Caută articole în site » Caută articole în site »

Campanii

Mii de tineri isi pastreaza fecioria pana la casatorie Tu de ce crezi in Dumnezeu

 Euharistia continua Ziua Creatorului

Au fost mai multe articole pe care le-am scris de-a lungul timpului ce au stârnit mari discuții, atât la rubrica de comentarii a site-ului cât și pe contul de Facebook. Majoritatea controverselor s-au consumat pe seama articolelor în care vorbeam de lucrarea lui Dumnezeu în viața unor oameni necredincioși sau de altă credință. De exemplu: articolul cu Florin Salam și talentul lui de cântăreț, articolul cu Robbie Williams, articolul cu nunta Prințului William al Marii Britanii cu Catherine,  iar acum recent cel cu meciul dintre Barcelona și Chelsea. Au mai fost și altele cu siguranță dar acestea îmi vin în minte acum.

Am observat că iritarea provine din faptul că asociez lucrarea lui Dumnezeu cu oameni care nu sunt ortodocși, sau cu domenii care pentru unii „n-ar avea treabă cu Dumnezeu”.

E o mare scădere în credința noastră să credem că Dumnezeu se limitează la a acționa doar în sfera credinței: la Biserică, acasă, într-o capelă, în preajma unui preot, la o mănăstire, etc.  La fel, e o mare scădere a crede că Dumnezeu lucrează doar în viața creștinilor ortodocși și nu și a celorlalți oameni.

Ce treaba are Dumnezeu cu o actriță porno? Ce treaba are Hristos cu ziarul Can-Can? Ce treaba are Domnul cu șmenurile politicienilor corupți? Ce legătură este între Dumnezeu și afacerile murdare ale unor oameni de afaceri? Dar între El și țigani sau maneliști? Ce legătura are budismul cu Hristos, India cu Dumnezeul creștinilor? Ce treabă are fotbalul american cu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt? Ce legătură este între El și Uniunea Europeană sau între National Geografic și Biserica Ortodoxă? Ce treabă are Federația Internațională de Fotbal (FIFA) cu lucrarea lui Dumnezeu în lume?

Înainte de a vă răspunde la aceste întrebări gândiți-vă că totul se rezumă de fapt la două întrebări de ordin general:

1. Ce treabă are Dumnezeu cu cei care nu sunt ortodocși, cu cei de altă credință (catolici, protestanți, budiști, atei, etc.) ?
2. Ce treabă are Dumnezeu cu lumea păcătoșilor, cu cei care fac păcate în mod continuu?

Aceste două întrebări au măcinat și sufletele evreilor în vremea când Mântuitorul Hristos era printre ei.

1. În primul rând apostolii se miră când îl văd pe Domnul Hristos vorbind cu o femeie samarineană, de alt neam decât ei: „Dar atunci au sosit ucenicii Lui. Şi se mirau că vorbea cu o femeie.” (Ioan 4, 27)

Mulți credeau că Mesia mult așteptat va veni doar pentru izbăvirea lui Israel, nu pentru mântuirea întregii lumi, acesta este motivul pentru care orice apropiere a Mântuitorului de persoane de alt neam era privită circumspect. Apropierea de cei de alt neam era interzisă prin lege pentru ca evreii, care credeau în Dumnezeu Cel adevărat, să nu fie ademeniți să accepte credința neamurilor păgâne în zeități.

„Femeia samarineancă I-a zis: Cum Tu, care eşti iudeu, ceri să bei de la mine, care sunt femeie samarineancă? Pentru că iudeii nu au amestec cu samarinenii.” (Ioan 4, 9)

Totuși, odată cu venirea Domnului Hristos, lucrurile se schimbă esențial, Domnul deschizând poarta spre mântuire întregii lumi, creștinismul fiind o credință universală nu îndreptată doar către un singur popor așa cum a fost în Vechiul Testament.

Deși iudeii se așteptau ca Mesia să fie doar al lor, Mântuitorul iese și în întâmpinarea celor de alt neam. Este același lucru și astăzi: deși noi ortodocșii așteptăm ca Dumnezeu să poarte de grijă și să intervină doar în viața noastră, a celor botezați și înrădăcinați în viața Bisericii Ortodoxe, totuși El e Domn peste tot pământul, și pentru indieni, și pentru africani, și pentru kazaci, și pentru eschimoșii de la Polul Nord.

Chiar dacă japonezii nu-L cunosc pe Hristos, asta nu înseamnă că viața lor se desfășoară în afara dragostei și grijii lui Dumnezeu. Chiar dacă unii se închină la idoli, cum sunt budiștii, totuși Dumnezeu știe că nu există zei, că ei se închină la cursele diavolilor, dar că fără El n-ar putea trăi.

Să vă explic mai practic: Dumnezeu e la fel de prezent în viața celui mai mare ateu, necredincios sau închinător la idoli ca în viața celui mai mare sfânt ortodox în viață. Și când spun asta mă refer la atenția pe care Domnul o acordă fiecăruia dintre ei, chiar dacă unul nu știe asta și celălalt știe. Din perspectiva lui Dumnezeu, este la fel de important să urmărească viața unui canadian la fel cum o urmărește pe a unui rus. La fel, pentru El, viața unui mexican are aceeași prioritate ca viața unui călugăr de la Muntele Athos. Hristos urmărește cu aceeași râvnă mântuirea unui tânăr din Zimbabwe precum mântuirea unui tânăr ortodox bucureștean. În acest sens, Părintele Arsenie Boca spunea că ”iubirea lui Dumnezeu pentru cel mai mare păcătos este mai mare decât iubirea celui mai mare sfânt față de Dumnezeu.”

Având aceste lucruri în minte este ușor de înțeles cum viața oamenilor de pe întregul glob pământesc este modelată de alegerile lor dar mai ales de voia și planul lui Dumnezeu cu ei. Astfel că pot vorbi despre pronia lui Dumnezeu în viața unui gunoier american, sau despre lucrarea Lui în viața unui inginer danez, sau despre planul Lui de mântuire pentru un fermier australian, indiferent cât sunt de credincioși sau de păcătoși.

2. Și acum apare întrebarea a doua: Ce treabă are Dumnezeu cu lumea păcătoșilor, cu cei care fac păcate?

Și răspunsul e simplu și vine din Evanghelia după Ioan: „Căci Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică.” (Ioan 3, 16)

Iar în slujbele Bisericii noastre în rugăciuni se menționează un verset în Iezechil:

„Oare voiesc Eu moartea păcătosului, zice Domnul Dumnezeu - şi nu mai degrabă să se întoarcă de la căile sale şi să fie viu?” (Iezichel 18, 23)

Hristos Domnul a fost acuzat de cărturari și de farisei că stă la masă cu vameșii și păcătoșii:

„Dar fariseii şi cărturarii lor murmurau către ucenicii Lui, zicând: De ce mâncaţi şi beţi împreună cu vameşii şi cu păcătoşii? Şi Iisus, răspunzând, a zis către ei: N-au trebuinţă de doctor cei sănătoşi, ci cei bolnavi. N-am venit să chem pe drepţi, ci pe păcătoşi la pocăinţă.”
(Luca 5, 30-32)

Prin urmare, pretenția noastra ca Dumnezeu să stea doar în preajma celor apropiați ai Bisericii este una neîntemeiată în iubirea lui Dumnezeu. Gândirea noastră îngustă, că Hristos are treabă doar cu enoriașii care vin duminică de duminică la Liturghie, este la fel de falsă. Hristos lucrează și-n viața actrițelor porno, și în viața celor mai corupți politicieni, și-n viața tinerilor desfrânați, și în viața afaceriștilor... și-n lumea politică, și-n cea economică, și-n fotbal, și-n sport în general, și-n industria de fashion...peste tot.

Rezultatul depinde de cât de mult acești oameni răspund la chemarea Lui.

Știe Dumnezeu și politica de marketing al lui Apple, și planurile lui Obama, și tactica lui Jose Murinho, și transferurile pe care le va face Manchester United, și achizițiile de pe piața auto ale companiei Volkswagen, și secretele întâlnirilor dintre mai marii Europei, și hitul pe care-l pregătește Madonna, și crima pe care o va face următorul criminal... Dumnezeu nu numai că știe tot, dar administrează și participă în mod activ la deciziile care se iau în lume, secundă de secundă de către oameni.

În acest caz de ce să te scandalizezi când se asociază numele lui Florin Salam cu Hristos? Nu este și el oare chip al lui Dumnezeu? Nu lucrează Dumnezeu și-n viața lui?

Cum să te scandalizezi când vezi că se asociază rezultatele de fotbalul din Liga Campionilor cu Dumnezeu? Pe teren nu sunt tot oameni? Ei de cine sunt creați? De ei cine are grija? Viața lor nu are izvor tot în Dumnezeu?

De ce să te enervezi când auzi că o persoană din lumea aceasta, fie ea publică sau nu, este asociată cu numele Lui Dumnezeu? Avem noi oare monopol pe relația cu Dumnezeu, sau pe relația lui Dumnezeu cu ceilalți oameni, indiferent de cum sunt aceștia? Am ajuns noi oare să punem limite Celui ce iubește nelimitat și necondiționat pe toată lumea?

Pentru că tot ce există, este creat, atunci totul poate fi asociat cu Dumnezeu, având legătură directă cu El, Creatorul a toate. Și răul și păcătul, dar și păcătosul, pot fi asociate / legate de Hristos, Cel ce este rațiunea de a fi a tot ceea ce există, așa cum spune Sfântul Maxim Mărturisitorul.

Dumnezeu e prezent peste tot, fără a se confunda cu creația.

(Claudiu)


P.S. În fotografia de mai sus sunt cei mai influenți oameni ai lumii prezente: Obama, Sarkozy, Angela Merkel, Baroso, Medvedev, presedintele Japoniei, Silvio Berlusconi, etc. Credeți că astfel de întâlniri de taină îi sunt străine lui Dumnezeu? Credeți că stă deoparte de planurile lor și nu intervine? Credeți că nu știe Domnul fiecare gând al lor, fiecare sentiment, toate temerile, aspirațiile și visele lor? Știe tot, ba chiar înainte de a le gândi și trăi ei.

Pentru a putea lăsa un comentariu la acest articol trebuei să te înregistrezi. Creaţi un cont

Curs online interactiv (live) de introducere în Taina Sfintei Liturghii

Revista Creatorul Universului

Pr. Crăciun Opre

100 de pagini full-color glossy în format A4 cu o calitate grafică foarte bună.
Detalii aici.

Tabere

Pelerinaj Israel (24 feb.- 1 martie 2019). Asociația Ortodoxia Tinerilor în colaborare cu Basilica Travel.

Formular login

Dacă aveţi deja un cont, atunci introduceţi userul şi parola în câmpurile de mai jos. Dacă nu, atunci daţi click pe opțiunea "Creaţi un cont". După înregistrarea datelor, veți primi pe mail, un link de confirmare pe care trebuie să dați click pentru a confirma înregistrarea. Imediat după asta vă veți putea loga cu userul și parola definite la înregistrare.

Pentru orice dificultate apărută la logarea pe site, contactați-ne la: contact@ortodoxiatinerilor.ro

Linkuri

 

   Portalul Doxologia 

Colțișorul meu de rugăciune

Fapte ale demnității românești