Sfânta Liturghie sau recreerea lumii
Părintele Rafael Noica amintea cum arhimandritul Sofronie îl sfătuia, pe când era diacon, să rostească cu multă responsabilitate fiecare cuvânt al Sfintei Liturghii pentru că ele sunt cuvintele creerii lumii. Deşi simţea adevărul din cuvintele stareţului Sofronie, părintelui Rafael îi era foarte greu să înţeleagă acest adevăr profund, întrucât se lovea de neconcordanţa directă, lexicală, dintre cuvintele Sfintei Scripturi despre facerea lumii şi cuvintele rostite la Liturghie. Practic, zicea el, cum să înţeleg că rostind ectenia: „Cu pace Domnului să ne rugăm …” sau „Pace tuturor” etc, aceste cuvinte sunt cuvintele prin care Dumnezeu a creat lumea?
Mărturisesc că mă lovesc de aceeaşi neputinţă a înţelegerii ori de câte ori încerc să găsesc un sens (şi e ceva timp de când încerc!), mai ales că structura Liturghiei a oscilat în istorie, iar forma ei de astăzi nu este nici pe departe întru totul potrivită scopului profund, cosmic al ei. Mai exact, ea conţine cuvinte, expresii, cereri cu caracter particular, care au fost adăugate în timp (fără discernământ) şi care contrazic sensul plenar al Liturghiei. Or, ar trebui să știm că în Liturghie, particularul se subscrie plenarului, care nu-l exclude, ci-l plineşte.
Negreşit, sfatul părintelui Sofronie ţintea un alt plan al înţelegerii. E planul totalităţii, cel în care forma cuvintelor se topeşte în profunzimea sensului. Nu atât cuvintele rostite viza părintele, nu semantica, nu lexicul şi nici măcar conţinutul primar al lor. Părintele ţintea la responsabilitatea înfricoşătoare pe care o avem în faţa cuvintelor, mai bine zis a Cuvântului. Şi dacă Sfânta Liturghie, este prin excelenţă „spaţiul şi timpul” întâlnirii directe cu Dumnezeu, Cel viu şi adevărat, de fiecare dată, la orice Liturghie a unei zilei binecuvântate în care se săvârşeşte, noi suntem cei care prin cuvânt creem o lume a întrupării dumnezeieşti. Acest lucru este înfricoşător şi el depăşeşte orice formulă scolastică aplicată tainelor, de genul: „ex opere operato” (în temeiul lucrării săvârşite). Obiectivitatea săvârşirii ritualice a sfintei Liturghii are nevoie majoră de implicarea subiectivă a fiecărei persoane care participă la ea. Altfel, obiectivitatea trece în ritualism și în rutina relaţiei om-Dumnezeu, nimănui de folos.
Cred că, părintele Sofronie vedea mult mai adânc acest fapt şi de aceea, cerea cu insistenţă, responsabilitate la cuvintele Liturghiei, ca din aceasta să se creeze o disponibilitate aparte de pătrundere în universul înţelesurilor duhovniceşti. Cuvintele rostite neschimbat şi de atâtea generaţii la fiecare Liturghie poartă „pe umerii lor”, nu doar o încărcătură aparte de energie harică unită cu energia strădaniilor umane, dar oferă prilejul direct al accesului omului la viaţa lui Dumnezeu, la lucrarea Lui cu creația întreagă dintru început.
Întoarcerea darurilor creaţiei, în semn de mulţumire, Creatorului este un act de recreere a lumii, aşa cum înstăpânirea omului pe lucrurile creaţiei în mod abuziv este cel mai grav gest de distrugere a lumii. Sfânta Liturghie este timpul şi spaţiul sacru la care suntem chemaţi să reînvăţăm dialogul cu creaţia şi să desluşim astfel sensul nostru de a fi în relaţie cu Dumnezeu şi cu lumea. Cuvintele ritualice rostite cu implicare, responsabilitate şi disponibilitate, la care se adaugă broderia gândului personal, sunt cea mai înaltă şi cea mai expresivă modalitate de desluşire a sensurilor creaţiei (decât care alta nu există).
În lipsa acestei implicări, nu asistăm decât la un ritual plin de banalitate şi de obiectivitate, care se impune în faţa faptului viu ce aşteaptă să ne străbată. De aceea, devine plictisitor, învechit, greu de suportat. Dar, noutatea lui nu-i în exterior, ci vine din interiorul activat al fiecărui participant. Toată lucrarea Liturghiei vizează fascinanta lume interioară a omului şi a creaţiei întregi (de aceea nu poate fi nicicum particularizată sau confesionalizată în vreun fel). Din această perspectivă, ea este încă căutată şi dorită, mai mult decât oricare variantă şi variaţie exterioară de vrăjire a conştiinţei, pe care ne-o oferă balul neterminat al duhului lumii. Dar, chiar şi această vrajă, tot în Liturghie îşi află revrăjirea sau leacul.
Pe scurt, şi teologic vorbind, dacă Tatăl creează lumea prin Cuvânt (Fiul) Însufleţit (Duhul), omul prin cuvânt asumat şi plin de duh oferă Tatălui o lume înnoită, o lume recunoscută în raţiunile (originile) ei dumnezeieşti. Astfel, cuvântul omului devine fapt dătător de viaţă, care zideşte înmiit. Zideşte conştiinţe adormite. Zideşte suflete amorţite. Zideşte inimii împietrite. Luminează minţi întunecate…, toate întrucât izvorăsc dintr-o gură ce grăieşte din prisosul inimii (Lc. 6, 45), adică dintr-un suflet ce şi-a aflat firescul ca pe o comoară ascunsă în ţarină (Mt. 13, 44).
În acest fel, omul se conectează la autenticul chip hristic dintru sine. Şi dacă un singur om îşi revine întru sine printr-un singur cuvânt responsabil rostit în Liturghie, acela este cuvântul care zideşte o nouă lume, întocmai ca la facerea ei, dintru început. Aceasta întrucât Hristos echivalează valoarea unui singur om cu o lume întreagă (Mc. 8, 36). De altfel, lumea nu are altă cale de a spori în sensurile ei inepuizabile, ce izvorăsc din temeliile ei dumnezeieşti, decât prin omul înnoit. Baia înnoirii omului e Sfânta Liturghie unde el se primeneşte prin Cuvântul rostit şi ascultat şi prin Cuvântul Cuminecat – Sângele lui Hristos care curge şuvoi în Sfânta Liturghie.
Ce taină uriaşă! Ce responsabilitate înfricoşătoare! Preasfânta Treime zideşte prin cuvânt, într-o Liturghie cerească, o lume vie ce poartă viaţă din Viaţa Sa, pregătind astfel zidirea Omului care să o „stăpânescă” (Fc. 1, 28), adică să-i evalueze dumnezeieşte frumuseţea. La rândul său, omul plin de Duh, preface lumea prin Cuvânt şi o Închină Tatălui, ca pe o prescure (mamă) din care se naşte Fiul pe masa sfântului altar în Liturghie, ca apoi, primindu-L în trupul şi sufletul nostru să devenim centrul dinamic al rezidirii „cerului nou şi a pământului nou” (Apoc. 21, 1) în care domneşte armonia deplină a sensurilor divino-umane.
În acest fel, cele săvârşite aici pe pământ sunt reflexul celor săvârşite necontenit în ceruri, până la Ziua în care cele două feţe ale singure-i realităţi pe care o trăim se vor uni într-o singură Viaţă cu nesfârşite străluciri.
Ca să nu spun că atenţia la cuvintele Liturghiei este mobilul înnoitor al lexicului nostru, transformând clişeele verbale în expresii care zidesc, mângâie, bucură, vindecă. Nu degeaba se zice şi bine se zice: „aşa ne este viaţa cum ne sunt gândurile şi cuvintele”!
Şi dacă, „eu sunt” este conjugarea la prezent a existenţei mele pe care Dumnezeu mi-o conjugă din ziua în care mi-a spus: „să fie”! Atunci, veşnicia mea nu-i altceva decât viaţa mea zidită din cuvintele rostirii mele în necontenită uimire faţă de minunata măiestrie a „Celui Ce Este”!
Haideţi să începem această Liturghie a zidirii veşniciei noastre!
(Gheorghe Butuc)
Catalin
iunie 18, 2016 @ 12:48 pm
Foarte interesant articolul..este una dintre crizele ecclesiologice formulată de părintele Schmemann „individualismul” cultului..Dar tot acelasi pr. Schmrmann afirmă ca nu cultul s a schimbat ci perspectiva înțelegerii cultului.Deci eu cred ca la ora actuala e nevoie de mistagogie, de explicate a aceea ce se intampla in cultul Bisericii. Pentru ca nici mirenii..nici preoții nu stiu ce se intampla in Biserică..L as provoca pe părintele(ce a scris articolul) sa expună si o scurtă sinteza despre viziunea părintelui Stăniloae despre Liturghie
Mihai
iunie 29, 2016 @ 1:11 pm
Mă gândesc că, în esenţă, Sfânta Liturghie are în centru Cina Domnului: împărtăşirea din Trupul Său şi din Sângele Său împreună cu toţi credincioşi din Biserică, cu scopul de a pomeni ceea ce Iisus Hristos a înfăptuit pentru fiecare dintre noi: „Cãci de câte ori veți mânca aceastã pâine și veți bea acest pahar, [b]moartea Domnului vestiți[/b] pânã când va veni.” (1 Corinteni 11:26) Sau, după cum se spune în Liturghia Sfântului Vasile cel Mare: „Aceasta să o faceţi întru pomenirea Mea, că, ori de câte ori veţi mânca pâinea aceasta şi veţi bea paharul acesta, [b]moartea Mea veţi vesti, învierea Mea veţi mărturisi[/b].”
Mâncând din acea Pâine şi bând din acel Vin, noi ne vestim nouă înşine evanghelia şi, crezând în ea, ne facem părtaşi roadelor ei, dar ne şi pregătim să o propovăduim celor care încă nu o cunosc. Şi care este evanghelia? „Vã aduc aminte, fraților, Evanghelia pe care v-am binevestit-o […] că [b]Hristos a murit pentru pãcatele noastre[/b] dupã Scripturi; Și cã a fost îngropat și cã [b]a înviat a treia zi[/b], dupã Scripturi;” (1 Corinteni 15:1, 3-4)
Este evident paralelismul dintre evanghelie (faptul că Hristos a murit pentru păcatele noastre, aşa cum arătau scrierile Vechiului Testament, şi că apoi a înviat, tot potrivit profeţiilor Vechiului Testament) şi ceea ce se pomeneşte la Sfânta Liturghie.
Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu întrupat, El cel fără păcat, fără prihană, fără pată, fără nicio meteahnă, El cel perfect, frumos, bun, adevărat, a luat asupra Lui păcatele fiecăruia din noi cei păcătoşi, prihăniţi, plini de pete, plini de metehne, imperfecţi, urâţi, răi şi mincinoşi, şi a plătit pe cruce, în locul nostru, preţul pe care noi ar fi trebuit să îl plătim, şi anume moartea, pentru ca prin credinţa în El noi să avem iertarea păcatelor, împăcarea cu Tatăl şi viaţa veşnică. Învierea Sa din morţi ne arată că Dumnezeu a primit jertfa Sa şi că Noul Legământ făcut prin sângele Său rămâne în picioare.
Care este legătura cu acest articol? Din acest punct de vedere, jertfa şi învierea lui Iisus Hristos sunt o recreare a omului. Dumnezeu i-a creat pe Adam şi pe Eva după chipul Său şi în comuniune cu El. Prin păcat omul a pierdut însă comuniunea cu Dumnezeu, iar chipul Acestuia în Om s-a întunecat. Prin jertfa Sa pe cruce Hristos a refăcut comuniunea cu Dumnezeu a celor care cred în El ca şi Mântuitor, eliminând ceea ce ne separa pe fiecare dintre noi de Dumnezeu, şi anume păcatele. De asemenea a restaurat chipul lui Dumnezeu în cei credincioşi (de exemplu prin faptul că ne-a scos din robia păcatului şi nu mai sunt robi acestuia, ci liberi, aşa cum erau Adam şi Eva).
Evanghelia ca şi recreare a omului apare simbolic chiar în actul creaţiei. De exemplu, pentru a o crea pe Eva, Dumnezeu îl adoarme pe Adam. Apoi îi scoate o coastă, iar din acea coastă o creează pe Eva. Când Adam o vede pe Eva, el spune: „Iatã aceasta-i os din oasele mele și carne din carnea mea; ea se va numi femeie, pentru cã este luatã din bãrbatul sãu.” (Facere 2:23)
În acelaşi mod Dumnezeu Tatăl a creat şi Biserica, ca mireasă a lui Hristos, logodindu-ne pe fiecare dintre noi cu Fiul Său. Hristos a murit pe cruce (aşa cum Adam a adormit), apoi El a fost împuns în coasta Sa, de unde a curs sânge şi apă. Prin moartea răscumpărătoare a lui Hristos Iisus, noi cei credincioşi am fost curăţaţi şi sfinţiţi, devenind parte din Biserică, mireasa lui Hristos. Apostolul Petru spune în 2 Petru 1:4 cum că devenim „pãrtași dumnezeieștii firi”, aşa cum şi Eva era os din oasele lui Adam.