„Toma necredinciosul”?…
„Toma nu e necredincios prin structură, ci mai degrabă ipostaza omului care exclamă: e prea frumos ca să fie adevărat!” (IPS Bartolomeu Anania)
În categoria expresiilor populare neadecvate vocabularului creştinilor se încadrează, între altele, sintagma destul de des întrebuinţată „Toma necredinciosul”, prin care se exprimă neîncrederea faţă de o anumită afirmaţie sau idee. „Nu fii Toma necredinciosul!” Aceasta este replica pe care mulţi dintre noi am auzit-o, atunci când am pus la îndoială – pe drept, sau pe nedrept – sinceritatea unei alte persoane sau, pur şi simplu, afirmaţia unui interlocutor.
Deşi foarte puţini se gândesc la semnificaţia acestei expresii intrate deja în limbajul cotidian, datoria noastră, în calitate de creştini, este aceea de a ne pune întrebarea: oare această sintagmă exprimă un adevăr, sau ar trebui evitată?
Pentru a răspunde, este necesar, în primul rând, să înţelegem cine a fost Toma – căruia i se atribuie apelativul peiorativ „necredinciosul” – şi cum s-a ajuns la crearea acestei expresii populare.
Aşa cum se ştie, Sfântul Apostol Toma, „zis şi Geamănul”, este unul dintre cei doisprezece Ucenici ai Domnului nostru Iisus Hristos şi, alături de ceilalţi unsprezece discipoli ai Mântuitorului, L-a urmat pe Învăţătorul său în toate momentele importante ale vieţii Sale pământeşti. Astfel, el a fost martorul minunilor, Jertfei, Învierii şi Înălţării lui Hristos, iar după Pogorârea Duhului Sfânt, a propovăduit Evanghelia, primind cununa muceniciei din dragoste pentru Dumnezeu.
Prin sintagma „Toma necredinciosul”, se face referire, într-un mod inexact şi neclar, la un fapt petrecut după Învierea Mântuitorului, despre care ne relatează, în Evanghelia sa, Sfântul Ioan Teologul (Ioan20, 19-29).
Totuşi, analizând pericopa evanghelică ce se citeşte în Duminica a doua de după Paşti, putem observa cu uşurinţă faptul că, în realitate, atitudinea dubitativă a Apostolului cu privire la adevărul Învierii lui Hristos este foarte asemănătoare cu îndoiala celorlalţi ucenici care, potrivit Evangheliştilor sinoptici, au ezitat să primească mărturia femeilor mironosiţe, până când Domnul Însuşi li S-a revelat şi „i-a mustrat pentru necredinţa şi împietrirea inimii lor, căci n-au crezut pe cei ce-L văzuseră înviat” (Mc16, 14). Dar, spre deosebire de ceilalţi Sfinţi Apostoli, a căror atitudine sceptică a persistat chiar şi după ce I-au pipăit urmele rănilor (Lc 24, 36-43), Toma a crezut, probabil, din prima clipă în care L-a văzut pe Domnul înviat, căci Evanghelistul nu menţionează dacă a mai fost necesară pentru el atingerea lui Hristos. În imnografia bisericească (mai exact, într-o minunată creaţie a Sfântului Roman Melodul), se arată că, de fapt, Toma a atins mâinile şi coasta Mântuitorului… dar oricum, acest ucenic aparent „îndoielnic” s-a dovedit, în acea situaţie, cel mai receptiv dintre toţi Apostolii, ştiut fiind că ceilalţi s-au convins în mod deplin de realitatea Învierii abia atunci când Domnul a mâncat în faţa lor „o bucată de peşte fript şi dintr-un fagure de miere” (Lc 24, 43). De aceea, „Duminica Apostolului Toma (subînţeles „necredinciosul”) s-ar cuveni să se numească duminica tuturor Apostolilor bântuiţi de necredinţă” (N. Steinhardt, Dăruind vei dobândi).
Fără să conştientizeze acest fapt, cei care au dobândit obiceiul de a folosi expresia „Toma necredinciosul” îl acuză pe Sfântul Apostol Toma, cel care şi-a mărturisit dorinţa sinceră de a-şi da viaţa pentru Hristos (Ioan 11, 16), de necredinţă, deşi Mântuitorul nu l-a numit „necredincios, ci doar l-a îndemnat să nu fie astfel: „… şi nu fii necredincios, ci credincios” (Ioan 20, 27).
Ştiind că Sfântul Apostol Toma s-a dovedit, în întreaga sa activitate misionară, atât de fidel lui Hristos, în mintea noastră se poate naşte întrebarea: de ce el şi toţi ceilalţi Sfinţi Apostoli s-au îndoit, fie şi pentru câteva clipe, de adevărul Învierii lui Iisus? De ce ei, martorii atâtor minuni ale Mântuitorului (culminând cu miracolul neaşteptat şi aparent neverosimil al învierii lui Lazăr), au fost capabili să ezite în hotărârea de a crede în mod necondiţionat în putinţa Învăţătorului lor de a învinge moartea prin moarte?
Un răspuns deosebit de interesant şi impresionant la această posibilă nelămurire ne oferă, în scrierile sale, părintele Nicolae Steinhardt care, meditând adesea la iubirea nemărginită a lui Hristos faţă de omenire, îşi exprimă, în cuvinte uimitor de profunde şi expresive, admiraţia şi recunoştinţa autentică faţă de dovada supremă de iubire a Fiului lui Dumnezeu: Jertfa Sa pe Cruce. Astfel, răspunzând obiecţiilor unora dintre prietenii săi, părintele Steinhardt explică faptul că realitatea concretă a suferinţei Mântuitorului i-a marcat atât de profund pe ucenicii Săi, încât ei au devenit incapabili să mai creadă (sau măcar să mai nădăjduiască) în posibilitatea Învierii. Hristos – spune monahul de la Rohia – „nu le-a făcut cu ochiul” Apostolilor Săi în clipele Răstignirii pentru a le transmite, în secret, mesajul că… va învia El în final, ci, contrar unora dintre ereziile din primele veacuri creştine (precum monofizitismul), a suferit fizic, în modul cel mai real şi concret, asumându-Şi cu adevărat moartea pentru mântuirea noastră. Astfel, Sfinţii Apostoli, după ce au fost martorii acelor chinuri ale Mântuitorului – chinuri pe care noi cu greu ni le-am putea imagina, nefiind contemporani cu acele evenimente unice din istoria mântuirii -, după ce au văzut că Învăţătorul lor S-a lăsat ucis de către păgânii romani, nu mai puteau crede că tocmai prin această „înfrângere” aparent definitivă, omenirea va dobândi viaţa veşnică.
Hristos este Dumnezeu; doar prin acest adevăr fundamental de credinţă putem înţelege miracolul unic şi real al Învierii Sale. Noi – cum ar spune Sfântul Ambrozie al Milanului – „nu mai avem dreptul de a ne îndoi”, căci păstrăm în inimile noastre certitudinea dumnezeirii lui Hristos. „Duhul Sfânt dă mărturie conştiinţei noastre despre Dumnezeu – aşa cum scria, într-una dintre lucrările sale, părintele Dumitru Stăniloae.
În schimb,virtutea Sfântului Apostol Toma a constat tocmai în capacitatea de a-I rămâne fidel lui Hristos,chiar şi fără a avea certitudinea Învierii Sale. Din clipa în care a aflat de la ceilalţi Apostoli vestea minunată, Toma a trăit, timp de 8 zile, un permanent şi dramatic conflict interior „între credinţă şi tăgadă” (cum ar spune Arghezi), între dragostea profundă pentru Învăţătorul său ucis pe nedrept şi incapacitatea de a crede în El în mod deplin. Totuşi, Apostolul „necredincios”, departe de a-L renega pe Domnul, a rămas, în tot acest timp, alături de ceilalţi Sfinţi Apostoli, dovedind astfel că era capabil să-I rămână credincios Mântuitorului Hristos în orice împrejurări, chiar şi în cazul în care Învierea nu ar fi fost reală. Poate că tocmai de aceea, unul dintre Sfinţii Părinţi, meditând la cele relatate de Sfântul Ioan Evanghelistul, a exclamat, plin de admiraţie: „Credincioasă necredinţa ta, Toma”!
A fost necesară o singură clipă – primul moment al întâlnirii cu Hristos Cel înviat – pentru ca Toma să rostească impresionanta mărturisire de credinţă: „Domnul meu şi Dumnezeul meu” (Ioan20, 28).
Aşadar, Sfântul Apostol Toma rămâne pentru noi un model de trăire creştină, fiind un ucenic fidel al Domnului Hristos, un misionar consecvent credinţei până la mucenicie… un „îndoielnic care ne face credincioşi” şi care ne transmite, prin întreaga sa viaţă, un îndemn puternic spre devotament şi asumare totală, definitivă şi necondiţionată a identităţii de creştini.
Laura Stifter
Albinuta
noiembrie 9, 2011 @ 10:13 am
Un articol foarte reusit si folositor in zilele de azi ,felicitari Laura ,cam aceias explicatie despre „necredinta „lui Toma ne-a dat si parintele cand a fost citita in Biserica capitolul din Sfanta Scriptura doar ca tu Laura ne-ai descris cu un pic mai multa delicatete toate „evenimentele”,citind ceea ce scrii nu pot decat sa multumesc Domnului ca te-a inzestrat cu aceste calitati si asfel reusim sa invatam si noi cate ceva (din cele scrise de tine ),cu siguranta la momentul potrivit vei fii o profesoara de religie foarte indragita de copii deoarece vor putea invata multe lucruri folositoare de la tine .Dumnezeu sa -ti trimita tot ce este de folos pentru a-ti indeplini aceasta misiune care desii pare destul de grea cred ca este si foarte frumoasa
Laura Stifter
noiembrie 9, 2011 @ 8:24 pm
Dragă Albinuţa, îţi mulţumesc mult pentru aceste gânduri! 🙂
Domnul să fie cu tine!
SB
noiembrie 9, 2011 @ 11:33 pm
E bine sa se aduca astfel de lamuriri; expresia aceasta este inca des folosita (si am auzit-o chiar si din gura unui preot); insa in atitudinea lui Toma ne regasim fiecare, sau poate chiar mult mai prejos. Dar, din pacate, lui Toma i s-a atribuit acest apelativ…
Laura Stifter
noiembrie 15, 2011 @ 1:56 pm
Da, SB, este o expresie nepotrivită, întocmai ca bine cunoscutul dicton „Crede şi nu cerceta”, prin care ateii încearcă să descrie atitudinea creştinilor. Ei spun că expresia „crede şi nu cerceta” ar fi consemnată în Sfânta Scriptură.
Mai există şi alte expresii şi proverbe nepotrivite, unele preluate chiar din vocabularul creştin şi folosite în mod total incorect. Despre cele mai multe dintre ele s-au scris şi articole aici, pe site (de exemplu, despre proverbul „crede şi nu cerceta” şi despre folosirea cuvântului „noroc”).
O altă expresie folosită în mod neadecvat este preluată chiar din Sfintele Evanghelii, dar cu un sens schimbat: „nu contează ce intră în gură, ci important este ce iese din gură” (am citat din memorie, textul este puţin diferit). Acest cuvânt, adresat de către Mântuitorul Hristos celor care absolutizau respectarea ritualurilor îndetrimentul trăirii credinţei (în special fariseii se aflau în această categorie), este repetată adesea drept argument împotriva necesităţii postului. De fapt, citind pasajul evanghelic în context, înţelegem că Domnul Iisus Se adresa celor care împărţeau, în mod arbitrar, alimentele în „curate şi necurate”, respectând literal şi cu habotnicie Legea mozaică. Domnul nu a contestat niciodată postul practicat cu dreaptă socoteală şi din dragoste pentru Dumnezeu. Mai mult decât atât, El Însuşi a postit timp de 40 zile în pustiul Carantaniei, atunci când a îngăduit, din iubire faţă de noi, să fie ispitit. Într-un alt context, Mântuitorul nostru a evidenţiat importanţa decisivă a postului şi a rugăciunii în alungarea demonilor (Mc9).
Mă bucur că adminii au publicat atât de multe articole folositoare şi bine documentate pe această temă. Citind acele articole, mi-a venit ideea să scriu un mic text despre folosirea sintagmei „Toma necredinciosul”, mai ales pentru că… sunt născută într-o zi consacrată pomenirii acestui Apostol credincios al Domnului – în Duminica Tomei a anului 1992.
Doamne ajută!
P. S. Mi-am amintit acum textul evanghelic, folosit în mod incorect ca argument împotriva postului: „Nu cele ce intră în gură spurcă pe om, ci cele ce ies din gură, acelea sunt care spurcă pe om”. 🙂 S-ar putea ca şi acum citatul să fie inexact, dar oricum, îl putem găsi în Sf. Scriptură.
Laura Stifter
aprilie 27, 2014 @ 10:27 am
Hristos a înviat!
Pentru rugăciunile Sfântului Apostol Toma, Domnul nostru Iisus Hristos să ne întărească în „credinţa lucrătoare prin iubire” şi să ne dăruiască bucuria de a-L mărturisi totdeauna ca „Domnul nostru şi Dumnezeul nostru” Cel înviat din morţi şi viu în vecii vecilor!
Credinţa este dăruire totală şi necondiţionată în mâinile Celui în Care credem!
Credinţa e rodul iubirii şi se desăvârşeşte prin iubire,
e comuniune autentică, încredere şi neîntreruptă fericire!
Nu este doar convingere raţională, nici numai trăire afectivă, psihologică, ci „pariu existenţial” şi relaţie personală cu Dumnezeu Cel viu, cu „Dumnezeul lui Avraam, Isaac şi Iacov”!
Credinţa în Dumnezeu nu se cere a fi argumentată, căci Însuşi Dumnezeu e „singurul argument al existenţei Sale şi unicul criteriu al adevărului Său” (Paul Evdokimov).
„Credinţa este încredinţarea celor nădăjduite, dovedirea lucrurilor celor nevăzute” (Evr11, 1) şi, dacă ea însăşi e dovada ultimă, prin ce să o mai dovedim?
Dacă însăşi credinţa este convingerea, de ce să cerem cuiva să ne convingă?
Lui „cred” n-are de ce să-i urmeze o subordonată cauzală, ci una concesivă.
Nu putem spune „cred pentru că…”, ci „cred deşi…”.
Credinţa în Hristos nu este mijloc în vederea unui scop, de vreme ce Dumnezeu Însuşi e scopul ultim al întregii existenţe!
Credinţa nu-i ideologie, colecţie de definiţii, ci „duh şi viaţă” (In6, 62), viaţă adevărată întru Acela Ce ni S-a revelat pe Sine drept „Calea, Adevărul şi Viaţa” (In14, 6).
Slavă lui Dumnezeu pentru toate!