de Aur – Predici la duminici si sarbatori[/i] pe care o am în format pdf. și v-o pot pune la dispoziție)

    Revin cu detalii și despre anul nașterii :D.

    Reply

  9. Bulgaru Alexandru
    ianuarie 1, 2013 @ 9:45 pm

    Salut,

    Referitor la data de 25 decembrie, la cursul de Istoria Religiilor, domnul profesor Remus Rus a făcut o supoziție.
    – pe 25 decembrie aveau loc la Roma, Saturnaliile, petreceri în cinstea zeului Saturn, dar și în cinstea Solstițiului de Iarnă (calculat de ei la 25 decembrie, și nu la 22 decembrie cum este de fapt)
    – pentru a nu fi prigoniți în timpul adunării pentru sebarea Nașterii Domnului, creștinii din Roma profitau de această ocazie, și se adunau la aceste serbări, înșelând vigilența autorităților și serbând astfel fără probleme Nașterea Domnului
    – mai târziu și Răsăritul a preluat această dată. Tot mai târziu au apărut și comparațiile dintre Mântuitorul și Soare – Soarele dreptății – Răsăritul cel de Sus, etc.
    – în Liturgica – Pr. Prof. Ene Braniște este arătată și o strânsă legătură cu Nașterea Sf. Ioan Botezătorul (pe 24 iunie – aproape de Solstitiul de Vară). Sf. Ioan Botezătorul afirmă: [b]Aceluia (adica lui Iisus) se cade sa creasca, iar eu sa ma micsorez” ( Ioan 3, 30)[/b] – aluzie la creșterea zilelor de după Solstițiul de Iarnă și la micșorarea nopților
    – în legătură cu ceea ce a zis Benedict al XI-lea….este un lucru de mult știut. Sf. Dionisie Exiguul a calculat Nașterea Domnului cu o eroare de 4-5 ani. Inițial el stabilise ca dată anul 754-753 AUC (Ab Urbe Condita – de la întemeierea cetății Romei). Cercetători au arătat că dacă luăm această dată în considerare (cum de alfel este și calculat acum sistemul calendaristic) ar trebui ca Irod să fi murit cu 4-5 ani înainte de Nașterea Domnului, ori știm că nu este așa.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *