Pomelnicul şi importanţa lui în credinţa ortodoxă
În ultimii ani de mers duminică de duminică la biserică am observat beneficiile aducerii unui pomelnic în faţa preotului şi ispitele care apar în acest „proces”. De ce oare e important pomelnicul? De ce este atât de necesar în cultul Bisericii Ortodoxe?
De când a apărut creştinismul şi până astăzi există multe familii în care doar o parte din membri ei cred în Hristos şi merg la Biserică, iar ceilalţi din necredinţă sau din diferite alte motive rămân acasă. Eu, oricât de mult l-aş iubi pe Dumnezeu, oricât de aproape aş fi de El, oricât de sfânta mi-ar fi viaţa, nu vrea să păşesc în rai fără cei dragi sufletului meu: fără soţia mea, fără copilaşii noştri dragi, fără mama, fără tata, fără finii noştrii, fără naşii noştri, fără prietenii, fără părintele duhovnic, fără mulţi alţii. Nu vreau să mă bucur fără ei, vreau ca toţi să fim împreună unii cu alţii şi alături de Dumnezeu.
Din acest motiv când o văd pe mama că nu merge la biserică în duminici şi sărbători mă întristez, dar în parte mă conselez că-i trec numele pe pomelnic şi preotul în sfântul altar o va pomeni, şi se va ruga lui Dumnezeu pentru ea. Prin pomelnic îi purtăm pe cei dragi în faţa lui Dumnezeu, aşa bărbaţii din Evanghelie îşi purtau prietenul foarte bolnav pe pat în faţa lui Hristos pentru a-l vindeca.
„Şi văzând credinţa lor, El le-a zis: Omule, iertate îţi sunt păcatele tale.”
Asta se întâmplă şi la sfânta liturghie, văzând Domnul credinţa noastră şi iubirea pe care o arătăm celor de pe pomelnic, El le iartă păcatele arătându-le milă şi compasiune, şi le oferă ajutor. Prin pomelnicul pe care-l aducem întregim familia Bisericii prezentă la liturghie doar parţial.
Totuşi dacă ascultaţi cu atenţie rugăciunile preotului din timpul liturghiei veţi observă că el pomeneşte în mod general, toţi oamenii de pe pământ, şi pe cei botezaţi şi pe cei din afara Bisericii, şi pe cei adormiţi şi pe cei care trăiesc. Bun, atunci care mai e scopul să-i pomenesc şi eu, dacă părintele se roagă pentru toţi deodată, şi niciunul nu va rămâne nepomenit?
Când m-am apropiat de Dumnezeu, vroiam să scriu cât mai mulţi oameni pe pomelnic şi mereu îmi dădeam seama că să las deoparte pe cineva, pentru că nu vor încăpea toţi. Astfel am început să-i scriu doar pe cei mai apropiaţi în limita spaţiului de scris. Chiar şi aşa lăsam pe dinafară pe unii prieteni, pentru că spaţiul era ocupat în mare parte de familie,
Scopul scrierii pomelnicului este în primul rând unul educativ pentru noi creştinii. Acea foaie mică de hârtie îţi arată că nu eşti singur pe drumul mântuirii, că eşti dator să le dai o mână de ajutor, că ar trebuie şi tu seara să faci acelaşi lucru care-l face preotul: să stai în faţa lui Hristos şi al Maicii Domnului şi să le ceri ajutorul pentru familia şi prietenii tăi.
O altă problemă pe care am întâlnit-o a fost când mi-am dat seama că scriu pe foaie persoane care sunt pomenite şi de alţii pe pomelnicele lor. Lista numelor comune era destul de mare şi era foarte ciudat să nu-i pomenesc pe părinţii soţiei, care ştiu că-i pomeneşte şi sora ei. Dar Dumnezeu mi-a arătat altceva: că scriind pe pomelnic pe cei dragi, chiar dacă sunt pomeniţi şi de mulţi alţii, astă mă apropie de ei.
În 9 ani de mers la biserică am văzut cât de mult ajutor dă Dumnezeu persoanelor pomenite la biserică, chiar dacă ele nu sunt prezente şi ce apropiat sufleteşte mă simt de cei pe care-i pomenesc. Mare taină! Extraordinar lucru.
Nu uitaţi niciodată când participaţi la sfânta liturghiei să daţi un pomelnic cu cei vii şi unul cu cei adormiţi, chiar dacă n-aţi venit de la începutul slujbei, chiar dacă aţi ajuns la sfârşit. Cei care nu merg la Biserică au nevoie de ajutorul nostru.
Nu vă leneviţi! Eu am facut-o de multe ori şi mi-a părut rău. Mă gândeam că oricum îi pomenesc la rugăciune seara, că oricum îi pomeneşte pe toţi preotul, că n-am chef să scriu, că e frig afară, şi alte motive…
Un alt lucru foarte important este pomenirea celor adormiţi, care înfăţişează credinţa noastră în Invierea Domnului Hristos, în a doua venirea a Lui, şi în judecata finală. Îi pomenim pe cei trecuţi la Domnul ca să li se ierte lor păcatele, bine ştiind că rugăciunile Bisericii (oamenii, episcopi, preoţi şi diaconi) pot scoate sufletele din iad.
Iată cum se face un pomelnic:
La liturghie, parastas, sau acatist se scriu două pomelnice separate, unul pentru cei VII şi altul pentru cei ADORMIŢI. Pe pomelnic se scriu doar numele persoanelor şi nu problemele cu care se confruntă, bine ştiind că Dumnezeu cunoaşte viaţa şi suferinţele tuturor, şi-i va ajuta aşa cum trebuie. Pomelnicele poartă doar gândurile cele bune către Domnul, orice rugăciune care-i cere lui Dumnezeu răul celorlalţi nu va fi luată în considerare de El, ba dimpotrivă poate să atragă şi o pedeapsă.
Ordinea în care se trec persoanele pe pomelnic este următoare:
1. Părintele care m-a botezat
2. Părintele care m-a cununat (dacă e cazul)
3. Părintele duhovnic
4. Naşii de botez
5. Naşii de cununie (dacă e cazul)
6. Părinţii şi fraţii mei
7. Părinţii soţului (soţiei) şi fraţii
8. Eu, soţul (şoţia) şi copiii
9. Finii de cununie
10. Finii de botez
11. Bunici, unchi, mătuşe, verişori, etc.
12. Prieteni
Această aşezare nu este una strictă, ci ea acordă o anumită importanţă persoanelor prin care Dumnezeu ne-a făcut fii ai Lui şi ai Bisericii prin har: părinţi, naşi, preoţi, duhovnici etc.
(Claudiu)
Ana
ianuarie 12, 2011 @ 1:59 pm
[i]"[b]Scopul scrierii pomelnicului este în primul rând unul educativ pentru noi creştinii[/b]. Acea foaie mică de hârtie îţi arată că nu eşti singur pe drumul mântuirii, [u]că eşti dator[/u] să le dai o mână de ajutor, că ar trebuie şi tu seara să faci acelaşi lucru care-l face preotul: să stai în faţa lui Hristos şi al Maicii Domnului şi să le ceri ajutorul pentru familia şi prietenii tăi."[/i]
Foarte frumos exprimat!
Adevarat ca mersul in sfanta biserica si pomelnicele ajuta mult. Am vazut diferenta mare cand nu am scris pomelnic si am vazut si cat de greu ne-a fost la toata familia cand nu am fost la biserica. Sa mergem la sfanta liturghie sa punem pomelnice.
Dumnezeu sa ne ajuta
alexandra
ianuarie 12, 2011 @ 2:23 pm
am citit undeva ca nu se scriu in pomelnic numele persoanelor care injura de cele sfinte.eu daca stiu ca acele persoane injura si nici nu merg la biserica sa marturiseasca acest pacat,le mai pot trece?nu ati scris in articol despre acest aspect…
Claudiu
ianuarie 12, 2011 @ 2:47 pm
Da, Alexandra, le poti trece, nu e vreun impediment canonic pentru asta.
Pe pomelnic nu pot fi trecuti sinucigasii si cei care nu sunt botezati inca, chiar copii fiind.
Doamne ajuta!
SB
ianuarie 12, 2011 @ 5:25 pm
Eu stiam ca cei nebotezati nu trebuie scrisi pe pomelnic …
Guest
ianuarie 12, 2011 @ 5:57 pm
Inafara de hartie,luminare,bani ce mai trebuie dus ?
Admin
ianuarie 12, 2011 @ 6:02 pm
Salut SB,
Pai asta este, cei nebotezati nu trebuiesc scrisi pe pomelnic.
Eu in comentariu am zis "nu sunt botezati".
Claudiu
ianuarie 12, 2011 @ 8:24 pm
Salut Denisa,
Nu se pot scrie pe pomelnic persoane de alta religie din multe motive, cel principal ar fi: adevarul credintei.
Ana
ianuarie 12, 2011 @ 8:26 pm
RDF, eu stiam ca nu se trec pe pomelnic cei botezati in alte religii.
Ana
ianuarie 13, 2011 @ 7:22 am
Vad si aici ateii (botezati ortodox) ca nu se trec pe pomelnic. La manastiri stiu ca se trec la psaltire, dar cum ii trecem in biserici?
Claudiu
ianuarie 13, 2011 @ 8:09 am
Salut Ana,
Am sters comentariile lui Gabriel, pentru ca nu erau in totalitate corecte.
Oamenii botezati, chiar daca se considera atei, se scriu pe orice pomelnic, fara niciun fel de restricti. Ei se pomenesc si la biserici si la manastiri, si la liturghie, si la acatiste, si la psaltire, la sf. maslu, etc.
Ana
ianuarie 13, 2011 @ 10:37 am
Multumesc pentru mesaj Claudiu. Slava Domnului ca lucrurile sunt simple in biserica noastra.
Doamne ajuta
Guest
ianuarie 13, 2011 @ 3:16 pm
Inafara de hartie,luminare,bani ce mai trebuie dus ?
RDF
ianuarie 13, 2011 @ 3:26 pm
pt pomelnic nu mai trebuie dus ceva…dar dacă vrei , de pildă, să faci pomelnic cu parastas, atunci trebuie să duci vin şi pască…
maria
ianuarie 13, 2011 @ 3:45 pm
bun,si cele patru postari ale mele de ce au disparut ?
maria
ianuarie 13, 2011 @ 3:53 pm
repet intrebarea :de ce postarile/comentariile mele au fost sterse?
etic ar fi sa mi se raspunda,mai ales ca sursa acelor comentarii a fost precizata,
adela
ianuarie 13, 2011 @ 6:17 pm
Catre Alexandra
Parintele Cleopa ,care dupa parerea mea a fost si va ramane cel mai mare duhovnic si marturisitor al credintei lui Hristos,spunea intr-un volum"Ne vorbeste parintele Cleopa"(iarta-ma ca nu stiu exact in care)ca cei care injura de cele sfinte nu se trec pe pomelnic
Claudiu
ianuarie 13, 2011 @ 6:37 pm
Salut Adela,
Canoanele nu spun acest lucru, deci nu exist un impediment.
Daca am aplica masura de vieturie a monahilor la viata lumii ar fi foarte grav… si n-am rezolva nimic.
Sunt oameni care fac pacate mult mai mari decat injuratul de cele sfinte si totusi sunt pomeniti: femeile care fac avort, ucigasii, violatorii, cei care abuzeaza de copiii, hotii, etc.
GABRIEL resurection
ianuarie 13, 2011 @ 6:58 pm
Referitor la mesajele mele incorecte….te rog sa te mai documentezi CLAUDIU
adela
ianuarie 14, 2011 @ 11:29 am
Claudiu,
Liturghiile nu se pot pune pt oricine.Ii poti pune la slujbe,la Psaltire,iar la Liturghie in nici intr-un caz ca ii face-ti mare rau.Noi vrem sa-l unim cu Iisus Hristos si ei Il injura.(asta nu tine de masura de vietuire a monahilor)
Guest
ianuarie 14, 2011 @ 2:36 pm
MDA se pare se pare ca nu sunt auzit de CLAUDIU CARE STA ACOLO SUS SI sterge un sait cu adresa unei manastiri…nu degeaba zice NICOLAE IORGA,,
mandria este un stralucit monument funebru ce sta dinaintea sufletului demult mort,,
CINE POAYE SA INTELEAGA SI SA AUDA S O FACA
GABRIEL resurection
ianuarie 14, 2011 @ 2:39 pm
of topic anonimul sunt eu gabriel resurect
RDF
ianuarie 14, 2011 @ 2:58 pm
pt Gabriel resurection
Nu te supăra, dar poate a şters din greşeală commenturi, şi încearcă să nu mai judeci sau să te întristezi sau să te superi! Rescrie-le şi ţi se vor publica!
Ana
ianuarie 14, 2011 @ 3:10 pm
Motiv serios
Gabriel, totusi erau cateva greseli mari in ceea ce ai scris tu. Nu cred ca este vorba de vreo rautate in stergerea mesajelor. S-a mai intamplat asta si in trecut si chiar s-a ajuns ca unii dintre noi sa fie blocati o perioada sa nu putem posta nimic.
Dar pentru ca suntem crestini ortodocsi si invatam mereu [b]sa iertam, sa iubim, sa ne infranam [/b]etc, am trecut usor peste acele blocari, stergeri etc, [b]din cauza ca ne-am gandit ca poate totusi cine a facut acea miscare a avut un motiv serios[/b].
Dumnezeu sa-ti ajute
admin
ianuarie 14, 2011 @ 3:55 pm
Comentariile lui Gabriel si ale Mariei le-am sters pentru ca nu si-au spus parerea ci au dat copy/paste, iar acele texte aveau greseli. Fiind prea multe texte si prea multe greseli nu le voi comenta aici.
GABRIEL resurection
ianuarie 14, 2011 @ 6:13 pm
in fine nu are rost sa mai comentam niste teologumene, ca si cand acei calugari poate si preoti( vorba aia in domeniu nu ca noi), si ar fi permis sa spuna prostii, nu are rost. Parerile noastre ,,stalcite,, sunt mult mai apreciate decat cele din domeniu
aura
ianuarie 14, 2011 @ 9:43 pm
Nu se trec la sfanta liturghie persoanele care traiesc in concubinaj.
Cei de alte credinte pot fi trecutla alta slujbe decat liturghia, mai ales la psaltire.
admin
ianuarie 15, 2011 @ 7:50 am
Aura, netrecerea pe pomelnic a persoanelor care traiesc in concubinaj este un sfat al calugarilor, este o practica, fara temei canonic.
Ati auzit cumva ca nu s-ar trece ucigasii pe pomelnic? Sau violatorii? Sau proxenetii? Sau drogatii? Sau betivii ? Nu.
Sunt oameni care fac pacate mult mai mari si totusi sunt trecuti pe pomelnic, asa ca netrecerea lor pe pomelnic nu ar fi corecta fata de ceilalti.
maria
ianuarie 15, 2011 @ 9:21 am
pt admin:in comentariul in care am prezentat acel citat din cartea pr cleopa pag 117-118 am scris cuvant cu cuvant dintr-o carte tiparita cu binecuvantarea I.P.S. Daniel Mitropolitul Moldovei si a Bucovinei ,editie ingrijita de Arhim. Ionichie Balan,carte facuta sub ascultare,si am facut acest lucru pt ca mi-am dorit sa va impartasesc parerea unui mare duhovnic,daca era parerea mea personala ,pe care de altfel mi-am si "expus-o " in josul acelui citat(dar nici aia n-a fost buna ), nu era nici o probl,dar mie greu sa cred ca parerea unuia ca Cleopa,acceptata si de biserica e gresita,si astfel anulam si preotia lui Cleopa si a Mitropolitului si a Manas Sihastria.oare ei nu cunosteau canoanele ?crezi ca mai imp e sa prezint un comentariu personal decat adv ortodoxiei acceptat si binecuvantat?hai sa propovaduim adevarul si cultura adv ortodoxa nu neadevarul si incultura.dar in fine ,tu stii mai bine.iertare si Doamne ajuta!
maria
ianuarie 15, 2011 @ 9:36 am
si tu spui ca nu exista canon care sa impiedice ca o pers care injura si huleste pe Dzeu sa nu fie trecuta pe pomelnic?oare draga admin nu am auzit noi de "frica de Dzeu":-?mi-e greu sa cred,sa concep ca o pers care de ex a fost botezata in ortodoxism si tot tp injura crucea ,o injura pe Maica,injura Sf noastra Biserica s.a.m.d. fara sa se caiasca o clipa pt asta,fara marea taina a Sf spovedanii avem noi indrazneala sa-l trecem pe un pomelnic pt a se impartasii cu trupul si sangele lui Hristos,mai acolo in sf potir nu-i ciorba de potroace,mai e Hristos,cum e posibil ca pr in momentul acela ii pune particica in sf potir si el injura de mama focului crucea.ce impartasire euharistica mai e aceea?unde-i bucuria ,unde-i jetfa,unde-i biruinta?asta nu inseamna ca nu trebuie sa ne rugam pt astfel de oameni,negresit,dar Impartasirea e taina mare.
Dan
ianuarie 15, 2011 @ 10:11 am
Maria, personal nu vreau sa despic firul in patru pe problema pomenirii anumitor persoane la Sf. Liturghie, ci vreau sa atrag atentia asupra altor aspecte care te privesc doar pe tine.
Inceaca te rog sa fii mai calma si sa-ti sustii pozitia nepatimas caci altfel risti sa aduni greseli in loc sa zidesti sufleteste.
Spre exemplu, nu stiu de unde ai putut trage concluzia ca stergerea acelor comentarii este egala cu "anulam preotia lui Cleopa". Parintele Cleopa ramane un mare duhovnic al neamului romanesc, oricum s-ar desfasura acest dialog, care vad ca a luat tente sterile si neduhovnicesti.
Apoi, aceaste opinii contrare nu sunt o problema de incultura ci una de natura teologica. Incultura este cand luam in bascalie numele lui Dumnezeu scriindu-l "-)zeu" sau sub alte forme lipsite de respect fata de Domnul. Oare cum te-ai simti daca sotul/prietenul tau…sau mama ta, ti-ar scrie numele Mria in loc de Maria?
Apoi te rog sa fii atenta la diferenta dintre termenii ortodoxie si ortodoxism. Noi ne botezam in dreapta credinta, adica in ortodoxie, nu in ortodoxism. Ca ortodoxia este viata, nu este ideologie ca sa se termine in "-ism", precum "evolutionism" sau "creationism" …sau "comunism". In acest sens iti recomand sa citesti articolul urmator:http://www.razbointrucuvant.ro/2010/12/13/ortodoxie-sau-ortodoxism-viata-sau-ideologie-hristos-sau-baraba-silire-sau-libertate-sau-despre-altfel-de-tarini-boi-si-femei-cf-luca-14/ ([url][/url])
Te rog sa nu mi-o iei in nume de rau ca ti-am spus aceste lucruri care nu au legatura cu subiectul articolului. Dar ti-am spus aceste lucruri doar ca sa fii mai constienta de anumite aspecte ce iti pot prinde bine in viitor daca le vei slefui un pic.
Iertare daca te-am suparat.
admin
ianuarie 15, 2011 @ 10:13 am
Doamne ajuta Maria,
Mi-e drag parintele Cleopa si cu ajutorul sfaturilor lui, citite din carti, am pasit prima oara in Biserica Ortodoxa. Nu-i contest sfintenia si sprijinul enorm pe care l-a oferit poporului roman, dar in Biserica Ortodoxa deciziile cu privire la randuiala slujbelor bisericesti le ia Sfantul Sinod.
Sfantul Sinod nu a dat nicio o hotarare cu privire la acest lucru, prin care sa recomande credinciosilor sa nu pomeneasca anumiti oameni. Acest lucru ramane deobicei la atitudinea fiecaruia, si la constiinta oamenilor.
Asta inseamna ca daca Pr. Cleopa imi spune sa nu-i pun pe pomelnic pe cei care injura de lucruri sfinte, eu ar trebui sa constientizez gravitatea acestui pacat si pe viitor sa ma feresc de el. Acelasi lucru este valabil si pentru cei care traiesc in concubinaj. Considerand nepomenirea la sfantul altar un lucru grav, realizezi imediat ca trairea cu partenerul tau in desfranare are efecte la fel de grave si de aceea e bine sa te feresti.
Astfel aceste impedimente sugerate de Pr. Cleopa si alti parinti ai Bisiercii au ca scop disciplinarea noastra in primul rand.
Totusi, asa cum am spus mai sus, nu exista impediment in privinta pomenirii hotilor, ucigasilor, proxenetilor, violatorilor, etc. De ce?
Singurul impediment canonic este nepomenirea celor ne-botezati, care nu sunt fii ai Bisericii, si a celor care s-au sinucis, pacat de neiertat, pacat impotriva Duhului Sfant.
Sa nu crezi ca firmiturile din prescura, care se scot si se pun pe sfantul disc alaturi de Sfantul Agnet, sunt ale unor persoane sfinte. Nu ! Hristos a venit printre pacatosi ca sa-i vindece.
Asezarea crucii Mantuitorului intre crucile celor doi talhari pe Golgota arata exact acelasi lucru, ca El nu se rusineaza de vecinatatea pacatosilor. Ba dimpotriva! Ii asteapta sa se apropie si sa-i vindece.
Preotul nu-i pomeneste doar pe crestinii virtuosi ci si pe cei plini de pacate pentru ca Dumnezeu sa se indure de ei, vazand dragostea noastra, a celor ce ne rugam pentru ei in Biserica.
In concluzie sfaturile parintelui Cleopa sunt binevenite, dar nu trebuie considerate o regula (dogma) in Biserica.
Oprirea celor care injura de lucruri sfinte, de la impartasirea cu Sfantul Trup si Sange al Domnului, e o pedeapsa destul de mare.
Cei care injura sunt si ei fii ai Bisericii, sunt oile ratacite in necredinta, si trebuie sa mergem in ajutorul lui prin rugaciune si dragoste.
Anca Marina
ianuarie 15, 2011 @ 10:26 am
Maria si eu stiam la fel ca tine, ca nu se trec pe pomelnicul de la Sf Liturghie persoanele care traiesc in concubinaj, homosexualii, etc…
Dar pana la urma si admin are dreptate. Atata timp cat ei sunt botezati, noi nu avem nici un drept sa ii judecam. Nu stim ce e in sufletul fiecaruia si ce neputinte ii imping sa faca ceea ce fac.
Si daca gandim asa…pe asta nu il trec ca e desfranat, pe celalalt nu il trec ca face pacate si nu sa caieste, pai atunci daca gandim asa oare nu ne facem judecatori?
Si poate ca ei o sa se caiasca de pacatele facute mai devreme sau mai tarziu, dar oare noi o sa ne caim de pacatul judecarii fratelui?
adela
ianuarie 15, 2011 @ 12:45 pm
Da ce, voi vreti sa ajungem ca si catolicii?(exemplu:crezand ca renuntand la uele di cele mai importante structuri ale bisericii,cum ar fi :Postul-adik au permis unele alimente:lapte,oua..-,Sfanta Liturghie-au redus-o la o ora ,ei pot atrage lumea catre biserica).Noi tot lasam si unde ajungem?Nu zice nimeni sa nu te rogi pt ei(cei care injura de cele sfinte,persoanele care traiesc in concubinaj,homoxexualii)etc. ,sa nu-i pui pe pomelnic dar nu la Sfanta Liturghie.Oare parintele Cleopa nu a stiut ce vorbeste?Cine tine lumea?Manastirile si rugaciunile neincetate.
SB
ianuarie 15, 2011 @ 12:51 pm
Maria, ce-ar fi sa trecem doar sfintii pe pomelnice ? Oare Iisus nu a venit pentru cei pacatosi … ? (nu sunt de acord cu trairea constienta in pacat, ci cu indreptarea persoanei, dar oare n-ar trebui sa ne rugam pentru acele persoane … ?)
Eu sincer cred ca parintele Cleopa este foarte extremist si merge foarte mult dupa formalisme si mai putin dupa ceea ce e poate fiecare persoana luata individual.
Si cu tot respectul pentru astfel de oameni care poate au schimbat vieti in bine (pe mine m-a facut sa-l dispretuiesc), tare mi-ar placea sa vad un articol pe tema duhovnicilor care dau in paranoism si care sunt considerati foarte buni … Teama-mi-e ca daca as scrie eu un astfel de articol as lovi unde nu trebuie si poate pe cine nu trebuie … mai ales ca de ceva timp m-am cam indepartat de biserica …
maria
ianuarie 15, 2011 @ 1:07 pm
eu iubesc acest sitte si va iubesc pe voi toti si-mi cer iertare daca cumva am creat suparare .va rog sa ma iertati dragi mei frati!dragul meu dan,nici nu te cunosc dar totusi pot sa-ti spun ca eu sunt un om tare simplu,nu ma recomand cu prea multa carte sau mai corect "cartea pe care am facut-o" nu mi-a adus mantuirea,si cred asta cu tot sufletul ca nu a vb corect d.p.d.v. gramat. te mantuieste sau a cunoaste scoarta in scoarta sf noastra biblie ne mantuim,ca dracul o stie mai bine ca noi toti si tot el stie toate tainele da uite ca nu s-a mantuit.apropo de cel care injura ,despre care vb eu in comentariul meu,asta mi s-a intamplat si ce a fost mai crunt e ca dragii mei aceea pers(ruda a mea)a murit fara spovedanie si sf Biserica aproape.dar eu uite ce am facut:am trecut-o pe un pomelnic la morti doar pe ea,am scris asta acolo si la cine sa ma duc sa cer binecuvantare daca nu la duhovnic,ca sa stiti nu trecem si nu facem nimik fara ascultare,fara binecuvantarea duhovnicului,si i-am dat pomelnicul cu numele pers respective dar imp am vb cu el despre aceea pers ,nu e vb de judecata,aaa cand judecam asta e- e ceva imens de gresit,dar tre sa vb cu duhovnicul nostru si el ne spune daca judecam sau nu,sa vedem noi viata in manastire dragi mei,la Sf Munte,cei acolo ,dincolo de canoane,de tot – IUBIRE,RAI,IUBIRE IN HRISTOS,ASTA E,VESNICA IUBIRE ZI SI NOAPTE,sa cititi cartea "ne vb pr porfirie" ieri am term de citit si asta dat voua ca aici pe sitte am gasit trimiterea la ac carte,sa vedeti ce spune el :la inceput cand spovedea pt prima data statea cu canonul langa el si venea unu cu crima de ex si gata se uita la canon si dadea ani grei ca acolo,anu viitor tot asa si venea respectivul unul urmator mai tare pierdut gata se simtea f rau si pr il intreba cei cu el dar el ii spunea ca nu mai are nici o sansa la mantuire acum si fara impartasanie si s-a speriat pr porfirie si-a dat seama ca-i pierde asa cu canoane grele si opriri mari.canoanele sunt elastice,practica e alta,si dragii mei Hristos e Unul.sa avem cutremur,frica dar mai ales iubire.
iertati-ma inca o data,haideti sa ne impacam,sa fim ca frati,eu va iubesc si sunt nespus de fericita ca am cu cine vb zilnic,sa ne ajute Dumnezeu si ne ierte pe toti sa ne vedem cu toti n imparatia cerurilor slavind pe iubitul Nostru Dumnezeu.
adela
ianuarie 15, 2011 @ 1:12 pm
iertare SB ,dar din ceea ce ai scris ,chiar se vede k te-ai cam indepartat de biserica
Dumnezeu sa-ti lumineze mintea si sufletul!
adela
ianuarie 15, 2011 @ 1:28 pm
ai dreptate maria sti tu ce vorbesti cand iti sustii argumentul
maria
ianuarie 15, 2011 @ 1:51 pm
si un alt lucru pe care as vrea sa vi-l mai impartasesc tot despre ruda mea este ca noi,apropiatii am vb si cu preotul despre asta ,preotul care i-a facut slujba de inmormantare si dragii mei ce mare bucurie i-a facut o predica cand am bagat-o in biserica, strasnica -te cutremurai-vb despre cat de imp e sa nu mori hulind cele sfinte,sau nespovedit si uite murim si "in iad cine ne va mai marturisi pe noi ?",toti au ramas in gand cu ac predica ,sper sa nu se fi rezumat la doar in gand ,asta stie doar Iisus.
si inca o data dragul meu admin.(imi cer scz ca nu stiu sigur daca admin e ac cu claudiu)eu te port in inima mea si te apreciez pt ca si tu il iubesti pe "IIsus a meu" si imi dau seama ca depui o munca titanica pt ac sitte si uite eu te-am necajit.da cand e vb de cleopa ma ia’ valu’.si nu e bine pt ca sunt convinsa ca lui nu i-ar fi placut asta.iarta-ma inca o data!
admin
ianuarie 15, 2011 @ 3:47 pm
Salut Maria,
Claudiu sunt. Nu m-am suparat pe nimeni, si nici pe tine.
Important este ca toti stim ce e bine…
Doamne ajuta!
Laura-optimista
ianuarie 15, 2011 @ 4:05 pm
SB, să ştii că există şi duhovnici autentici, iubitori de Hristos. Din mila lui Dumnezeu, cunosc astfel de preoţi vrednici de harul ce li s-a dăruit. Dacă vrei să găseşti un astfel de părinte duhovnicesc, mai caută, roagă-te Domnului şi El ţi-l va aduce în cale . Oricum, greşelile unora dintre preoţi nu trebuie să te smintească în credinţă, nu trebuie să te îndepărteze de Hristos, fiindcă în primul rând, toţi avem păcate(doar Mântuitorul este fără de păcat) şi, în plus, Dumnezeu NU poate fi considerat vinovat pentru greşelile oamenilor, căci El "voieşte ca toţi să se mântuiască şi la cunoştinţa adevărului să vină", dar respectă libertatea fiecăruia.
Dumnezeu să te lumineze… şi să nu te îndepărtezi de Biserică, pentru că "cine nu are ca mamă Biserica nu-L poate avea pe Dumnezeu ca Tată"(Sf. Ciprian al Cartaginei).
"În afara Bisericii nu există mântuire"(Sf. Ciprian al Cartaginei)
Georgiana
ianuarie 15, 2011 @ 4:19 pm
Laura, intra pe mess te rog. Acum am citit offline-ul tau.
SB
ianuarie 15, 2011 @ 8:53 pm
multumesc frumos pt raspuns, Laura. esti o draguta. am intalnit intr-adevar si preoti despre care spui tu insa n-am apucat sa intru in vorba cu ei. sunt convinsa ca exista si astfel de oameni "compatibili" si cu mine (daca pot zice asa) dar…astept … nu stiu exact ce, dar mai astept. ..
Robert
aprilie 5, 2014 @ 11:23 am
Am şi eu o nedumerire.La pomelnice se dau bani.Totuşi,mie mi se pare că banii aceştia sunt prea mulţi,devine un fel de afacere.E un fel de:”dacă n-ai bani n-ai prioritate la uşa raiului” sau cum?Oare Dumnezeu acceptă „tranzacţiile” acestea?Totuşi vorbim de suflete,iar nu de lucruri materiale…
Dan Tudorache
aprilie 5, 2014 @ 1:23 pm
Robert, să nu-ți fie cu supărare, dar banii acești îți par prea mulți față de ce? Cu ce anume compari ca să spui că banii sunt prea mulți?
În afară de asta, dacă n-ai bani de dat atunci dă pomelnicul simplu. Nu te va amenda nimeni pentru asta. Deci de ce te poticnești în partea formală?