Skip to content

3 Comentarii

  1. daniel
    aprilie 14, 2011 @ 3:12 pm

    Imi cer scuze daca vi se pare o intrebare "nepotrivita". Ca tot sunt sarbatorile acum si tot citesc dsepre viata lui Isus, torturarea lui, cuvintele lui frumoase. Poate nu sunt corect informat, dar daca inteleg bine, singurele surse de informare despre evenimentele de acum 2000 de ani o reprezinta cele patru evanghelii. Din amintiri, nu au fost scrise de martori direcţi la evenimentele relatate şi nici măcar nu susţin că ar fi fost scrise de martori direcţi la acele evenimente. Istoricii romani nu au surprins momentul respectiv.
    Intrebarea mea este de unde stim ca aceste evenimente sunt reale, sau asa cum sunt relatate ???
    Ca o parere personala, sunt convins ca Isus ca existat, a fost un om deosebit, si a avut impact la mase prin anumite calitati personale. Chiar de nu ar fi in totalitate reale asemenea istorisiri nu se nasc din nimic. Ca este posibil sa fie mult exagerate este altceva. Daca nu aveti un raspuns, sau timp de raspuns va rog sa-mi dati un link catre o istorie a lui Isus (fara Biblie va rog).
    Va multumesc !

    Reply

  2. Claudiu
    aprilie 14, 2011 @ 3:58 pm

    Salut Daniel,

    Promit ca vom publica un articol special pe tema aceasta cat mai repede, eventual pana la Inviere. Pana atunci iti ofer ceea ce am gasit rapid pe un site:

    Având în vedere faptul că lucrarea lui Iisus s-a desfăşurat într-o zona relativ neimportantă dintr-un colţ al Imperiului Roman, a rămas totuşi o cantitate surprinzător de mare de informaţii despre Iisus care poate fi regăsită în sursele istorice laice. Iată unele dintre cele mai importante dovezi istorice ale existenţei lui Iisus:
    [b]
    Tacitus, scriitor roman din primul secol[/b], considerat unul dintre cei mai exacţi istorici ai lumii antice, a făcut menţiuni legate de creştini “superstiţioşi” ("numiţi după Christus", care este numele latin al lui Hristos), care au avut de suferit în timpul regimului lui Pontius Pilat sub domnia lui Tiberius. Suetonius, secretarul şef al împăratului Hadrian, a scris că a existat un om numit Chrestus (sau Hristos) care a trăit în timpul primului secol (Analele 15.44 ).

    [b]Flavius Iosefus este unul dintre cei mai renumiţi istorici evrei[/b]. În lucrările sale intitulate Antichităţile, el face referire la Iacov ca “fratele lui Iisus, care era numit Hristos”. Există un pasaj controversat în lucrarea sa (18:3) care spune: "În acea vreme exista Iisus, un om înţelept, dacă am putea să îl numim om. Pentru că el a fost unul care a făcut lucruri neobişnuite, suprinzătoare. . . . El a fost Hristosul . . . El s-a arătat viu din nou a treia zi, după cum au prevestit profeţii sfinţi şi după cum zece mii de alte lucruri mărturisesc despre El". O altă traducere a acestui pasaj este: "A existat în acea vreme un om înţelept numit Iisus. Comportamentul Său a fost bun şi a fost vestit prin virtuţile Sale. Şi mulţi oameni dintre evrei şi dintre alte naţiuni au devenit discipolii Săi. Pilat L-a condamnat să fie omorât prin crucificare. Însă cei care au devenit discipolii Săi nu au abandonat învăţăurile Sale. Au spus că El s-a arătat acestora a treia zi după crucificarea Sa şi că El era viu; astfel, probabil că El era Mesia, despre care profeţii au povestit înainte deja minunile Sale."

    [b]Iulius Africanus [/b]îl citează pe istoricul Tallus într-o discuţie legată de întunericul care a urmat crucificării lui Hristos (Scrierile Extant, 18).

    [b]Plinius cel Tânăr[/b], în Scrisorile 10:96, a surprins practicile de închinare ale primilor creştini, inclusiv faptul că ei se închinau lui Iisus ca Dumnezeu şi erau persoane cu o etică înaltă, încluzând de asemenea şi referinţe legate de Cina Domnului.

    [b]Talmudul babilonian (Sanhedrinul 43a[/b]) face referire la crucificarea lui Iisus în ajunul Paştelui, ca şi la acuzaţiile formulate lui Hristos în ceea priveşte practicarea vrăjitoriei şi încurajarea apostaziei evreilor.

    [b]Lucian din Samosata[/b] a fost un scriitor grec din secolul al doilea care a admis că lui Iisus I se închinau creştinii, ca El a introdus noi învăţături religioase şi ca El a fost crucificat pentru ei. El spunea că învăţăturile lui Iisus includ frăţietatea credincioşilor, importanţa convertirii şi a respingerii celorlalţi zei. Creştinii au trăit conform legilor lui Iisus, s-au considerat mântuiţi şi au fost caracterizaţi printr-o atitudine de indiferenţă privind moartea, dedicare voluntară şi renunţarea la bunurile materiale în favoarea celorlalţi.

    [b]Mara Bar-Serapion[/b] confirmă faptul că Iisus a fost considerat un om înţelept şi plin de virtuţi, considerat de mulţi ca rege al Israelului însă dat la moarte de evrei şi sursă a învăţăturilor urmate de discipolii Săi.

    Apoi avem toate scrierile gnosticilor (Evanghelia adevărului, Apocrifa lui Ioan, Evanghelia lui Toma, Tratat asupra Învierii etc.), toate acestea avându-L în centrul atenţiei pe Iisus.

    În fapt, am putea chiar să reconstruim evanghelia numai din sursele non-creştine timpurii: Iisus a fost numit Hristosul (Iosefus), a făcut “minuni”, a condus Israelul în noi învăţături, a fost omorât înaintea Paştelui pentru ei (Talmudul babilonian) în Iudeea (Tacitus), însă a pretins a fi Dumnezeu şi că se va întoarce (Eliazar), lucru în care au crezut cei care L-au urmat – închinându-se Lui ca Dumnezeu (Plinius cel Tânăr).

    Reply

  3. daniel
    aprilie 14, 2011 @ 4:27 pm

    Multumesc mult Claudiu.
    Sincer, consider ca un articol pe tema asta ar fi util nu numai pe acest site ci si in alte mijloace de comunicare.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *