Skip to content

23 Comentarii

  1. ligia
    februarie 3, 2009 @ 7:08 am

    Ma impresioneaza cum unii ortodocsi blameaza alte religii fara sa stie despre ce este vorba. Unii dintre ei cred ca numai pe ei ii iubeste Dumnezeu ptr ca sunt ortodocsi.Dar ei uita un singur lucru ca mantuirea si dreptul de a ajunge in cer nu li se atribuie lor ptr ca sunt ortodocsi ci Dumnezeu ne iubeste pe toti si El ne-a lasat Biblia sa citim in ea ca sa intelegem ce cere Dumnezeu de la noi.Dumnezeu iubeste pe orice om indiferent din ce religie este daca respecta ce este scris in Biblie. si sa nu uitam un lucru calea de a ajunge in cer este singele Domnului Isus care ne spala de pacate nu meritele noastre. Intorceti-va oameni buni la Biblie si nu la datini si traditii ca nu alea va mantuieste.La revedere si sa ne intalnim in cer!!!!
    Ligia

    Reply

  2. nadut
    februarie 3, 2009 @ 10:12 am

    @ligia, iarta-ma, dar daca afirmatia ca „unii ortodocsi blameaza alte religii fara sa stie despre ce este vorba” este adresata autoarei articolului cred ca gresesti foarte mult. Eu unul consider ca articolul este echilibrat si de bun simt. Cu siguranta PPS-urile in cauza nu sunt facute de ortodocsi pentru ca asa cum a subliniat Gabriela, nu sta in firea ortodocsilor sa se manifeste la modul exterior, de ambalaj cum se spune, ci intr-unul intim, profund si lucrator. Eu nu zic ca acele PPS-uri nu au ceva bun in ele…dar faptul ca incurajeaza superstitiile de genul…trimite la 10 persoane sa ai noroc…daca nu ghinion, sunt foarte daunatoare, mai ales pentru cei care sunt predispusi de a crede in toate bazaconiile. La urma urmei diavolul este expert in a amesteca binele cu raul…si stim prea bine cu totii ce intentii are. Nu a zis nimeni ca ceilalti oameni de alte religii nu au dreptul la mantuire, dar asta este pronia Domnului pe care noi nu o stim. Insa datoria noastra este de a apara dreapta credinta de orice fel de pata…eretica, nu incurajarea fenomenului New Age. Daca am amesteca ortodoxia cu alte religii…nu s-ar mai chema ortodoxie si-atunci te-as intreba…Unde este dreapta credinta? In final imi cer scuze daca nu ti-am inteles mesajul pe deplin.

    Reply

  3. florinm
    februarie 3, 2009 @ 11:24 am

    @ligia
    nu poti respecta ce scrie in Biblie daca nu respecti ceea ce ne-a lasat Hristos.
    Ti-am pus mai jos un pasaj din Sf. Evanghelie. Fii atenta mai ales la textul bolduit, eu ti-am pus mai mult ca sa fie si contextul.
    Şi fiind seară, în ziua aceea, întâia a săptămânii (duminica), şi uşile fiind încuiate, unde erau adunaţi ucenicii de frica iudeilor, a venit Iisus şi a stat în mijloc şi le-a zis: Pace vouă!
    Şi zicând acestea, le-a arătat mâinile şi coasta Sa. Deci s-au bucurat ucenicii, văzând pe Domnul.
    Şi Iisus le-a zis iarăşi: Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit şi Eu pe voi.
    Şi zicând acestea, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt;
    Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.
    (Sf. Ev. dupa Ioan 20,19-23)

    Mesajele acelea despre care se vorbeste in articolul de mai sus (foarte bun, de altfel) nu fac altceva decat sa banalizeze credinta, sa relativizeze iertarea pacatelor, care este facuta de Hristos prin slujitorii Sai. La mantuire ajungi prin iertarea pacatelor, nu prin trimiterea mai departe a unui mesaj „naiv”. Si nu se intampla nimic daca nu il trimiti, sa fim seriosi. 🙂

    Asa cum zici si tu, exista si crestini ortodocsi mai „rai de gura”, dar fii sincera – din cauza lor banalizezi tu Sfanta Traditie?

    Sfanta Traditie, aceea pe care e posibil ca tu sa o confunzi putin cu datinile obisnuite si cu obiceiurile populare, care au in ele si elemente mai straine de credinta crestina, este acel mod prin care lumea (oamenii, unii pe altii) s-a povatuit spre mantuire in absenta cuvantului scris.
    Ia spune-mi, Hristos ne-a lasat vreo carte anume, a scris El ceva? Nu e asa ca le-a vorbit oamenilor acelor vremuri si de acolo a ajuns la noi o parte (esentialul) din Cuvantul Sau?
    Din anul 33, anul intemeierii Bisericii crestine, si pana cand s-a scris prima Evanghelie, a Sf. Ap. Matei, in anul 44, dupa ce s-au ghidat crestinii, dupa care Biblie?
    Sa nu intelegi ca subestimez Sfanta Scriptura, pentru ca ea este fundamentul, dar Sfanta Traditie o completeaza, este absolut necesara completarea aceasta, pentru ca nu poate fi cuprins totul in Biblie la nivelul nostru de intelegere.

    Reply

  4. ligia
    februarie 3, 2009 @ 8:30 pm

    sa nu ma intelegeti gresit ca sunt de acord cu astfel de mesaje.Si eu primesc dar nu le bag in seama dar ideea ca nu cei ortodocsi au scris-o ci protestantii este gresita .Asa cum spune si Gabriela cei care-l iubesc si inteleg natura lui Dumnezeu nu cred in noroc ci ca Dumnezeu este in control peste toate lucrurile.Asa ca afirmatia Gabrielei mi se pare o rautate.Am vrut sa scot in evidenta ca unii ortodocsi cred ca numai ei sunt drepti si numai pe ei ii primeste Dumnezeu.Si imi sustin ideea ca Biblia trebuie sa strea la baza credintei omului nu sfanta traditie.Daca spuneti ca Biblia este scrisa de oameni este adevarat dar este insuflata de Duhul sfant nu este scrisa la voia intamplarii sau din dorinta vreunui autor dornic sa scrie vreo carte.Tare ma tem ca unii oameni iau in seama mai mult traditiile decat Biblia.Cand ne vom infatisa inaintea lui Dumnezeu nu ne va intreba daca am respectat traditiile ci daca am crezut in sangele Fiului sau prea iubit.Noi suntem mantuiti prin har nu prin fapte.Este adevarat ca nupa ce ne intoarcem de la faptele noastre rele cu fata ca tre Dumnezeu El este acela care ne indruma ca sa traim frumos.El ne da Duhul Sau cel sfant care ne invata .Numai ca trebuie sa traim in fiecare zi in prezenta Lui si El ne vorbeste, ne indruma.Va rog sa ma iertati daca v-am adus vreo ofensa la religia voastra.Nu conteaza religia in fata lui Dumnezeu ptr ca El se uita la inima.Traim vremurile din urma si indiferent din cre religie suntem sa lasam mandria asta la o parte si sa ne apropiem de scaunul harului lui Dumnezeu .In curand El va trimite pe Fiul Sau prea iubit sa ia in cer pe toti aceia care au crezut in jertfa Lui si au trait in faptele pe care Dumnezeu le-a pregatit mai dinainte ca sa traim in ele.Toate aceste lucruri le stiu din Biblie pe care o citesc in fiecare zi si care este ca o hrana spirituala ptr mine.Ma rog lui Dumnezeu ca sa intelegem cu totii sfintele scripturi si sa ne smerim sub mana tare a lui Dumnezeu.

    Reply

  5. ligia
    februarie 3, 2009 @ 8:54 pm

    Biblia si mai ales noul testament este f usor de inteles au fost oameni simpli care nu au stiut sa citeasca au invatat sa citeasca citind noul testament si au inteles esentialul mantuirii Credeti ca Dumnezeu care a creat omul ar fi lasat lucrurile atat de incurcate ca omul sa nu le inteleaga ?Biblia spune ca nici chiar un copil nu s-ar putea pierde pe calea mantuirii.Este adevarat ca sunt proorocii si multe alte lucruri pe care nu le vom intelege decat in cer.Domnul Isus a facut o rugaciune si a spus „Te laud Tata al cerului si al pamantului ca ai ascuns aceste lucruri de cei intelepti si priceputi si le-ai descoperit pruncilor adica celor smeriti care vor cu tot dinadinsul sa cunoasca. si un alt cuvant „Am sa ma las gasit de cei ce ma cauta cu toata inima”. ” Domnul isi intinde privirile peste tot pamantul ca sa sprijineasca pe toti aceia a caror inima este intreaga a Lui. Iertati-ma dar Biblia este viata mea.Fara ea nu pot trai.Prin ea imi vorbeste Dumnezeu personal.Daca cineva mi-ar lua Biblia mea scumpa as avea versuri din ea de care mi-as aduce aminte ;fagaduintele lui Dumnezeu catre cei ce asculta de El,fagaduintele Domnului Isus care spun ca pe cel ce vine la Mine nu-l voi izgoni afara Iubesc aceasta Biblie!!!!si viata mea depinde de ea.

    Reply

  6. gabriela
    februarie 3, 2009 @ 11:51 pm

    Draga Ligia, am precizat ca nu fac discriminare. Asta in primul rand. E dreptul tau sa crezi ce vrei. Si pentru noi Biblia e importanta, de aceea o numim Sfanta Scriptura. Crezi ca e intamplator? Apoi…nu cred ca ar trebui sa ne acuzi de mandrie. E dreptul nostru sa ne aparam credinta. Si nu suntem cu nimic mai speciali decat tine sau alti tineri. Doar ca vezi tu..una e sa fii bruneta cu parul cret, natural, alta e sa iti vopsesti parul si sa ti-l ondulezi. Acces la vopsea, avem toti, ca se vinde la supermarket, daca ma intelegi…Despre asta e vorba. Daca ar fi sa existe o diferenta intre noi, desi tot oameni suntem inaintea lui Dumnezeu, aceasta ar fi ca unii dintre ortodocsi, asa pacatosi cum suntem, nu ne lepadam credinta pentru ca ni se promite ceva material. Copiii care se nasc protestanti nu au nici o vina, dar parintii au apostaziat si vor raspunde pentru ei. Asa se prezinta in fata lui Dumnezeu, Cel care vede inimile tuturor. Intelegi tu? In plus..nu stiu de ce esti asa pornita pe noi, pe ortodocsi, pentru ca nu cu noi aveti probleme, ca doctrina. Nu e nici un secret ca secta s-a nascut, la inceputuri, ca reactie la abuzurile Catolicismului. Acolo e conflictul. „La noi”, daca pot spune asa, oricine isi poate procura o Biblie si sa citeasca, pentru inteleptirea sa. In schimb..preotestantismul a trebuit sa obtina acest drept. Sa nu ma intelegi gresit ,nu am nimic cu tine, doar ca ma doare cand vad cum ratacesc crestinii, cum uita de Dumnezeu, cautandu-L in cu totul alte locuri.Draga mea, Ortodoxia e viata, e adevarata credinta, e ceea ce a propovaduit Domnul Iisus Hrtistos de 2000 si ceva de ani,nu de la Luther incoace, nu e o scornire a unui om, o poveste modificata dupa bunul plac al intelectualilor, e Sfanta Traditie, daca vrei. Noi astia suntem, buni sau rai, si , culmea, avem visul ecumenic! Dar ma tem ca e irealizabil…Cu asemenea atitudini..nu se poate face nimic. Oricum..iti multumesc ca a intrat pe site-ul nostru, ca ti-ai spus parerea. E constructiv pentru mine si pentru ceilalti. Noi nu incercam sa intram cu bocancii in sufletele oamenilor, impartind pliante la colt de strada, dar ne straduim sa fim demni de credinta pe care ne-a sadit-o Dumnezeu in suflet, prin Sfanta Biserica si Sfintele Taine. Multumesc celor ce mi-au apreciat articolul. Sa aveti pace in inimi! Doamne ajuta!

    Reply

  7. ligia
    februarie 4, 2009 @ 12:30 am

    exact cum am spus ca voi ortodocsii credeti ca credinta voastra este cea mai buna !!!!Deci nu m-am inselat cand am vazut la tine rautate. asta este ideea voastra ca ni se promite ceva material.Mandria, si invidia sunt pacate inaintea lui Dumnezeu. Daca ai citi Biblia ti-ai da seama de asta.Ma rog la Dumnezeu sa aiba mila de tine si sa vezi adevarurile asa cum sunt nu din perspectiva ortodocsa

    Reply

  8. gabriela
    februarie 4, 2009 @ 11:08 am

    nu exista mandrie mai mare ca la cel ce nu cunoaste spovedania..

    Reply

  9. florinm
    februarie 4, 2009 @ 5:38 pm

    Ligia, tu afirmi ca iubesti Biblia, dar iubirea ta (daca se poate numi asa) se rezuma la a iubi o carte, mai degraba o idee pe care ti-ai format-o despre Biblie, pentru ca nici Biblia nu o iubesti.

    Sa stii, draga Ligia, ca Legea lui Dumnezeu nu este cuprinsă toată numai în Sfânta Scriptură. De ce zic asta?
    Ce spune Sf. Ev. Ioan: că sunt si alte multe lucruri pe care le-a facut Iisus si care, daca s-ar fi scris cu de-amânuntul, cred ca lumea aceasta n-ar cuprinde cărtile ce s-ar fi scris. Amin (Ioan 21, 25)?

    Tot Sf. Ev. Ioan scrie în una din epistolele sale: Multe având a va scrie, n-am voit sa le scriu pe hârtie si cu cerneală, ci nadajduiesc să vin la voi si sa vorbesc gura către gura, ca bucuria noastră sa fie deplină (II Ioan 1, 12).

    Asadar vezi că Ioan se bucura mai mult cu ucenicii săi când avea posibilitate să le vorbească prin viu grai (adica predanie), decât atunci când le trimitea ceva în scris, iar tu tii orbeste numai la cele scrise si nu bagi de seama că atât Mântuitorul cât si multi dintre apostoli n-au lăsat nimic în scris, ci au propovăduit prin viu grai.

    Lucrurile sunt atat de simple, insa tu le faci sa para asa de complicate…
    Spui: „Biblia trebuie sa strea la baza credintei omului nu sfanta traditie” – prin asta injosesti Sfanta Traditie, care, dupa cum ti-am spus, nu e aceeasi cu datinile populare. Apoi, scrii ca „Tare ma tem ca unii oameni iau in seama mai mult traditiile decat Biblia” sau „Cand ne vom infatisa inaintea lui Dumnezeu nu ne va intreba daca am respectat traditiile ci daca am crezut in sangele Fiului sau prea iubit”.
    Din nou faci aceeasi confuzie. Confuzia ta cred ca este voita, pentru ca stii bine la ce ma refer cand vorbesc de Sfanta Traditie. Intelegi ca este diferenta intre invataturile omenesti obisnuite (cum ar fi ca mama ne invata cand suntem mici cum sa tinem lingurita, cum sa ne spalam pe dinti sau cum sa dansam in hora etc.) si cele apostolice, evanghelice. Astfel, Sfânta Traditie nu este predanie omenească, nici filosofie si nici desartă înselăciune, ci este Cuvântul lui Dumnezeu care ni s-a predat prin viu grai. Marele Apostol Pavel ne învată si ne îndeamnă să tinem cu tărie predaniile, zicând: „Deci, dar, fratilor, stati neclintiti si tineti predaniile pe care le-ati învatat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastra (II Tes. 2, 15).

    Sper ca nu negi ceea ce e evident…

    Reply

  10. dana
    august 6, 2009 @ 10:13 am

    Ligia, din cate bine se stie religia/credinta in Dumnezeu ce Viu a existat inca inainte de Iisus si de a se scrie Biblia, si se transmitea prin viu grai prin Sfanta Traditie. Deci e gresit ca in prezent sa credem doar in cuvintele Sfintei Scripturi mai ales ca acolo se spune ca nu sunt scrise toate, si ca sa se tina predaniile cum le-a lasat Iisus:“Va laud, fratilor, ca va aduceti aminte de toate ale mele, si tineti predaniile asa cum vi le-am dat” (I Corinteni XI, 2.) Deci Sfanta Scriptura se completeaza cu Sfanta Traditie.

    Reply

  11. Adriana
    august 6, 2009 @ 9:22 pm

    Am si eu o intrebare, de fapt doua, daca cineva poate sa ma lamureasca ii multumesc anticipat. Si mentionez ca este doar o nedumerire, nu vreau sa contest pe nimeni, si nici sa iau partea nimanui.

    Din citatul dat mai sus:
    „Deci, dar, fratilor, stati neclintiti si tineti predaniile pe care le-ati învatat, fie prin cuvânt, fie prin epistola noastra (II Tes. 2, 15)
    Faptul ca se pune „fie” in loc de „si”, adica fie prin cuvant fie prin ceea ce este scris, si nu prin cuvant si prin ceea ce este scris, nu se intelege ca una din cele doua, cuvant sau scris este suficienta?

    Si a doua intrebare:
    Citatul dat anterior: „că sunt si alte multe lucruri pe care le-a
    facut Iisus si care, daca s-ar fi scris cu de-amânuntul, cred ca lumea aceasta n-ar cuprinde cărtile ce s-ar fi scris. Amin (Ioan 21, 25)? ”

    nu se refera la cele facute de Domnul Iisus, adica vindecari, exorcizari etc, si nicidecum la vreo invatatura suplimentara care sa nu fie deja in Biblie?

    Sper sa primesc o lamurire clara, caci cele de mai sus nu mi se par suficient de clare, cu toata bunavointa.

    Ah, si daca tot sper sa ma lamuresc, mai am o nelamurire: desi ma spovedesc pentru ca asa cere biserica, si acum am citit printre randuri in comentariul Gabrielei ca ajuta spovedania si la domolirea mandriei, totusi nedumerirea mea este urmatoarea: iertarea de pacate se iarta numai prin spovedanie, sau si prin „Si ne iarta noua gresalele noastre precum si noi iertam gresitilor nostrii” sau „Nu judecati si nu veti fi judecati”.

    Mentionez inca o data ca tot ce am scris sunt intrebari, nedumeriri, si chiar daca eu cred in ele, as vrea totusi sa primesc raspuns bun de invatatura de la cei care stiu mai multe, dar sa si nicidecum nu vreau sa se iste iar alte controverse pe site.
    multumesc!

    Reply

  12. Adriana
    august 6, 2009 @ 9:24 pm

    ah, imi cer scuze, nu m-am priceput prea bine la treaba cu bold, doar cateva cuvinte cheie trebuiau sa fie in bold. Imi pare rau…

    Reply

  13. florinm
    august 7, 2009 @ 9:25 am

    @Adriana,

    La prima intrebare a ta – Sf. Apostol Pavel s-a referit la faptul ca trebuie sa tinem SI invataturile scrise, din Sf. Scriptura SI din scrierile sfintilor, dar SI invataturile transmise prin viu grai, caci nu toate au putut fi scrise. Acestea din urma (prin viu grai) si scrierile sfintilor alcatuiesc Sfanta Traditie. Sfanta Traditie si Sfanta Scriptura se completeaza, iar noi trebuie sa tinem cont de amandoua.

    Referitor la a doua intrebare, afirmatia ca nu s-ar putea cuprinde in carti cele facute de Iisus a Sf. Ev. Ioan se refera atat la faptele Sale, cat si la cele ce a spus. E logic – e imposibil ca numai atat, cat este scris in Sf. Scriptura, sa ii fi invatat Hristos pe Sfintii Apostoli si pe ceilalti care-L ascultau. Este un alt text din Sf. Evanghelii in care se face referire TOT la SFANTA TRADITIE, care completeaza cuvantul Scripturii.

    Referitor la a treia nedumerire – spovedania ajuta, normal, la domolirea mandriei, de fapt la izbavirea definitiva de acest pacat care ne urmareste pana la moarte si care este cel mai grav dintre toate. Scopul spovedaniei, al Sfintelor Taine, este despatimirea omului si sfintirea lui, adica pregatirea pentru viata vesnica, pentru a fi impreuna cu Domnul, cu sfintii Sai si cu toate Puterile ceresti, in Imparatia Cerurilor.
    Si ultima chestiune despre care ai intrebat: numai prin spovedanie se pot ierta pacatele, pt ca acele cuvinte din rugaciuni (inclusiv din rugaciunea domneasca Tatal Nostru) sau cuvintele din Sf. Evanghelie sunt cu rol de sfat, sunt pentru ca NOI SA LE PUNEM IN FAPTA, sa ne dorim sa fim astfel, caci degeaba le stim teoretic.
    De ce, atunci, ar spune Hristos cele de mai jos?
    Pace vouă! Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit şi Eu pe voi.
    Şi zicând acestea, a suflat asupra lor şi le-a zis: Luaţi Duh Sfânt;
    Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.

    Acestea sunt cuvintele adresate apostolilor, care prin Taina Hirotoniei transmit mai departe puterea aceasta data de Hristos lor, preotilor duhovnici, de a ierta (in numele Domnului) pacatele celor care se pocaiesc.

    Nu ai iscat nici o controversa cu intrebarile tale, dar il rog pe admin sa confirme daca cele scrise de mine sunt adevarate sau nu, sau daca gaseste necesar, sa completeze.

    Doamne, ajuta!

    Reply

  14. adriana
    august 7, 2009 @ 1:37 pm

    Multumesc Florin.

    Pentru prima intrebare, cred ca ai dreptate in sensul ca Sf. Ap. Pavel a folosit cuvantul „fie” in loc de „si” pentru ca de fapt cele doua predanii, prin cuvant vorbit sau scris erau aceleasi, si de aceea indiferent de cum primise fiecare predania, sub forma vorbita sau scrisa, trebuiau sa o tina. Nu s-a zis oral nimic in plus fata de ceea ce s-a asternut pe hartie.

    In ceea ce priveste a doua intrebare astept si parerea altora, caci sigur ca in termeni absoluti Domnul a vorbit si a facut mult mai mult, caci numai daca am face un jurnal cu cat vorbim si facem noi intr-o luna de zile, nu ne ajung cateva carti, asta daca ne amintim tot ce am zis si am facut. Deci este clar ca nu se putea scrie tot ce a facut Domnul. Insa intrebarea era daca sunt invataturi in plus care nu sunt scrise, sau cele nescrise sunt mereu aceleasi pe care le-a transmis mereu si mereu oamenilor pe care i-a intalnit. Caci nu prea vine sa cred ca la unii le preda partea intai a invataturii, la altii partea a doua etc, ci la toti le-a predat aceleasi lucruri, spuse sub forme diferite, adica nu ca o poezie invatata la scoala, dar mereu aceleasi. Ceea ce nu a spus au fost lucrurile pe care inca nu le puteau intelege neavand inca Duhul Sfant revarsat peste ei. Poate de aici sa rezulte ca anumite lucruri au fost relevate mai tarziu si acestea poate nu au fost toate scrise. Asta da, pot accepta.

    In ceea ce priveste a treia, citatul: „Luaţi Duh Sfânt;
    Cărora veţi ierta păcatele, le vor fi iertate şi cărora le veţi ţine, vor fi ţinute.” arata ca un preot poate, cu puterea Duhului Sfant pe care o primeste prin taina preotiei, sa mijloceasca iertarea pacatelor sau neiertarea lor. Adica daca ne spovedim, preotul are puterea sa mijloceasca iertarea sau neiertarea pacatelor pentru noi. Dar daca nu mergem la preot la spovedanie, atunci pacatele nu sunt nici tinute nici iertate prin mijlocirea preotului. In cazul asta, de ce sa nu poata fi iertate asa cum si noi iertam gresitilor nostri? Sau sa nu fim judecati daca nici noi nu judecam? Nu prea am inteles cum sa fie acesta un sfat, adica daca eu iti spun ca nu vei fi judecat daca nici tu nu judeci, nu imi pare sfat ci imi pare mai degraba o stare de lucruri, sau o promisiune daca vrei. Sau cand zic iarta-mi mie asa cum si eu am iertat altora, iar nu imi pare sfat, ci imi pare mai degraba o rugaciune, si fiind chiar rugaciune invatata de la Domnul, pai atunci ma astept sa chiar faca asa, adica daca eu am iertat totul tuturor, ma astept sa imi ierte si El mie totul. Nu vad unde este rolul spovedaniei in aceste doua cazuri. Imi pare ca spovedania intervine in momentul in care eu nu sunt capabil nici sa iert deplin, nici sa nu judec – si eu ma incadrez aici, de aceea o fac, insa daca as putea ierta ca si Dumnezeu, stergand totul ca si cum nu ar fi existat vreodata, de ce sa mai fie nevoie de spovedanie? Aceasta este nelamurirea mea…

    Daca mai ai si alte argumente Florin, iti multumesc, daca nu, sper sa mai aiba si altii, carora le multumesc…

    Reply

  15. un calin - tm
    august 7, 2009 @ 2:01 pm

    A fost intrebat Parintele Cleopa: „se mântuiesc neortodocsii”?. Dânsul a raspuns foarte intelept: „fa-ma Dumnezeu pentru 1 minut si am sa-ti spun”.

    2° Nu stiu daca ce scrie in Biblie e complet – DAR in mod sigur eu am gasit TOT ce imi trebuie pentru a ma mântui. Mai departe – tine de mine sa fac ce scrie acolo (sau nu)!
    Conform principiului „utilitate / finalitate” – Biblia e „utila” in „finalitate” adica in ceea ce priveste mântuirea fiecaruia!

    3° Deoarece spovedania este o taina, adica „ceva” ce nu se poate argumenta sau explica – ajungem la … „Credinta e un risc al ratiunii”!

    Doamne, ajuta!

    Reply

  16. florinm
    august 7, 2009 @ 2:03 pm

    Adriana, voi cauta sa-ti raspund la intrebari, ajutorul altora (pentru tine) fiind binevenit.

    Pr. Cleopa spunea asa:
    „…Niciodată nu l-am certat pe un credincios care are îndoieli ; niciodată nu i-am cerut cuiva să creadă orbeste. Dacă făceam astfel, ar fi însemnat să dau dreptate tocmai acelora care-i ceruseră să creada ca ei , fără să-si mai pună vreo întrebare.
    Dimpotriva, am socotit intotdeauna că discutiile, cu idei dintr-o parte si din alta, sunt cât se poate de folositoare , dacă sunt purtate cu cinste omenească si numai din dorinta de a afla adevarul”.

    Eu cred ca discutam cinstit si din dorinta de a afla adevarul si pentru asta te asigur ca vei afla ce cauti.

    Reply

  17. florinm
    august 7, 2009 @ 4:30 pm

    Adriana, in primul rand, nadajduiesc ca acestea nu sunt privite ca simple ‘argumente”.

    Din cate am citit si am auzit de la altii, in ce priveste problema a doua, Sf. Ioan in acel verset facea referire tocmai la Sfanta Traditie. E vorba de „lucruri” pe care Le-a facut Iisus, deci minuni, vindecari, discutii etc. Esenta invavaturii Sale este cuprinsa in Sfintele Evanghelii, acestea sunt completate de celelalte scrieri din Sf. Scriptura si de Sfanta Traditie. Deci in mod sigur, Domnul nu a „predat” unora jumatate si altora alta jumatate. Insa tocmai pentru ca in Sf. Evanghelie se gaseste ESENTA, deci Cuvantul redat in scris intr-un mod „concentrat”, este nevoie de cei pe care tot Domnul i-a lasat sa ii patrunda tainele (cuvantului).

    Tot Sf. Evanghelist Ioan scrie ca: „Multe având a vă scrie, n-am voit să le scriu pe hârtie şi cu cerneală, ci nădăjduiesc să vin la voi şi să vorbesc gură către gură, ca bucuria noastră să fie deplină.”
    Deci nu trebuie sa ne limitam doar la cele scrise in Sf. Scriptura.

    Daca vrei sa intelegi mai multe, trebuie sa crezi mai mult si sa nu pornesti de la premisa ca Biserica se poate insela.

    Biserica este instituita de Insusi Hristos, caci a spus: „Cel ce vă ascultă pe voi pe Mine Mă ascultă, şi cel ce se leapădă de voi se leapădă de Mine; iar cine se leapădă de Mine se leapădă de Cel ce M-a trimis pe Mine.” (Sf. Ev. dupa Luca 10,16). In alta parte, tot El a spus: „Precum M-a triis pe Mine Tatal, si Eu va trimit pe voi”

    Citeste despre semnificatia Sfintei Sarbatori a Cincizecimii, o sarbatoare in „cinstea” unui eveniment care s-a petrecut la 50 de zile de la Invierea Domnului, cand limbi de foc s-au coborat peste cei 70 de apostoli. De aici vei intelege mai bine ce inseamna Biserica. Ca nu este nici un „curent” de opinie, nici ceva manipulatoriu, nici inventat, nici „prelucrat”, ci este ceva autentic, lasat de Insusi Hristos si „certificat” de Domnul prin nenumarate pilde, cum este si cea a Cincizecimii.

    Doamne, ajuta si ne intelepteste!

    Reply

  18. florinm
    august 7, 2009 @ 4:34 pm

    A nu se intelege ca acel eveniment de la Cincizecime a fost unul izolat!
    Duhul Sfant este in Biserica (nu doar in biserica-cladire) si acum si va fi „pana la sfarsitul veacurilor”.

    Reply

  19. adriana
    august 7, 2009 @ 4:42 pm

    Calin,

    Sunt deacord cu tine in ceea ce ai scris. Asa ca sunt deacord si cu: ” Nu stiu daca ce scrie in Biblie e complet – DAR in mod sigur eu am gasit TOT ce imi trebuie pentru a ma mântui. Mai departe – tine de mine sa fac ce scrie acolo (sau nu)!”. Insa exact aceasta premiza a facut posibila aparitia diverselor curente crestine si secte, caci toate sunt cu Biblia in mana, si ajunge sa privim cum Ligia nu intelege de ce in acest caz, nu este buna decat ortodoxia. Si sincer, daca privim din perspectiva acestei afirmatii, pare de neinteles. Si eu as vrea sa ma conving de ce numai ortodoxia este buna. Caci ortodoxia cu siguranta este.
    Florin, nu pornesc de la premisa ca biserica se poate insela, ci vad doar ca biserica in orice vreme nu a incetat niciodata sa faca eforturi ca sa inteleaga ceea ce nu s-a inteles pana in acel moment. De aceea spovedania este buna, dar intrbarea era daca intr-adevar este si unica cale de mantuire pe care ne-a oferit-o Domnul.
    Multumesc de raspunsuri, Calin si Florin.

    Reply

  20. florinm
    august 7, 2009 @ 4:51 pm

    Adriana, afirmatia ta „vad doar ca biserica in orice vreme nu a incetat niciodata sa faca eforturi ca sa inteleaga ceea ce nu s-a inteles pana in acel moment” nu stiu daca este corecta. Pentru ca din cate stiu eu, ceea ce a incercat Biserica sa clarifice au fost lucruri marunte, legate de interpretari ale unor canoane; dogmele, adevarul de credinta, in schimb, sunt nemodificate – acestea au fost numai explicitate, cum ar fi marturisirea de credinta.

    Legat de spovedanie iti pot spune 100% ca este singura NOASTRA cale de mantuire. Nu vorbesc acum de ex. de africanii care n-au auzit de Hristos. Spovedanie nu este doar „buna”, este obligatorie. Citeste si tu despre spovedanie, nu mai intreba pe forumuri si pe bloguri. Nu toti repondentii sunt de buna credintas si pana la urma tot la „izvoare” trebuie sa mergi, adica la Sf. Scriptura si la Sf. Parinti, deci vezi acolo cum sta treaba.

    Doamne, ajuta!

    Reply

  21. adriana
    august 7, 2009 @ 5:14 pm

    Multumesc Florin de raspuns. Despre spovedanie am citit si inca mai citesc, si voi citi mereu, caci exact in indreptarele pentru spovedanie se vede cum se modifica acele „lucruri marunte, legate de interpretari ale unor canoane”. Ori daca spovedania este singura cale de mantuire asa cum zici, si canoanele se modifica mereu dupa cum recunosti, atunci acele lucruri nu mai sunt „marunte”, ci devin esenta pentru mantuire. De aici si nedumerirea mea, si a altora…

    Reply

  22. florinm
    august 7, 2009 @ 5:43 pm

    Da exemple – unde se schimba canoanele mereu???
    Eu am zis ca unele interpretari ale canoanelor se modifica, si asta tocmai din caracterul LIBER al puterii data duhovnicului de a hotărâ daca te dezleaga sau nu de un anume pacat.
    Indreptarul pentru spovedanie este de fapt un indrumar, dar el nu este suficient, normal ca se poate completa, detalia etc. De ex. daca te duci la duhovnic si-i spui „am mancat de dulce in post”, parintele te intreaba: „ai fost in vreo delegatie, ai avut alternativa la asta?”.
    La spovedanie, insa, noi stam de vorba cu insusi Hristos. Pentru noi, atunci, cand spunem pacatul, nu-l avem in fata pe un simplu parinte, ci chiar pe Hristos Dumnezeu. Asadar, pana la urma, noi CUI ne spovedim? Pentru asta sunt si rugaciunile de dinainte si de dupa spovedanie si celelalte rugaciuni – ele ne ajuta sa ne vedem pacatul propriu (in sensul asta, citeste „Vederea pacatului meu” de Sf. Ignatie Briancianinov). Vederea pacatului nu o poate avea oricine, ci cu cat inima e mai strapunsa, cu atat esti mai constient de pacatosenia ta si nu mai ai nevoie de indreptar de spovedanie. Indreptarul de spovedanie este pentru incepatori, ca noi, deci nu te impiedica (nici „ceilalti” in numele carora vorbesti) de un asa lucru marunt. Marunt in sensul ca putem sti ce e pacat si singuri, smerindu-ne, rugandu-ne neincetat. „Inima zdrobita si smerita Dumnezeu nu o va urgisi” (Psalmul 50)

    Reply

  23. adriana
    august 7, 2009 @ 6:14 pm

    Multumesc Florin.
    Scuze daca te-am inteles gresit. Ai zis intr-adevar ca interpretarile canoanelor se schimba, ori eu nu pricepusem diferenta. Dar sa iti dau un exemplu. Cand am ajuns eu sa fiu credincioasa, am pus la un moment dat mana pe un indreptar de spovedanie, si acolo, printre alte pacate era trecuta si medicina. M-am mirat, si cand am ajuns prima oara sa ma si spovedesc, parintele m-a intrebat cu ce ma „ocup”. I-am zis ca sunt studenta la medicina. Si m-a intrebat daca am facut autopsie pe cadavru. I-am raspuns ca bine-nteles, caci asa se invata anatomia in anul I. A dat din cap, dar nu a zis nimic. Tot ce am putut eu pricepe a fost faptul ca probabil cel care a scris indreptarul exact treaba asta o considera pacat, ca cei din Evul Mediu. Te intreb eu acum pe tine, este canon sau nu, este pacat sau nu, medicina si autopsiile? Si daca un preot zice da, si unul nu, atunci unde este adevarul? Si acesta este doar un exemplu, insa exemplele pot continua… Si nu dau mai multe, caci nu vreau sa fie influentati cei mai slabi. Preotii nu au toti aceleasi idei despre ce este pacat. Si unii zic ca este bine sa ii schimbi pana iti gasesti duhovnicul care iti place, altii zic ca dimpotriva, sa te tii de cel mai sever.
    Ideea este urmatoarea: mi-e mi-ar placea sa fie cunoscuta ortodoxia si in afara tarilor ortodoxe, dar de cand mi-a intrat in cap aceasta idee, descopar tot mai mult ca este extrem de dificil si sa definim ce anume este ortodoxia si in ce consta, caci vad cat este de greu sa se puna deacord si numai o mana de ortodocsi. Si asa realizez si eu ca de fapt, ce este ortodoxia? Ce este dreapta credinta? Etc, etc. Eu am crezut la un moment dat ca sunt lamurita pana sa descopar cate variante de ortodoxie exista chiar si numai la noi in tara, daramite de la o tara la alta. Si incerc sa imi dau seama de gandurile pe care le avem toti in comun, pentru ca acelea sa fie promovate mai intai de toate ca si idei ale ortodoxiei si ale adevaratei credinte… Dar poate ca ar trebui creata o sectiune separata pe site, cu un catehism la indemana, si acolo sa se lamureasca mai multe, chiar si pentru cei ortodocsi, ca astfel sa se convinga si altii care este credinta cea adevarata…

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *