Skip to content

20 Comentarii

  1. cristirg
    septembrie 15, 2014 @ 5:15 pm

    frumos zis: „Elevii vin în Şcoli, pentru înţelepciune; Ogorul e elevul; să-l facem mai mănos , Prin baza-Învăţăturii aduse de HRISTOS! „

    -din pacate astia de la ASUR iar ataca ortodoxia:

    [url]http://adevarul.ro/educatie/scoala/mesaje-religiei-scoli-inceput-an-scolar-1_5416a0a30d133766a824c676/index.html[/url]

    „Subiectul orelor de religie în şcoli a fost reactivat în prima zi de cursuri din noul an şcolar. Asociaţia Secular-Umanistă din România (ASUR) a reluat campanie de stopare a „biserificării” şcolilor şi a „îndoctrinării religioase”,

    ASUR: Şcoli transformate în Biserici ; [b]Aceştia avertizează că „începerea anului şcolar aduce în atenţie, din nou, un fenomen pervers: transformarea şcolilor în adevărate biserici[/b], proces tolerat sau chiar încurajat de către autorităţi”.

    -adica nu e perversa pornografia sau orele de educatie sexuala,unde se invata despre avort si acceptarea homosexualitatii, ci transformarea şcolilor în adevărate biserici…

    Reply

  2. sdaniel
    septembrie 15, 2014 @ 6:18 pm

    Sincer nici mie nu prea imi surade predarea religiei in scoli, cel putin nu de la varste fragede. Religia e greu de inteles si exista si contestatari ai ei. Nu e ca matematica/aritmetica pe care nimeni nu o contesta, sau ca materiile umane care au rolul de a-ti dezvolta creativitatea/vocabularul. Religia e o materie grea, uneori nici adultii nu o inteleg :)).
    Avand in vedere varsta celor din clasele mici, ei nu pot intelege religia, de aici si acuzele de indoctrinare.
    Bineinteles ca ONG-urile astea contestatare fac din tantar armasar; in definitiv religia e materie optionala, daca nu vrei iti retragi frumos copilul de la acea ora.
    In plus, profesorii de religie au inteles foarte bine rolul lor educativ. Pur si simplu merg doar spre a transmite o educatie si toata lumea are nota 10, nu merg pe sanctionarea elevilor ca nu au invatat.

    Reply

  3. cristirg
    septembrie 15, 2014 @ 8:22 pm

    -religia nu se preda neaparat ci se traieste,termenul Religie îşi are originea în latinescu Re-ligare, a relega fiinţa de Dumnezeu
    -daca toate materiile ii ofera copilului o cunoastere a lumii materiale religia,credinta ortodoxa il apropie de Dumnezeu,de lumea sufleteasca ,de lumea nevazuta,ii ofera calea spre nemurire
    -icoanele,crucile,rugaciunile,colinzile…invatarea crestinismului ii ofera copilului o cunoastere duhovniceasca,normal ca dupa aceea el trebuie singur sa se apropie de Biserica,de credinta…
    -religia nu e o materie ci o apropiere a copiilor de Dumnezeu, nihil sine deo

    Reply

    • sdaniel
      septembrie 16, 2014 @ 6:58 pm

      Buna seara!
      @Laura nu eu am inceput discutia despre predarea religiei in scoli.
      [quote name=”cristirg”]-religia nu se preda neaparat ci se traieste…[/quote]
      Exact asta este motivul principal pentru care am spus ca nu sunt de acord cu predarea religiei ortodoxe la clasele mici. Adica, religia nu se impune unei persoane ci este aleasa. Ori capacitatea de a alege si a intelege alegerea facuta nu o au copiii in varsta de 8-9 ani.
      Pentru parintii care vor ca copiii lor sa stie religie ortodoxa ii pot duce la biserica, mai ales ca exemplul practic e mai bun decat teoria din scoala.

      Reply

  4. mihai
    septembrie 15, 2014 @ 8:30 pm

    Religia predata in scoli e o disciplina esentiala si necesara pentru formarea morala a tineretului. In cadrul acestor ore se realizeaza instigarea sistematica la demnitate, verticalitate etica si discernamant. Acestea ar trebui sa fie niste cursuri nu de informare, ci de formare , de construire si stabilizare a unor mentalitati juvenile sanatoase, atragandu-se atentia asupra factorilor ce pot conduce la degradarea fizica, sociala si launtrica a omului(factori pe care mentalul colectiv social ii tolereaza cu o perfida impasibilitate si pe care mass-media ii livreaza fara jena si ii propaga vertiginos). In conditiile acestui mediu secularizat in care abunda ispitele de tot felul, e imperios necesara o astfel de disciplina formativa daca vrem sa mai avem oameni sanatosi la minte in randul generatiilor tinere. De acord ca anumite aspecte ale religiei academice sunt cam greu de inteles, mai ales daca ne referim la dimensiunea dogmatica, dar maniera de predare are o importanta majora. Pana la urma cultura teologica tine de cultura generala iar religia crestin ortodoxa face parte din patrimoniul cultural autohton, lucru pe care indivizii de la ASUR, care sufera de o crasa nesimtire spirituala si intelectuala ce frizeaza imbecilitatea, nu sunt capabili sa il inteleaga. A suprima religia din specificul axiologic al unui popor constituie un atentat la identitatea nationala.

    Reply

  5. Laura Stifter
    septembrie 16, 2014 @ 1:04 pm

    Argumentare logică, sau propagandă comunistă? Spuneţi-mi voi, că eu poate nu-mi mai dau seama…
    „”Uitaţi-vă la pretinsul ‘laborator de religie’ de la Şcoala 50 din Bucureşti în care sunt obligaţi copiii să-şi facă orele; uitaţi-vă la elevii puşi să se târască în genunchi într-o aşa-zisă ‘capelă’ la Liceul Pedagogic din Timişoara. Aceste situaţii frizează patologicul! Profesorii de religie sunt direct subordonaţi Bisericii; a-i numi ca diriginţi sau ca directori de şcoală creează premizele unor abuzuri deosebite. Aceştia se află într-un evident conflict de interese!” a declarat Toma Pătraşcu, preşedintele ASUR.”
    Adică elevii sunt „puşi să se târască în genunchi”… Parcă-mi şi imaginez un prof de Religie fundamentalist, cu un bici în mână, obligându-i pe bieţii copilaşi „să se târască în genunchi” prin toată capela, eventual în timp ce repetă Crezul, în cor, de 100 de ori! :))
    Acum serios, atunci când această asociaţie va formula argumente pentru a-şi susţine poziţia, va merita să contraargumentăm, să discutăm, să polemizăm şi – de ce nu? – chiar să ne lăsăm convinşi în privinţa unor aspecte.
    Până atunci… nu ne rămâne nouă, teologilor, decât să ne amuzăm şi să aşteptăm, totuşi, argumente.
    Succes tuturor profesorilor de Religie, Domnul şi Mântuitorul nostru Cel atotputernic să vă ajute în misiunea voastră!
    P. S. În 2011, când cei de la ASUR au iniţiat campania „Stop îndoctrinării…”, reţin că m-a amuzat grozav modul în care-i „instruiau” pe părinţi ca, dacă vor observa orice fel de tulburare de comportament la copiii lor (şi erau menţionate toate problemele psihologice pe care şi le-ar putea închipui cineva), să nu se sperie, să ştie că toate acestea au drept cauză „îndoctrinarea religioasă” la care cei mici sunt supuşi, în mod sistematic, la orele de Religie… Ce nevoie mai este de psihologi pe lumea asta? Dacă vreun copil are o problemă – orice fel de problemă – „diagnosticul” e deja identificat: „îndoctrinare religioasă”. A, psihologia ştiinţifică nu menţionează o astfel de „tulburare” în lista afecţiunilor psihice? N-are importanţă: şi psihologii au fost „îndoctrinaţi” când erau elevi, aşa încât… :))

    Reply

  6. Laura Stifter
    septembrie 16, 2014 @ 1:14 pm

    Acum îmi dau seama că, furaţi de ideile – veşnic reafirmate în aceeaşi formă (ca şi cum simpla repetare a unei idei, fără argumente, o va face verosimilă) – ale celor de la ASUR, ne-am exprimat punctele de vedere doar pe această temă, în loc să discutăm despre conţinutul atât de frumos şi educativ al poeziei.
    Felicitări domnului profesor care a compus aceste frumoase versuri!
    Dumnezeu să le ajute, în noul an şcolar, tuturor elevilor şi profesorilor!

    Reply

  7. Laura Stifter
    septembrie 16, 2014 @ 10:15 pm

    [quote name=”sdaniel”]Buna seara!
    @Laura nu eu am inceput discutia despre predarea religiei in scoli.
    [quote name=”cristirg”]-religia nu se preda neaparat ci se traieste…[/quote]
    Exact asta este motivul principal pentru care am spus ca nu sunt de acord cu predarea religiei ortodoxe la clasele mici. Adica, religia nu se impune unei persoane ci este aleasa. Ori capacitatea de a alege si a intelege alegerea facuta nu o au copiii in varsta de 8-9 ani.
    Pentru parintii care vor ca copiii lor sa stie religie ortodoxa ii pot duce la biserica, mai ales ca exemplul practic e mai bun decat teoria din scoala.[/quote]
    Bună seara, Daniel!
    Ştiu că nu dvs aţi iniţiat discuţia! 🙂
    Reacţia mea ironică a vizat exclusiv atitudinea ASUR (a se vedea articolul din „Adevărul”, de la link-ul indicat de CristiRG) – mai exact, încercarea de a substitui argumentele raţionale cu artificii retorice, cu mijloace de persuasiune extraraţionale şi, prin urmare, neoneste intelectual.
    Dvs aţi oferit argumente în favoarea opiniei exprimate – şi încă argumente puternice, rezistibile în faţa criticilor – şi, de aceea, cred că o discuţie pe această temă ar fi deosebit de interesantă.
    În schimb, reprezentanţii ONG-ului menţionat nu argumentează decât în mod sofistic şi folosind distorsionarea realităţii ca mijloc manipulativ (în opinia lor, un profesor îi „obligă” pe copii să stea într-un „aşa-zis laborator de Religie” în timpul orelor, alt profesor îi „pune” pe elevi „să se târască în genunchi prin capelă”, elevii sunt „îndoctrinaţi”, faptul că există o capelă într-o şcoală e o situaţie care „frizează patologicul” etc etc). În faţa acestei lipse de argumente raţionale, substituită de tehnici manipulative, n-am găsit un antidot mai eficient decât… sarcasmul. 🙂
    Acum, revenind la obiecţia dvs, cred că problematica educaţiei religioase în şcoli este complexă şi, într-adevăr, merită foarte atent şi onest dezbătută. Pentru a vă răspunde cu atenţie la comentariu, voi reveni cu un mesaj în cursul zilei de mâine (pentru că, la ora aceasta, aş răspunde, poate, superficial, sub influenţa oboselii…).
    Repet, prin urmare, reacţia mea NU v-a vizat nicidecum pe dvs, Daniel şi n-a vizat nici conţinutul opiniilor şi opţiunilor reprezentanţilor ASUR (e dreptul fiecăruia să-şi promoveze în mod public opiniile şi convingerile), ci modul lor de a le exprima (neargumentat, manipulativ şi necuviincios faţă de o întreagă categorie profesională – cea a profesorilor de Religie).
    Revin. 🙂
    Vă salut cu respect!

    Reply

  8. sharbinsk
    septembrie 17, 2014 @ 7:06 am

    Fraților, de la teorie până la practică e cale lungă.
    Mie nu mi se pare că ora de religie își mai atinge scopul decât în procente extrem de mici pe care le-aș numi insulițe de credință.
    Asta pt că [b]se chiulește mult [/b]de la această oră iar, proful de religie nu e luat în serios ci bagatelizat de multe ori.
    Au fost profesori de religie care s-au trezit cu reclamații după ce au dus copiii la Împărtășanie.
    Alții au fost acuzați că strâng bani necuveniți pt caietele de religie.

    Dacă tot facem ore de religie, ele ar trebui [b]să nu coste deloc,[/b] iar manualele să fie [b]recenzate de Sfântul Sinod[/b] pt că au fost diferiți laici care au strecurat exagerări și exemple nefericite în manualele de care se prevalează acum tot felul de ONG-uri care acuză Biserica.

    Apoi la ora de religie ca să nu jignești copiii de alte confesiuni, ești forțat să ți lecția într-o cheie[b] ecumenistă, umanistă[/b] în care: „protestanții sunt biserici surori”, „celelate religii au o parte din revelație”, „Papa Ioan Paul al 2 lea este un sfânt care a prevestit eliberarea de comunism din Polonia și a sărutat pământul României în vizita la PF Teoctist”, „Vaticanul nu-și negociază dogmele în Consiliul Mondial Bisericesc pt că ei susțin că sunt Biserica întemeiată de Sfântul Petru și dețin adevărul întreg”, „este bine să intrii într-o catedrală catolică pt a te liniști”, „nu este nicio problemă să vizitezi centre ecumeniste în genul Taize și să te rogi acolo.”
    cam astea sunt doar câteva dintre afirmațiile pe care mi le-au auzit urechile când am asistat la niște ore de religie acum câțiva ani, și proful era din generația tânără care teoretic a avut acces la toată informația de pe net și la toate revistele ortodoxe de calitate.

    Reply

    • cristirg
      septembrie 17, 2014 @ 11:03 am

      [quote name=”sharbinsk”]

      Apoi la ora de religie ca să nu jignești copiii de alte confesiuni, ești forțat să ți lecția într-o cheie[b] ecumenistă, umanistă[/b] în care: „protestanții sunt biserici surori”, „celelate religii au o parte din revelație”, „Papa Ioan Paul al 2 lea este un sfânt care a prevestit eliberarea de comunism din Polonia și a sărutat pământul României în vizita la PF Teoctist”, „Vaticanul nu-și negociază dogmele în Consiliul Mondial Bisericesc pt că ei susțin că sunt Biserica întemeiată de Sfântul Petru și dețin adevărul întreg”, „este bine să intrii într-o catedrală catolică pt a te liniști”, „nu este nicio problemă să vizitezi centre ecumeniste în genul Taize și să te rogi acolo.”
      cam astea sunt doar câteva dintre afirmațiile pe care mi le-au auzit urechile când am asistat la niște ore de religie acum câțiva ani, și proful era din generația tânără care teoretic a avut acces la toată informația de pe net și la toate revistele ortodoxe de calitate.[/quote]

      -cum zicea si Dan daca sunt profesori de religie ecumenisti asta nu inseamna ca trebuie scoasa ora de religie,la fel daca exista preoti si ierarhi ecumenisti,care nu tin cont de dogme si canoane asta nu inseamna ca e vreo problema cu ortodoxia sau Biserica ci cu ecumenistii e problema.

      -si cum ziceai si tu exista articole si carti destule pe net-gratis- care prezinta erezia ecumenista sau dogmele si canoanele ortodoxe: Cuvintele Sfintilor despre ortodoxie: [url]http://ortodoxiasingurabisericaadevarata.wordpress.com/about/[/url]

      -Pidalionul-canoanele si dogmele ortodoxe: [url]http://ortodoxiasingurabisericaadevarata.wordpress.com/pidalionul-canoanele-si-dogmele-ortodoxe/[/url]

      Reply

  9. Dan Tudorache
    septembrie 17, 2014 @ 8:15 am

    Daniel, cred că-ți bazezi opinia pe o falsă dilemă. Spre exemplu, în ultimul comentariu ai susținut că ”religia nu se impune unei persoane ci este aleasa. Ori capacitatea de a alege si a intelege alegerea facuta nu o au copiii in varsta de 8-9 ani.”
    Atâta timp cât și religia este o disciplină care face parte din corpul disciplinelor școlare, cum se face că nu punem aceeași problemă și pentru alte discipline, cum ar fi matematica?!
    Pentru că dacă urmăm raționamentul expus de tine, reiese că matematica este impusă ca disciplină în timp ce elevii nu au capacitatea ”de a înțelege”. Cum se face că matematica, care este o disciplină ”horror” pentru mulți elevi, este predată fără controverse, în timp ce religia a devenit brusc ceva de neînțeles pentru elevi? De ce ar fi moralitatea relevată ceva de neînțeles? Oare chiar nu înțeleg elevii adevărurile elementare sau noi, părții lor, îi subestimăm și din ignoranța noastră față de creștinism pretindem că de vreme ce noi nu înțelegem (defapt n-am vrut să studiem) nu vor înțelege nici ei?
    E greu de înțeles diferența dintre bine și rău, atunci când este predată? Atunci ce pretenții să avem de la învățarea matematicii.
    Mai mult decât atât, de ar trebui eu ca părinte, să-l las pe copilul meu să aleagă în privința religiei dar nu și a altor discipline, care sunt obligatorii?
    De ce religia e brusc oaia neagră dintre discipline când ea se ocupă cu făcutul curățeniei în sufletele copiilor?
    De ce, unii dintre părinții acestei lumi (nu fac aluzii) fac orice pentru copiii lor ca să învețe limbi străine, cultură generală, etc, să urmeze școli înalte, dar nu-i învață (mai) nimic despre adevărurile elementare ale moralității și mântuirii? De ce le dau totul de pe lumea asta trecătoare dar nimic esențial, esențialul care este viața trăită în Hristos?
    Nu cumva dintr-o adâncă și colosală indiferență față de Dumnezeu? Nu cumva prin atitudinea ”să aleagă el” își lasă moștenire indiferența mai departe? De ce ”să aleagă el” în privința religiei iar ”să alegem noi” în locul lui, în 99% dintre situații?
    Eu consider că un părinte cu discernământ îi dă toate șansele copilului (care nu are discernământ) să se formeze inteligent, cu mintea și inima luminată, și cum altfel ar putea copilul să dobândească mai mult discernământul decât prin cultivarea legăturii cu Dumnezeu? Iar ora de religie, tocmai asta face cu precădere.

    Reply

    • sdaniel
      septembrie 19, 2014 @ 6:19 pm

      [quote name=”Dan”]Daniel, cred că-ți bazezi opinia pe o falsă dilemă. Spre exemplu, în ultimul comentariu ai susținut că ”religia nu se impune unei persoane ci este aleasa. Ori capacitatea de a alege si a intelege alegerea facuta nu o au copiii in varsta de 8-9 ani.”
      Atâta timp cât și religia este o disciplină care face parte din corpul disciplinelor școlare, cum se face că nu punem aceeași problemă și pentru alte discipline, cum ar fi matematica?!….
      De ce religia e brusc oaia neagră dintre discipline când ea se ocupă cu făcutul curățeniei în sufletele copiilor?….
      [/quote]
      Salut Dan. Nu cred ca e potrivita comparatia dintre matematica si religie. Una e disciplina obligatorie, cealalta e optionala. Una e stiinta (exacta) cealalta e o credinta.
      Apoi sa ne intoarcem la cel care pune la dispozitie (si plateste) sistemul de invatamant, adica statul.
      Statul trebuie sa pregateasca generatia viitoare pentru a fi integrata in societate din toate punctele de vedere ale vietii sociale, politice, economice si culturale. Pentru ca generatia sa se integreze in aceasta viata (sociala, economica si culturala) are nevoie sa primeasca un nivel serios de cunoastinte asigurat de disciplinele obligatorii cum ar matematica (in primul rand), romana, istorie bineinteles, limba straina (ca facem parte dintr-o Uniune Europeana),geografie etc.
      Bun pana aici…in toata lumea (cu exceptia dezaxatilor din unele state arabe) statele sunt laice. El nu e obligat sa transmita educatie religioasa viitoarei generatii. Educatia religioasa o face o institutie religioasa particulara, in cazul nostru Biserica Ortodoxa Romana.
      Statul roman a luat decizia sa introduca si religia ca materie de studiu optionala. Eu zic ca a procedat corect, religia este parte a existentei/identitatii noastre ca natie.
      Singurul lucru pe care l-am contestat e ca se incepe prea devreme (de la clasa zero) cu religia.
      Ganditi-va putin, chimia incepe sa se studieze tarziu, prin clasa a VI-a. Se incepe asa tarziu din doua motive:
      – e imposibil pentru un copil de 6-7 ani sa inteleaga notiuni de chimie, pur si simplu e prea complicat pentru nivelul lui de perceptie, logica si ratiune;
      – chimia nu este atat de necesara/importanta (pentru stat) precum e romana si matematica.
      In situatia chimiei sunt si alte discipline, precum filosofia. In fine, cele doua motive pentru care chimia nu se studiaza din clasa zero sunt valabile (cred eu) si pentru religie.
      Referitor la „oaia neagra”…religia nu e oaie neagra decat pentru o mana de oameni (maxim o mie din cei 20 de milioane), cred ca in afara devoi chiar nu-i baga nimeni in seama.
      Frate Dan, nu te supara pe mine dar te voi mustrului putin. Tot timpul mi-a placut rabdarea ta, logica ta impecabila, diplomatia dar ai comis o gafa peste care nu pot sa trec asa usor 
      Si ma refer la urmatoarele tale cuvinte „De ce religia e brusc oaia neagră dintre discipline când ea se ocupă cu făcutul curățeniei în sufletele copiilor?”
      Eu am copil si stiu ca cel mai curat suflet de pe pamant il gasesti la copii (cei mici). Fiintele astea nu au pic de rautate in ei, sunt atat de naivi si de inocenti si de dornici sa ajute pe toata lumea. Nu ai ce sa cureti la copiii din clasa pregatitoare. La copiii mici religia („facutul curateniei in suflete”) trebuie predata parintilor si nu copiilor.
      Asta e inca un motiv pentru care trebuie predata de la o varsta mai mare, aia mari nu mai sunt asa inocenti.
      Inca ceva, Sharbinsk a spus un lucru foarte interesant, citez:
      „Dumnezeu n-a forțat niciodată pe nimeni, religia e vocațională, e greu pt un copil să schimbe mediul din care vine, dar ușa Bisericii îi este mereu deschisă.
      Cum ai zis școala nu formează duhovnicește,ia r catedra nu mai reprezintă prelungirea Catedralei cum era pe vremuri.”
      P.S
      Laura multumesc de cuvintele frumoase si pentru salut.

      Reply

  10. Dan Tudorache
    septembrie 17, 2014 @ 8:39 am

    Ioan, că se pot găsi hibe la unii profesori de religie, că se pot strecura note personale exagerate… nu neg… însă a încerca combaterea (și scoaterea) orei de religie prin neajunsurile cadrelor didactice, mi se pare a da cu stângul în dreptul!
    În acest exemplu dat de tine, problema nu este ora de religie în sine, ci pregătirea cadrelor! Deci n-are sens să discutăm dacă e utilă sau nu ora de religie (asta numai ASUR aduce în discuție) ci cum să fie cadrele pregătite cum trebuie!
    Că dacă încercăm să invalidăm utilitatea orei de religie pe motivele unor cadre slab pregătite (și în cheie ecumenistă), atunci ce rost ar avea alte discipline în care s-au predat nu doar inexactități, ci enormități grosolane de-a dreptul, cum a fost istoria sau paleontologia! Pentru că, să nu uităm că 45 de ani în România Comunistă s-a predat o istorie ideologizată și falsificată grosolan. Și totuși, nu s-a pus niciodată la îndoială rostul/rolul/utilitatea disciplinei de istorie ci s-a trecut la rezolvarea problemei de fond.
    Ori în cazul religiei, problema de fond, dacă există o astfel de problemă serioasă (eu mă îndoiesc că ar fi serioasă deși recunosc că sunt rupt de realitatea școlară) este pregătirea cadrelor. Numai că pentru ASUR nu asta este problema de fond ci ”Nu are ce căută ora de religie la școală”. Curat ateism și anti-creștinism din partea unei unei minorități insignifiante dar extrem de agresivă (și implicit nesimțită) față de o majoritate, măcar declarată creștină.. care îi tolerează bine-mersi. Adică, niște ratați la nivel cultural (că n-au făcut nimic pentru societatea asta decât să provoace dezbinări și polemici inutile) vor să dicteze cum să își educe copiii o majoritate. De aici se observă o mentalitate totalitară și ferească Dumnezeu ca acești nefericiți frustrați să ajungă la puterea politică.
    Însă cel puțin la fel de nocivi ca și ei sunt ”jurnaliștii” din mass-media care din setea de senzațional/can-can îi aduc în prim plan, potențându-le vocea, ca și cum frustrările lor personale sunt probleme de ordin național.

    Reply

  11. sharbinsk
    septembrie 17, 2014 @ 12:26 pm

    Eu nu văd ora de religie ca pe o oră de îndoctrinare ortodoxă, nici măcar la clasele mici, am auzit că micuții colorează în cărticele biserici și scene biblice, deci cam asta e ora de religie la clasele mici, nici vorbă de îndoctrinare.

    Ce nu-mi place este practica asta [b]orweliană[/b] de a despărți copilul de părinți de la vârste cât mai fragede și de a-l ține cât mai mult în școală unde i se toarnă multă materie inutilă pe gât, doar ca să-i țină mintea ocupată.

    Nu sunt la curent cu tot ce zice ASUR, eu spun din ce am văzut, că puțini copii sunt atenți la ora de religie și mulți pleacă.
    [b]
    Dintre cunoscuți,cei care excelau la capitolul religie au venit cu bazele puse de acasă, de la părinți sau bunici.[/b]
    N-am văzut niciunul care să fie bâtă la religie și după 12 ani de religie să experieze o revelație în stil Saul din Tars pe drumul Damascului.
    O spun cu toată convingerea că[b] nicio educație [i]religioasă [/i]didactică nu o poate înlocui pe cea de acasă[/b], sau din parohie.

    Apoi profesorul de religie din cauză că e prost plătit nici nu-și dă interesul deci e ușor exagerat rolul care se dă orei de religie că formează personalități.
    În multe școli din țară a devenit[b] o oră oarecare[/b], în care se discută de toate[b] de la mondenități la ecumenism[/b] și mai puțin ortodoxie.

    Probabil sunt zeci de părinți și câteva sute de elevi care sesizează anual diferite cazuri la ASUR și ei[b] le exagerează voit[/b] sau hărțuiesc în justiție pe respectivii profesori.

    Cum merg lucrurile acum, ora de religie va deveni sigur ora de ecumenism pt că nu va mai fi permisă [b]confesionalitatea [/b]din cauza politicului corect.
    Și pentru că fiecare decizie a instanței va obliga profii și autorii programelor să țină cont de ea pt a nu risca procese.
    Sunt profesori tocați pentru că au dus copilul la Împărtășanie fără să-i dea voie părintele.

    Aratați-mi mie un prof de religie care are curajul să dea citate din Iustin Popovici , cu privire la ecumenism.
    De altfel și emisiunea de la tvr are accente ecumeniste.

    Apoi nu cred că la ora de religie ar trebui date note ci eventual un nr minim de prezențe pentru promovare.
    [b]Cum să dai note pt un Crez spus greșit?[/b]
    Totuși Crezul are o valoare prin el îsuși.

    Oră de istorie a religiilor sau oră de ecumenism mi se pare tot aia, dar în caz ca va deveni ora de ecumenism vreau să am dreptul dacă ajung părinte să-mi retrag copilul de la așa ceva.

    Reply

  12. sharbinsk
    septembrie 17, 2014 @ 12:59 pm

    „si cum ziceai si tu exista articole si carti destule pe net-gratis- care prezinta erezia ecumenista sau dogmele si canoanele ortodoxe: Cuvintele Sfintilor despre ortodoxie”

    Cristi, ca să cauți despre ce spune părintele x și y, trebuie mai întâi să fi auzit despre el.
    Unde să auzi, dacă ți se toacă vreo 8 ani din viață cât de bun e Papa, cât de evoluați sunt alții față de ortodocși, că nu trebuie să fim habotnici ci să privim rugăciunea în comun ca pe un bine pt omenire.
    Să nu fim ca ruda x, care ține posturi multe și a devenit cam palidă, sau că ruda y a profului s-a căsătorit inter-confesional și-i merge de minune.

    Cum nici profii, nici elevii nu-și mai dau interesul, ei vor rămâne la un minim de cunoștințe pe care le vor prelua pe nemestecate.
    Tare mi-e că tot cei formați de ecumeniști vor fi zidul concentric de zdrobire a confesionalității ortodoxe și vor fi mai toleranți față de new agiști decât față de ortodocși.

    Să ne ferească totuși Dumnezeu de ziua în care se vor preda de la catedră, în ora de religie,metode de contracepție.

    Reply

  13. mihai
    septembrie 17, 2014 @ 2:19 pm

    „nicio educație religioasă didactică nu o poate înlocui pe cea de acasă, sau din parohie.”
    De acord. Dar ce ne facem cu cei care nu o primesc acasa din cauza necredintei sau a lipsei de interes a parintilor pentru chestiunile de ordin religios? Macar un minimum de cunostinte despre Biserica si doctrinele ei ar trebui ca elevii sa aiba sansa sa dobandeasca. Vorbim aici si de dimensiunea intelectuala nu doar duhovniceasca a elevului. Si pana la urma nu stim cum poate lucra, in sensul zidirii launtrice, cuvantul unui pedagog instruit si inspirat. Or fi cazuri destule care infirma eficienta orei de religie dar sunt si cazuri care o confirma. Dar daca elevilor nu li se spune nici acasa si nici la scoala(care sunt principalele medii de formare a persoanei) despre Dumnezeu, Biserica, moralitate, sfintenie, ce sanse mai au ei sa isi formeze niste convingeri sanatoase si solide despre viata? Predarea religiei in scoli reprezinta o posibilitate in plus de deschidere cailor inspre Adevar si ar fi o regretabila greseala suprimarea ei.

    Reply

  14. sharbinsk
    septembrie 17, 2014 @ 2:47 pm

    „Dar ce ne facem cu cei care nu o primesc acasa din cauza necredintei sau a lipsei de interes a parintilor pentru chestiunile de ordin religios? „
    De obicei acei părinți solicită scoaterea orelor de religie, sau chiar copii lor sau și mai rău, ora se transformă într-un meci de ping-pong profesor-elev în care elevul aduce citate din Kant, Cioran,Nietzsche și-l pune pe prof în dificultate.

    Ce ne facem cu cei care au fost aduși cu forța în mediile teologice, au ajuns să urască acele medii și au devenit cei mai mari prigonitori ai Bisericii?
    [b]Cam câți dintre haterii care colaborează cu ONG-urile seculariste sau care aruncă mizerii în presă nu sunt teologi căzuți în dizgrație?
    Unele informații sunt țintite prea bine ca să nu fie emanate de participanți direcți.[/b]

    Dumnezeu n-a forțat niciodată pe nimeni, religia e vocațională, e greu pt un copil să schimbe mediul din care vine, dar ușa Bisericii îi este mereu deschisă.
    Cum ai zis școala nu formează duhovnicește,iar catedra nu mai reprezintă prelungirea Catedralei cum era pe vremuri.

    „Macar un minimum de cunostinte despre Biserica si doctrinele ei ar trebui ca elevii sa aiba sansa sa dobandeasca”
    [b]
    Asta e problema, că eu n-am auzit să se predea nimic despre sinoadele ortodoxe și nici n-au cum să predea confesionalitate, dacă la oră asistă și protestanți.[/b]
    În cel mai bun caz se spune ceva despre datele sărbătorilor, se-nvață Crezul,Împărate Ceresc și se pune accent pe Vechiul Testament pt că istorisirile despre Moise, nu supără pe nimeni.

    „Si pana la urma nu stim cum poate lucra, in sensul zidirii launtrice, cuvantul unui pedagog instruit si inspirat.”[b]
    N-am nimic împotriva orei de religie, nu o idealizez însă, învățământul e în zona gri și din păcate religia nu face notă discordantă.[/b]

    Fără ora de religie, copiii creștinilor vor supraviețui duhovnicește , nu cred că mulți mărturisitori ai temnițelor comuniste au făcut ora de religie în afara seminarului teologic.

    Reply

  15. sharbinsk
    septembrie 17, 2014 @ 8:17 pm

    Sper că nu v-am tulburat , mi-ar fi plăcut să contraargumentez și cu Laura pe acastă temă, dar ca orice femeie care se respectă, se lasă așteptată.
    Să auzim de bine și să sperăm că mai există și pedagogi,cum zicea josefk.
    Nu vă bazați doar pe ce se predă la ora de religie că n-ajunge și verificați ce-i învață acolo.
    Imaginea unei mame care se închină la icoană cu candela aprinsă e o lecție mai presus de cuvinte.

    Reply

  16. cristirg
    septembrie 17, 2014 @ 10:27 pm

    -dintr-un abecedar mai vechi,1896:[url]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/01/Vasile_Grigore_Borgovan_-_Noul_abecedar._Partea_1.pdf[/url]

    “De vrei sä traiesti ani multi
    Pe pärintii tei s’asculti;
    Pe toti fratii sa-i iubesti;
    Pe straini sa-I inlesnesci;
    Pe saraci sa-I miluiesci;
    Pe ori cine sa-l cinstesti;
    Carte sa ‘nveti bucuros
    Si sä nu fi lenevos;
    Sä lucrezi mereu voios;
    Sä te porti cu toti frumos;
    Si, iubit de ori si cine,
    Dumnezeu iti va da bine! “

    Rugáciune.
    Sciü sä scriü! Sciü sä citescl
    Tie, Doamne-Ti multumesc!
    Mintea Tu mi-ai luminat!
    Ca sä ‘nvat,m-ai ajutat!
    Amin!

    Reply

  17. mihai
    septembrie 18, 2014 @ 7:12 pm

    Sharbinsk, nu am spus ca e chiar indispensabila religia predata in scoli pentru formarea spirituala a elevilor , si intr-adevar, copiii crestinilor vor rezista duhovniceste si fara ea, insa eu o vad ca pe o sansa in plus de cunoastere, macar la nivel intelectual a invataturii crestine, o posibilitate de acces inspre aceasta sfera a celor care nu primesc o educatie moral-religioasa acasa. Pe langa asta, in afara de cazurile copiilor care (din proprie initiativa sau la indemnul parintilor) cer sa fie scutiti de participarea la aceasta ora sau chiar militeaza impotriva ei sau cauta sa initieze polemici cu profesorul de religie, facand referiri la anumite lucrari filosofice care sa le indreptateasca perspectiva antireligioasa, transformandu-le in arme culturale impotriva cultului, mai exista si copii sau adolescenti care provin din familii de oameni indiferenti si nu neaparat inversunati, in privinta aspectelor de ordin religios, si care ar avea o minima deschidere inspre asa ceva, doar ca nu au fost educati in aceasta directie. La ei ma refeream in principal. In cazul meu, pozitia si perspectiva pe care am adoptat-o si o sustin in privinta utilitatii orei de religie ,e derivata mai ales in urma experientei. Eu am avut in liceu un profesor de religie foarte bine pregatit , atat teologic cat si cultural, cu o gandire foarte bine structurata, conturata si profunda, si care avea inclusiv cunostinte de istorie, de filosofie si de literatura. O persoana extrem de cultivata si un foarte bun pedagog. Stiu ca nu trebuie extrapolata experienta mea particulara fericita inspre o generalizare fara relevanta, insa eu sunt convins ca inca avem profesori de religie pregatiti si competenti. Pana la urma ,daca esti teolog la catedra, ar trebui sa fi prevazut si anumite posibile provocari venite din partea elevilor rebeli sau suferinzi de un teribilism pueril manifestat sub forma opozitiei, si ar trebui sa ai cate un raspuns satisfacator, daca pregatirea ta teologica sustinuta de credinta e solid intemeiata.
    Sa mai luam in considerare un alt aspect: daca mergi o data pe saptamana duminica la biserica , aprinzi o lumanare si te rogi o jumatate de ora fara sa intelegi nimic din ritualul liturgic, nu e de ajuns. Bisericile in care se face cateheza nu sunt foarte multe( cel putin la noi in Ardeal), iar nu tot crestinul are timp sa merga la biblioteca si sa citeasca din Sfintii parinti sau dogmatica sau exegeza biblica. Am cunoscut personal destui crestini care desi mergeau cu regularitate la biserica si aveau o anumita stradanie inspre implinirea unor rigori etice, nu aveau niste cunostinte elementare legate de invatatura crestina. Personal,mie mi s-au lamurit multe aspecte si am primit raspunsuri la mai multe nedumeriri privitoare la preceptele crestine, in cadrul orelor de religie. Prin urmare , cred ca ora de religie le-ar fi de folos inclusiv celor care provin din familii crestine si nu numai celor care au crescut intr-un mediu familial strain de duhul Bisericii.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *