Caută articole în site » Caută articole în site »

Campanii

Mii de tineri isi pastreaza fecioria pana la casatorie Tu de ce crezi in Dumnezeu

 Euharistia continua Ziua Creatorului

Citesc acum viața Părintelui Serafim Rose și sunt foarte încântat să aflu răspunsuri la întrebări mai vechi sau la nelămuriri pe care nu mi le-am formulat niciodată rațional.

Citind peripețiile tânărului american Eugene Rose, am priceput un aspect pe care vreau să-l împărtășesc cu voi. Mi-a fost greu să înțeleg cum Adevărul este doar Persoană și nu și concept. Eu defineam adevărul ca acea realitate nemodificată, nedistorsionată de minciuni. Dar apoi aflând că Biserica spune că Hristos este Adevărul, am început să cred că adevărul este și concept dar în același timp și Persoană.

Eugene Rose, viitorul Părinte Serafim Rose, a fost un tânăr american genial, de o inteligență rară, un copil cuminte, curat, râvnitor spre studiu și spre partea spirituală. „Geniul său înnăscut s-a vădit mai întâi în faptul că pricepea totul foarte repede, mai repede decât alți copii de vârsta lui și uneori chiar decât adulții.Încă din copilărie Eugene își punea întrebări și nu era asemenea prietenilor lui, era mai matur, nu intra în jocurile destrăbălate ale liceenilor. Avea aliură de nobil, deși nu era dintr-un neam ales, și nici dintr-o familie bogată. Eugene iubea foarte mult natura, liniștindu-se adesea prin plimbările lungi pe care le făcea în pădure.

Încă din timpului liceului, văzând fuga după popularitate a colegilor săi, a rămas indiferent și nu s-a indentificat cu valorile societății moderne, apărând în el o dorință arzătoare de a afla care este sensul vieții lui. Pentru a afla răspunsul la această „întrebare supremă”, în mod firesc, Eugene își punea la contribuție darul său cel mai mare: intelectul.Astfel a ajuns Eugene să studieze filozofia occidentală, începând să citească cărțile lui Nietzsche și Spinoza. Ideile lor nu-l satisfăceau, ba dimpotrivă nășteau și mai multe întrebări, și mai multă revoltă. Pentru Eugene, creștinismul protestant în care a crescut era doar un cod moral pentru oamenii de rând, pentru cei care nu au capacitatea să se înalțe cu mintea spre lucruri mai profunde.

În liceu Eugene adună în jurul său un grup de prieteni nonconformiști cu care se întâlnește periodic, căutând împreună răspunsul la marile întrebări ale omenirii. În această perioadă stăteau toată noaptea împreună să asculte muzică clasică și să vorbească despre lucruri cu adevărat importante.

În căutarea adevărului Eugene avea să-l cunoască pe Dr. Alan W. Watts, un fost preot anglican, care în scrierile sale spunea că religia bisericească este moartă duhovnicește și trebuie înlocuită cu o înțelegere interioară, spirituală, mistică. Watts va fi cel care îl va atrage pe Eugene spre religiile orientale, în special spre zen-budism.

Eugene a căutat tot timpul să afle acel adevăr care să dea sens întregii lui vieți, acel adevăr care să poată coerent explica tot ce se întâmplă în lume. Citea mult, medita tot timpul, și mintea îi era într-o continuă căutare. Zen-budismul urmărea o experiență directă dincolo de logică și raționalitate: Nirvana, credea el, este „încetarea robiei, stingerea flăcării dorinței . Este o moarte, sfârșire – sfârșire atât în sens de încheiere, cât și de desăvârșire. Odată cu încetarea dorinței, suferința încetează.

Cu timpul a început să bea alcool destul de mult până ajungea să vomite... Uneori citea din Nietzsche și bea în același timp pentru a se simți mai puternic. Era perioada când îl blestema pe Dumnezeu și susținea sigur pe sine în fața prietenilor că Domnul nu există.

În 1955 Eugene se înscrie la cursurile Academiei Americane de Studii Asiatice din San Francisco pentru a studia religiile orientale. Aici Eugene se alătură elitei intelectuale a orașului, percepându-se pe sine ca pe o elită culturală. Mergea în restaurante de lux, fuma țigări scumpe, participa cât de des putea la operă, la expoziții de artă și la producții teatrale. Experimenta tot ce-i fusese interzis până atunci, iar pentru a scăpa de mustrările de conștiința se deda cât mai mult plăcerilor trupești. „Toate aceste distracții nu-i făceau decât să-i sporească vinovăția, care la rândul ei, îi stârnea și ami mult dorința de a se refugia – mai ales în băutură. Cumpăra vin cu galonul (3,8 l)”.

Începea să aibă gânduri de sinucidere, iar căutarea aceasta disperată a adevărului îl deznădăjduia și mai tare.

La scurt timp a început să studieze scrierile metafizicianului francez Rene Guenon care l-a marcat pentru întreaga viață. Guenon a avut o influență bună asupra lui, insistând asupra faptului că adevărul poate fi aflat doar în tradiție și nu doar într-o modernitate autosuficientă. Spre deosebire de Nietzsche, Guenon aprecia valorile creștinismului, ba mai mult spunea chiar că Ortodoxia este cea mai autentică tradiție din toate.

Influențat de Guenon, Eugene a început să studieze limba chineză pentru a avea acces la tradiția chineză. Așa a ajuns să-l cunoască pe unul dintre cei mai dragi profesori ai lui, Gi-ming Shien care preda filosofia chineză. Gi-ming avea să fie unul dintre cei mai sinceri și curați oameni pe care i-a cunoscut Părintele Serafim Rose dealungul vieții, un profesor blând, cinstit, iubitor, smerit, care le transmitea informații studenților ca unul ce este în interiorul tradiției chineze, care a trăit-o și cunoscut-o în mod real, nu a aflat-o din cărți.

Eugene a căutat sensul vieții în toate locurile în care a fost direcționat, citind mult și tânjind întotdeauna după acel Ceva care o să-l liniștească și la un moment dat să spună: Asta este! Am găsit ceea ce căutăm.

Între autorii pe care i-a studiat nu a existat un consens clar despre sensul omului, despre sensul acestei lumi, despre viață, despre sine, despre Dumnezeu. În filozofii occidentali a găsit doar concepte și revoltă, doar teorii impersonale. În creștinismul protestant nu vedea nimic viu, lipsindu-i Sfintele Taine și dimensiunea ascezei. Creștinismul catolic îl vedea excesiv instituționealizat și blocat în formă, neavând nimic esențial pe fond. În buddism experiențele mistice mai tare îl bulversau. În tradiția chineză a aflat ceva curat și frumos, o înțelepciune dumnezeiească asemenea filozofiilor greci de dinaintea întrupării Mântuitorului Hristos, dar tot nu era de ajuns.

Părintele Serafim Rose a căutat în tinerețe Adevărul cu toată puterea lui, acceptând toate provocările, mergând în toate direcțiile, acordând încredere tuturor filozofiilor / religiilor și fiind dispus să le aprofundeze dacă va găsi ceva bun în ele.

Eugene a căutat conceptul de adevăr și nu l-a găsit, ba dimpotrivă a văzut câtă neînțelegere este la nivelul întregii omeniri asupra acestui aspect. Cât de mult se contrazic oamenii unii pe alții! Cât de convinși strigă fiecare că religia cutare e adevărată! Că filozofia cutare e adevărată! Că tradiția cutare este autentică! Ce să înțelegi din toate acestea, când la nivelul omenirii, de la facerea lumii și până astăzi nu există un consens despre adevăr?

De fapt în toată această goană de a-și afla sensul vieții, Eugene se lovea din ce în ce mai des de Dumnezeu, care apărea în felurite idei și forme în toate filozofiile și religiile. Pe drumul disperării, el a înțeles că până la urmă totul se rezuma la a crede sau nu în existența lui Dumnezeu. Și totuși acest lucru n-a fost deajuns că să-l impulsioneze să-L caute.

Un lucru l-a dat peste cap. Într-o zi, impulsionat de colegul său de cameră a acceptat să participe la slujbele unei biserici ortodoxe rusești din San Francisco. După ani de zile Pr. Serafim Rose avea să spună: „Acolo am simțit că sunt acasă.La puțin timp după prima intrare într-o biserică ortodoxă Eugene avea să participe la slujbele din săptămâna mare care l-au impresionat adânc: După toate acestea lumea din afară îți pare cu adevărat searbădă. Pretutindeni, oamenii nu sunt decât bucăți, fragmente ale unui întreg sfărâmat, este ceva ce resimți foarte acut după o astfel de săptămână sfântă.

Adevărul-concept nu bucură inima omului, n-o satisface, așa cum iubirea concept e nimic în comparație cu iubirea reală a celui de lângâ tine.

A căuta un adevăr impersonal, științific, argumentat, este ca și cum ai căuta mângâierea unei femei în poemele de iubire.

Pentru că omul este persoană, el nu se va declara mulțumit niciodată până când în căutările lui nu va da de o altă persoană, de un alt eu, care să fie într-un gând cu el, care să-l iubească.

Adevărul concept nu hrănește sufletul, așa cum izvorul de apă pictat pe perete nu adapă setea.

Chiar de ar exista un adevăr-concept, el nu va fi dorit de nimeni... așa cum cărțile nu țin de comuniune, ci lasă omul în singurătate.

Omul află în slujbele bisericii Adevărul cu totul altfel decât în cărți și în rugăciunea personală. Hristos – Adevărul este resimțit de inimă în comuniunea celor botezați, aflați în Biserică, într-un mod cu totul special, greu de explicat.

În Sfintele Taine, Hristos se descoperă omului altfel decât în orice împrejurare a vieții.

Abia când Duhul Sfânt atinge inima omului, abia atunci omul se liniștește, abia atunci se oprește din căutări și strigă ca Sfântul Apostol Andrei: 'Am aflat pe Mesia, care se tâlcuiește Hristos!

Iată de ce spune Domnul Hristos: Veniți la Mine toți cei osteniți și împovărați, și Eu vă voi odihni pe voi.În Hristos aflăm sfârșitul căutărilor noastre, ne ostoim setea după Adevăr. Abia când îl găsim pe El scăpăm de grija căutării, ne liniștim că am găsit în sfârșit ceea ce căutam, și atunci simțim odihna... pacea Duhului Sfânt în inimile noastre.

Hristos este Adevărul mult râvnit de sufletele oamenilor de la naștere și până-n veșnicie.

 

(Claudiu Balan)

Pentru a putea lăsa un comentariu la acest articol trebuei să te înregistrezi. Creaţi un cont

Revista Creatorul Universului

100 de pagini full-color glossy în format A4 cu o calitate grafică foarte bună.
Detalii aici.

Formular login

Dacă aveţi deja un cont, atunci introduceţi userul şi parola în câmpurile de mai jos. Dacă nu, atunci daţi click pe opțiunea "Creaţi un cont". După înregistrarea datelor, veți primi pe mail, un link de confirmare pe care trebuie să dați click pentru a confirma înregistrarea. Imediat după asta vă veți putea loga cu userul și parola definite la înregistrare.

Pentru orice dificultate apărută la logarea pe site, contactați-ne la: contact@ortodoxiatinerilor.ro

Linkuri

 

   Portalul Doxologia 

Colțișorul meu de rugăciune

Fapte ale demnității românești