Caută articole în site » Caută articole în site »

Campanii

Mii de tineri isi pastreaza fecioria pana la casatorie Tu de ce crezi in Dumnezeu

 Euharistia continua Ziua Creatorului

217_cei_patru_evanghelistiDincolo de elementul istoric, s-au adus o grămadă de contestaţii în ceea ce priveşte consistenţa relatării biblice a Învierii. Unii presupun, îndreptăţiţi în niciun fel, că relatarea biblică a Învierii este contradictorie. Ei pleacă mai degrabă de la presupoziţia că o prezentare divergentă nu poate fi consistentă. În cazul de faţă, avem patru autori care relatează acelaşi eveniment, ei sunt Matei, Marcu, Luca şi Ioan. Din moment ce relatarea lor este divergentă, se încearcă să se presupună că e şi contradictorie.

Dacă relatarea lor ar fi fost identică, s-ar fi încercat cu siguranţă să se afirme că ceva este necurat în ce priveşte redactarea relatării, că s-au înţeles între ei cum să mintă împreună. Din păcate pentru critici, relatarea Învierii, este suficient de divergentă pentru a scăpa de sub acuzaţia complotului şi suficient de complementară pentru a scăpa de acuzaţia contradicţiei. Ca întotdeauna, problema rezidă în presupoziţiile pe care le au oamenii faţă de anumite evenimente sau chiar persoane. În acest caz, criticii fac abstracţie tocmai de elementele care i-ar face să recunoască în eveniment consistenţa.

Aşa că, pentru început, voi încerca să arăt care sunt aceste presupoziţii false şi de ce nu se poate face apel la ele în mod raţional. Pentru cei care nu au citit articolul Ateul: Biblia, n-o cititi, e plina de contradictii, aţi face bine să-l citiţi, doarece aici nu voi face o prezentare atât de largă a premiselor false. Ceea ce este clar în ce priveşte relatarea prezentă e faptul că este vorba de acţiunile unor persoane. O greşeală pe care o întâlnesc frecvent la critici, constă în presupunerea că o relatare, ca să poată fi adevărată, trebuie să fie exhaustivă. Aşa că ei afirmă că relatarea acţiunii femeilor nu se potriveşte cu cea a Mariei Magdalena. Dar uită, mai mult intenţionat, că pentru a relata acţiunile unei persoane nu este necesar să relatezi acţiunile tuturor persoanelor care erau cu persoana respectivă. Dacă avem de exemplu o dezbatere între Craig si Hitchens, pentru a-l cita corect pe Craig şi a prezenta veridic unele gesturi ale lui, nu trebuie să îl cităm şi pe Hitchens şi nici să spunem dacă s-a scărpinat sau nu undeva.

La fel, pentru a spune ceva adevărat despre ce a făcut şi spus Maria Magdalena, nu trebuie să relatăm tot ce au spus şi făcut femeile care erau cu ea. Putem relata mai extins sau mai limitat, alegerea este a celui care relatează. Nu există decât o constrângere etică, şi anume aceea de a spune adevărul. O altă greşeală este aceea de a presupune că relatarea a două evenimente, unul după altul, înseamnă că între cele două evenimente nu au existat alte evenimente. E ca şi cum eu aş spune că ieri am fost la cumpărături şi după aceea m-am uitat la un film, iar criticii mei ar trage concluzia că între cumpărături şi film nu a existat nici un alt eveniment. Ar fi îndreptăţiţi să creadă acest lucru, nu spun că nu, dar dacă le-ar spune un prieten de-al meu că de la cumpărături am mers şi l-am ajutat să-şi mute mobila, nu ar fi îndreptăţiţi în mod raţional să creadă că nu m-am uitat la film după cumpărături şi nici că prietenul meu minte. Pentru că, dacă m-am uitat la film după ce am fost să-l ajut pe prietenul meu, cu siguranţă m-am uitat după ce am fost la cumpărături. Doar în cazul în care eu aş fi specificat explicit că între cumpărături şi film nu au existat alte evenimente, ar fi îndreptăţiţi să creadă că la mijloc a fost o relatare mincinoasă.

La fel, dacă Matei afirmă că femeile au alergat să îi anunţe pe ucenici şi le-a întâmpinat Iisus, din moment ce Matei nu afirmă dacă Iisus le-a întâmpinat înainte de a ajunge la ucenici, nu putem trage concluzia că le-ar fi întâmpinat înainte ca ele să ajungă la ucenici. Pentru a stabili acest aspect, avem nevoie de o mărturie în plus care să ne pună în situaţia de a afirma raţional acel lucru. În cazul de faţă, această mărturie este oferită de ceilalti, cum ar fi Luca şi Ioan. Un alt aspect este legat de relatările numerice. Pentru critici, dacă se întâmplă ca cineva să le spună că s-a întâlnit ieri cu un om pe stradă şi acesta le-a relatat ceva anume, atunci înseamnă că nu mai era un alt om împreună cu respectivul. Dar din nou, această presupoziţie este falsă. Cu toţii facem relatări de acest gen, fără a relata greşit. Se întâmplă să îi spun soţiei mele că m-am întâlnit cu cineva, fără a specifica dacă acel cineva mai avea însoţitori sau nu. Faptul că nu sunt exhaustiv, nu face ca relatarea mea să fie falsă, ci mai degrabă o face mai practică. Se întâmplă să vreau să accentuez un anumit aspect, iar asta nu este posibil fără a pune în umbră alte aspecte. Nu poţi lumina mai mult un aspect decât un altul tocmai prin a le lumina pe toate la fel. Criticii spre un asemenea ideal tind, însă un asemenea ideal este departe de a fi un ideal, este un nonsens.

În cele ce urmează, voi propune un model pentru a arăta gradul înalt de complementaritate a celor patru relatări. Contradicţia, dacă se obţine, se obţine pe seama presupoziţiilor false ale criticilor şi nu pe seama textului biblic. Aşa că, voi renunţa la aceste presupoziţii. Modelul de mai jos este împărţit în patru coloane, fiecare reprezenând relatarea unui evanghelic. Aranjarea este de aşa natură încât evenimentele, aşezate în ordine cronologică, să apară unul după altul în modelul general. Ceea ce reiese din model, e faptul că cele patru relatări se susţin reciproc, anumite aspecte insuficient descrise într-o relatare (pentru cititorul de azi), sunt lămurite în alta şi nu aducând a contradicţie, ci a clarificare. Ceea ce mai e de adăugat, e faptul că modelul propus este doar un model posibil, pe care eu îl consider ca având cel mai înalt grad de plauzibilitate în ce priveşte cronologia şi evenimentele în sine. Meritul lui e acela că arată gradul de complementaritate dintre relatări şi lipsa de semnificaţie a criticilor aduse textului biblic cu referire la Înviere.

(Marius - Blogul Big Bang)

Pentru a putea lăsa un comentariu la acest articol trebuei să te înregistrezi. Creaţi un cont

Revista Creatorul Universului

100 de pagini full-color glossy în format A4 cu o calitate grafică foarte bună.
Detalii aici.

Formular login

Dacă aveţi deja un cont, atunci introduceţi userul şi parola în câmpurile de mai jos. Dacă nu, atunci daţi click pe opțiunea "Creaţi un cont". După înregistrarea datelor, veți primi pe mail, un link de confirmare pe care trebuie să dați click pentru a confirma înregistrarea. Imediat după asta vă veți putea loga cu userul și parola definite la înregistrare.

Pentru orice dificultate apărută la logarea pe site, contactați-ne la: contact@ortodoxiatinerilor.ro

Linkuri

 

   Portalul Doxologia

Colțișorul meu de rugăciune

Fapte ale demnității românești