Talal Hamad, cel mai cunoscut sirian din Bacău, totodată un bun român, despre criza imigranților din Siria
Dragilor, suntem într-o conjunctură istorică care aduce tulburări Europei și e bine să știm care e adevărul. Sunt foarte multe minciuni, dezinformări, exagerări sau generalizări greșite despre criza imigraninților din Siria. Eu personal simt că suntem instigați împotriva mulsulmanilor și a imigranților, ca niște lei care-și așteaptă în cușcă prada. Vă rog să citiți interviul de mai jos cu acest sirian care locuiește în România și care vede lucrurile mai lucid decât europenii invadați și americanii interesați.
Venit în Bacău de mai bine de 30 ani, Hamad al-Essa Talal, un medic pe care-l găsiți la afacerea lui, Villa Borghese, privește cu nemulțumire modul în care comunitatea internațională se raportează la refugiații sirieni. Trebuie tratată cauza și nu efectul, spune el, deoarece pentru sirieni singura soluție e pacea. Războiul i-a ucis un frate și îi ține restul familiei în captivitate.
Refugiați, imigranți sau invadatori?
Eu cred că sunt refugiați. Nu cunosc structura, nu-i cunosc pe toți, dar marea majoritate cred că sunt refugiați, pentru că războiul din Siria, care durează de 4 ani, a dislocat vreo 14 milioane de sirieni. Vreo 8 sunt în țările din jur: Turcia, Irak, Iordania și Liban… ăia săraci, care nu au avut decât să fugă de moarte și de bombele lui Assad. Restul, așa-zișii imigranți care au venit în Europa, sunt din pătura de mijloc: doctori, avocați, IT-iști, care au acumulat niște bani, au văzut că nu se rezolva situația și caută un trai mai bun. Sunt oameni care gândesc și știu ce vor. Un avocat ce să facă? Un medic să vină să ia 200 de euro aici, în România? Ținta lor este o țară unde sunt plătiți mai bine. Și eu dacă eram, și dumneavoastră dacă erați, dacă tot ați plecat din țară, din glie, căutați o țară în care să fiți plătiți mai bine, să îi puteți ajuta și pe cei de acasă. Cred că acum cineva manipulează. Ei, de la primele zile ale războiului au fost emigranți, au fugit.
Pentru noi pare a fi un val brusc de refugiați.
Nu am date care să arate că acum au emigrat mai mulți oameni decât altă dată. Dar cu siguranță, de 4 ani, oamenii emigrează. Marea Mediterană a înghițit foarte mulți sirieni, eu despre ei vorbesc. Nici în Irak situația nu este mult mai bună. Oamenii fug unde este mai bine, unde este mai sigur, unde este pace.
Vin în Europa și nu merg în țările arabe bogate?
Cei din pătura mijlocie, care fug, nu își aleg destinația pe bază de religie. Caută un trai mai bun. Clima din Siria este mult mai blândă. Unui sirian îi e greu să se adapteze climei din Golf. În plus, e mai ușor să ajungi în Europa decât în țările din Golf. Acolo ai Iordania și la graniță nu te primesc.
De ce?
E mai greu de pătruns. Distanța e mult mai mare, fiind zonă aridă, trebuie să meargă cu mașini. Pe mare e mult mai sigur. Cipru e foarte aproape de coastele siriene. Turcia, la fel. Iar Turcia e deja în Europa.
Ați spus că România deocamdată nu e o destinație căutată de refugiați. Ar putea deveni?
Nu, nu cred. Nu cred că ăia care își riscă viața ar veni aici pentru a primi 500 lei, pentru că atât cred că le dau refugiaților. Ei nu vor să stea pe ajutor social, vor să își caute de lucru, să câștige. Sunt oameni cu o anumită pregătire, educație.
Chiar și pentru ei, nu ar putea fi mai confortabil într-o țară musulmană?
Acum toată lumea se întreabă de ce nu în țările musulmane. Ceea ce nu se știe e că în Siria nu a existat o problemă religioasă până să vină Assad. În Siria sunt arabi creștini. De fapt, în Levant s-au născut cele trei religii monoteiste: iudaismul, creștinismul și islamul, iar arabii, când au venit, nu i-au obligat pe creștini și evrei să treacă la islamism. Au ocrotit creștinii, au ocrotit evreii. Ei nu au transformat bisericile în moschei, așa cum au făcut turcii. Nu există diferențe între arabi musulmani, arabi creștini sau evrei. În Siria sunt evrei, în Palestina sunt, în Liban sunt. Nu vorbim de cei care au ocupat Palestina în ’48, ăia nu sunt evreii biblici, nu au nicio treabă cu evreii biblici.
Încercați să spuneți că sunt obișnuiți să trăiască alături de creștini?
Majoritatea celor care emigrează acum sunt arabi creștini. Ideea că e o invazie musulmană e o manipulare ordinară. Majoritatea celor care au migrat din Siria sunt creștini. Desigur că mai sunt și musulmani, dar cum au conviețuit 2000 ani împreună, mai pot conviețui și de acum înainte încă 2000, nu sunt probleme. Ei sunt aici, în Europa, pentru că europenii și americanii sunt în Siria. Dacă ar fi vrut comunitatea europeană să nu existe exodul acesta, trebuia să creeze o zonă sigură, unde să poată veni și adepții lui Assad și ceilalți, iar acolo să fie pace. Dar ei nu au vrut, pentru că există interese să disloce populația Siriei, pentru a schimba și demografia, și harta geografică, granițele, pentru că vor să o scindeze. De ce vor? Pentru interese. Miza este economică. În coasta Siriei s-a descoperit un bazin imens de gaz. Turcii i-au propus lui Assad să facă un gazoduct să ajungă până la europeni. Rușilor nu le convine să piardă controlul asupra gazului, pentru că e o armă strategică și o armă militară. Apoi, rușii mai au o cauză pentru care nu vor să scape regimul Assad din mână. În Siria este singura bază militară rusă din Marea Mediterană. Alta nu au. Americanii vor să-i înlăture de acolo. Siria este punct de legătură. Iranul are foarte multă influență în Irak, care are graniță vecină cu Siria. Iar prin Siria trece la Liban, la Hezbollah. Arabia Saudită nu vrea ca iranienii, care-s sunniți, să-și extindă zona de influență. Și atunci sprijină, chipurile, revoluția.
Și europenii și americanii unde intervin?
Americanii, dacă ar fi vrut, în trei minute l-ar fi înlăturat pe Assad, cum au făcut cu Gaddafi.
Ar fi o soluție să intervină NATO?
Acum nu mai e o soluție. La început ar fi fost. Desigur că ar ajuta să intervină comunitatea europeană. Nu ar rezolva nimic să vină cu drone, să bombardeze. Americanii nu au democratizat nici Afganistanul, nici Irakul și nici Vietnamul. Ei folosesc acest cuvânt pentru creduli. Or sa vină să-ți ia resursele. Democrația nu se face cu bombe. Dacă se vrea o soluție, se găsește. Se adunau toți factorii de decizie și în trei zile se găsea o soluție. Sub ONU se fac alegeri anticipate libere. Assad ce a făcut? A fugărit 16 milioane afară. Acum, dacă face alegeri, are doar adepții lui. El ce face acum? Aduce din Iran și Liban oameni și, în orașele distruse, le face buletine și repopulează. A distrus, construiește alte case, ca să șteargă orice urmă, și aduce o altă populație pentru o schimbare demografică. Așa își asigură susținere.
Opoziția?
În 40 de ani de dictatură, tatăl lui Assad a înlăturat orice formă de rezistență. I-a ucis și închis pe toți care i s-au opus: tradiționaliști, naționaliști, socialiști. A lăsat 3-4 partide de formă, cu câte 20 membri, când se vota era ca pe vremea lui Ceaușescu. După ce a murit, l-a adus pe fiu-su. Nici nu avea dreptul să fie președinte. Au schimbat Constituția pentru el, au coborât vârsta minimă de la 40 ani la cât avea el atunci, 34-36 ani. Ceaușescu era mic copil pe lângă ăsta. Acolo, dacă un membru al familiei era dizident, dispărea toată familia. În `83, pentru câteva mii de frați musulmani în Hamas, a distrus un oraș întreg. Toată lumea știe. Nimeni nu a spus nimic, pentru că Hafez al-Assad era agreat și de ruși și de americani.
Spuneți că europenii și americanii poartă vina pentru ce se întâmplă acum. De ce?
Să nu uităm că Assad a studiat în Anglia. Soția lui are cetățenie britanică. Ca fiu de președinte care stă în altă țară, are girul celor de la serviciile secrete de acolo. Europenii au furnizat armament și lui Saddam și lui Assad. Interesul europenilor a fost să vândă. Din păcate, prin NATO, Europa e folosită de americani pentru interesele acestora. Pe termen lung, interesul europenilor ar fi să aibă relații directe cu Siria, și nu prin americani. Ați văzut, la orice război, vin întâi americanii și britanicii, iar europenii apoi, ca o garnitură de tren. Când o țară a vrut să-și retragă armata, a fost cumva pedepsită. Un partid care a spus nu, a fost pedepsit.
Atitudinea Europei față de refugiați ar trebui să fie mai deschisă?
Europa trebuie să trateze cauza, și nu efectul. Cauza este Assad. El a permis așa-zisului stat islamic să existe. Europa a permis așa-zisului Stat Islamic să existe. America a permis, a finanțat și a creat acest Stat Islamic. Pentru că acest stat islamic e episodul doi al-Qaida. Acești oameni au tancuri americane, armament american. Au invadat Irakul, când Saddam era mult mai puternic, acum nu pot dovedi 10.000 oameni? Deci ei sunt antrenați, liderii lor sunt pregătiți în State și apoi trimiși să conducă. Tragic e că tot timpul există foarte mulți naivi care aderă. Ei nu știu adevărata miză, dedesubturile. Bineînțeles că sunt ignoranți, că sunt mulți sirieni care s-au băgat, dar marea majoritate a armatei ISIS sunt mercenari aduși din alte țări. Iar atrocitățile pe care le-au comis nu au nicio legătură cu islamul. Islamul e o religie pașnică, la fel ca și creștinismul. Ceea ce se întâmplă acum nu are legătură cu islamul, la fel cum Iisus nu a avut legătură cu ce au făcut cruciații. În numele creștinismului au fost omorâți sute de mii de oameni, iar Iisus nu are nicio legătură cu asta. Califul Omar, când a plecat să recucerească Siria, a spus să nu se taie niciun copac, să nu fie omorâți femei, copii și bătrâni. Nu se poate ca 2000 ani să se respecte asta și acum, după două milenii, să înceapă cu alte idei. Acești membri ai ISIS sunt islamici după modelul american, islamul yankeilor. Islamul a respectat mereu viața și celelalte confesiuni și nimeni nu îl poate acuza. Se încearcă lipirea cuvântului „islamic” de unele atrocități. Uitați când face organizația ETA vreun atentat, se spune „organizația separatistă ETA a făcut”, și e o organizație teroristă. Când face Hamas, se spune „organizația islamică Hamas”. Când în Irlanda de Nord se face un atentat, nu se spune că e organizație protestantă sau catolică. Când un nebun în Suedia a ucis 90 oameni, nu se spune „creștinul cutare”, când doi derbedei au ucis în Franța, nu se știe ce religie aveau, s-a spus „musulmanii”. Se încearcă forțat crearea în imaginea colectivă a ideii că islamul e egal cu terorismul. Nu e așa. Dacă îți aperi țara de invadatori, nu ești terorist. Așa, și Stefan cel Mare și Mihai Viteazu ar putea fi numiți teroriști.
E, în religia pe care o practică un musulman, ideea extinderii teritoriale?
Nu există ideea că să mergem noi să cucerim. În Siria majoritatea sunt musulmani. Când a fost conflictul turco-cipriot, deși ciprioții sunt creștini, majoritatea populației siriene a ținut cu ciprioții, pentru că ei au avut teritoriile. Nu s-a ținut cont că turcii sunt musulmani. Nu e vorba de religie, ci de dreptate. Și în Coran, diferența între oameni se face prin munca lor, prin cât de mult bine fac. Până la urmă, nimeni nu a ales să se nască de o anumită religie sau într-un anumit loc, așa ne-am născut. Fiecare cu norocul lui. Consider că toți oamenii pe acest glob ar trebui să meargă oriunde. După mine, aș desființa toate granițele. E cineva care vrea să existe un conflict între arabi și europeni. Francezii au stat 180 ani în Algeria. Au fost oameni acolo pe care i-au aservit împotriva propriului popor. Când a venit revoluția lor, ăia au emigrat în Franța. Acum încearcă Sarkozy să îi excludă, dar știți cum este, divide at impera. Vor să abată opinia publică de la alte probleme. Este o politică dublă, perfidă. În interiorul țării lor sunt democrați și pe teritoriile cucerite sunt călăi. Există o duplicitate a politicilor.
Există comunități de musulmani care refuză integrarea.
Unde sunt?
În Belgia, în Franța.
Eu nu cred că există comunități care refuză. Probabil că țările respective nu sunt capabile să-i integreze. În Franța, de exemplu, sunt cei care au cetățenie, dar au venit din alte părți. Ei sunt marginalizați, în suburbii, trăiesc la limită, pentru că nu au avut acces la funcțiile mari decât sporadic. Problema este, dacă i-ai primit, oferă-le șanse. În Suedia, de exemplu, îi duc în școli, învață. E greu să integrezi unul care are 50 ani. Nu îl mai poți schimba. Dacă un băcăuan se duce în Argeș și are peste 50 ani, îi e greu să se adapteze, și-i în aceeași țară. Darămite când pleacă unul cu alte obiceiuri. Acum este o chestie. Că nu vor să se integreze. Ce vrei, să se roage la biserici? Nu vor face asta niciodată, pentru că au religia lor. Nici pe belgian, când vine în Siria, nu îl obligă nimeni să meargă la moschee.
Cei care vin acum, vin cu gândul să rămână sau să se întoarcă?
Eu cred că 99% vor să se întoarcă. Dacă ar fi vrut să plece definitiv, nu stăteau patru ani ca să plece. Au tot sperat că se va găsi o soluție. Americanii au pornit această revoluție, când au spus că îi sprijină. Oamenii s-au lăsat păcăliți. Au crezut că va fi ca în cazul Libiei sau Tunisiei, unde a fost înlăturat președintele. Uite că nu s-a întâmplat așa. 4 ani au așteptat. Cred că nimeni nu pleacă din țara lui de bine. Când condițiile or să devină favorabile, sper cât mai curând, 90% se vor întoarce. Dar dacă se prelungește criza și cei care stau afară, când nu se vede nicio perspectivă economică pentru a trăi mai demn, și încep să trimită copiii la școală, copiii să se integreze acolo, va fi mai greu să se întoarcă. Dacă în 3-4 ani va fi pace, cred că majoritatea se vor întoarce. Dacă durează mai mult de atât, cred că vor căuta alte soluții.
Se spune despre migranți că vin fără bagaje și ăsta e un argument al celor care cred în teoria invaziei.
Dacă veneau cu bagaje nu mai spuneau? Dar când fugi pe mare, credeți că mai pot lua și bagaje? Ăștia care fac trafic de persoane le cer 6000-7000 euro de persoană. Cu 7000 cumpără o garderobă întreagă. Se duc cu cardul, v-am spus că marea majoritate sunt oameni cu pregătire. Și apoi, ce invazie de 10.000- 20.000 persoane? Nu reprezintă nici 2% din câți emigranți sunt din Siria. Cu primăvara arabă au nenorocit toată zona. Libienii fug, sirienii fug, irakienii fug. Cine a creat asta? Puterile mari. Marea majoritate sunt oameni care au fugit de moarte și caută un trai mai bun.
Omar Hayssam a spus că ne putem aștepta la un număr imens de refugiați în România.
Când a spus?
A postat pe Facebook.
Dar a ieșit din pușcărie?
Nu.
Omar Hayssam este un cetățean român și sirian care i-a însoțit pe Iliescu și Năstase prin delegații. Pe el să-l întrebați dacă-i agent secret. El este o piesă. Are informații, e folosit. Poate nu a postat el. Cu siguranță, de unde să știe mai multe decât noi? Doar dacă nu primește informații acolo. De unde știe că or să vină? Probabil că-i o petardă aruncată. Un om care a făcut ce a făcut el nu poate fi luat în serios.
Asocierea minorității arabe din România cu persoane ca Omar Hayssam vă afectează?
Bineînțeles. Depinde de cultura omului. Sunt oameni care știu că și arabii sunt și creștini și musulmani, că și arabii au uscăturile lor. Bineînțeles că pe mine mă intrigă și mă dezamăgește existența unor indivizi cum este Omar Hayssam. Dar el nu ar fi existat fără Iliescu. A fost o păpușă. S-au folosit de el. Unchiul lui făcea afaceri cu Ceaușescu. Probabil oameni din serviciile lui, care au preluat puterea după 1989, l-au activat pe el. Oamenii ca el nu au mamă, nu au tată, banul este țara lor.
Aveți familie rămasă în Siria acum?
Am familie chiar în Homs, care e distrus în proporție de 99% și sunt înconjurați și nu pot ieși din cartierul în care sunt.
Anul trecut ați pierdut un frate. Cum s-a întâmplat?
Orașul Homs a fost eliberat de structurile regimului. E un oraș strategic și pentru viitorul stat, în cazul că se eliberează Siria. Ăsta e ghinionul. Orașul era eliberat, dar intrările în oraș sunt controlate de regim, cu tancuri, cu armament greu, avioanele bombardează zilnic. Aici era nenorocirea, că dacă americanii le interziceau să zboare, așa cum au interzis în Irak, într-o lună revoluția câștiga, dar ei nu vor asta, vor ca Siria să se macine. Fratele meu era în Homs. Lunetiștii lui Assad au împușcat pe stradă un om. S-a dus și l-a tras într-o zonă mai sigură, să-l salveze, și atunci i-au căzut telefonul si umbrela, și atunci l-au împușcat. Am aflat despre moartea lui de la un alt frate, care locuiește în Libia. Apoi, după câteva zile, am văzut fotografiile pe internet. Fusese în România chiar înainte să înceapă războiul, dar nu a vrut să rămână.
Deci se trage în populație?
În fiecare zi se trage. Este zonă de război.
Rudele dumneavoastră nu vor să plece de acolo?
Nu pot ieși. Dacă ies, îi omoară. Nu poți ieși. Sunt închiși într-un singur cartier. Nu au armament greu. În vreme de război, vin arme din toate părțile, unii vând. Au armament, toată populația are, dar ușor, pistoale, poate grenade, dar nu au tancuri. Ei își apără să nu intre peste ei. Se intră la furat ca în Vestul Sălbatic. Se omoară pentru bani, aur, femei. Ce se întâmplă în Siria nu s-a întâmplat niciodată în istorie. Ce-a făcut acest mercenar Assad nu a făcut nici Nero. El a ars Roma și atât. Dar ăsta a ars toată Siria.
Reușiți să comunicați cu cei din familia dumneavoastră?
Sporadic, da, când au curent. Li se taie curentul, apa. E o politică de înfometare înceată, pentru a ceda. Majoritatea sunt subnutriți, nu sunt lăsați nici cei cu medicamente să intre. Tatăl meu are cataractă și a trebui să plece la 60 km să se opereze, în alt oraș. Nu poți să pleci, din 50 în 50 de metri sunt trupele lui ăsta. E sprijinit de Hezbollah și Iran, care îi trimit foarte mulți luptători. Mai mulți străini luptă, mercenari din alte țări, cărora li s-a promis bani și pământuri.
Vedeți o soluție pentru familia dumneavoastră?
Da, pacea. Restul, nu știu, o minune dumnezeiască.
Când ați fost ultima dată în Siria?
Am fost cu 2-3 luni înainte de a începe revoluția. Lumea era cam cum era în `89 în România. Aștepta să scape de regim și clocotea. Niciun regim nu a omorât dizidenți și intelectuali ca cel al lui Assad.
Cum a fost integrarea în România pentru dumneavoastră?
Eu am venit copil aici și m-am integrat. Nu există diferențe așa mari. Clima e apropiată, mâncărurile sunt la fel. Bineînțeles că pentru cei tineri e mai ușor. Când vii la mine acasă, respecți regulile casei. Acum, orice pădure are uscături. Eu mă gândesc la latura pozitivă și la prietenii mei. Din păcate, nu toți românii sunt toleranți. Se folosește cuvântul „primitori”, dar dacă te duci la unul, după două zile te dă afară.
Siria sau România?
Salariile nu sunt mai mari, dar produsele sunt mult mai ieftine. Sirienii nu au ieșit pentru că nu au avut carne, nu au avut blugi sau altele. Sirienii au ieșit pentru că au fost umiliți. Niște copii au scris nu știu ce și s-au dus securiștii lui Assad și au călcat pe capul copiilor, spunând „vreți libertate?”. Pentru asta au ieșit sirienii, pentru că și-au bătut joc de mândria, de orgoliul lor, nu de sărăcie. În Siria, toată lumea trăia. Asta până a venit regimul lui Assad și a pus mâna pe toți banii. Nimeni nu mai putea face o afacere decât dacă era asociat cu unul din securiștii lui. În Siria, salariul unui profesor era 300 dolari. Dar cu un dolar cumpăram 7 kile de carne, sau 7 litri de motorină, nu erau impozite mari.
Era, așadar, un nivel de trai mai ridicat decât la noi?
Aici, cu salariul minim pe economie nu știu cum trăiesc oamenii. Ăștia care l-au gândit, ar trebui să le dați lor banii ăia, să vedem dacă se descurcă.
Sunteți agent secret? 🙂
Și cu cine lucrez?
Nu știu.
Eu sunt luat în evidență din 1983. Nu sunt nici cu lumea arabă, nici cu cea vestică. Sunt un om liber. Dorm liniștit. În viața mea nu am dat cu subsemnatul la niciun serviciu și nici nu ma interesează, fiecare să creadă ce vrea. Am fugit de dictatură. Aruncam poze împotriva lui Assad și nu aveam cum să fiu nici cu regimul, nici în afara lui. Cine nu mă crede, nu are decât să verifice la SRI. Când am candidat la Parlament, nu puteam candida dacă nu aveam certificatul de la CNSAS. Deci până acum 2 ani nu am colaborat. Dacă cineva are argumente, fiecare poate să creadă. Eu vă spun, sunt un om liber și dorm liniștit.
Cum ați ajuns în România?
În 1983 am venit, când am terminat liceul. Eram un grup de tineri împotriva regimului. Nu puteam să mergem pe stradă, ne opreau Securitatea, ne anchetau, nu puteam face nimic, nu aveam nici voie să ne adunăm. Erau luați la Securitate, nu ca aici, luați și bătuți, era groaznic și e și acum. Când am luat Bacalaureatul am vrut să studiez regie. Intrasem la Facultatea de Litere din Homs, dar taică-meu știa că, dacă rămân, nu tac. Am fost o fire mai revoluționară. Eram un șoarec de bibliotecă, citeam și vedeam că treaba nu-i ok. Cine-i ăla să vină și să-mi dirijeze viața, să-mi pună pumnul în gură? Am vrut să mă fac regizor, să fac filme, să arăt atrocitățile. M-am înscris în Iugoslavia, Franța și România, și am depus dosarele la cele trei facultăți. Tata, să fie sigur, mi-a spus că de unde vine primul răspuns, acolo plec. Republica Socialistă România, pe atunci, avea nevoie de bani ca să achite datoriile, și ăstia imediat au trimis primul răspuns. Așa că am venit pe 31 octombrie 1983 să studiez. Am făcut anul pregătitor în Bacău și apoi am mers să studiez medicina la Iași.
Și nu ați mai plecat.
N-am mai plecat pentru că m-am căsătorit, am doi copii.
Cum v-ați simțit că ați trecut dintr-o dictatură în alta?
M-am simțit nasol. Simțeam că era războiul meu. La 22 decembrie am mers la Revoluție. Aveam în anturajul meu băieți care vorbeau de Doina Cornea, de Mazilu, știam, spuneam bancuri. Desigur că m-am simțit oprimat. Nu puteam avea o prietenie cu nimeni, parcă eram ciumați. Cu toții se fereau. Dacă aveam o prietenă, aceea era considerată curvă, chiar dacă ar fi cunoscut un singur bărbat. Așa erau etichetate. Parcă aș fi avut vreo boală incurabilă care se transmite. Bineînțeles că nu-mi convenea. Era o dictatură, dar nu eram în pericol să-mi pierd viața, ca dincolo.
Acum vă simțiți român?
Nu știu, vedeți postările mele. Eu cred că faptul că unii s-au născut aici nu le dă certificatul de bun român. Eu aici am crescut, aici am copiii, aici am prieteni. Acum nu vreau să folosesc cuvinte mari, dar aici m-am format. Mă simt nu român, ci un bun român, pentru că așa simt.
Cum se raportează cultura arabă la a noastră?
Cultura arabă conține și cultura islamului, dar și pe cea a creștinității. Se împacă foarte bine cele două. Sfântul Andrei, cel care a creștinat România, tot de la noi a venit.
Există o comunitate a sirienilor în România?
Nu. Era o comunitate controlată de fostul regim, Liga Studenților Sirieni sau ceva de genul ăsta. Nu mai există, pentru că o parte sunt cu revoluția și una cu regimul. Sunt foarte mulți sirieni aici. Sunt căsătoriți. Foarte mulți medici, la Buhuși este directorul spitalului.
Ce simțiți când auziți cum se vorbește despre imigranți?
Fiecare vorbește din prisma inteligenței sale, din prisma informațiilor pe care le-a primit și a nivelului de cultură. Mama proștilor e veșnic gestantă, mama deștepților mai puțin, din păcate. Sunt unii care sunt înregimentați, sunt anumiți oameni, din structura statului sau din afară, care vor să creeze o ruptură.
Prind forță curentele xenofobe?
Sunt induse și sunt anumiți postaci care cred că sunt plătiți pentru asta. Să se uite de adevăratele probleme ale României. Problema României nu sunt imigranții. Un refugiat primește 500 lei. Nu-i un efort atât de mare. Nu aici sunt banii, sunt în alte părți, nu de aici se fură.
Sursa: bacauinfo.ro | Talal Hamad, cel mai cunoscut sirian din Bacău: „singura soluție e pacea. Problema României nu sunt imigranții, nu de aici se fură”
constantin1993
septembrie 14, 2015 @ 12:22 pm
Iisus cu doi de „i” va rog, suntem pe un site ortodox
sharbinsk
septembrie 15, 2015 @ 12:02 pm
Sunt contradicții în interviu, nu o să le subliniez decât dacă este necesar.
Ideea centrală e că această migrație aduce un război civilizațional și drepturile cetățenești și religioase sunt în pericol.
S-ar putea ca pentru a nu ofensa „sentimentele religioase” ale noilor sosiți,exprimarea publică a creștinismului să fie tot mai restricționată,la fel și educația religioasă a copiilor.
În mintea fiecărui islamic i se implantează de mic ideea că el este superior „necredincioșilor” și că are „menirea divină” de a-i subjuga prin orice mijloace(economic, științific, natalitate,război), iar orice colțișor de pe pământ este un teren ce poate fi al islamului.
Nu zice aici ce taxe au trebuit să suporte creștinii doar pt că erau de alte religii în zonele arabe și cum s-a schimbat chiar în Siria configurația creștină de au ajuns o minoritate în doar cațiva zeci de ani.
O fi fost pașnic nu ?
sdaniel
septembrie 15, 2015 @ 5:41 pm
Felicitari de ideea de a publica un articol cu un sirian get-beget. Probabil dansul cunoaste situatia mult mai bine decat ce vedem noi pe la stiri.
Multe din ideile dansului desi laudabile cred ca sunt imposibile in aceasta lume lacoma si plina de interese.
„Consider că toți oamenii pe acest glob ar trebui să meargă oriunde. După mine, aș desființa toate granițele”
Nu am mai intalnit aceasta idee de la John Lennon si a sa superba piesa „Imagine”.
Claudiu Balan
septembrie 16, 2015 @ 6:16 am
Salut Daniel,
Piesa lui John Lennon „Imagine”, are o melodie frumoasă, dar versurile sunt necreștine și pe alocuri păgâne, adică fără de Dumnezeu. Am scris un articol despre ea:
https://ortodoxiatinerilor.ro/analogii/19479-john-lennon-imagine-intuitii-teologice
Dan Tudorache
septembrie 16, 2015 @ 7:23 am
Nici eu nu sunt deloc de acord că Islamul este o religie pașnică. [b]Este o religie politică cu doctrină eclectică[/b], care s-a răspândit prin sabie și sânge, după cum extraordinar a descris-o părintele Ilarion Felea.
Îmbină elemente de creștinism (milostenia și ospitalitatea, care sunt virtuți de mare rang la ei) cu crima în numele lui Alah, ca virtute supremă (nu mai zic de apologia „războiului sfânt”). Mai sunt și alte antagonisme dar mă opresc la acestea.
Însă ideea pe care am dorit să o transmitem prin publicarea acestui interviu nu este despre Islam, religia aceasta având parte de studii destule în spațiul ortodox, ci despre sirienii refugiați din perspectiva sirienilor.
Pentru că prea mult opinia publică este formată de mass-media centrală pe acest subiect, din perspectivă politizată, fără să ascultăm partea direct implicată, ceea ce este inadmisibil, paguba sufletească fiind evidentă prin aceea că se seamănă un duh resentimental față de niște oameni disperați.
Ei sunt primii care pătimesc în acest război, fie că sunt creștini arabi, fie musulmani. Și ar fi bine măcar să-i ascultăm, pe cât mai mulți dacă se poate, pentru a ne forma o ideea cât mai corectă despre acest fenomen social, care momentan este abordat utilitarist și fatalist, din punctul meu de vedere. Nu că nu ar fi motive de îngrijorare pe termen lung dar empatia n-ar trebui să lipsească niciunul creștin (nu bat vreun apropo că n-am de ce) și… ca o invitație la meditație, să ne gândim cum au fost priviți de către țările occidentale refugiații politici care au reușit să scape din fostul bloc comunist.
Boitos
septembrie 16, 2015 @ 12:08 pm
M-am tot gandit daca sa scriu sau nu.
Si pt ca nu am scris cam demult sa incep sa imi spun si eu punctul de vedere.
Sa o luam sistematic :
1. din punct de vedere religios : mare parte din Europa este crestina : ortodocsi, catolici,( mai sunt si alte religii – mai putini ).In momentul in care vine 800.000 de persoane ( cat s-au aproximat )despre care nu se stie mare lucru ar trebui sa le faci conditii, inclusiv loc de inchinaciune .Au drepturi la fel ca noi.Se va crea un conflict local religios .Local ma refer la nivel de orase.
2.din punct de vedere al nationalitatii: majoritatea suntem romani, maghiari sunt prin Covasna,Harghita, ceva tatari, sasi, etc.Sa vina 6000 de persoane ( atat ni-i se impune ) e cam ciudat.
Unde ii pui, ce la dai de mancare, din ce traiesc ?
Nici nu mi-i se pare normal sa iti bati joc de ei, sa ii ti-i in conditii inumane.
Domnul de mai sus, spunea ca : majoritatea sunt oameni cu profesii .
Perfect adevarat , dar si noi avem tineri cu profesii care lucreaza la vanzator, muncitor necalificat.
Cum sa traiasca cu 500 lei / luna ?
Imi spune si mine cineva , cine primeste 500 lei / luna fara un venit, fara sa fi contribui la bugetul statului, fara servici ?
Daca se asteapta sa fie pusi in functii conform profesiei lor cred ca se inseala amarnic.
Si totusi suntem crestini si Dumnezeu ne spune avem grija de aproapele nostru si sa il ajutam .
Dar nu spune cine este aproapele nostru.Astea inseamna ca este oricine si toata lumea.Sa nu facem rau.
Cred ca maxim 1700 de refugiati ar fi indeajuns pt binele tarii nostre dar si pt ei .
Boitos
septembrie 16, 2015 @ 12:18 pm
,,”Consider că toți oamenii pe acest glob ar trebui să meargă oriunde. După mine, aș desființa toate granițele”-exact de asta exista granite, pt ca vorbim limbi diferite, avem culturi diferite, chiar daca in mare parte Europa e cam la fel .
Laura Nicoleta
septembrie 16, 2015 @ 7:41 pm
Am mai citit un interviu cu un Sirian, si el a stat in Romania o perioada. Dansul spune invers.
Si fara suparare, sunt musulmani in Vest care nu se integreaza, si isi impun legea lor. Oricine traieste in Vest, stia asta.
Si app., manastirea ortodoxa din Elvetia a trebuit sa fie evacuata din cauza „refugiatilor” (nu sunt toti Sirieni. Multi sunt din alte tari).
sharbinsk
septembrie 17, 2015 @ 8:00 am
800.000 de imigranți sunt preconizați doar anul acesta și asta doar ca estimare, că în practică pot fi mult mai mulți și dacă vor veni 10-15 ani câte 800.000 anual deja e o problemă umanitară și socială, lor li se adaugă încă 400.000 care sunt deja de anul trecut și alte câteva milioane care sunt pe continent.
Doar la un simplu calcul îți dai seama că[u][b] nu au cum să fie toți ingineri, it-isti,doctori![/b][/u], pentru că oamenii cu studii superioare în orice popor reprezintă un procent minoritar.
Și să fie mulți doctori printre ei e chiar aberant având în vedere că doctorii nu sunt lăsați să plece din zonele de război pentru că e nevoie de ei.
Doi la mână nu e doar numărul lor ci [b]sporul natural[/b] care la ei e de 3-5 copiii și vor face copiii în disperare pt alocații și cetățenie și ca să nu fie trimiși înapoi, deci ei își pot tripla numărul în următorii 10-15 ani.
Și treaba cu toleranța va avea o limită, dar va fi prea târziu odată ce i-ai acceptat să-i mai dai afară de aia Orban respinge de la început orice fel de cote.
Apoi România deja a acceptat imigranți din Ucraina care e în afara U.E. deci capacitatea e mult diminuată, mai bine ar accepta ucrainieni.
În România 4.500 de oamenii din toate colțurile pâmântului primesc cetățenie anual, chiar și rata asta medie aduce câteva sute de mii de noi cetățeni odată la 10 ani, deci e o dovadă că românii nu sunt xenofobi, mai ales că mulți străini beneficiază de cetățenie achizită, prin căsătorii.