ProTV, Sfântul Ioan Gură de Aur și păstrarea fecioriei până la căsătorie în anul 2015
În binecunoscutu-i stil de bagatelizare a valorilor creștinismului, postul ProTV a difuzat recent știrea cu titlu ironic: ”Mesajul surprinzător, promovat în 2015 de mai multe ONG-uri: abstinența până la căsătorie pentru elevi. Reacția părinților”
Apoi, cu aroganță de ”guru”, realizatorii știrii informează că ”Inițiativa năstrușnică vine în contextul în care autoritățile propun la recomandarea ONU introducerea educației sexuale în școli începând de anul viitor”. De observat cum ProTV, folosindu-se de eticheta ”năstrușnică” induce ideea că avem de-a face cu o inițiativă a unor oameni cu minte de copii și care n-au ce face pe-acasă, iar nu din partea unor Părinți, oameni în toată firea, ancorați în problemele realității.
Ma mult chiar, intenționat sau involuntar, știrea este manipulatorie prin faptul că prezintă contextul ca și cum anumite autorități de stat propun la recomandarea ONU introducerea educației sexuale în școli. În fapt, propunerea introducerii educației sexuale în școli nu vine din partea instituțiilor statului, ci (re)vine de câțiva ani din partea câtorva ONG-uri cu concepții extremiste despre sexualitatea umană și viață, între care și ideea criminală ca statul ”să faciliteze accesul adolescentelor la avorturi și să reducă numărul de medici care refuză să execute avorturi.”.
Ca reacție firească față de insistențele acestor ONG-uri de a impune un model curicular ce instigă la comportament anarhic și anti-viață, a fost emisă o scrisoare deschisă către miniștrii educației și sănătății, de către 19 ONG-uri cu misiunea civică ancorată în valorile perene ale creștinismului și ale neamului românesc. În acestă scrisoare se reamintește că cea mai sigură cale ”de a evita bolile cu transmitere sexuală, avortul precum și suferința emoțională de pe urma acestora, este abstinența până la căsătorie.”
Dincolo de această distorsionare a contextului inițiativei, este evident că știrea presărată cu subtile ironii, este menită să discrediteze virtutea fecioriei, ca și cum ar fi una expirată, ”de pe vremea bunicii”, și care nu mai are ce căuta în societatea ”multilateral dezvoltată” a anului 2015.
”Coincidența” este însă că anul 2015 a fost declarat de Biserica Ortodoxă Română ca fiind ”Anul omagial al misiunii parohiei şi mănăstirii azi“ şi „Anul comemorativ al Sfântului Ioan Gură de Aur şi al marilor păstori de suflete din eparhii”. Iar Sfântul Ioan și marii păstori de suflete au scris și propăvăduit enorm de mult despre feciorie și căsătorie. Să vedem așadar, ce are de transmis Sfântul Ioan Gură de Aur miniștrilor educației și sănătății, realizatorilor de știri ai postului ProTV și tuturor părinților din țara aceasta, toți sau majoritatea botezați și cununați în Biserica Ortodoxă:
”Dacă un tânar vine la mireasa lui cu sufletul curat, dacă vede numai trupul ei, atunci și dorința lui va fi mai puternică, teama de Dumnezeu va fi mai mare și căsătoria va fi cu adevarat curată și cinstită. Trupurile lor sunt curate și neprihanite și pentru aceasta și copiii le vor fi binecuvântați. Soții vor fi îngăduitori unul cu celălalt, pentru că amândoi sunt neștiutori de alte „obiceiuri” și vor asculta unul de celălalt.
Dacă, însa, tânarul va începe să se desfrâneze înainte de casatorie și se va nărăvi la tot felul de obiceiuri destrăbălate, își va lăuda soția numai prima și a doua noapte și va aluneca apoi repede spre desfrâu, cautând la soția sa râsul neghiob și trivial, cuvintele pline de necuviințe, expresiile prefăcute și tot ce înseamnă nerușinare, despre care nu ne este permis a vorbi mai mult.”1
Același mare ierarh al Bisericii întreabă retoric: ”Nu crezi că va fi o căsnicie reușită dacă soții și-au păstrat amândoi fecioria? În primul rând soția devine mult mai înțeleaptă, la fel și tânărul ei soț. Nu crezi că iubirea lor va fi, înainte de toate, curată? Cel mai important lucru, însă, este acesta: Dumnezeu va fi mult mai îndurător cu ei și va copleși căsnicia lor cu binecuvântări nenumărate, dat fiindcă cei doi tineri s-au unit întocmai cum El a poruncit. Tânărul va păstra în minte numai iubirea pentru soția sa și chiar dacă vreodată îl va cuprinde dorința pentru vreo altă femeie, nu se va lăsa aprins de ea și o va disprețui repede și de tot.”2
În continuare, arătând strânsa relație dintre înțelepciune și feciorie, Sf. Ioan spune: ”Nimic în natură nu împodobeste mai mult această vârstă decât cununa înțelepciunii, curăția de orice desfrânare și puritatea cu care un tânăr intră în viața conjugală. Femeile vor fi dorite de soții lor mult mai mult dacă sufletul lor nu s-a exersat în desfrânare și nu e corupt. O femeie e mult mai dorită când o cunoaște doar tânarul cu care s-a unit prin căsătorie, îndrăgostirea e mai caldă, apropierea dintre soți mai adevarată și iubirea mai autentică când tinerii se căsătoresc cu o atât de mare prevedere.”3
Iar reacția Sfântului Ioan față de relațiile sexuale ante și extra-conjugale este aspră: ”Ceea ce se întâmplă astăzi nu este căsătorie, ci afacere și dare și luare de bani. Dacă un tânăr e corupt și atenția lui era și înainte și după căsătorie la alte femei, care mai e folosul căsătoriei? Ba, dimpotrivă, osânda pe lumea cealaltă e mai mare și păcatul mai de neiertat când soția stă acasă și el se face de rușine la prostituate și comite adulter.”4
Pentru această stare de decadență a tinerilor Sfântul Ioan îi găsește vinovați pe părinții care nu s-au îngrijit de educația lor sufletească: ”Nu e ciudat că ne trimitem copii la școală, că învață artele și că sacrificăm totul pentru educația lor, dar nu ni-i creștem cu învățătura și certarea Domnului nostru Iisus Hristos? Și adunăm ce semanăm, pentru că îi creștem ca să devină fără rușine, desfrânați, neascultători și neciopliți. Să nu facem asta. Să-l ascultăm pe apostolul Pavel care ne îndeamnă să-i creștem în învățătura și certarea Domnului. Să le dăm noi exemplu și să-i obișnuim de mici să citească Scripturile.”5
Dar Sfântul Ioan Gură de Aur nu este singurul părinte al Bisericii care a cultivat fecioria ca valoare fundamentală pentru viețuirea creștină. Sfântul Vasile cel Mare, Sf. Clement Romanul, Sf. Ignatie Teoforul, Sf. Atanasie cel Mare, Sf. Ambrozie al Milanului, Sf. Grigorie de Nyssa, toți acești mari dascăli au predicat energic despre dezideratul fecioriei până la căsătorie. Același mesaj a fost, este și va fi reîmprospătat mereu și mereu de păstorii Bisericii, prin predici și scrieri care să nască în tineri cumințenia, răbdarea, buna-cuviință, cumpătarea și toate virtuțile care stau la temelia unei căsnicii trainice, cu perspectiva veșniciei în față.
Prin urmare, păstrarea fecioriei până la căsătorie nu este o găselniță a câtorva bigoți puși pe inițiative ”năstrușnice”, ci este mesajul Bisericii Ortodoxe Universale dintotdeauna, pentru întreaga omenire, până la Marea Judecată:
Pentru că Biserica produce oameni de valoare, cu bun simț, nu pipițe și senzațional.
Pentru că Biserica cultivă bărbatul ca soț demn și tată curajos, nu ca un curvar care ”gândește liber” prin alte dormitoare.
Pentru că Biserica cultivă femeia ca soție fidelă și mamă responsabilă, nu ca artistă în golănii sexuale.
Pentru că Biserica cultivă copiii sănătoși la minte și la suflet, nu obsedați sexuali cu cearcăne în fața tastaturii.
Pentru că valorile Bisericii, printre care și Fecioria până la căsătorie, sunt universal valabile în orice societate care vrea să aibe un viitor și să (re)transmită iubirea curată ca zestre morală generațiilor de mâine.
Într-o lume tot mai violentată vizual de o mass-medie inconștientă și obedientă, care-și face rating și profit din traficul online cu literatură și imagistică de bordel, imbecilizând cu bună știință prezentul și viitorul acestei nații, iată de ce în anul 2015 de la nașterea lui Hristos, fecioria până la căsătorie este învățătura Bisericii Sale la fel de proaspătă și revigorantă moral ca acum două milenii: pentru că ea este dovada curăției sufletești, garanția seriozității sentimentale și expresia fidelității conjugale. Și mai mult decât acestea, fecioria are în ea un strop de veșnicie și de sfântă nebunie. Pe aceste valori se clădește familia de azi și de mâine!
(Dan Tudorache)
1. http://www.ioanguradeaur.ro/252/care-este-cel-mai-bun-moment-pentru-casatorie/
2. http://www.ioanguradeaur.ro/199/casatoria-trebuie-facuta-devreme/
3. http://www.ioanguradeaur.ro/286/ce-se-intampla-cand-lipseste-intelepciunea/
4. Ibidem
5. http://www.ioanguradeaur.ro/266/e-ciudat/
shtugher
iunie 13, 2015 @ 11:22 am
Salut Claudiu, consider ca iti pierzi timpul incercand sa demonstrezi la niste idolatri(Pro Tv), ca idolatria e un pacat. Le-ai facut si reclama gratuita.
Morar Timotei
iunie 13, 2015 @ 7:43 pm
shtugher,
consider că este foarte potrivit acest articol ca răspuns la modul ironic în care ProTV a decis să trateze inițiativa privind încurajarea abstinenței în școli. Deja ce este normal în lumina Scripturii și a istoriei creștinismului este atât de straniu pentru mulți azi încât o tăcere asupra acestor subiecte legate de sexualitate ar însemna să lăsăm microfonul doar ultra-secularilor. Poate schimbările profunde din ultimele decenii din multe țări creștine în ce privește moravurile sunt date de faptul că microfonul a fost cedat dușmanilor credinței și adevărului aproape de tot… prin repetiția discursului ultra-liberal normalitatea a devenit un concept ciudat și chiar amuzant pentru mulți…
Trebuie să existe astfel de articole ca acesta și toate din secțiunea sexualitate azi mai mult ca oricând. Vă încurajez să luptați prin astfel de răspunsuri pertinente și elaborate, credincioase adevărului, chiar dacă pare în vânt!
Cugaru
iunie 14, 2015 @ 11:15 pm
Buna ziua,
In primul rand, imi doresc sa va felicit pentru curajul de care dati dovada. A forumla asemenea pozitii in ziua de astazi, in care adevarul este manipulat grotesc sub scuza asa-zisei „corectitudini politice”, inseamna sa ramai fidel unor valori pe care multi le-au dat afara din vietile lor.
In al doilea rand, marturiesc ca va scriu acest mesaj pentru a va aduce la cunostinta acest pretins „apel la gandire critica” lansat de o organizatie al carei scop principal (si probabil singur) este de a ideologiza si indoctrina: http://www.contracurent.com/2015/06/apel-la-gandire-critica.html
Sunt constient de faptul ca as putea fi invinovatit de faptul ca fac, in naivitatea mea, „publicitate” acestor indivizi care cauta atentie, insa cred ca este necesar ca noi, ca insule de credinta si bine, sa nu ramanem indiferenti.In ziua de astazi, „gandirea critica” e folosita fatis pe post de arma a celor care nu fac decat sa perverteasca si sa distruga, impotriva celor care au curajul sa raspunda manipularilor si propagandei cu care suntem asaltati in ziua de astazi. Daca tineretul este asaltat de asemenea mesaje propagandistice, este nevoie ca cineva sa le puna la dispozitie adevarul.
Va rog sa continuati lupta impotriva ideologizarii.
Slava Domnului!
Dan Tudorache
iunie 15, 2015 @ 11:44 am
Salutare Shtugher!
Nu-ți face griji, nici nu încercăm să facem vreo demonstrație unor oameni care-și câștigă traiul din practicile care subminează creștinismul. Aceștia care luptă împotriva evidenței n-au leac cu vorba bună, poate doar cu asprimea încercărillor pe care le trimite Dumnezeu asupra lor.
Ne-am folosit însă de ocazia aceasta pentru a readuce în atenția tuturora învățătura dintotdeauna a Bisericii.
Și nimic nu a fost în zadar dacă un singur suflet, doar unul singur, s-a folosit sufletește de cele scrise mai sus.
Dan Tudorache
iunie 15, 2015 @ 11:50 am
Ziua bună și ție Timotei.
Ai intuit bine că schimbările profunde ale moravurilor din ultimele decenii, din cele mai multe țări majoritar creștine, sunt date de faptul că ”microfonul” este în mâna seculariștilor. Mai concret spus, până acum câțiva zeci de ani educatorii copiilor au fost Familia, Școala și eventual Biserica. Acum educatorii sunt Familia (din ce în ce mai diminuat în lipsa timpului), Școala (reformată de zeci de ori în ultimii zeci de ani la noi în țară), Biserica și Mass-Media.
Deci, a apărut acest al patrulea Educator, care prin divertisment poate schimba și răsturna grila de valori a persoanei. Așa face și ProTV-ul: creează mentalități, opinii, gusturi, obiceiuri, adică educă într-un anume sens. Care sens?… Cuvintele sunt de prisos.
Numai că pentru schimbarea moravurilor nu este de vină doar mass media secularizată ci și acei creștini care nu și-au luat ochii și urechile de la ”microfoanele” lor. Adică, creștinii care ascută de glasul păstorului străin, care nu-și pune viața pentru sufletul lor, ci din contră…. face bani din greu pe timpul și lipsa lor de discernământ.
Dan Tudorache
iunie 15, 2015 @ 11:59 am
Bună să-ți fie inima și ție Fornel!
Fără a mima modestia, consider că nu este vorba aici și acum de curaj ci de un simplu act de igienă morală. Atâta tot.
N-am riscat nimic, n-am fost amenințați, nu am avut și n-avem ce pierde, dar mulțumim frumos pentru gândurile de apreciere.
Cât privește aducerea la cunoștință, te rog nu-ți face griji, unii oameni au o gândire așa critică încât strecoară țânțarul și înghit cămila. Tot așa și semidocții indicați de tine prin link, plini de ifose intelectuale și de bune intenții simulate.
Însă noi nu trebuie să ne risipim energia și timpul cu orice preț în aceste polemici, pentru orice ”țânțar” care zumzăie, ci să punctăm esențialul unde, cât și cum trebuie.
Laura Stifter
iunie 16, 2015 @ 11:52 am
Ei, vedeţi, dragilor? V-aţi supărat pe mine când am susţinut importanţa şi chiar necesitatea studierii Eticii filosofice în şcoli. Aţi asociat ideea mea cu afirmaţia lui R. Cernea, care dorea Etică alternativ la Religie. Ceea ce susţin eu este studiul Eticii filosofice NU ca o alternativă la educaţia religioasă, ci alături d Religie – cele două domenii fiind complementare şi atât de frumos de studiat împreună! Niciodată nu aş susţine ceva contrar progresului profesional al teologilor şi/ sau al filosofilor şi nici NU mi-aş dori să-i văd pe teologi şi filosofi concurând între ei, de vreme ce aceştia sunt împreună-căutători ai Adevărului… şi ai adevărului.
Dacă un parlamentar ar susţine predarea Geografiei în detrimentul Istoriei, aceasta ar însemna, oare, ca profesorii de Istorie să conteste necesitatea orelor de Geografie? Nu, ci profesorii de Istorie ar fi îndreptăţiţi să susţină studiul Geografiei alături de Istorie. Aşa şi în cazul nostru: ideile lui R. Cernea NU trebuie să-i determine pe teologi la o respingere necritică a ideii de studiere a Eticii filosofice în şcoli (aceasta ar fi o ispită de a contesta ceva bun şi frumos, de teamă ca nu cumva să devină alternativ la altceva la fel de bun şi de frumos), ci doar să-i încurajeze pe teologi să susţină predarea Eticii în paralel cu ora de Religie.
Etica filosofică, dacă-i predată de către filosofi eticieni (şi credeţi-mă, ca studentă la Filosofie, ştiu bine ce susţin, nu scriu din imaginaţie), va fi, pentru elevi, un excelent exerciţiu de gândire morală, îi va ajuta să combată relativismul etic şi să-şi formeze un discernământ autentic în evaluarea etică a propriilor decizii. Încă de la primele seminarii de Etică din anul I de facultate, noi ne-am exersat gândirea critică identificând sofismele pe care se întemeiază relativismul şi cursuri întregi au fost dedicate combaterii relativismului moral.
Iar unii se tem că Etica filosofică va încuraja relativismul… Nu, NU îl va încuraja, ci le va oferi elevilor „armele” pentru a-l combate. 🙂
În fine, nu mai insist… Toate cele bune şi pe curând!
Laura Stifter
iunie 16, 2015 @ 11:58 am
Recitind comentariul precedent, îmi dau seama că pare off topic, fiindcă nu mi-am dus ideea până la capăt. 🙂 Voiam să argumentez că studierea Eticii filosofice i-ar ajuta foarte mult pe elevi să evite asumarea necritică a unor ideologii legate de sexualitate – ideologii potrivit cărora viaţa sexuală ar putea fi începută oricând, cu oricine şi fără niciun fel de responsabilitate şi angajament afectiv într-o relaţie (ideologii promovate prin unele emisiuni din mass-media).
Laura Stifter
iunie 16, 2015 @ 12:16 pm
Cât despre educaţia sexuală în şcoli, aş propune o formă de discuţie despre sexualitate din punctul de vedere al moralei teologice şi din perspectiva eticii filosofice (cu scopul promovării fecioriei până la căsătorie ca valoare creştină şi virtute inclusiv din perspectiva multora dintre teoriile etice filosofice), precum şi din perspectivă biologică, medicală şi – nu în ultimul rând – psihologică. În acest scop, n-aş propune introducerea unei discipline distincte (predate de către profesori de ce specialitate, de vreme ce problematica este, în mod clar, interdisciplinară?…), ci inserarea unor teme de acest tip în programele şcolare de Religie, Filosofie (şi/ sau Etică, dacă va vrea Domnul să se introducă această materie), Psihologie, Biologie, Sociologie etc. Aş discuta, de asemenea, aceste aspecte în cadrul orelor de diriginţie, precum şi în cadrul unor activităţi cu medicul sau asistentul medical din şcoală şi cu psihologul şcolar.
Pe lângă promovarea virtuţii fecioriei, le-aş strecura elevilor, cu mult tact, informaţia că dacă, totuşi, cineva greşeşte, este foarte important să se protejeze. Pentru că da, dacă tot calcă strâmb, e preferabil să facă doar atât, decât să ajungă şi la avort, sau să se contamineze cu SIDA etc.
Nu este suficient ca părinţii să discute cu proprii copii, dragilor, pentru că nu toţi părinţii sunt ca voi. Unii sunt mai puţin informaţi şi nu ştiu, sau nu pot să le ofere copiilor, într-un mod adecvat vârstei lor, asemenea informaţii. Le-ar spune ori prea multe, ori prea puţine, ori într-un mod nepotriiit, ori de la o vârstă prea fragedă ori, dimpotrivă, prea târziu (după ce adolescenţii deja îşi vor fi început viaţa sexuală…). De aceea, sunt de acord ca educaţia sexuală să fie realizată cu asistenţa personalului didactic specializat. Dar cu muultă grijă, pentru a se evita excesele. Şi, desigur, dintr-o perspectivă interdisciplinară la a cărei prezentare să participe împreună teologi, filosofi, medici şi psihologi.
Care este opinia voastră în acest sens?
Vă salut cu drag!
Dan Tudorache
iunie 16, 2015 @ 12:55 pm
Laura, dar primele două comentarii chiar sunt off topic față de subiect.
Nu despre etică este vorba în cazul de față.
În plus, nu am vreo supărare față de tine, cu atât mai puțin față de faptul că ai susţinut importanţa şi chiar necesitatea studierii Eticii filosofice în şcoli. Obiecțiile mele vis a vis de acel articol trimis și nepublicat nu au implicat și sentimentul de supărare. Mai mult decât atât, obiecțiile nu erau legate de studiul principial al eticii filosofice în școli ci de crearea unui precedent foarte periculos, pe care corifeii perversiunilor sexuale abia așteaptă să-l speculeze pentru a-și introduce agenda.
A sugera contracepția pentru cei care greșesc pe motiv că ”e preferabil să facă doar atât”, ca să nu ajungă la avort sau boli incurabile… este egal cu ieșirea din creștinism a celui care induce o astfel de idee. Pentru că o atare atitudine nu doar că-l ține captiv pe eventualul tânăr în patima desfrânării dar i se mai și propune anticamera avortului. A oferi ca soluție păcatul, pentru a scăpa de alt păcat este excelenta capcană de a rămâne captiv în ghearele celui rău, ca într-un cerc vicios.
Educația sexuală, dat fiind că presupune abordarea unor lucruri intime, de mare sensibilitate, nu are ce căuta, la modul principial vorbind, în curicula publică. Cel mai bine ea se face acasă, de către părinți, chiar cu riscul de a primi și sfaturi anticreștine. Pentru că fiecare copil are dezvoltarea sa specifică în acest plan, unii devin emanicipați peste noapte, alții au precocitate sexuală, pe când alții pot fi aproape dezinteresați până la 14,15 ori chiar 16 ani. A cointeresa tinerii în public despre acest subiect când poate nu-s la vârsta la care să-și pună astfel de probleme înseamnă deschiderea cutiei Pandorei. Înseamnă a-i face curioși înainte de vreme, când încă-s cruzi la minte dar și inocenți.
Cum ar fi ca elev să se discute la clasă probleme specifice sexului feminin când ai o fată drept colegă de bancă? Cum se simte ea, eleva? Dar invers?
Până în interbelic, școala tradițională românească era organizată pe clase de băieți și de fete, ori chiar pe școli de fete și școli de băieți. Chiar dacă acum pare rigidă o astfel de organizare, ea își avea un sens foarte benefic, tocmai pentru a da educație specifică, sobră, și a-i feri pe tineri de curiozități și interacțiuni rușinoase. Acum, de câțiva ani buni, după ce s-a renunțat și la uniforma școlară (care avea și are menirea să responsabilizeze), s-a ajuns ca tinerii colegi să ajungă la situații obscene chiar în clasă ori în spațiul școlar. În atare context asta mai lipsea: educație sexuală în comun, băieți și fete.
Mai mult decât toate acestea, dacă se introduce o astfel de disciplină la nivel școlar, în condițiile în care presiunile politice LGBT sunt enorme, înseamnă exact același lucru pe care ți-l spuneam cu etica și pe care nu l-ai lua în cosiderare: este aproape sigur ocazia introducerii calului Troian în învățământul românesc.
Opinia mea este că ceea ce ar trebui să facă profesorii, este ceea ai sintetizat în ideea aceasta: [i]”inserarea unor teme de acest tip în programele şcolare de Religie, Filosofie (şi/ sau Etică, dacă va vrea Domnul să se introducă această materie), Psihologie, Biologie, Sociologie etc. Aş discuta, de asemenea, aceste aspecte în cadrul orelor de diriginţie, precum şi în cadrul unor activităţi cu medicul sau asistentul medical din şcoală şi cu psihologul şcolar.”[/i]
Doar în cazul în care ar fi inevitabilă obligativitatea materiei ”educație sexuală” ar trebui să luptăm pentru a stabili o curiculă ancorată în valorile creștine și ethosul tradițional românesc.
Laura
iunie 19, 2015 @ 12:01 am
Seara buna, domnule Dan.
Am citit ultimul comentariu si desi va inteleg nelinistea in legatura cu introducerea in scoli a Educatiei pentru sanatate/Educatie sexuala, si va dau dreptate in multe din punctele subliniate, consider totusi ca pentru un tanar/o tanara, cunoasterea propriei fizionomii si biologii, in special cea reproductiva este vitala.
Inteleg ca o varsta prea frageda pentru copii nu este potrivita pentru a aborda anumite subiecte, sunt perfect de acord, cu toate acestea, copiii cresc repede, invata repede, si bune si mai ales rele. De aceea consider ca e de preferat acordarea unei educatii sanatoase, concrete si corecte.
Spre exemplu, o fata va intra la pubertate in medie pe la 12 ani. Va incepe sa se dezvolte, ii va incepe de asemenea ciclul menstrual. Foarte multi parinti sunt jenati de astfel de subiecte considerate incomode, si astfel, foarte multi copii nu vor primii acasa o educatie sanatoasa si completa din acest punct de vedere.
Revin la exemplul inceperii menstruatiei la fete. Ce va stii o copila de 11-14 ani despre acest subiect daca parintii si/sau scoala nu vor putea sa ii dea o educatie potrivita din acest punct de vedere? Va stii ea cat de daunatoare pot fii tampoanele interne? Ca pot provoca cancer de col uterin si alte boli? Va fii ea informata despre diverse metode de igiena a aparatului reproductiv?
Personal pana la varsta de 20 de ani nu am auzit ce este aceea o cupa menstruala, desi este alternativa cea mai sanatoasa a tampoanelor si absorbantelor.
Puteti oare spune ca o fata careia i-a inceput ciclul menstrual este prea tanara sa inteleaga ce i se intampla? Poate ca da, dar din pacate natura nu tine cont de pregatirea noastra mentala. Tot ce putem face este sa ne asiguram ca tratam acest subiect cu respect si naturalete, pentru ca este la urma urmei un fenomem normal, natural, biologic.
Apoi, pe langa regulile de igiena, mai este vorba si de biologia sistemelor reproductive.
Bine, o sa spuneti, dar pe baieti de ce sa ii intereseze asa ceva. Si ar fii o intrebare excelenta. Pentru ca fiecare ar trebui sa fie informat corect in aceste privinte. Segregarea educatiei tinerilor pe baza de sex are multe avantaje. Multe studii arata ca baietii din scoli de baieti au mult mai multe sanse sa urmeze o cariera umanista, sa aiba rezultate scolare mai bun si sa fie mai creativi. De asemenea, fetele din scolile de fete au mai multe sanse sa creasca interesate de stiintele exacte, gandirea logica fiind mai stimulata si ele de asemenea avand rezultate mai bune. O problema o reprezinta faptul ca se observa si o crestere a problemelor de socializare cu sexul opus, ceea ce nu ar ajuta tinerii pe viitor, in incercarea de a-si crea o familie.
Cu toate acestea, separarea baietilor de fete din scolile mixte doar in timpul orelor de educatie pentru sanatate si ne-educarea lor cu privire la anatomia sexului opus, ar crea animozitati intre sexe. Baietii neputand intelege anatomia feminina, le vor face pe acestea sa se simta prost pentru functiile lor fiziologice, si viceversa. Si vor creste crezand ca asa este normal. Vor deveni la randul lor parinti care nu vor stii/putea educa proprii copiii din acest punct de vedere.
Nu inteleg de ce ar trebui sa ne rusinam de anatomia noastra. Creatia Domnului este perfecta, nu ceva de care sa ne fie jena. Poate gresesc, dar consider si sper cel putin ca un dialog deschis, respectuos si informativ ar face copiii si tinerii sa isi inteleaga mai bine corpurile, sa si le ingrijeasca si respecte.
De asemenea discutii despre BTS-uri si riscurile unei vieti sexuale, combinate cu ‘eliminarea misterelor’ fiziologice consider ca ar stavilii curiozitatea multora de a se aventura in experimentari total nepotrivite varstei.
La fel, in cazul in care s-ar intampla Doamne fereste un copil/tanar sa fie victima unui abuz de acest fel, un dialog deja format pe aceasta tema ar putea inlatura macar o parte din jena si frica de a denunta un asemenea act.
In ceea ce priveste activitatea sau ne-activitatea sexuala, nu cred ca si-ar avea locul intr-o asemenea materie. Pastrarea fecioriei ar trebui incurajata, dar pe de cealalta parte aceasta este o decizie pe care fiecare om trebuie sa o ia pentru el insusi. Cu toate astea copiilor ar trebui sa li se explice alaturi de riscuri, ca ei ar fii mult mult prea tineri pentru asa ceva oricum.
Ma iertati pentru comentariul lung si ‘fara perdea’, nu vreau sa provoc nimanui suparare dar consider ca este o tema fata de care multi adopta o atitudine oarecum extrema (pro/contra), nemailuandu-se in seamana normalitatea subiectului. Faptul ca am venit pe lume datorita anatomiei acesteia de care multi suntem atat de jenati.
Doamne ajuta!
Boitos
iunie 19, 2015 @ 10:51 am
Poate ca nu ar trebui sa intervin in discutie, dar…nu ma pot abtine sa nu comentez ceva.
Ciudat este ca desi accesul la informatie este foarte bun ( adica aproape fiecare copil are laptop, telefon, tableta ) totusi viata sexuala se incepe devreme: apar copii nedoriti si abandonati sau avorturi.Se folosesc anticonceptionale care oricum isi pun amprenta asupra organismului.
Totusi ce treaba are educatia sexuala cu ciclul mentrual sau cu anatomia ?
Noua ni-i sa predat anatomia si despre ciclul mentrual la scoala la materia Anatomie.Se preda cam la 13-14 ani ( varsta elevilor ).
Ciudat mai este ca desi parintii nu explica anumite lucruri copiilor, totusi unii incurajeaza ca fiica ( fiul ) lor sa aiba prieten ( prietena ) de la varsta de 13-14 ani.
Unii dintre acesti parinti si-au trait o viata destrabalata, deci probabil va inchipuiti ca acei copii ai lor vor urma o viata exemplara in urma invatamintelor de la materia Educatie sexuala ?
Tendinta la tineret este sa isi inceapa viata sexuala cat mai devreme.Ce e de facut in acest caz ?
Ori se alege abstinenta ori avort ( sau copii nedoriti, abandonati, familii destramate, anticonceptionale , etc. ).
constantin1993
iunie 19, 2015 @ 5:05 pm
Simona, degeaba ai acces la informatii daca esti ghidat intr-o directie gresita ( si cu siguranta educatia sexuala nu ii va indruma pe drumul cel bun). Am observat ca multi tineri (vorbesc d.p.v. al unui tanar de 22 ani) confunda relatiile intime cu dragostea, neaparat daca ai inceput o relatie cu o persoana pe care o iubesti neaparat trebuie sa si intretii raporturi sexuale cu ea/el (ceea ce eu o consider foarte gresit). Si in filmele astea de dragoste sau de romance, ma enerveaza foarte tare, cand 2 oameni tineri care se iubesc, neaparat trebuie sa se si culce. Ori sa ma ierte Dumnezeu daca gresesc, relatii intime imi poate oferi mie, oricine, chiar si o vanzatoare de placeri imi poate oferii mie placeri trupesti de scurta durata, DAR NICIODATA DRAGOSTE, pt ca dragostea nu este o tranzactie de vanzare-cumparare , ea este ceva mai COMPLEXA si mult mai SUPERIOARA decat aceste instincte animalice de perpetuare a speciei.
constantin1993
iunie 19, 2015 @ 5:07 pm
Si ca o concluzie , spun DA ABSTINENTEI PANA LA CASATORIE.
Lucia
iunie 19, 2015 @ 8:53 pm
Buna Idragu, părerea mea este ca in mare tu ai un punct bun de vedere privind informațiile pe care fetele si băieții ar trebui sa le aibă inainte ca organismul lor sa se schimbe. Eu am trait multi ani într-o societate dezvoltată, in MB. Am un băietel care a făcut primele doua clase acolo. Într-o zi, am aflat de la o familie de romani ca al lor băiat la vârsta de 11 ani, a trecut printr-o criza emoțională care a durat muulte luni. S-a întâmplat ca într-o zi familia aceasta sa primească acasă scrisoare de la scoala ca urmează cele patru ore de educația despre viata. Parintii nu s-au speriat, au spus ca ce știu si ceilalți trebuie sa știe si al lor, si apoi e umilitor pentru băiat sa-l învoiasca doar de la orele acestea, colegii il vor umili. Copilul a ramas la ore si a avut un șoc. Educația despre viata înseamnă un filmuleț animat unde se vede clar ce face mami cu tati in intimitatea lor. In clasa sunt si fete si băieți. Si filmulețul rulează de cateva ori ca sa vadă si sa înțeleagă si cel din ultima banca. Li s-a mai spus ca e voie de la 16 ani. Si ca sunt copii care au ori doi tati, ori doua mame. Băiatul acesta nu a mai acceptat sa fie atins de mama si sora lui, nici sa se așeze pe locul lui si altele, încât imi spuneau ca urma sa ajungă la psiholog cu el. O mămica ucraineanca ortodoxa a cerut sa vadă filmulețul si apoi a refuzat sa-si lase băiatul la aceste ore. Directoarea surprinsă a cerut explicații, iar mămica a spus ca filmul este făcut pentru vârsta de 16+. Daca un băiat a reacționat asa, atunci ce va face o fetița? In aceasta societate copiii nu mai sunt inocenti. Sunt prea mici si prea fragili pentru aceste informații. Altfel spus, ca sa-i învățam sa nu mai iasă in strada fara sa se asigure, de de nu le predam ore de condus? Nu are sens, nu? Eram in parc cu băiețelul meu si o fetița de 10 ani a intrat in discuție cu mine, se vedea ca duce lipsa de conectare cu parintii ei, si m-a întrebat daca am prieten si daca fac sex cu el. Eu i-am spus ca nu este un subiect pentru copii si mi-a răspuns ca ea știe oricum tot de la scoala! Si pentru ca am refuzat sa continui pe acest subiect a devenit agresiva de s-a speriat si băiețelul meu. Greu am ieșit din parc..
Orele de educație sexuală nu pot fi controlate odată incluse in programa. Si daca se întâmpla ca mai sus, va intra in conflict cu educația multor parinți. Conflictul va veni pe fundalul ca Instituția școlii spune ca e voie, iar noi, parintii, suntem niște babalâci care nu știm nimic. Ne lasă fara opțiune. Mai bine s-ar impune parinților ore de pedagogie pe subiectul educației sexuale cauze-efecte si beneficiile abstinentei la, sa zicem, medicul de familie. In rest, știu ca se face educație in scoli despre corpul uman separat fete si băieți, la ora de anatomie.
Faptul ca in Romania nu se face educație sexuală in scoala a fost unul din principalele motive pentru care ne-am întors in Romania.
Bucurii!
Laura
iunie 20, 2015 @ 12:22 am
Doamna Simona, chiar ma bucur ca v-ati alaturat discutiei, consider ca un dialog deschis si civilizat ca acesta este exact ceea ar trebui sa faca mai multi, in special cei care fac legile.
Inteleg ce ziceti, si aveti dreptate, informatii gasesti acum pe toate drumurile, problema este ca foarte multe nu sunt tocmai corecte. Este intr-adevar un paradox, se spune ca traim intr-o era a informatiei, dar de foarte multe ori acestea sunt atat de multe si contradictorii incat si un adult trecut prin viata poate avea probleme distingand adevarul de minciuna, daramite un tanar, un copil.
Din nou aveti dreptate, multe dintre metodele contraceptive pot fii foarte daunatoare, IUD de cupru, poate duce la intoxicare cu acesta, la rupruri intra-uterine, pilulele pot cauza probleme hormonale sau circulatorii si multe altele, spermicidele sunt foarte des cauza infectiilor, nici nu mai pomenesc despre pastila de a 2-a zi. Din punct de vedere medical, planificarea familiala, prezervativele si diafragmele sunt singurele care nu prezinta riscuri pentru corpul uman. Cu tot accesul la informatie, cati tineri credeti oare ca sunt corect informati despre aceste lucruri? Cati tineri stiu oare ce este acela HPV si ca se poate lua prin contactul direct al pielii? Nici nu e nevoie sa faci actul in sine.
Toate aceste lucruri ar trebui spuse, cunoscute.
M-ati intrebat ce treaba are educatia sexuala cu ciclul mentrual sau cu anatomia. Poate gresesc, dar dupa parerea mea are toata legatura din lume. Educatia sexuala ar trebui sa fie o ora de informare despre organul reproducator, ar trebui sa educe tinerii despre igiena si protectia acestuia, despre problemele ce pot aparea, despre pericolele unei vieti destrabalate, despre reproducere, in ce consta, care sunt responsabilitatiile si repercusiunile (mentale, fizice, sociale, financiare) ce vin o data cu o sarcina, cu un copil, de ce nu, cum trebuie ingrijit un copil, doar majoritatea vor deveni parinti.
In conceptia mea, ma scuzati aici, poate sunt eu idealista, ora aceasta ar trebui nu sa reprezinte un ”bau bau” in legatura cu viata sexuala, ci un mod de a-i lasa pe ei sa faca o decizie corecta si informata.
Nu se poate face nimic cu forta sau cu amenintarea, Doamne fereste. Copiii, oricum sunt mult mai inclinati atunci sa faca de capul lor. Interesant este ca de multe ori, daca sunt tratati cu respect, nu cu condescendenta si li se da libertatea si mai ales raspunderea ca unui adult, de a face o alegere, o vor face pe cea corecta. Cel putin asa mi-ar placea sa cred.
Vorbiti despre Anatomie, ca si materie. Ma bucur ca ati avut un curs complet de anatomie in scoala generala/liceu. Din pacate eu personal nu am avut parte de asa ceva. Nu ni s-a vorbit nici macar de reproducere la zoologie. Imi amintesc prima ora – ”Reproducerea poate fii sexuata sau asexuata”, sau ‘animalul x se reproduce in mod sexuat.’. In asta a constat toata informatia despre reproducere. In liceu am facut ‘Educatie pentru sanatate’ care sincera sa fiu era mai mult o gluma, nu ni s-a vorbit niciodata despre asa ceva la scoala mie si colegilor mei. Snt sigura ca in sitatia de fata sunt multi elevi, daca nu majoritate. Nu este nici pe departe de ajuns. Pentru multi acesta este un subiect incomod, asa ca il loc sa se gandeasca la binele elevilor, unii profesori vor alege calea usoara, aceea de a evita subiectul.
Influenta parentala nu este ceea ce discutam aici. Desi educatia de acasa este foarte importanta, este greu sa intervii in viata de familie a omului, chiar si cu scopul de a-i educa copilul in cel mai bun mod cu putinta. Consider ca aceasta este un cu totul alt subiect.
Si oricat de plina de vicii ar fii viata de acasa, asta nu inseamna ca nu ar trebui incercata cu blandete aducerea unui copil pe calea cea buna.
Ma scuzati ca m-am intins atata sau daca v-am suparat in vreun fel cu cele scrise. Doamne ajuta!
Laura
iunie 20, 2015 @ 9:48 pm
Seara buna doamna Stoica. Ma bucur sa cunosc o compatrioata care a locuit in UK, si eu tot aici locuiesc 🙂
Intr-adevar este o mare problema cu scoli care fac programe de Educatie Sexuale absolut inacceptabile. Mi se pare strigator la cer sa le pui in clasa unor copii de 11 ani (sau chiar si 16) filme porno sau cine stie mai ce. Pentru ca un video al unui act sexual exact asta este.
Nu zic Doamne fereste, ca modelul educatiei din UK este de urmat. Educatie primara, generala, si uneori chiar si Sixth Form-ul (liceul) din scolile publice de aici este de multe ori sub orice critica. Am o prietena care a lucrat o scurta perioada ca si profesoara de matematica intr-un liceu, si a zis ca nu vrea in viata ei sa se mai intoarca acolo. O mare problema o constituie in UK dezinteresul parintilor fata de copii. Din pacate nu am cunoscut prea multi parinti aici care sa aiba o relatie calda si iubitoare cu copiii lor. Lipsa de disciplina este iarasi o problema.
Eu si logodnicul meu am decis ca daca vom decide sa ne crestem viitorii copiii in UK, acestia vor merge cu siguranta la scoli private, oricat de costisitor ar fi. In UK, majoritatea scolilor private din cate am vazut sunt intr-adevar mult mai axate pe o educatie riguroasa si disciplinata.
Bineinteles, va inteleg ingrijorarea, si ea este intemeiata dar consider ca atata timp cat este facuta cu minte, bun simt si decenta, elevii chiar ar putea beneficia de pe urma orelor de educatie sexuala. Am scris mai multe despre parerea mea in legatura cu practicarea acestora separand baietii de fete in commentariul adresat doamnei Simona. In teorie este o idee buna, practic, nu sunt atat de sigura.
Ca sa va dau un exemplu, in clasa a 8-a, la scoala in Romania s-a facut o campanie a companiei Always. Promoteri veneau in scoala si faceau o ‘lectie’ separat cu fetele despre produse de igiena intima. Totul avea ca scop reclama companiei, ceea ce m-a suparat teribil, chiar si la varsta frageda pe care o aveam la vremea respectiva. Gandindu-ma acum, in retrospectiva, informatiile prezentate nu erau deloc complete si totul a fost o sarada de marketing. Revenind – dupa terminarea ‘lectiei’, baietii, tineri si bineinteles neintelegand ce se intampla si-au ironizat si umilit colegele. Cunosc fete din ani mai mici care anul urmator cand campania a fost facuta din nou au fost speriate sa participe numai pe acest motiv, ca baietii isi vor bate joc de ele.
Sunt sigura ca daca situatia ar fii fost inversata, multe fete s-ar fii purtat la randul lor prost cu baietii.
Facand acest subiect unul taboo pentru celalalt sex va continua sa duca la o lipsa de intelegere de ambele parti. Acest tip de comportament izvoraste din frica de necunoscut.
Nu mai mentionez faptul ca nu este sanatos sa nu cunosti si intelegi anatomia sxului opus.
Ma bucur asa mult sa vad o discutie asa deschisa, chiar daca nu toate parerile sunt asemanatoare. La urma urmei, singurul lucru care conteaza este sa fie luata cea mai buna decizie pentru copiii Romaniei.
Doamne ajuta!
Lucia
iunie 21, 2015 @ 8:15 pm
Buna Idragu, ma bucur pentru tine ca te-ai putut adapta acolo unde trăiești, mie nu mi-a ieșit : )
Si eu cred ca este foarte nefericita o astfel de abordare a celor de la Always. Eu, ca părinte, m-as fi dus la scoala sa reclam acest gest si acces de care au beneficiat cei de la Always. Spui ca reacția de umilința a băieților fata de fete a fost ca urmare a faptului ca doar fetele au intrat in clasa. Eu pariez ca daca erau si băieții in clasa, caterinca băieților ar fi fost si in clasa, pe înfundate, si voi fetele v-ati fi simțit si mai umilite. S-ar putea sa pierd, dar tu ce zici?
Cand am spus despre educația „despre corpul meu” la ora de anatomie, iar fetele si băieții sa stea la aceasta ora in clase separate, m-am referit cum ca nimeni nu mai are motiv sa rada, sa facă bășcălie. Ca doar si ei sunt in aceeasi oala. Si inca o întrebare: era prima data cand baietii aceia au făcut bășcălie? Banui ca nu. Părerea mea este ca daca parintii ar face cursuri de parenting, copiii noștri ar afla ce trebuie, cand trebuie si nu ar mai fi atat de frustrați sa simtă nevoia de a pune in cârca altora frustrarea lor.
Nu sunt nici eu de acord sa facem un subiect tabu in cazul organelor de reproducere la fete si băieți. Doar ca e un subiect unde trebuie sa știi foarte bine cum sa-l abordezi, cat sa nu fie pentru copil un mare Oaaaauuuuu…ci ceva firesc. Doar un părinte conștient ar cunoaște acel moment si mod adaptat dupa copil. Cei care au copii știu ce pătimesc cand le spun ce nesănătoasa e bomboana sau un baton de ciocolata, iar copilul cum prinde ocazia a si băgat batonul tot de ciocolata in gura si gata. Iar pana acum Instituția școlii nu m-a convins ca are profesori dedicați care știu cum sa predea copiilor o materie si aceștia sa învețe doar de dragul materiei. Nici la religie nu s-a reușit din prima si, deși aici nu exista practic nici un risc de viciu, s-au găsit probleme… Dar daca ma gândesc mai bine, făcând putin haz de necaz, copiii vor îndrăgi atat de mult educația sexuală ca vor dori sa pună si in practica, nu? Cum învață copilul mai bine? Experimentând.
Mai spuneai ca e nesănătos sa nu știi detalii despre anatomia sexului opus…in cazul meu nu se aplica si am si alte prietene care, ca sa spun asa, nu au știut nimic despre pana s-au căsătorit si sunt perfect sănătoși. Mai nesănătoși i-am descoperit pe cei care știau prea multe, iar ei au experimentat. Iti propun sa mai vorbim pe acest subiect cand vei avea copii de scoala.
In ce privește școlile particulare, noi am ales cea mai buna scoala catolica din oraș, publica, unde, într-adevăr, eram foarte multumiți de disciplina impusă, insa nu militarie. Doar ca mediul e acelasi, iar mai târziu prietenii. Toți copiii romanilor vorbeau intre ei in engleza. Unde parintii ambii romani acceptau sa vorbească si in casa in engleza cu copiii lor, aceștia din urma si-au pierdut in proporție de 90-95% limba romană.
Si eu ma bucur ca putem discuta subiecte incomode, dar deschis si cu bun simt.
Bucurii!
Boitos
iunie 22, 2015 @ 11:54 am
Pana la urma situatia este ciudata.
Si iarasi revin : totul porneste din educatia de acasa.
Indiferent daca un grup de baieti + fete, sau ii luam separat, vor viziona un filmulet despre absorbante, tampoane, etc, nu sunt educati ca sa nu isi bata joc de celalalt , si ca este ceva normal ce se intampla, atunci asa vor accepta situatia.Daca nu, nu.
In legatura cu igiena, ce sa va spun…, daca un tanar este invatat ca seara inainte de a se culce ca trebuie sa faca dus, baie, ( sa se spele ) , sa isi spele hainele, sa isi pregateasca hainele pt ziua urmatoare, atunci asa va face.
Degeaba va invata la ora de educatie sexuala ca trebuie sa se spele, ca tot nu se va spala, tot asa va trai.
Si totusi pe mine nu ma convinge nimeni asa de usor : avem acces la informatie.
Daca eu, care nu stau mult pe internet, pot sa aflu despre contraceptie, atunci oricine care are un internet va afla acelasi lucru despre contraceptie.
Depinde daca dorim sa aplicam ce am aflat.
Fara suparare dar atat prezervativele cat si diafragmele pot prezenta riscuri pt corpul uman.
Practic oare ce sa incearca cu materia Educatie sexuala in scoli ?
Reducerea avorturilor, reducerea nr. mamelor minore, … eu personal nu inteleg pt ca nici nu ma intereseaza subiectul foarte mult .
Dar daca se incerca reducerea avorturilor, reducerea nr mamelor minore, reducerea nr de boli cu transmitere sexuala, atunci eu nu cred ca aceasta materie va avea aplicabilitatea la cata faima si-a propus.Mai ales daca se mai si preda de un profesor slab pregatit.
Am inteles Constantin ce vrei sa spui, dar oare nu ar fi mai bine daca intr-o scoala s-ar face un cabinet sanitar si unul psihologic ?
Daca tot se sare asa pt educatie sexuala in scoli atunci macar sa fie predata de persoane documentate , care se confrunta cu asa ceva aproape zilnic.
Dar invatarea diferentei dintre sex si dragoste se face in educatia de acasa.Daca va inchipuiti ca un profesor poate suplini cei 7 ani de acasa, va inselati.
Bine ati venit in Romania, d-na StoicaL !
Nu va faceti probleme ca imediat vom ajunge occidentul din urma, daca ne tinem bine il si intrecem. Ca la unele lucruri suntem in frunte, primii( chiar si la avorturi ).Probabil tine tot de educatia sexuala ca o tanara s-a poata alege: avort sau pilula contaceptiva.
De parca nu ar fi cam la fel din punctul de vedere medical, dar si din punct de vedere psihologic si sufletesc.
Consider ca ori cu piatra de cap ori cu capul de piatra tot acolo suntem.
Adica ori cu educatie sexuala ori fara tot exista destrabalare sexuala, poate nu vor fi atatea avorturi dar copii nenascuti tot vor fi.Nu vor fi atatea mame minore dar fete care si-au inceput viata sexuala de tinere tot vor fi ( poate chiar mai multe ).
constantin1993
iunie 22, 2015 @ 3:53 pm
„”Dar daca se incerca reducerea avorturilor, reducerea nr mamelor minore, reducerea nr de boli cu transmitere sexuala””-Despre ce reducere vorbim Simona? Tocmai ca introducerea acestei materii in tari precum SUA,UK,SPANIA etc. au adus la sporirea acestor lucruri.Cand pornografia e la indemana oricarui copil plus mass media asta aiurita care promoveaza degradarea umana,asta e cireasa de pe tort, o materie care sa ii indoctrineze de mici sa fie obsedati sexuali. De ce nu ne punem intrebarea cum de s-a ajuns aici ? Pt ca majoritatea considera o prostie abstinenta (de parca a murit cineva daca s-a abtinut) Si de ce nu taiem raul de la radacina (adica pornografia) ?
Boitos
iunie 23, 2015 @ 10:56 am
Constantin , am impresia ca prin aceasta materie se incerca un fel de acoperire a mizeriei.
Adica : informam copii sa nu faca avort dar daca tot vor sa aiba relatii sexuale inainte de casatorie atunci sa foloseasca mijloace contraceptive.
Deci problema va ramane.
S-a ajuns aici pt ca exista o liberatate de genul : imi traiesc viata cum vreau si fac ce vreau, ca o tinerete am , ca anii nu se mai intorc.
Atata timp cat este legal totul este permis.Nu vorbim despre moral.
Pt. ca nu mai poti taia raul de la radacina, trebuie doar sa te protejezi de el si sa incerci sa le dai un sfat si altora ( dar fiecare face ce vrea ).
Totusi nu inteleg de ce nu se introduce un curs de anatomie in scoala , la toate profilele, macar un an de zile.
Precis vor iesi copiii mai invatati cu asa ceva.
constantin1993
iunie 23, 2015 @ 2:17 pm
Simona, sunt de acord cu tine, fiecare face ce vrea, insa mi se pare o asa mare nesabuinta sa iti distrugi tineretea si viata (ca pana la urma sa iei un HIV inseamna la revedere viata normala). Batranetea este rezumatul tineretei.
sdaniel
iunie 23, 2015 @ 6:15 pm
Grea/Curajoasa tema de discutie….
Inainte de 1989, Biserica/religia nu prea exista (era controlata si oprimata), statul facea totul si a impus interzicerea avorturilor.
Dupa 1989, statul a anulat interzicerea avorturilor Biserica a redevenit puternica si a derulat o campanie de interzicere a avorturilor.
Rezultatul: in 1990 au fost inregistrate 899.654 de avorturi ( de fapt copii omorati) iar 1991 un nr de 866,934.
Concluzie: forta statului/legii este infinit mai mare.
In timp ce-i drept, numarul aavorturilor a scazut in fiecare an si a ajuns la 88 de mii in 2012.
Toate datele de mai sus sunt luate de pe site-ul provita, adica http://provitabucuresti.ro/resurse/statistici-i-studii/statistica/178-statistica-avort-romania
De a scazut numarul de avorturi de la aproape un milion pe an (in anii 1990) la nici 100 de mii in anul 2012. Sunt mai multe motive dar majoritatea sunt legate de CONTRACEPTIE.
Bineinteles ca, poate, de dorit ar fi abstinenta, dar este imposibil pe aceasta planeta in anul 2015. As fi realist si as alege raul cel mai mic, adica mijloacele contraceptive si popularizarea acestora, inclusiv educatia sexuala din liceu.
Lucia
iunie 24, 2015 @ 8:19 pm
Draga Sdaniel, sunt multi tineri pe aceasta planeta, cel putin in Romania anului 2015, care inca își păstrează fecioria=abstinenta pana la căsătorie. Si eu am făcut parte din aceasta categorie, acum fiind căsătorită deja de peste 9 ani. Insa sora mea nu ma crede nici azi pentru ca ea nu a putut, si daca ea nu a putut nu crede ca altcineva ar putea, cum nu crede ca exista pe aceeasi planeta vreun bărbat care sa nu-si însele soția (nu intru in detalii de unde are ea aceasta credința). Tu ti-ai înșela soția? E o întrebare care nu așteaptă răspuns. Aici nu judecam. Aici discutam, împărtășim păreri. Cunosc si persoane care deși si-au început viata sexuală la o vârsta frageda, cand au înțeles binecuvântarea abstinentei au reușit cu multa rugăciune.
E greu, într-adevăr, dar nici pe departe imposibil! Sa nu uitam ca ce e imposibil la oameni, e posibil la Dumnezeu. Nu e un slogan, e o realitate pe care si eu din cand in cand o trăiesc si nu ma pot opri din uimire la cat e de minunat Dumnezeu!
Si ca sa fiu realista, ca părinte, cred ca parintii trebuie întrebați daca vor educație sexuală in scoala, si nu societatea. Copiii sunt în primul rând in responsabilitatea parinților si nu a societății.
E greu subiectul acesta, cu adevărat.
Bucurii!
PS. Educația sexuală se dorește introdusă in programa școlară de la clasele primare, nu doar la liceu, in Europa (Germania in special) se incearca introducerea ei de la grădinița. Oare asta este ce vrem versus Inocenta copiilor noștri?
Vă rog să-mi permiteți anonimatul
iunie 25, 2015 @ 12:08 pm
Aș contribui amintind de imaturitatea decizională a creierului până la vârsta de 21 de ani. Adolescenții sunt pe deplin maturi din punct de vedere sexual, cu corpul plin de hormoni, fără abilitatea de a înțege pe deplin consecințele acțiunilor lor și fără cunoștințe sanitare.
Pentru noi, ca adulți, abstinența până la căsătorie, sau măcar până la 18-21 ani, sună bine.
Sună bine și pentru copiii care înbrățișează la început conceptul: sexualitatea le invadează viața, le atacă simțurile, le schimbă corpul, le strică relațiile interumane și reprezintă probabil prima „treabă” adultă cu care se confruntă. Față de simplitatea copilăriei, sexualitatea este ceva riscant, dificil, periculos și complicat.
Discursul bisericii este o rază de lumină.
Totul se duce însă pe apa sâmbetei când te sufoci în mrejele primei iubiri. Toată determinarea se topește în fața iubirii. Apoi, lipsa discernământului și educației duce la asumarea unor riscuri incredibile pentru noi adulții, cum e cel al unei sarcini.
Pentru mine soluția e simplă, prezentarea tururor informațiilor plus sfatul bisericii:
Asta e corpul vostru (en detail).
Asta e sexualitatea și ruscurile pe care le implică.
Astea sunt metodele pe care oamenii le-au dezvoltat pentru a controla sexualitatea, cu avantajele si dezavantajele lor (contraceptia).
Asta ei poziția bisericii pe aceste teme.
Q&A
Predarea abstinenței unui adolescent care nu are destulă voință, putere, încredere, educație și discernământ pentru a o pune în aplicare duce la sarcini care survin dezastros de precoce.
Da, între 14 și 21 de ani oamenii sunt destul de maturi pentru a face sex dar mintea, mult mai complexă, nu s-a dezvultat suficient pentru abordarea sexualității într-un mod matur.
Lucia
iunie 26, 2015 @ 8:58 am
Aveți aici un material care mie mi s-a părut genial cu Pam Stenzel „Sexul are un preț”.
Mi-a plăcut cum ai explicat Feon.
http://youtu.be/OFYPigFlp7w
sdaniel
iunie 26, 2015 @ 4:48 pm
@StoicaL
Buna ziua si multumesc pentru comentariu. Frumos exemplul dumneavoastra si sunt convins ca mai sunt foarte multe. Din pacate acestea reprezinta o minoritate, statisticile arata ca varsta medie la care oamenii isi incep viata sexuala in Romania (si in Europa) este de 17 ani!!! Este o varsta la care omul nu este suficient de matur intelectual pentru o astfel de activitate cu implicatii majore.
Bineinteles ca demersul dumneavaostra sau al Bisericii (abstinenta) merita sustinut, este o lupta care merita dusa, si daca salvam doar un copil de la avort si tot am castigat (un suflet).
Majoritatea copiilor sunt rebeli, nu asculta de nimeni, au acces la informatie, sunt curiosi etc. si tot la 17 ani vor incepe viata sexuala (daca nu chiar mai devreme). Daca nu ii putem convinge la abstinenta macar putem sa ii responsabilizam putin si sa le promovam contraceptia. Adica nu le interzici sexul dar macar le arati ca nu e de joaca cu el.
Merg si pe ideea lui Feon cu o educatie sexuala care sa prezinte si conceptia Bisericii pe aceasta tema.
O seara frumoasa!