Dacă am putea încheia asigurări și pentru florile de cireș, ne-am bucura în fiecare zi de primăvară
Sunt sigur că vă place titlul, și mie îmi place. Este un slogan publicitar pe care l-am văzut în urmă cu câteva zile prin oraș. Apărea pe un panou video mare din cartierul Țiglina 1 al orașului Galați și promova o firmă de asigurări cunoscută din România.
În clipul de câteva secunde apărea o fotografie cu flori de cireș, luminată de soare, și îți dădea așa un sentiment plăcut privind-o. Defapt când spui flori de cireș imediat în creier începi să-ți aduci aminte și de mirosul florilor dar și de gustul cireșelor.
Pe baza acestui sentiment plăcut pe care ți-l insuflă fotografia, firma de asigurări vine și mai contribuie cu un elemement-simbol puternic pentru creierul nostru: primăvara. Pentru majoritatea dintre noi primăvară înseamnă: învierea naturii, înverzire, înflorire, înseninarea cerului… ieșire în natură, voie bună, etc.
Odată vrăjiți de imaginația noastră vizuală și olfactivă ar trebuie să primim mai ușor în subconștient mesajul companiei de asigurări: „Dacă am putea încheia asigurări și pentru florile de cireș, ne-am bucura în fiecare zi de primăvară”. În traducere lucrurile ar sta cam așa:
-
„Compania noastră îți asigură casa, îți asigură mașina, sănătatea, pensia, viața… dacă am putea ți-am încheia o asigurare și pentru mediul în care trăiești, pentru natură, dar nu putem.”
-
„Dacă ai încredere în noi să-ți păzim toate cele de mai sus, de ce n-ai avea încredere să-ți asigurăm tot ce-ți înconjoară viața?
Pe cât de frumos pare mesajul pe atât de fals, periculos și viclean își urmărește scopul.
În primul rând îți lasă impresia că asigurările chiar te-ar păzi de tot răul care ți se poate întâmpla în lume, în loc să spună că de fapt comapaniile de asigurări despăgubesc eventualele pierderi materiale ca urmare a unui eveniment nedorit. Este ca și cum ai spune: „SMURD te păzește de orice accident rutier pe șoselele din România!” E fals. Echipajele SMURD intervin în caz de accident, descarcerând și oferind primul ajutor cu o aparatură medicală avansată. SMURD-ul nu te ferește de accidente, nu te păzește așa cum o face Dumnezeu secundă de secundă, ci doar intervine atunci când se întâmplă răul.
Același lucru și când vine vorba de asigurări, ele îți pot despăgubi avariile mașinii dar nu-ți pot învia copiii morți în accidentul în care tocmai ai fost implicat, ele îți pot plăti cheltuielile de spitalizare în caz că te îmbolnăvești dar nu-ți pot reda sănătatea și viața, ele îți pot plăti pensia până la adânci bătrâneți dar nu-ți pot asigura o bătrânețe liniștită.
Nu asigurările te păzesc de tot ce-i rău în lumea asta: accidente, boli, necazuri, violență, catastrofe naturale, furtuni, inundații, secetă, războaie, etc. ci Domnul o face:
„De n-ar zidi Domnul casa, în zadar s-ar osteni cei ce o zidesc; de n-ar păzi Domnul cetatea, în zadar ar priveghea cel ce o păzeşte. În zadar vă sculaţi dis-de-dimineaţă, în zadar vă culcaţi târziu, voi care mâncaţi pâinea durerii, dacă nu v-ar da Domnul somn, iubiţi ai Săi.” (Psalmul 127 1-2)
Asigurările nu-mi pot vindeca rănile din suflet, nu-mi pot reface prieteniile pierdute, nu-mi pot aduce fericirea, nu-i pot da rod pântecelui soției mele, nu-mi pot educa proprii copiii…
Sloganul din titlu are în el un aparent mesaj de iubire care spune parcă: „Dacă am putea să-ți ocrotim totul în jurul tău, dacă am putea să te ocrotim oriunde și oricând, am face-o! ”. Foarte interesant este că acest slogan arată veșnicia din om, dorința lui infinită de a merge mai departe, de a fi mai bun, mai înțelept, mai creativ, mai iubitor, pentru că reprezentanții firmei de asigurări lasă de înțeles că dacă ar putea fi ca Dumnezeu, ar face-o. Ei spun parcă:
„Ne facem treaba așa de bine în asigurări, și suntem așa de buni în ceea ce facem, încât ar trebuie să mergem mai departe, să asigurăm tot ce se degradează, tot ce este supus morții. Dacă-ți displace frigul, atunci facem primăvară! Dacă-ți place peisajul montan atunci aducem muntele la tine! Dacă-i secetă, dăm ploaie! Dacă-i noapte, facem ziuă! Dacă-i război, facem pace!”
E foarte interesant cum dintr-un singur slogan înțelegem sentimentul ascuns al omului de a corecta dezechilibrele din lume, și toate situațiile care de fapt îi aduc suferință. Totuși, omul e cauza tuturor dezechilibrelor apărute în Univers, el a făcut păcatul, el a primit pedeapsa, și natura suferă împreună cu el la ispășirea pedepsei. Defapt natura suportă de la căderea lui Adam și până astăzi consecințele constante ale faptelor noastre: poluarea aerului, a solului, a apei, defrișări masive, urbanizări excesive, etc.
Reprezentanții companiei de asigurări recunosc prin acel slogan că toți am vrea să corectăm consecințele păcatului pe care l-am adus în lume, dar dau o soluție greșită pentru asta: asigurările.
Nu prin asigurări vom elimina păcatul din lume, ci prin schimbarea reală a fiecărui om.
Nu compania Omniasig ne poate izbăvi din păcat ci Iisus Hristos, Dumnezeul nostru. Nimeni nu poate lupta singur împotriva păcatului din el, ci doar împreună cu Dumnezeu, Cel ce poate să ne dea tuturor putere să ne schimbăm.
Concluzie:
Acest slogan publicitar ne amintește de:
-
credința omului în Dumnezeu,
-
de dorința lui de a fi fericit în mod permanent,
-
de conștiința că este un om păcătos și trăiește într-o lume plină de consecințele păcatului,
-
de apropierea lui firească de natură.
Și orașul îți vorbește despre Dumnezeu, nu doar natura!
(Claudiu Balan)