Caută articole în site » Caută articole în site »

Campanii

Mii de tineri isi pastreaza fecioria pana la casatorie Tu de ce crezi in Dumnezeu

 Euharistia continua Ziua Creatorului

Mi-a luat ceva timp să ajung să termin articolul din seria abuzurilor sexuale, dar sper să fie de folos şi munca mea să aibă măcar un mic ecou. Am vorbit despre cum stau lucrurile în general in cazul unui viol, am vorbit despre victimă şi rămânea sa vorbim despre abuzator. Nu am să fac potretul celor cu patologie severă, care fac până şi paginile articolelor să se cutremure de atrocitatăţile pe care le comit.

În primul rând, abuzatorul este om; un om care a avut sau are încă o familie de origine, care şi-a întemeiat sau nu la rândul lui o familie – cu toate că de regulă au probleme în relaţionarea cu ceilalţi. În general, lipsurile din familia de origine sunt prezente în ceea ce priveste o educaţie moral-creştină, în general există carenţe afective, o lipsă de empatie şi susţinere. În general, copilul va fi expus timpuriu la materiale de natură sexuală, sau are intâlniri de natură sexuală timpurii – nu neaparat să fie abuzat la rândul lui, dar să ajungă să poată experimenta prea timpuriu sexualitatea, înainte de a avea prea multă înţelegere.

Abuzatorul nu priveşte victima ca pe o altă fiinţă umană, ci mai degrabă ca pe un obiect – atitudine care îşi are originea din educaţia primită, sau lipsa acesteia, alimentată de mesajele din media (că plăcerea personală e mai presus de orice, că ceilalţi, în special femeile sunt obiecte cărora le place să fie folosite). Expunerea la sexualitate, prea timpuriu, duce la o aplatizare a satisfacţiei, o habituare la stimulii sexuali, începând să aibă nevoie de tot mai mult pentru a ajunge la o plăcere care este şi ea nesatisfăcătoare.

E ca şi în cazul dependenţei de substanţe (alcool, droguri): are nevoie de o cantitate mai mare şi mai diversificată de material, dar nu va ajunge niciodată la o satisfacţie adevărată. E în toată regula o patimă, ca o sămânţă rea, care în timp incolţeşte, dă naştere unei plante care va face la rândul ei seminţe. Abuzatorul are o imagine distorsionată despre sine, lume în general şi despre ceilalţi. Nu are linişte pe plan spiritual, are un respect scăzut faţă de propria persoana şi faţă de ceilalţi, iar prin intermediul abuzului va încerca să coboare victima sub nivelul său, să o mutileze spiritual, pentru a fi superior ei. Va avea o satisfacţie de moment, lucru care îi va alimenta furia, setimentul de neputinţă şi josnicie. Această furie îl va face să acţioneze mai violent.

Personal, am studiat psihologia judiciara şi din această perspectivă pot sa enumăr o serie de trăsături ale abuzatorului (de citit Ioan Buş, pentru mai multe informaţii):

- Inadaptarea socială

- Duplicitatea comportamentului

- Imaturitatea intelectuală şi afectivă

- Instabilitatea emotiv-acţională, labilitatea, din cauza fragilităţii imaginei de sine

- Sensibilitatea deosebită ( capacitatea de a răspunde neinhibat la stimuli din mediul social, incapacitatea de a-şi controla raspunsuri declanşate de furie sau frustrare)

- Frustrarea şi intoleranţa la frustrare

- Complexul de inferioritate

- Egocentrismul

- Agresivitatea şi atitudinea ostilă

- Indiferenţa afectivă – pentru că nu poate empatiza cu victima, nu percepe că e greşit să se folosească de cineva sau să provoace durere altora pentru a obţine plăcere

- Dezechilibrul existenţial, cu perioade de vid existenţial pe care îl umple adesea cu diverse patimi, abuzuri, vicii, perversiuni;

Având în vedere trăsăturile enumerate mai sus, putem concluziona că abuzatorul defapt suferă destul de mult în forul său interior. În timp ce se afundă în patimi, se depărtează tot mai mult şi îşi pierde tot mai mult capacitatea de a lupta cu acestea – cum marea majoritate din noi facem, fiecare după puterea noastră. După cum spunea şi părintele Arsenie Boca în Cărarea Împărăţiei, nimic din ce facem nu poate să nu lase urme, atăt la nivel fizic căt şi la nivel duhovnicesc.

Abuzatorul are unele vulnerabilităţi moştenite, lucruri nereparate, transmise şi amplificate în timp, dar asta nu îl disculpă. Fiecare dintre noi avem unele vulnerabilităţi de acest gen, dar suntem responsabili de felul în care acţionăm, le controlăm şi încercăm să le reparăm. Ar ajuta psihoterapia, dar până la un punct, de unde orice ştiinţă devine neputincioasă. Şi în cazul unui violator, ca şi în cazul celor dependenţi de substanţe, trebuie multă trudă duhovnicească. Distanţa la care au ajuns e greu de strabătut, dar nu e imposibil să se apropie.

Oamenii aflaţi în aceasta situaţie au nevoie să se ierte pe sine, dar acest lucru poate să fie extrem de dificil. Cred ca am mai pomenit de asta, dar cel mai uşor mod de a te ierta, este dacă altcineva te iartă inainte. E ca şi cum greşeşti unui apropiat, te simţi foarte rău din cauza asta, dar inainte să poţi să îţi ierţi fapta, ai nevoie ca acel apropiat să te ierte. Cam aşa stau lucrurile şi în acest caz, numai că acel apropiat este chiar Dumnezeu. Spovedania poate să elibereze o parte din încărcătura dusă în spate atât de mult timp. În prima fază poate fi greu să te urneşti să participi la slujbe, să te urneşti să mergi la Liturghie, dar cu timpul, va deveni ca aerul: îţi vei da seama cât de mult contează când te lipseşti de acestea. Într-o lume în care se vorbeşte mult despre suflet se pare totuşi că acordăm tot mai puţină importanţă dezvoltării duhovniceşti.

(Raluca Irimie)

Pentru a putea lăsa un comentariu la acest articol trebuei să te înregistrezi. Creaţi un cont

Revista Creatorul Universului

100 de pagini full-color glossy în format A4 cu o calitate grafică foarte bună.
Detalii aici.

Formular login

Dacă aveţi deja un cont, atunci introduceţi userul şi parola în câmpurile de mai jos. Dacă nu, atunci daţi click pe opțiunea "Creaţi un cont". După înregistrarea datelor, veți primi pe mail, un link de confirmare pe care trebuie să dați click pentru a confirma înregistrarea. Imediat după asta vă veți putea loga cu userul și parola definite la înregistrare.

Pentru orice dificultate apărută la logarea pe site, contactați-ne la: contact@ortodoxiatinerilor.ro

Linkuri

 

   Portalul Doxologia

Colțișorul meu de rugăciune

Fapte ale demnității românești