nu stiu ce-i cu melodia asta, dar eu pur si simplu o ador…uneori muzica lucreaza ca insasi o rugaciune, au fost momente cand nu puteam decat sa ascult…
…am o intrebare… E pacat sa-ti exersezi degetele pe corzile de la chitara (si nu numai..) ? (pentru ca eu o fac). Sunt nedumerit fiinca in psalmi se vorbeste despre cantarea in strune si organe si in duminica de 7 februarie (Duminica Infricosatei judecati) sa citit la strana o descoperire ce a facut-o Dumnezeu unui Sfant (in legatura cu a doua venire a lui Hristos) atunci cand s-a aflat sub cerul liber si a inceput sa vada cerurile deschizandu-se si Hristos intru slava inconjurat…… (al carui nume nu mi-l amintesc). Sfantul a marturisit ca s-a spus ca „vai de cei ce au cantat din trompete si instrumente…..”. Am ramas putin…pe ganduri. Nu este o contradictie intre Biblie si marturisirea Sfantului ? intreb si eu.
Dacă ai de unde să faci rost, îţi recomand să citeşti cu multă atenţie „Psaltirea în tâlcuirile Sfinţilor Părinţi”. Acolo, în volumul II, caută la psalmul 150, versetul 4 şi ai să găseşti în notele de subsol tâlcurile Sfinţilor Părinţi. Sunt foarte multe, atlfel ţi le scanam. În principiu, vei observa că nu e nici o contradicţie între Sfânta Scriptură şi mărturisirea acelui Sfânt. De exemplu: – „organe” = „inima şi toate măruntaiele cele dinlăuntru” (Isidor Pelusiotul şi Clement Alexandrinul); „tot omul cel bine-plăcut lui Dumnezeu şi oamenilor, dar cel ce din pricina păcatelor îşi bate pieptul său cu umilinţă, despre acela s-ar zice că laudă pe Dumnezeu în timpane şi în hora gândurilor celor plângătoare (jalnice), nu se va defăima de Dumnezeu.” (dumnezeiescul Nil) etc – „strune” = vinele (nervii), prin care a primit potrivită rânduială, şi, robindu-se de Duhul, organul sloboade glasuri omeneşti” (Isidor Pelusiotul şi Clement Alexandrinul) etc. – Dacă te interesează, totuşi, şi vrei neapărat, pot să-ţi scanez toate tâlcuirile la acel verset.
Alexandru stai linistit, nu e pacat sa canti la chitara sau la alt instrument. Muzica profana, nereligioasa nu e un pacat, ci e un mod de a-ti exprima felul de a fi si de a-i bucura si pe ceilalti.
Din vechime, după Lege, cu psaltirea cu zece strune se cântau psalmii, iar acum, în darul acesta nou al Evangheliei, psaltirea cu zece strune este omul, pentru că are cele 5 simţuri ale trupului şi cele 5 simţuri ale sufletului. „Deci când ochiul tău vede drept şi fără prihană, iar auzul aude cuvintele cele duhovniceşti, şi, de obşte zicând, când fiecare simţire a trupului şi fiecare putere a sufletului îşi face lucrarea sa fără patimă şi curat şi cu iubire de Dumnezeu, atunci, ca prin aceste zece strune, omul cântă şi mulţumeşte şi slavosloveşte pe Dumnezeu”. (Sf. Ioan Gură de Aur)
Psalmul 150, 4
„Lăudaţi pe El în timpane şi în horă”…
Adică cu trupul şi cu sufletul, că de la suflet se suie rugăciunile către Dumnezeu ca dintr-o horă; ori, prin glasul pe care-l scoate pielea timpanului, Duhul arată Biserica, care printr-un glas ca acesta cugetă la învierea trupului. (Clement Alexandrinul)
Si totusi de ce spune Sfantul respectiv „vai de cei ce au cantat din trompete si instrumente” ca si cand acest lucru ar fi un lucru rau?Sau…poate se referea la cantatul in biserica,deoarece din cate stiu in Biserica Ortodoxa se canta doar cu vocea nu si la instrumente.
@Lilii: Răspunsul e destul de simplu. Respectivul sfânt se refereau la acele cântece ce se cântau în vremuri străvechi şi erau pricini de curvii şi beţii ( cum e cazul lăutarilor din ziua de azi ). Să-ţi mai dau un exemplu concret. Sf. Ioan Gură de Aur vorbeşte foarte dur de ideea mersului la teatru deşi totuşi în Biserică se practică teatru. Probabil unii mă întreabă despre ce teatru vorbesc. E vorba de slujba Spălării Picioarelor când la urma urmei se joacă un teatru ce ne aduce aminte ce s-a întâmplat atunci ( adică preotul rosteşte cuvintele lui Iisus iar cântăreţul are rolul de narator şi mai e un om care are rolul Sf. Ap. Petru care Îl refuză pe Iisus când vreau să-i spele picioarele plus cei care interpretează rolul celorlalţi apostoli ).
Multumesc de explicatie Saurian,de teatrul pagan stiam,prima data nu mi-am dat seama de ce Sf Ioan Gura de Aur blama teatru(eram cu gandul la piesele lui Caragiale:)) )iar apoi am citit pe un site ca Sfantul blama teatru pagan deoarece mimii isi bateau joc de Sf. Taine,de biserica si de crestinism.
andreea c
martie 18, 2010 @ 11:59 pm
nu stiu ce-i cu melodia asta, dar eu pur si simplu o ador…uneori muzica lucreaza ca insasi o rugaciune, au fost momente cand nu puteam decat sa ascult…
Alexandru
martie 19, 2010 @ 10:20 pm
…am o intrebare…
E pacat sa-ti exersezi degetele pe corzile de la chitara (si nu numai..) ? (pentru ca eu o fac). Sunt nedumerit fiinca in psalmi se vorbeste despre cantarea in strune si organe si in duminica de 7 februarie (Duminica Infricosatei judecati) sa citit la strana o descoperire ce a facut-o Dumnezeu unui Sfant (in legatura cu a doua venire a lui Hristos) atunci cand s-a aflat sub cerul liber si a inceput sa vada cerurile deschizandu-se si Hristos intru slava inconjurat…… (al carui nume nu mi-l amintesc). Sfantul a marturisit ca s-a spus ca „vai de cei ce au cantat din trompete si instrumente…..”. Am ramas putin…pe ganduri. Nu este o contradictie intre Biblie si marturisirea Sfantului ? intreb si eu.
Lucia
martie 20, 2010 @ 12:31 am
Alexandru,
Dacă ai de unde să faci rost, îţi recomand să citeşti cu multă atenţie „Psaltirea în tâlcuirile Sfinţilor Părinţi”. Acolo, în volumul II, caută la psalmul 150, versetul 4 şi ai să găseşti în notele de subsol tâlcurile Sfinţilor Părinţi. Sunt foarte multe, atlfel ţi le scanam. În principiu, vei observa că nu e nici o contradicţie între Sfânta Scriptură şi mărturisirea acelui Sfânt. De exemplu:
– „organe” = „inima şi toate măruntaiele cele dinlăuntru” (Isidor Pelusiotul şi Clement Alexandrinul); „tot omul cel bine-plăcut lui Dumnezeu şi oamenilor, dar cel ce din pricina păcatelor îşi bate pieptul său cu umilinţă, despre acela s-ar zice că laudă pe Dumnezeu în timpane şi în hora gândurilor celor plângătoare (jalnice), nu se va defăima de Dumnezeu.” (dumnezeiescul Nil) etc
– „strune” = vinele (nervii), prin care a primit potrivită rânduială, şi, robindu-se de Duhul, organul sloboade glasuri omeneşti” (Isidor Pelusiotul şi Clement Alexandrinul) etc.
– Dacă te interesează, totuşi, şi vrei neapărat, pot să-ţi scanez toate tâlcuirile la acel verset.
admin
martie 20, 2010 @ 9:18 am
Alexandru stai linistit, nu e pacat sa canti la chitara sau la alt instrument. Muzica profana, nereligioasa nu e un pacat, ci e un mod de a-ti exprima felul de a fi si de a-i bucura si pe ceilalti.
Alexandru
martie 20, 2010 @ 4:04 pm
in psaltire cu zece strune ? in timpane, in hora ?
si aici am nelamuriri…
Lucia
martie 21, 2010 @ 2:38 pm
@ Alexandru
Psalmul 143,9
„În psaltire cu zece strune voi cânta Ţie”…
Din vechime, după Lege, cu psaltirea cu zece strune se cântau psalmii, iar acum, în darul acesta nou al Evangheliei, psaltirea cu zece strune este omul, pentru că are cele 5 simţuri ale trupului şi cele 5 simţuri ale sufletului. „Deci când ochiul tău vede drept şi fără prihană, iar auzul aude cuvintele cele duhovniceşti, şi, de obşte zicând, când fiecare simţire a trupului şi fiecare putere a sufletului îşi face lucrarea sa fără patimă şi curat şi cu iubire de Dumnezeu, atunci, ca prin aceste zece strune, omul cântă şi mulţumeşte şi slavosloveşte pe Dumnezeu”. (Sf. Ioan Gură de Aur)
Psalmul 150, 4
„Lăudaţi pe El în timpane şi în horă”…
Adică cu trupul şi cu sufletul, că de la suflet se suie rugăciunile către Dumnezeu ca dintr-o horă; ori, prin glasul pe care-l scoate pielea timpanului, Duhul arată Biserica, care printr-un glas ca acesta cugetă la învierea trupului. (Clement Alexandrinul)
Lilii
octombrie 29, 2011 @ 4:37 pm
Si totusi de ce spune Sfantul respectiv „vai de cei ce au cantat din trompete si instrumente” ca si cand acest lucru ar fi un lucru rau?Sau…poate se referea la cantatul in biserica,deoarece din cate stiu in Biserica Ortodoxa se canta doar cu vocea nu si la instrumente.
Sorin
octombrie 29, 2011 @ 5:43 pm
@Lilii: Răspunsul e destul de simplu. Respectivul sfânt se refereau la acele cântece ce se cântau în vremuri străvechi şi erau pricini de curvii şi beţii ( cum e cazul lăutarilor din ziua de azi ). Să-ţi mai dau un exemplu concret. Sf. Ioan Gură de Aur vorbeşte foarte dur de ideea mersului la teatru deşi totuşi în Biserică se practică teatru. Probabil unii mă întreabă despre ce teatru vorbesc. E vorba de slujba Spălării Picioarelor când la urma urmei se joacă un teatru ce ne aduce aminte ce s-a întâmplat atunci ( adică preotul rosteşte cuvintele lui Iisus iar cântăreţul are rolul de narator şi mai e un om care are rolul Sf. Ap. Petru care Îl refuză pe Iisus când vreau să-i spele picioarele plus cei care interpretează rolul celorlalţi apostoli ).
Lilii
octombrie 29, 2011 @ 7:30 pm
Multumesc de explicatie Saurian,de teatrul pagan stiam,prima data nu mi-am dat seama de ce Sf Ioan Gura de Aur blama teatru(eram cu gandul la piesele lui Caragiale:)) )iar apoi am citit pe un site ca Sfantul blama teatru pagan deoarece mimii isi bateau joc de Sf. Taine,de biserica si de crestinism.